W dobie Internetu i nowoczesnych technologii każdy może mieć swój sklep online. Dzięki temu z łatwością rozwiniesz działalność lub dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z biznesem.
Jak założyć sklep internetowy w 2024 roku?
Przede wszystkim potrzebujesz domenę, serwer i certyfikat SSL. Następnie najlepiej będzie postawić sklep na platformie WordPress wykorzystując dodatek WooCommerce. Teraz pozostaje wgrać szablon, dokładnie wyposażyć sklep w produkty, opisy, zdjęcia, niezbędne moduły (np. płatności online) czy bloga.
Jeżeli nie potrafisz lub nie masz czasu na samodzielne stworzenie sklepu internetowego, możesz zlecić to zadanie nam.
Rynek e-commerce w Polsce jest bardzo dynamiczny i umożliwia skorzystanie z wielu nowoczesnych rozwiązań – nie będziesz mieć też problemów z samodzielnym otwarciem strony.
Szczególnie jeśli zapoznasz się z naszą instrukcją krok po kroku, jak założyć sklep internetowy. Z nią już wkrótce będziesz mieć własną witrynę do sprzedaży online!
Dlaczego warto założyć sklep internetowy?
Dla wielu osób własny biznes w sieci to po prostu spełnienie marzeń o samodzielności i połączeniu pasji z możliwością zarabiania pieniędzy.
Inni traktują sklep internetowy bardziej prozaicznie i widzą w tym sposób na rozwój swojej działalności, zdobycie nowych klientów, a także na zwiększenie dochodów.
Tak naprawdę sklep online daje Ci jeszcze więcej możliwości, dlatego ta opcja jest tak popularna, a przede wszystkim coraz więcej osób przynosi swój biznes do sieci. Przekonaj się zatem, dlaczego warto postawić na e-commerce w 2024.
Powód 1: Wzrost znaczenia rynku e-commerce
Polski rynek to jeden z najlepszych przykładów na to, jak dynamicznie rozwija się e-commerce. W końcu z roku na rok wartość tego sektora rośnie w coraz szybszym tempie. Zgodnie z analizami specjalistów w 2026 roku kwota ta ma wynieść ok. 162 mld zł. Poza tym szacuje się, że każdego roku ta wartość wzrasta o kolejne 12%.
Jednak trudno jest dokładnie przewidzieć te dane, ponieważ czynniki typu pandemia sprawiają, że tempo rozwoju jeszcze bardziej przyspiesza.
Zwróć również uwagę na to, że polski rynek e-commerce jest jednym z najbardziej perspektywicznych w całej Europie. Dlatego po prostu opłaca się założyć sklep internetowy, żeby skorzystać z tych możliwości i sporego zainteresowania odbiorców.
Jeśli planujesz rozpocząć sprzedaż online w innych krajach Europy czy na świecie, to koniecznie zwróć uwagę na światowe trendy. We wszystkich zakątkach globu notowany jest wzrost znaczenia Internetu, a przede wszystkim e-commerce.
Powód 2: Nieograniczona liczba klientów
Brak jakichkolwiek granic. Właśnie to jest jedna z najważniejszych korzyści posiadania własnego sklepu internetowego. Dzięki temu możesz z łatwością dotrzeć do dowolnej grupy odbiorców – bez względu na to, czy dotyczy to Polaków, Brytyjczyków, Japończyków bądź Kanadyjczyków.
Wystarczy, że dostosujesz swój sklep internetowy do potrzeb odpowiedniego rynku i przygotujesz witrynę w różnych wersjach języków.
Zwróć także uwagę na to, że zainteresowanie sklepami online jest też zauważalne w Polsce.
Potwierdzone dane
Zgodnie z raportem „E-commerce w Polsce 2020”, przygotowanym przez Gemius, blisko ¾ polskich internautów robi zakupy przez Internet [1].
Ponadto Ci odbiorcy stawiają przede wszystkim na witryny z Polski. Daje Ci to ogromne możliwości dotarcia do ponad 20 mln potencjalnych klientów.
Jeśli ograniczysz się jedynie do sprzedaży stacjonarnej, to nigdy nie będziesz miał takich warunków do dalszego rozwoju. Tym bardziej że ograniczają Cię takie czynniki jak godziny otwarcia lub dni wolne od pracy. W przypadku Internetu nie musisz zwracać uwagi te kwestie, bo nie dotyczą one sprzedaży online.
Powód 3: Niskie koszty prowadzenia
Nie masz zbyt wielu oszczędności, a może chcesz zminimalizować ryzyko inwestycyjne? W takim razie powinieneś zdecydować się na sprzedaż przez Internet.
W końcu możesz sobie pozwolić na taką sprzedaż nawet wtedy, gdy w ogóle nie stać Cię na kupno towarów.
Wystarczy, że zaczniesz oferować swoją wiedzę, stworzysz produkty cyfrowe lub po prostu skorzystasz z różnych form e-commerce.
Jedną z najlepszych opcji w takiej sytuacji jest dropshipping. Wówczas musisz po prostu przygotować swoją witrynę, podpisać umowę z dostawcą, zająć się promocją i kontaktem z klientami.
Cała logistyka oraz koszty zakupu asortymentu w ogóle Cię nie dotyczą, więc naprawdę zmniejszasz ryzyko inwestycyjne.
Zauważ również, że sklep internetowy wiąże się z niskim ryzykiem inwestycyjnym także ze względu na ograniczone koszty w porównaniu do tradycyjnego sklepu. Po prostu nie musisz wydawać pieniędzy na lokal, zatrudniać pracowników czy wynajmować magazyn.
Powód 4: Wygodne rozwiązanie
Jeśli nadal zastanawiasz się, czy warto założyć sklep internetowy, to koniecznie zwróć uwagę na jeszcze jeden aspekt. Chodzi tu oczywiście o wygodę, z jaką wiąże się to rozwiązanie.
Po prostu Internet umożliwia Ci łatwe dotarcie do odbiorców, stały rozwój, bezproblemowy kontakt z użytkownikami, a przede wszystkim nieustanny rozwój.
Poza tym możesz skorzystać z wielu nowoczesnych technologii, które znacznie usprawniają i automatyzują pracę. Dzięki temu jeszcze szybciej wystawisz fakturę, zamówisz nową dostawę, przeanalizujesz wydatki i zyski, a do tego z łatwością znajdziesz nowych pracowników.
Ponadto sklep internetowy możesz prowadzić z dowolnego miejsca na świecie – nawet w trakcie wakacji, jazdy pociągiem czy podróżowania po odległych zakątkach globu. To wszystko zapewnia ogromną wygodę Tobie i Twoim klientom.
Jak założyć sklep internetowy – krok po kroku
Krok 1: Znajdź pomysł na biznes
Wiesz już, że własny sklep internetowy to doskonałe rozwiązanie, dzięki któremu nie tylko sporo zarobisz, ale przede wszystkim zyskasz jeszcze więcej klientów. Jednak osiągniesz to dopiero wtedy, gdy Twój biznes spodoba się odbiorcom, a Twoja oferta będzie dla nich naprawdę przydatna.
Dlatego kluczowe jest to, żebyś poświęcił dłuższą chwilę na analizę i dokładne sprawdzenie różnych opcji.
Nie wiesz, co warto sprzedawać w Internecie? Zatem sprawdź, jakie są trendy w e-commerce. Dzięki temu przekonasz się, w jakim kierunku zmierza sprzedaż online.
Poza tym postawisz na popularne towary, które będą cieszyły się zainteresowaniem przez wiele lat.
Szczególnie masz na to szansę, jeśli zaoferujesz w swoim sklepie internetowym:
- Produkty ekologiczne np. sztućce z bambusa lub wielorazowe chusteczki do demakijażu,
- Naturalne kosmetyki do włosów, ciała i twarzy,
- Produkty self-care, czyli takie pozwalające zachować balans między pracą a życiem prywatnym,
- Zabawki dla dzieci – koniecznie proste i wykonane z ekologicznych materiałów,
- Produkty spożywcze z możliwością wysyłki towaru,
- Cyfrowe produkty dające wiedzę – nawet tą specjalistyczną,
- Odzież, obuwie czy akcesoria wykonywane w Polsce w myśl trendów slow fashion.
- Towary hand-made oraz DIY.
Oczywiście jest też cała grupa produktów uniwersalnych, które będą potrzebne i chętnie kupowane bez względu na obowiązujące trendy. Jednak w takim przypadku koniecznie wykonaj analizę rynku, a dzięki temu dowiesz się, co dokładnie oferuje konkurencja.
Przede wszystkim jednak sprawdzisz, czy masz szansę na przebicie się ze swoimi produktami.
Krok 2: Wybierz oprogramowanie sklepu
Skoro wiesz już, co chcesz sprzedawać i w jakim kierunku ma podążać Twój sklep internetowy, to pora przejść do kolejnego etapu. Chodzi tu oczywiście o wybór odpowiedniej platformy e-commerce. To właśnie ona stanowi prawdziwe serce sklepu online i decyduje o tym, jakie masz możliwości rozwoju, ile produktów możesz dodać, a także jak wygląda obsługa panelu administracyjnego.
Dlatego już na tym etapie musisz wiedzieć, w jakim kierunku chcesz się rozwijać, a przede wszystkim, czy potrzebujesz dużej platformy – pozwalającej dodawać nawet kilka tysięcy produktów.
Zależy Ci na czymś skromniejszym i nie jest to chwilowy etap? W takim razie zupełnie wystarczy Ci mniejsza platforma, przygotowana dla mikro i małych sklepów.
Bardzo ważne jest to, że w trakcie wyboru oprogramowania do sklepu powinieneś zwrócić uwagę na dostępność dwóch opcji – open source oraz SaaS. Każda z tych opcji ma swoje zalety i wady. Poza tym różnią się m.in. otwartością kodu źródłowego.
Warto także wziąć pod uwagę poszczególne funkcje oferowane przez Magento, PrestaShop, Shoplo, Sky Shop czy Woocommerce. Szczególnie ta ostatnia opcja jest chętnie wybierana ze względu na możliwość dołączenia do platformy WordPress. Dzięki temu możesz z łatwością dodać podstronę sklep do już istniejącego serwisu.
Podobne: Sklep internetowy na WooCommerce
Jeśli jesteś zainteresowany połączeniem WordPress z Woocommerce to koniecznie zwróć uwagę na fakt, że taka opcja daje Ci sporo możliwości. Przede wszystkim do dyspozycji masz darmowe szablony, grafiki czy wtyczki. Choć nie wyróżni Cię to na tle konkurencji, to jednak pozwoli założyć sklep internetowy przy maksymalnym ograniczeniu kosztów.
Ogromną zaletą takiego rozwiązania jest również prosta obsługa, możliwość zbudowania spójnego wizerunku, skrócenie drogi odbiorców do Twojej oferty oraz responsywna wersja serwisu. To kolejny atut, o którym warto pamiętać. W końcu dopasowanie do urządzeń mobilnych zwiększy też Twoją widoczność w sieci i sprawi, że zajmiesz wyższą pozycję w wyszukiwarce Google.
Krok 3: Zaplanuj i zaprojektuj wygląd sklepu internetowego
Jeśli zastanawiasz się, jak założyć sklep internetowy, to musisz pamiętać o tym, że nie warto ograniczać się jedynie do funkcjonalności czy budowy. Istotny jest też wygląd serwisu, bo to właśnie on zachęca odbiorców do zatrzymania się na stronie, zapoznania się z informacjami i skorzystania z Twojej oferty.
Czy wiesz, że…
Zazwyczaj masz maksymalnie 3-4 sekundy na zainteresowanie potencjalnych klientów, więc dobrze wykorzystaj ten czas.
Przede wszystkim zadbaj o to, żeby Twój sklep internetowy od razu wskazywał, co oferujesz. Poza tym wygląd musi być dopasowany do grupy docelowej i sprzedawanych produktów.
Nie wiesz, jakie barwy sprawdzą się najlepiej? W takiej sytuacji warto skorzystać z psychologii kolorów oraz z ich marketingowego znaczenia. Możesz też sugerować się wyglądem i układem wykorzystywanym przez Twoją konkurencję.
Zauważ, że dobry design zawsze ma ogromne znaczenie. Jednak zwiększa się to jeszcze bardziej w przypadku produktów, wyróżniających się estetyką. Szczególnie dotyczy to dodatków do domu, obrazów, akcesoriów, ubrań czy obuwia.
Wtedy dobra oprawa w postaci ciekawego szablonu wpływa na zainteresowanie użytkowników, a do tego mocno wpływa na ich odczucia i decyzje zakupowe.
Znaczenie User Experience w tworzeniu sklepu internetowego
Odpowiedni układ i wygląd strony mają ogromny wpływ na zachowania odbiorców. Dlatego kluczowe jest nie tylko dobranie fontów czy kolorów, ale przede wszystkim to, żebyś zadbał o User Experience, czyli po prostu o UX. To właśnie ten element jest odpowiedzialny za wrażenia użytkowników w trakcie odwiedzania Twojego sklepu internetowego.
Zastanawiasz się, jak wpłynąć na pozytywne odczucia? Przede wszystkim musisz maksymalnie uprościć nawigację po stronie, umożliwić bezproblemowe wyszukiwanie produktów i ułatwić zamawiania towarów w sklepie online. Dzięki temu w ciągu zaledwie chwili potencjalny klient przejdzie przez wszystkie etapy podejmowania decyzji zakupowej.
Pamiętaj, że wszelkie utrudnienia na tej drodze mogą doprowadzić do rezygnacji, a tym samym do ograniczenia konwersji. To ma dla Ciebie ogromne znaczenie, ponieważ zazwyczaj wiąże się z mniejszymi zyskami.
Właśnie z tego powodu odbiorcy muszą czuć się przyjemnie na Twojej stronie, a do tego układ musi być tak intuicyjny, że bez problemu znajdą każdą potrzebną podstronę. Dostarczysz im również wszystkie niezbędne informacje i poprowadzisz użytkownika aż do ostatniego etapu zakupów.
Responsywna wersja sklepu internetowego
Chcesz, żeby Twój własny sklep internetowy był maksymalnie nowoczesny, zachęcający, a korzystanie z niego było naprawdę łatwe? W takim razie już na etapie projektowania koniecznie zadbaj o to, aby witryna była dopasowana do urządzeń mobilnych – smartfonów, tabletów czy ipadów. Obecnie jest to kluczowe nie tylko ze względu na ogólną estetykę serwisu.
Przede wszystkim ułatwia to zdobywanie informacji czy też robienie zakupów na różnego typu sprzętach. Ma to ogromne znaczenia także dlatego, że stale wzrasta liczba transakcji internetowych wykonywanych właśnie przy pomocy urządzeń mobilnych. Dlatego tak istotne jest to, żebyś dał klientom taką możliwość. Dzięki temu wzrośnie ich zainteresowania, co na pewno dostrzeżesz w rosnącej liczbie zamówień.
Bardzo ważne jest także to, że sklep internetowy dopasowany do smartfona jest ważny dla wyszukiwarki Google. Choć jeszcze niedawno responsywna witryna to był jedynie trend, tak obecnie jest to wręcz obowiązek. Szczególnie wtedy, gdy inwestujesz w SEO i chcesz zająć wyższą lokatę w Google. W końcu algorytmy wyraźnie wskazują na to, że dużo lepiej są oceniane responsywne strony i sklepy internetowe.
Krok 4: Wykorzystuj intuicyjną metodę płatności i szybką wysyłkę
Skoro masz już zaprojektowany i stworzony sklep internetowy, to pora zacząć myśleć o jego codziennym funkcjonowaniu. Przede wszystkim postaraj się o to, żeby sprzedaż była maksymalnie zautomatyzowana. To znacznie skróci czas realizacji zamówienia i przyspieszy Twoją pracę. Wówczas możesz zająć się zupełnie innymi zadaniami np. reklamą.
Poza tym sprawdź, jakie integracje dodasz do wybranej przez siebie platformy sprzedażowej. Wśród najważniejszych z nich są te, dotyczące wysyłki, bramek płatniczych, obsługi klienta, łączenia różnych kanałów dystrybucji oraz działań marketingowych.
Pamiętaj o tym, że w przypadku wybierania metod płatności musisz kierować się preferencjami i możliwościami Twojej grupy docelowej. Jeśli trafiasz ze swoją ofertą do Polaków, to najlepiej sprawdzą się popularne bramki płatnicze typu PayU, Tpay, Przelewy24 oraz Dotpay.
Zwróć tylko uwagę na indywidualne warunki współpracy każdej z tych firm, a szczególnie na wysokość dodatkowych opłat. Jeśli swoją ofertę kierujesz również dla osób zza granicy, to koniecznie dodaj międzynarodowe formy płatności. Szczególnie chętnie wybierane są: PayPal, AmazonPay oraz GooglePay.
Jeśli chodzi o dostawę to najlepiej, jeśli będziesz mieć do dyspozycji kilka wygodnych opcji. Od jakiegoś czasu w Polsce bardzo popularny jest odbiór w punkcie lub w automatach paczkowych – Paczkomacie, sklepach czy na stacji benzynowej.
Dlatego koniecznie postaw na taką opcję, dodaj do tego jeszcze firmę kurierską typu DPD oraz Pocztę Polską. Zwróć uwagę na to, że do dyspozycji masz wiele intuicyjnych integracji, które znacznie przyspieszą realizację zamówień.
Możesz również skorzystać z integracji z platformami wysyłkowymi typu Furgonetka czy Apaczka. Dzięki temu Twoi klienci będą mogli sami wybrać najkorzystniejszą dla siebie opcję.
Zależy Ci na wysyłce towarów za granicę? Takie rozwiązanie oferuje całkiem sporo firm, ale najczęściej wybierany jest FedEx, DHL oraz UPS.
W tym przypadku również możesz dodać specjalne integracje. W ten sposób nie będziesz musiał samodzielnie wpisywać dane do wysyłki, bo wszystkie informacje uzupełnią się automatycznie, gdy tylko klient zdecyduje się na zakup i wypełni konkretne pola.
Krok 5: Zadbaj o kwestie prawne w sklepie internetowym
Musisz wiedzieć nie tylko, jak założyć sklep internetowy krok po kroku, ale również, jak zrobić to w pełni legalnie. Przede wszystkim skup się na kwestiach prawnych na obszarze witryny. Takich elementów jest całkiem sporo i możesz skorzystać z gotowych rozwiązań lub udać się do prawnika, który przygotuje dla Ciebie wszystkie potrzebne szablony.
Zastanawiasz się, jakie elementy są niezbędne w sklepie internetowym? Zwróć uwagę na:
- Regulamin sklepu internetowego,
- Wzór odstąpienia od umowy,
- Politykę zwrotów i reklamacji,
- Informacje o dostępnych rodzajach dostawy,
- Informacje o dostępnych metodach i rodzajach płatności,
- Szczegółach dotyczących ochrony danych osobowych, czyli RODO – odnosi się to do ich przetwarzania, rozpowszechniania i wykorzystywania,
- Polityki prywatności, czyli po prostu polityki cookies.
W przypadku regulaminu sklepu internetowego musisz pamiętać przede wszystkim o uwzględnieniu warunków świadczenia usług i sprzedaży internetowej. Poza tym dokument powinien być łatwo dostępny dla odbiorców – najlepiej, jeśli znajdzie się w stopce. Oprócz tego klient jeszcze przed dokonaniem zakupu musi zaakceptować regulamin sklepu online.
Zauważ także, że to właśnie w tym dokumencie muszą znaleźć się pełne informacje na temat sprzedawcy, forma prawna sklepu internetowego, prawa konsumenta, dostępne metody wysyłki, płatności oraz opisana polityka zwrotów i reklamacji. Dodaj też tam przewidywany czas wysyłki, a także terminy na zwrot towaru oraz pieniędzy za zakupiony towar.
Kolejnym niezwykle istotnym elementem jest RODO – tego również nie może zabraknąć w Twoim sklepie internetowym. Jednocześnie wiele platform e-commerce jest kompatybilna z tymi przepisami, dzięki czemu nie będziesz mieć problemów z ich przestrzeganiem. Szczególnie dotyczy to usuwania danych osobowych czy eksportu danych Twoich klientów.
Krok 6: Dodaj produkty do sklepu internetowego
Ostatni etap zakładania sklepu online polega na dodaniu produktów. W zależności od tego, jakie funkcje ma wybrana przez Ciebie platforma, to możesz to robić ręcznie lub automatycznie. Koniecznie wybierz tę drugą opcję, jeśli zależy Ci na szybkim uruchomieniu serwisu, a do tego masz naprawdę sporą ofertę.
Jednocześnie zwróć uwagę na to, że czasem przydaje się też ręczne uzupełnianie asortymentu. Szczególnie wtedy, gdy zapewniasz autorskie produkty lub po prostu sprzedajesz towary, niemające dostępu do pliku produktowego z hurtowni, z którą współpracujesz. Choć takie rozwiązanie może Ci zająć nawet kilkadziesiąt minut, to masz pewność, że opisy i zdjęcia są autentyczne, a przede wszystkim nie pojawi się duplikat treści.
Jeśli chcesz przyspieszyć ten proces, to zdecyduj się na automatyczne wprowadzenie produktów. Przede wszystkim pozwoli Ci to zaoszczędzić mnóstwo czas. Zwróć tylko uwagę na to, że specjalny mechanizm pobiera dane, udostępniane przez dostawców.
Oczywiście możesz samodzielnie decydować o tym, które towary mają pojawić się w Twoim sklepie. Zwróć jednak uwagę na to, że wszystkie opisy i dane techniczne będą dokładnie takie same, jak u Twojej konkurencji. Dlatego nie tylko nie wyróżnisz się na ich tle, ale przede wszystkim może dojść do duplikacji treści.
Oczywiście nie oznacza to, że masz zrezygnować z tej wygodnej opcji. Po prostu systematycznie zmieniaj treść, a przede wszystkim dodawaj autorskie opisy produktów czy kategorii z dopasowanymi słowami kluczowymi.
Co zrobić dalej po założeniu sklepu internetowego?
Twoja strona jest już gotowa, jeśli wykonałeś poprzednie kroki. Jednak to nie jest koniec Twoich starań o klienta. Na razie masz jedynie platformę, gdzie widoczne są oferowane przez Ciebie produkty lub usługi. Założenie sklepu internetowego to ważny krok, ale równie istotna jest skuteczna promocja. W końcu to działania marketingowe sprawią, że dotrzesz do swojej grupy docelowej, a do tego będziesz mógł rywalizować z konkurencją czy nawet z liderami w swojej branży. Dlatego musisz wiedzieć, co należy robić już po utworzeniu e-sklepu.
1. Pozycjonowanie sklepu internetowego
Jeśli oferowane przez Ciebie produkty są widoczne w sieci, to znaczy, że klienci będą mogli je całkiem łatwo znaleźć, a tym samym mogli podjąć pozytywną decyzję zakupową. Dlatego tak ważne jest to, żebyś przygotował strategię SEO, wybrał odpowiednie słowa kluczowe i rozpoczął pozycjonowanie strony, konkretnej kategorii lub produktów.
Pamiętaj tylko o tym, że SEO wymaga czasu, a pierwsze efekty bardzo często są widoczne dopiero po upływie kilku miesięcy.
Jeśli chcesz zdecydować się na pozycjonowanie, to jednym z najważniejszych kroków jest określenie słów kluczowych. W tym celu możesz skorzystać z wielu intuicyjnych narzędzi. Oczywiście jednym z najlepszych wyborów są te proponowane przez Google.
Podobne: Co to jest pozycjonowanie? Na czym polega SEO?
Zwróć także uwagę na to, że w trakcie planowania strategii SEO powinieneś pamiętać o tych działaniach najistotniejszych z perspektywy Google. Właśnie w tym momencie musisz zacząć śledzić zmiany w algorytmach.
Choć oczywiście nawet specjaliści nie znają wszystkich elementów, wpływających na wzrost znaczenia sklepu internetowego, to jednak istnieje całkiem sporo czynności, które możesz podjąć – nawet zupełnie samodzielnie.
Przede wszystkim dotyczy to linkowania wewnętrznego i zewnętrznego – pamiętaj, żeby zamieszczać odnośniki na stronach z większym autorytetem. Poza tym dodawaj wartościowe treści z frazami kluczowymi, zadbaj o optymalizację witryny, a do tego postaraj się zaangażować odbiorców – zachęć ich do dyskusji, dodawania komentarzy i opinii.
2. Działania marketingowe w sklepie internetowym
Działania marketingowe wewnątrz sklepu online zawsze powinny łączyć się z pozycjonowanie. W końcu to przyniesie Ci największe korzyści, a przede wszystkim zapewni Ci maksymalną widoczność, co znowu zwiększy Twoją rozpoznawalność i przyciągnie jeszcze szersze grono odbiorców. Dlatego przede wszystkim zacznij od merytorycznej treści.
Content marketing stanowi istotny element strategii marketingowej, a do tego wpływa pozytywnie na konwersję. Właśnie z tego powodu w Twoim sklepie nie może zabraknąć przydatnych artykułów – z poradami, inspiracjami czy wyjaśnieniem trudniejszych kwestii, związanych z Twoją ofertą.
Koniecznie zadbaj o to, aby w ich treści znalazły się frazy kluczowe np. długi ogon. Wtedy odbiorcy znajdą Twój serwis. Zwróć tylko uwagę na to, że content marketing nie ogranicza się jedynie do artykułów na blogu.
Tak naprawdę odnosi się to do wszystkich treści rozpowszechnianych i publikowanych w Internecie, więc zaliczają się do tego również:
- Webinary
- Podcasty,
- Infografiki,
- Poradniki,
- Raporty,
- Opisy kategorii i produktów,
- Wpisy na stronę internetową,
- Filmy wideo.
Kluczowe znaczenie ma także to, żeby te treści odznaczały się wartością merytoryczną, a informacje w nich zawarte były wiarygodne, autentyczne i faktycznie pomagały odbiorcom. Oczywiście muszą też być powiązane z tematyką Twojego sklepu, czyli z konkretnymi produktami, usługami lub ogólnie z branżą.
Zwróć również uwagę na to, że marketing treści zapewnia korzyści dwóm stronom – zarówno Tobie, jak i Twoim klientom. Przede wszystkim możesz liczyć na poprawę wizerunku marki, wzrost konwersji i zysków. Natomiast odbiorcy zyskują wiedzę wprost od eksperta.
Chcesz konkretnie wiedzieć, jakie treści powinny znaleźć się w sklepie internetowym?
Szczególnie postaw na:
- Bloga firmowego – możesz go dodać jako osobną zakładkę sklepu lub stworzyć osobny adres internetowy.
- Poradniki w formie artykułów lub filmów wideo – przy ich pomocy możesz udzielić odbiorcom porad, dotyczących oferowanych produktów i usług.
- Specjalistyczne treści – wśród takich tekstów mogą znaleźć się wywiady, opinie ekspertów czy znanych osobistości, korzystających z Twojej oferty.
- Recenzje produktów – takie treści cieszą się sporym zainteresowaniem. Poza tym zwiększysz swoją wiarygodność, jeśli pod recenzją podpisze się znana osoba np. bloger lub ekspert z branży.
- Opisy kategorii i produktów – mają przede wszystkim uzupełniać informacje. Ważny jest to, żeby miały charakter sprzedażowy, zachęcały do zakupu, a do tego wskazywały korzyści danych towarów i usług.
- Teksty uzupełniające – jeśli chcesz zwiększyć wiarygodność marki bądź jeszcze lepiej przedstawić swój zespół, to mogą Ci w tym pomóc teksty w zakładce „historia marki”, „o nas” czy „zespół”. Zwróć jednak uwagę na to, że takie treści bardzo często mają niską wartość SEO – jedynie, że zależy Ci na pozycjonowaniu imienia i nazwiska. Jednocześnie takie teksty zwiększają wiarygodność firmy w oczach klientów.
3. Media społecznościowe
Obecnie media społecznościowe mają ogromne znaczenie dla skutecznej promocji oferty. Dlatego nie możesz zapomnieć o tym, jeśli interesuje Cię nie tylko to, jak założyć sklep internetowy, ale też sposoby na dobrą reklamę. W wielu przypadkach nie będziesz mieć problemów z połączeniem e-sklepu z Facebookiem, Instagramem, Pinterestem czy LinkedIn. Wystarczy, że skorzystasz z licznych integracji – dostępnych w WooCommerce, Magento, Shoplo czy Sky Shop.
Zwróć tylko uwagę na to, że korzyści nie zapewni Ci jedynie istnienie kont w mediach społecznościowych. Konieczne jest przede wszystkim to, żebyś dbał o regularne dodawanie postów czy relacji, bo to one zwiększają konwersję, budzą zainteresowanie odbiorców, a do tego angażują ich w życie marki. Warto, żebyś od razu włączył w to różne akcje promocyjne, oferował zniżki czy rabaty, które dodatkowo zachęcą do skorzystania z Twojej oferty.
Zauważ, że media społecznościowe to bardzo dobry sposób nie tylko na zwiększenie wiarygodności Twojego sklepu internetowego. Przy pomocy kanałów na Facebooku czy Instagramie możesz pokazać siebie, dzięki czemu staniesz się bardziej autentyczny w oczach odbiorców. Koniecznie wykorzystaj te kanały promocji do przedstawienia swojej oferty bądź włącz je do lejka marketingowego.
Pamiętaj także o tym, żeby stale analizować statystyki odwiedzin w social mediach, a przede wszystkim reakcje odbiorców na poszczególne wpisy, filmy czy posty. Dzięki temu dowiesz się, co wzbudza największe zainteresowanie. Sprawdzaj także ruch z kanałów w mediach społecznościowych do Twojego sklepu internetowego. W końcu dopiero w ten sposób dowiesz się, czy ten sposób promocji faktycznie przynosi Ci oczekiwane efekty.
Jakie rodzaje e-commerce warto wybrać?
Założenie sklepu internetowego to poważna decyzja, dlatego tak istotne jest to, żebyś dokładnie przemyślał rodzaj e-commerce, który przyniesie Ci najwięcej korzyści. Do wyboru jest całkiem spory opcji, ale powinieneś kierować się przede wszystkim tym, jakimi środkami dysponujesz, ile chcesz zainwestować, a także planami rozwoju firmy. Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka najpopularniejszych rozwiązań – przekonaj się, jakie mają zalety i wady.
1. Dropshipping
Nie chcesz inwestować swoich pieniędzy na wynajem magazynu czy na sam towar? Oczywiście nie oznacza to, że musisz rezygnować z własnego sklepu internetowego. Po prostu postaw na dropshipping, ponieważ ta forma sklepów internetowych nie wymaga dużych inwestycji – finansowych i czasowych. Jednocześnie to bardzo modne rozwiązanie, które staje się coraz popularniejsze na całym świecie.
Czy wiesz, na czym polega dropshipping? Przede wszystkim wyróżnia się tym, że obsługą logistyczną, czyli m.in. wysyłką i pakowaniem, zajmuje się hurtownia. Dlatego cała droga związana z realizacją transakcji jest nieco mniej standardowa. Po złożeniu zamówienia przez klienta musisz powiadomić o tym hurtownię i to właśnie oni zajmują się kompletowaniem, pakowaniem oraz dostarczaniem towarów do odbiorcy.
To rozwiązanie jest bardzo automatyczne – tym bardziej że wielu dostawców oferuje integrację do sklepów internetowych. Dzięki temu poszczególne pola są automatycznie wypełniane, więc nie musisz obawiać się ręcznego wpisywania wszystkich danych.
Tak naprawdę do Twoich zadań należy przede wszystkim administrowanie witryny, promocja sklepu, kontakt z odbiorcami oraz przekazywanie informacji hurtowni.
Czy w takim razie dropshipping ma jakieś wady? Zazwyczaj są one widoczne w trakcie ewentualnych zwrotów, ponieważ w większości przypadków produkty trafiają do Ciebie, więc to Ty musisz za nie zapłacić. Poza tym nie masz fizycznego kontaktu z oferowanymi towarami, a do tego zarabiasz jedynie tyle, ile wynosi ustalona przez Ciebie marża.
Jednocześnie dropshipping to dobry sposób na zarobienie pieniędzy, które dalej będziesz inwestować w sklep internetowy.
2. Sklep Marketplace
Kolejny światowy trend i rozwiązanie, które staje się naprawdę popularne. Chodzi tu oczywiście o marketplace, czyli rodzaj e-sklepów, przypominających wirtualne targowisko.
W końcu na specjalnie utworzonej platformie masz dostęp do wielu różnych produktów, uporządkowanych pod względem kategorii. Poza tym masz dokładny obraz tego, co oferuje Twoja konkurencja – co sprzedaje, ile to kosztuje i jak zostały zaprezentowane dane produkty.
Ogromną zaletą marketplace jest łatwy, a do tego intuicyjny sposób działania. Oprócz tego masz do dyspozycji całkiem sporo serwisów, gdzie możesz sprzedawać swoje produkty.
Wśród najpopularniejszych rozwiązań w Polsce jest Allegro, OLX, Empik.com, Ceneo.pl, a także Morele oraz Amazon. Każdy z tych serwisów opiera się właśnie na Marketplace.
Podobne: Marketplace – co to jest? Zalety i wady rozwiązania
Zwróć uwagę na to, że sklep internetowy typu marketplace to kolejne dobre rozwiązanie dla osób początkujących. Po prostu nie musisz przejmować się podpisywaniem umów z firmą dostawczą czy bramką płatniczą, bo realizacja tych zadań należy do administratora serwisu.
Ty musisz zająć się dodaniem produktów – przy pomocy specjalnych integracji z łatwością wprowadzisz kolejne aukcje z poziomu sklepu internetowego. Poza tym zadbaj o ciekawe opisy, wskaż cechy i parametry towarów, wypromuj swoją ofertę i pamiętaj o budowaniu relacji z klientami.
W przypadku wielu serwisów typu marketplace to zadanie jest nieco utrudnione, ale możesz to zrobić nawet poprzez dodanie ulotki do zakupionego produktu czy też staranne zapakowanie towaru.
Warto podkreślić, że kolejnym popularnym serwisem, gdzie możesz założyć sklepu marketplace, jest Facebook. Ta opcja zyskuje coraz większą popularność, a jednocześnie ułatwia kontakt z odbiorcami, a także analizę odwiedzin. Dzięki temu jeszcze szybciej dowiesz się, czy Twoja oferta budzi zainteresowanie, a do tego, jaki jest współczynnik konwersji.
Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?
Jesteś już zdecydowany na założenie własnego sklepu internetowego? W takim razie na pewno chcesz się też dowiedzieć, ile to kosztuje. Tak naprawdę ostateczne koszty zależą przede wszystkim od tego, jak bardzo rozbudowany ma być Twój serwis.
Standardowo najtańszą opcją są sklepy ze stroną typu one page. Takie rozwiązanie sprawdzi się wtedy, gdy chcesz dołączyć zakładkę sklepu do swojej witryny internetowej. Poza tym oferujesz niewielką liczbę produktów np. cyfrowych, a przede wszystkim nie planujesz rozszerzać swojego asortymentu w przyszłości. Wówczas zapłacisz ok. 3000 złotych.
Koszty rosną, jeśli sklep ma mieć więcej zakładek. Wtedy cena może się wahać od 4000 do 6500 złotych. Różnice w tych kwotach bardzo często zależą od tego, na jakiej platformie zostanie otwarty sklep. Ogromne znaczenie ma również zastosowany szablon, układ oraz ogólna estetyka platformy.
Dowiedz się więcej: Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?
Pamiętaj o tym, że najdroższą opcją są sklepy robione na zamówienie. W takiej sytuacji musisz też przygotować się na dłuższy czas realizacji zlecenia. Jednak wiąże się to z tym, że sklep jest tworzony od podstaw i zgodnie z Twoim życzeniem. Dzięki temu masz pewność, że znajdą się tam wszystkie potrzebne funkcje czy integracje. Poza tym wygląd strony jest maksymalnie dopasowany do identyfikacji wizualnej firmy. Po prostu sklep jest „szyty na miarę”, dlatego musisz spodziewać się większych wydatków. Zazwyczaj w granicy 13000 złotych. Choć tak naprawdę nie ma górnej granicy, ponieważ to zależy przede wszystkim od tego, jakie są Twoje wymagania i potrzeby.