fbpx

5 sposobów na zwiększenie sprzedaży w sklepie stacjonarnym w 2024 roku

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie stacjonarnym w 2024 roku? W tym artykule przedstawię Ci praktyczne porady, które faktycznie mogą okazać się pomocne dla Twojego biznesu. Niektóre z nich wymagają jedynie poświęcenia Twojego czasu, a inne również nakładów finansowych. Jednak wszystkie mają ten sam cel – zwiększyć sprzedaż w Twoim sklepie.

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie stacjonarnym w 2024 roku?

Aby zwiększyć sprzedaż w sklepie stacjonarnym możesz zdecydować się na standardową reklamę, jak na przykład billbord, plakaty, czy reklamę w gazecie lub telewizji. Jednak zachęcamy do tego, żeby swoją działalność rozwinąć o sprzedaż internetową. Własny sklep internetowy połączony ze skuteczną kampanią marketingową (pozycjonowanie, reklama ppc lub social media) jest w stanie zwiększyć dochody firmy nawet o kilkaset procent w skali roku.

jak zwiększyć sprzedaż w sklepie stacjonarnym

Globalna pandemia zmieniła nawyki konsumentów: wielu z nich zrezygnowało z zakupów w sklepach stacjonarnych na rzecz zakupów online, co wpłynęło na wzrost udziału sektora w ogóle sprzedaży.

Choć sytuacja w tradycyjnych placówkach handlowych uległa poprawie (w marcu 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych wyniosła już 99,7% poziomu z marca 2019 r. [1]), wielu detalistów nadal notuje niższe obroty, co może być związane z nieprawidłowym marketingiem w obrębie danego biznesu.

Przed Tobą 5 sprawdzonych sposobów na zwiększenie sprzedaży w sklepie stacjonarnym.

1. Tradycyjne działania marketingowe

Pomimo tego, że wiele firm ogranicza budżety tradycyjnych działań marketingowych na rzecz nowoczesnej reklamy online, w przypadku sklepów stacjonarnych nadal warto zainwestować w sprawdzone rozwiązania.

Działania ATLBTL mają szczególne znaczenie w przypadku branż o nieco starszej grupie docelowej, do której nie zawsze docierają informacje i przekazy zamieszczane w Internecie.

Przyjrzyjmy się bliżej działaniom w tradycyjnych mediach i kanałach, a dodatkowo sprawdźmy, w jaki sposób można wykorzystać je do zwiększenia sprzedaży.

Działania ATL (z ang. Above The Line)

Działania marketingowe ATL to kompleksowy zbiór aktywności skierowanych do masowego odbiorcy.

Zaliczamy do nich zarówno reklamę w mediach tradycyjnych (prasa, radio, telewizja), jak i kampanie wykorzystujące plakaty czy billboardy. Działania ATL są chętnie wybierane do budowania świadomości marki oraz promowania wartości przedsiębiorstwa.

billboard
Billboard to jedna z form reklamy w działaniach ATL

Wykorzystanie mass mediów oraz kanałów outdoorowych sprawia, że odbiorcami przekazu mogą być także osoby spoza grupy docelowej, co jednak nie obniża ich skuteczności.

Zwiększenie świadomości marki może sprawić, że nasz sklep stanie się tematem rozmów, i w ten sposób, metodą poczty pantoflowej, wiadomość o nim dotrze do potencjalnych klientów. Warto jednak pamiętać o tym, że masowy charakter przekazu utrudnia precyzyjne mierzenie efektywności prowadzonych działań marketingowych.

Jakie działania ATL sprawdzą się w przypadku sklepów stacjonarnych? Dobór odpowiedniej strategii zależy od kilku czynników: zasięgu prowadzonej działalności, lokalizacji siedziby, branży oraz posiadanego budżetu.

W przypadku sklepów zlokalizowanych przy uczęszczanych drogach dobrym pomysłem będzie inwestycja w kampanię billboardową.

Nie należy także lekceważyć siły lokalnych mediów: krótka reklama wyemitowana w popularnej na danym obszarze rozgłośni radiowej lub przestrzeń reklamowa wykupiona w lokalnym tygodniku mogą sprawić, że dotrzemy z naszą ofertą do szerokiego grona potencjalnych klientów.

Jeśli oferowane przez nas produkty są adresowane do bardziej wyspecjalizowanej grupy docelowej (np. posiadającej określone hobby), lepszym pomysłem może się okazać wykupienie reklam w mediach specjalistycznych. Z reguły oznacza to niższe wydatki oraz większą efektywność promocji – szczególnie wtedy, gdy w okolicy naszej siedziby nie mamy bezpośrednich konkurentów, lub gdy oprócz sprzedaży stacjonarnej zajmujemy się także handlem online.

Zapamiętaj!

Znajomość preferencji grupy docelowej znacząco ułatwia planowanie działań ATL. Jeśli wiemy, z jakich źródeł informacji korzystają odbiorcy naszych produktów, będziemy w stanie wybrać odpowiednie medium dla naszego przekazu reklamowego.

Działania BTL (z ang. Below The Line)

W odróżnieniu od działań marketingowych ATL marketing BTL skupia się na wsparciu sprzedaży w placówce handlowej, a tworzone przekazy i wykorzystywane narzędzia są skierowane do konkretnego odbiorcy lub grupy docelowej.

Do BTL zazwyczaj zalicza się wszelkie działania prowadzone w punktach sprzedaży, a więc specjalne promocje, dystrybucję gadżetów reklamowych oraz wykorzystanie dyspenserów, standów czy neonów.

Od pewnego czasu, do tradycyjnych form promocji dołączyły działania BTL z zakresu marketingu w sieci, np. direct mailing czy powiadomienia push.

Poniżej przedstawiamy jak skutecznie działać z zasadami marketingu BTL.

1. Zadbaj o eksponowane produkty

Wystawa sklepu to Twoja wizytówka. Dobrym pomysłem jest wybór towarów z różnych przedziałów cenowych, dzięki czemu zwiększymy liczbę odwiedzających.

Pamiętajmy, że gusta klientów są bardzo różne, dlatego warto odpowiednio przedstawić ofertę. Jeśli natomiast często ją zmieniamy, zwróćmy uwagę, aby towary eksponowane na wystawie były dostępne w sprzedaży.

2. Buduj lojalność klientów

Choć to zadanie nieco trudniejsze niż w przypadku e-commerce, ten cel da się osiągnąć także w przypadku sklepów stacjonarnych. Zadbajmy o to, by klient dobrze czuł się w naszym sklepie, wsłuchując się w jego potrzeby i oczekiwania.

Dobrym pomysłem jest także wprowadzenie programu lojalnościowego, uprawniającego do dodatkowych zniżek i korzystania ze specjalnych promocji.

3. Przygotuj atrakcyjne rabaty i promocje

Przygotuj atrakcyjne rabaty i promocje zachęcające odbiorców do większych zakupów oraz bardziej dogłębnego zapoznania się z ofertą sklepu.

Eksperymentowanie z cenami produktów sprawi, że klienci częściej będą odwiedzać sklep, zaciekawieni specjalnymi ofertami.

4. Wykorzystaj nowoczesne technologie

Ekrany typu digital signage czy wykorzystanie działań z zakresu marketingu sensorycznego pozwala zwiększyć sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent.

5. Gromadź dane dotyczące klientów i odwiedzin sklepu

Liczba odwiedzin, profil nabywcy, najpopularniejsze produkty czy godziny i dni tygodnia najchętniej wybierane przez klientów to informacje bardzo przydatne w dopasowaniu asortymentu do potrzeb odbiorców, a ich gromadzenie i analizowanie nie powinno być kłopotliwe.

Zapamiętaj!

Sprzedaż stacjonarna ma pewne przewagi nad handlem online. Jedną z nich jest możliwość zobaczenia i dotknięcia produktu przed zakupem, dlatego warto jak najmocniej oddziaływać na zmysły potencjalnych klientów. Odpowiednie wyeksponowanie towarów, charakterystyczna muzyka czy przyjemny zapach to sposoby na nakłonienie odwiedzających do zakupu.

2. Sklep internetowy (sprzedaż online)

Dlaczego nie zaczniesz sprzedawać przez Internet? Własny sklep internetowy to pełna niezależność. Do tego możesz zacząć sprzedawać dla klientów z całej Polski. Twoja marka zacznie zyskiwać na popularności, a jeśli zaczniesz prowadzić bloga, zostaniesz postrzegany jako czołowy ekspert w swojej branży.

Podobne: Jak założyć sklep internetowy w 2024? Poradnik krok po kroku

Samo posiadanie sklepu jednak nie wystarczy do tego, żeby zacząć sprzedawać przez Internet. Własny sklep internetowy musisz zacząć reklamować na różne sposoby, a najważniejszym o którym nie możesz zapomnieć, jest pozycjonowanie w wyszukiwarce Google.

Badania przeprowadzone przez HubSpot dowodzą, że aż trzech na czterech internautów nie przechodzi dalej, niż na pierwszą stronę wyników, natomiast aż 35% ruchu organicznego generowanego przez wyszukiwarki internetowe przypada na trzy strony o najwyższej pozycji rankingowej.

Pozycjonowanie strony to ciągły proces, składający się z trzech rodzajów działań związanych zarówno z projektowaniem interfejsu oraz treści, jak i aktywnością w innych witrynach. Przyjrzymy się im bliżej.

Optymalizacja treści

Optymalizacja treści to działania on-site z zakresu content marketingu, dotyczące zarówno aktualizowania dotychczas opublikowanych treści, jak i copywriting nowych materiałów.

Podobne: Content Marketing – Co to jest i jakie daje korzyści?

W skład optymalizacji contentu w sklepie www wchodzą m.in.:

  • tworzenie treści zawierającej odpowiednio dobrane słowa kluczowe
  • rozbudowanie istniejących tekstów o dodatkowe treści i materiały
  • poprawa struktury nagłówków i uatrakcyjnienie warstwy wizualnej publikowanych materiałów
  • aktualizacja treści i wyeliminowanie duplikujących się materiałów
  • poprawa linkowania wewnętrznego

Zapamiętaj!

Optymalizację treści ułatwi wykorzystanie profesjonalnych narzędzi tj. Google Search Console, Ahrefs czy Surfer SEO.

Optymalizacja techniczna

Techniczne SEO oznacza działania wewnątrz witryny wykonywane głównie przez web developerów, które mają na celu usprawnienie jej funkcjonowania oraz poprawy widoczności w wynikach wyszukiwania.

Na optymalizację techniczną sklepu www wchodzą m.in.:

  • responsywność, czyli dostosowanie witryny do poprawnego wyświetlania na urządzeniach mobilnych;
  • szyfrowanie SSL;
  • kompresja CSS i kodu HTML;
  • zminimalizowanie rozmiarów obrazków, skryptów Java i plików stylów;
  • optymalizowanie struktury odnośników na stronie;
  • działania mające na celu przyspieszenie ładowania witryny;
  • przygotowanie odpowiednich meta tagów (meta title, meta description).

Czynniki związane z optymalizacją techniczną są brane pod uwagę podczas wartościowania stron pod kątem SXO, a co za tym idzie – wpływają na pozycję domen w SERP-ach.

Link building

Zadbanie o to, by odnośniki prowadzące do naszej strony znalazły się w wartościowych serwisach, w mediach społecznościowych i na forach dyskusyjnych jest sprawdzonym sposobem na poprawę rankingu strony w wynikach wyszukiwania.

Zapamiętaj!

Google zwraca uwagę nie tylko na liczbę linków, ale także ich jakość. Duża liczba odnośników pojawiających się w serwisach o kiepskiej reputacji może zaszkodzić pozycji rankingowej strony.

Podobne: Jak pozyskać wartościowe linki do strony? 5 sposobów

Wyżej przedstawione 3 elementy – Optymalizacja treści, optymalizacja techniczna witryny oraz link building – to najważniejsze składowe skutecznej kampanii seo. Istotne jest przeprowadzenie konkretnej analizy oraz stworzenie planu działania, który faktycznie może się udać. Regularnie realizowana kampania może spowodować, że sprzedaż internetowa zacznie stanowić większą część dochodów w Twojej firmie.

3. Wizytówka Google Moja Firma

Wizytówka Google Moja Firma to darmowe narzędzie pozwalające na promowanie firmy w Internecie i budowanie jej wiarygodności.

To dobre rozwiązanie także dla sklepów stacjonarnych nieposiadających własnej strony WWW: dzięki Wizytówce Google, Twoi klienci są w stanie podzielić się opinią na temat Twojej firmy, a duża liczba pozytywnych komentarzy z pewnością zachęci innych użytkowników sieci do odwiedzin w sklepie stacjonarnym.

Warto zadbać o to, by dane podane w Wizytówce Google (np. nazwa placówki, adres siedziby, godziny otwarcia) były aktualizowane na bieżąco. Dodajmy też atrakcyjne zdjęcia, które ułatwią dotarcie do sklepu. Dodatkową opcją przewidzianą przez Google jest sekcja „Aktualności”, dzięki której możemy informować o promocjach, rabatach i rozszerzaniu oferty.

Niektórzy przedsiębiorcy traktują tę funkcję jako uzupełnienie bądź substytut firmowych kanałów w mediach społecznościowych, co w niektórych branżach może przynieść pozytywne rezultaty.

4. Prowadzenie Social Media

Jak wynika z badań amerykańskiego instytutu omówionych przez serwis Telepolis, w 2021 r. prawie 3,8 miliarda mieszkańców naszej planety korzystało z mediów społecznościowych.

W konsekwencji coraz więcej marek decyduje się na prowadzenie komunikacji za pomocą Facebooka, Instagrama oraz Tik Toka, nawiązując relacje bezpośrednio wpływające na współczynnik konwersji.

W przypadku sklepu stacjonarnego profil w mediach społecznościowych można wykorzystać jako przysłowiowe okno wystawowe, informując o nowych produktach i trwających promocjach.

To także świetny sposób na stworzenie więzi między pracownikami sklepu a odbiorcami: zaprezentowanie się z dobrej strony pozwoli zwiększyć lojalność klientów oraz zachęcić ich do ponownych odwiedzin naszej siedziby.

Zapamiętaj!

Znajomość grupy docelowej i lektura raportów dotyczących danych demograficznych użytkowników poszczególnych mediów społecznościowych pozwoli wybrać odpowiedni kanał oraz dopasować treści do preferencji odbiorców.

5. Kampania PPC

Jeśli dysponujemy większym budżetem lub zależy nam na osiągnięciu dobrych rezultatów w krótkim czasie, wykorzystanie kampanii PPC, czyli Pay Per Click, może okazać się dobrym sposobem na zwiększenie świadomości marki i dotarcie do nowych odbiorców. Jakie są możliwości prowadzenia kampanii PPC?

Google Ads

Google Ads, występujące wcześniej pod nazwą Google AdWords, to system reklamowy pozwalający na tworzenie linków sponsorowanych, zarówno poprzez wybór określonych słów kluczowych, jak i przez selekcję konkretnych serwisów internetowych, w których będą wyświetlane nasze reklamy.

Podobne: Co to jest Google Ads? Dlaczego warto wybierać kampanię Ads?

Oba sposoby dobrze się sprawdzą w przypadku sklepu stacjonarnego: wybranie słów kluczowych określających poszczególne produkty czy też ich kategorie wraz z lokalizacją (miasto) oraz uruchomienie kampanii PPC na stronach mediów lokalnych i/lub branżowych to jeden ze sposobów skutecznie zwiększających sprzedaż.

Reklama w mediach społecznościowych

Potencjał reklamowy social media wzrasta wraz z liczbą ich użytkowników oraz ilością spędzanego w nich czasu.

Zalety kampanii w mediach społecznościowych to m.in.:

  • duży zasięg;
  • znacznie niższy koszt, niż w przypadku tradycyjnych kanałów;
  • możliwość budowania relacji z klientami (social media pozwalają na interakcję, dzięki czemu odbiorcy bardziej się angażują).

Dodatkową zaletą reklamy w mediach społecznościowych jest jej elastyczność (i skalowalność).

Dzięki tym cechom łatwiej można zaplanować budżet reklamowy oraz zdecydować o uruchomieniu kampanii w dowolnym momencie i na dowolny okres, np. przy okazji specjalnych rabatów czy wyprzedaży.

To bardzo korzystne rozwiązanie w przypadku branż charakteryzujących się sezonowością.

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie stacjonarnym? – Podsumowanie

Istnieje wiele sprawdzonych sposobów na zwiększenie sprzedaży w sklepie stacjonarnym, a wybór odpowiedniej strategii marketingowej zależy od budżetu, specyfiki branży, grupy docelowej oraz sytuacji na lokalnym rynku.

Połączenie działań w tradycyjnych kanałach wraz z marketingiem w sieci wydaje się receptą na sukces. Co ciekawe, niektóre z omawianych propozycji wiążą się z niewielkimi kosztami (np. działania marketingowe w miejscu sprzedaży) lub są całkowicie darmowe (np. optymalizacja wizytówki Google Moja Firma, prowadzenie komunikacji w mediach społecznościowych).

W celu zwiększenia sprzedaży warto zastanowić się nad tym, jakie są mocne strony naszego sklepu, a jakie elementy można poprawić – analiza danych dotyczących zachowań klientów oraz popularności poszczególnych produktów pozwolą na udoskonalenie oferty i stworzenie satysfakcjonującego, unikalnego doświadczenia zakupowego.

    Hej! Potrzebujesz pomocy lub chcesz skorzystać z naszej oferty?

    Już od 8 lat pomagamy firmom zdobywać klientów w sieci. Sprawdź naszą ofertę:

    Project Manager

    Łukasz Pietras
    Project Manager
    dostępny

    Napisz na kontakt@zdobywcysieci.pl lub zadzwoń pod numer 501-757-664, żeby omówić warunki współpracy. Możesz także zostawić kontakt do siebie, a oddzwonię w ciągu 24 godzin. Czekam na kontakt :)