Wiedza

Marketplace – co to jest? Zalety i wady rozwiązania

Chcesz otworzyć lub rozwinąć swój e-commerce? W takim razie możesz skorzystać z różnych metod. Jednym z najpopularniejszych jest marketplace. Co to jest? To forma sprzedaży bardzo popularna na całym świecie, która pozwala Ci nie tylko zarobić, ale również skorzystać ze specjalnie przygotowanych platform. Przekonaj się, czy ta opcja jest dla Ciebie, a przede wszystkim, czy warto ją wybrać.

Marketplace – co to jest?

Definicja marketplace

Elektroniczna forma sprzedażowa lub po prostu marketplace. Co to jest dokładnie? To po prostu strona internetowej, na której w tym samym czasie swoje produkty może oferować wielu sprzedawców. Bardzo często taka witryna jest porównywana do targowiska, gdzie rozstawiasz swój stragan i sprzedajesz różne towary. Podobnie jest w przypadku marketplace. Po prostu ta forma e-commerce zrzesza liczne firmy i ich klientów, a Tobie pozwala na bieżąco kontrolować zachowania, ceny czy ofertę konkurencji.

Zwróć uwagę na to, że poszczególne serwisy marketplace mogą różnić się od siebie. Oczywiście nie chodzi tu jedynie o funkcjonalności czy regulamin, ale przede wszystkim o specjalizacje stron internetowych. Wiele z nich jest przeznaczonych do asortymentu z konkretnych kategorii typu dom i ogród, uroda, a także książki, audiobooki i e-booki. Zazwyczaj na takie ograniczenia stawiają małe lub dopiero rozwijające się platformy marketplace – na samym początku w tym kierunku poszedł Empik, ale teraz już się to zmieniło. Dobrym przykładem jest też Allegro, czyli jeden z najpopularniejszych marketplace w Polsce, który został podzielony na kilka głównych kategorii i wiele pobocznych.

Kluczową zasadą marketplace jest także to, że to właśnie w obrębie tej witryny dochodzi do zakupu. Po prostu odbiorcy nie zostają przeniesieni  na odrębną stronę, tylko wszystkie formalności załatwiają właśnie w tym serwisie. Na pewno doskonale znasz ten system, chociażby z wcześniej wspomnianego Allegro.

Jak działa marketplace?

Jak działa marketplace?

Zauważ, że marketplace to bardzo intuicyjny sposób sprzedaży, więc na pewno nie będziesz mieć problemów z obsługą i kontrolą sprzedaży. Poza tym sam sposób działania polega przede wszystkim na tym, że potencjalny klient wyznacza kategorię bądź od razu wpisuje nazwę danego produktu. Następnie zostają mu wyświetlone oferty, zgodne z przyjętym filtrowaniem. W tym przypadku najważniejsze jest to, żebyś wyróżnił się na tle konkurencji. Dobrym sposobem jest po prostu zaoferowanie najniższej ceny, choć to nie wpłynie zbyt pozytywnie na Twoje zarobki. Zamiast tego możesz skorzystać z płatnych form reklamy, a dzięki nim oferta znajdzie się na samym szczycie wyszukiwania.

Kluczowe jest to, żebyś dobrze przygotował swoją ofertę. Przede wszystkim określ cenę produktu, zaznacz liczbę dostępnych towarów i wyznacz czas dostawy. Każdy z tych aspektów jest ważny dla odbiorców, a do tego decyduje o tym, czy wybierze właśnie Ciebie. Tym bardziej że sama transakcja przebiega bardzo sprawnie, bo jest kontrolowana i przetwarzana przez operatora sklepu. Koniecznie o tym pamiętaj, jeśli sam chcesz stworzyć swój własny marketplace. Poza tym już samo dostarczenie towaru oraz jego wysyłka należy do obowiązków sprzedawcy. Właściciel marketplace może co najwyżej zaoferować korzystne finansowo formy dostawy.

Jeśli zastanawiasz się nie tylko nad tym, co to jest marketplace, ale również jak działa ta forma e-commerce w Polsce, to koniecznie zwróć uwagę na sferę finansową. Chodzi tu oczywiście o koszty sprzedaży. Zazwyczaj do dyspozycji są dwa modele rozliczania.

Abonament

Jednym ze sposobów rozliczania marketplace jest abonament. Ta metoda wyróżnia się przede wszystkim tym, że jest pobierana ze środków za sprzedaż lub należy  ją opłacić z góry. Oprócz tego bardzo często do dyspozycji masz różne pakiety cenowe. W zależności od tego, jaką opcję wybierzesz, to możesz wystawić większą liczbę towarów, co znajdzie swoje odzwierciedlenie w wyższych kosztach. Jednocześnie nie musisz przejmować się dodatkowymi opłatami, czyli prowizją za sprzedaż. To szczególnie ważne, jeśli oferujesz towary o wysokiej wartości typu samochody, luksusową biżuterię czy elektronikę.

Prowizja

Bez wątpienia to właśnie finansowanie przy pomocy prowizji należy do najchętniej wybieranego modelu rozliczania marketplace. W takim przypadku właściciel serwisu pobiera od Ciebie pewną opłatę za sprzedaż lub wystawienie towaru. Te kwoty są ustalane wcześniej i zazwyczaj mają wartość procentową – im droższy produkt sprzedasz, tym więcej zapłacisz. Bardzo często wysokość prowizji zależy od tego, jakie towary oferujesz, więc kwota może się różnić w zależności od konkretnej kategorii lub produktu. Zaletą tego rozwiązania jest fakt, że w większości przypadków nic nie płacisz, jeśli nie sprzedasz żadnych towarów. Szczególnie jest to istotne dla osób, dopiero zaczynających swoją przygodę z e-commerce, a przede wszystkim z marketplace.

Kto najchętniej korzysta z marketplace?

Kto najczęściej korzysta z serwisów typu marketplace?

Marketplace to bardzo popularna forma e-commerce w Polsce, która jest chętnie wybierana przez mniejsze i większe firmy. Jednak szczególnie często na tego typu serwis decydują się osoby, dopiero rozpoczynające swoją działalność. W końcu to właśnie wtedy kluczowe jest ograniczenie kosztów, a przede wszystkim przetestowanie różnych możliwości. Wówczas nie musisz tworzyć swojego własnego sklepu internetowego, a zamiast tego skorzystasz z gotowych rozwiązań, czyli z witryn typu marketplace. Oprócz tego ten model sprzedaży jest bardzo chętnie łączony z dropshippingiem – pozwala to maksymalnie zminimalizować koszty, a jedyne, czym musisz się zająć, to reklamą.

Pamiętaj jednak o tym, że marketplace możesz też bez obaw wykorzystać jako kolejny kanał sprzedaży. W takim przypadku zwiększasz swoje szanse na dotarcie do nowych klientów. Poza tym możesz mieć zarówno swój własny sklep online, jak i konto w wybranym serwisie marketplace. Dzięki temu możesz zyskać wyższą pozycję w wyszukiwarce Google na niektóre słowa kluczowe. Dzieje się tak dlatego, że serwisy typu Allegro czy Ceneo.pl są już dobrze wypozycjonowane i to właśnie one zazwyczaj pojawiają się na szczycie wyników.

Marketplace to też dobre rozwiązanie, jeśli chcesz zadbać o dywersyfikację przychodów. Wtedy musisz założyć swój własny serwis i dać konkurencji możliwość sprzedaży ich produktów. Jednocześnie znajdą się tam również Twoje towary czy usługi, co skutecznie realizuje Twój cel.

Czy warto mieć stronę internetową i marketplace?

Czy wiesz, że możesz bez problemu połączyć sprzedaż w sklepie internetowym z marketplace? To bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ znacznie zwiększa Twoje zasięgi. Jednocześnie możesz sprzedawać takie same lub zupełnie inne produkty w dwóch bądź w większej liczbie miejsc. Poza tym marketplace to dość budżetowe rozwiązanie, niewymagające dodatkowych kosztów związanych, chociażby z podpisywaniem umów z przewoźnikami czy platformami płatniczymi. Po prostu korzystasz z gotowych rozwiązań, zajmujesz się promocją, wystawianiem i wysyłaniem zamówień. Dzięki temu nie będziesz mieć problemów z połączeniem tej formy sprzedaży z własnym sklepem internetowym. Jednocześnie możesz skutecznie kierować obydwoma kanałami, jeśli tylko skorzystasz z wygodnego systemu ERP – wtedy możesz administrować sklepem i marketplace z jednego panelu. Pamiętaj także o tym, że  takie połączenie zwiększy Twoje zasięgi, pozwoli dotrzeć do nowych klientów i jeszcze lepiej zareklamuje Twój biznes. Dlatego taki duet to dobre rozwiązanie dla wielu biznesów.

Zalety i wady marketplace – czy warto wybrać to rozwiązanie?

Zalety i wady marketplace

Zastanawiasz się, jakie zalety i wady marketplace są kluczowe? Zwróć uwagę na to, że taka forma e-commerce to jeden z najważniejszych trendów w światowym e-commerce. Dzięki temu masz do dyspozycji tak wiele ciekawych opcji – zarówno tych bardziej specjalistycznych, jak i ogólnych. Jednocześnie wybór marketplace jako miejsca sprzedaży to kwestia indywidualna, dlatego musisz kierować się nie tylko modą czy trendami, ale przede wszystkim dopasowaniem do Twojego biznesu. Właśnie z tego powodu przygotowaliśmy dla Ciebie krótką listę korzyści oraz słabych stron. Przy ich pomocy na pewno podejmiesz świadomą decyzję. Jednocześnie przekonasz się, co może zyskać każda ze stron, korzystająca z serwisu typu marketplace.

Zalety dla kupujących

Bez wątpienia jedną z najważniejszych zalet serwisów typu marketplace jest ogromna różnorodność i dostępność wielu rozbudowanych platform. Po prostu sprawia to, że klienci nie mają problemów ze znalezieniem odpowiednich produktów – dopasowanych pod względem ceny, czasu dostawy czy indywidualnych cech. Marketplace zapewnia konsumentom także inne zalety. Wśród nich przede wszystkim zwróć uwagę na możliwość łatwego i szybkiego zapoznania się z licznymi ofertami. Jednocześnie nie muszą w tym czasie włączać wielu sklepów, bo wszystkie oferty znajdą w jednym miejscu. To znacznie skraca czas przeznaczony na zakupy, co jest tak istotne dla współczesnych klientów. Dodaj do tego niższe ceny w porównaniu do tych, obowiązujących w sklepach stacjonarnych lub online, a także ogromne bezpieczeństwo podczas przeprowadzania transakcji. Właśnie te kwestie zazwyczaj decydują o tym, że odbiorcy tak chętnie decydują się na zakup w serwisach typu marketplace.

Wady dla kupujących

Sam widzisz, że klienci mogą naprawdę wiele zyskać, jeśli tylko zdecydują się na zakupy w marketplace. Jednak nie oznacza to, że ta opcja nie ma wad. Oczywiście, że one istnieją i dotyczą, chociażby konieczności osobnego płacenia za przesyłkę, jeśli kupujący robi zakupy u kilku sprzedających. Gdy weźmie się wtedy pod uwagę sumę wszystkich kosztów, to może się okazać, że konsumenci zapłacą więcej, niż w przypadku tradycyjnych sklepów stacjonarnych lub tych internetowych. Dlatego użytkownicy dużo chętniej decydują się na ofertę sprzedawców z szeroką gamą produktów. Kolejną wadą jest ograniczony kontakt ze sklepem. W większości przypadków niewidoczna jest nawet nazwa firmy czy link do strony, co ma na celu zmniejszenie liczby transakcji poza serwisem marketplace. Sprawia to, że kupujący czasem nie mogą np. indywidualnie negocjować ceny towarów.

Zalety dla sprzedawców

Zalety marketplace dla sprzedawców

Oczywiście jedną z najważniejszych zalet dla sprzedawców jest możliwość stworzenia kolejnego kanału dystrybucji. Ta opcja może być wykorzystywana do wszystkich produktów, jakie oferuje firma lub jedynie do konkretnej marki. Oprócz tego marketplace zwiększa rozpoznawalność sklepu, pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców, wyróżnia się niskimi kosztami i zapewnia sprzedaż towarów fizycznych, cyfrowych oraz usług. Zwróć również uwagę na darmowy dostęp do bazy klientów, możliwość kontrolowania liczby zamówień, łatwą obsługę oraz wsparcie w sprzedaży. Dzięki temu nawet w razie awarii nie musisz się niczym przejmować, bo naprawą zajmuje się administrator strony. Ważnym atutem marketplace jest także większa widoczność w wyszukiwarce Google – nawet bez pozycjonowania.

Wady dla sprzedawców

Jako sprzedawca z pewnością dostrzeżesz też liczne wady, cechujące marketplace. Wśród nich szczególną uwagę zwróć na dużą konkurencję. Dlatego w przypadku popularnych produktów typu odzież, galanteria czy elektronika po prostu musisz zainwestować w reklamę. W innym przypadku trudno Ci będzie przebić się na pierwsze podstrony – jeśli nie chcesz za bardzo obniżyć ceny oferowanych produktów. Poza tym marketplace dla sprzedawców jest dość ograniczający. Choć otrzymujesz bardzo dużo, to jednocześnie musisz dostosować się do regulaminu danego serwisu. Czasem to jest naprawdę spore utrudnienie, ponieważ prowadzi do ujednolicenia ofert, co znacznie zmniejsza Twoje szanse na wyróżnienia swojej oferty. Właśnie tak zrobił, chociażby popularny serwis Allegro. Oprócz tego jako wadę należy wymienić koszty związane ze sprzedażą lub konieczność płacenia prowizji. Musisz też stale śledzić zmiany, zachodzące w regulaminie danego marketplace, a jeśli nadal chcesz korzystać z danej platformy, to musisz się do nich dopasować. Szczególnie może być to trudne, jeśli wiąże się ze zwiększeniem stawki prowizji.

Korzyści i wady dla właścicieli marketplace

Możesz nie tylko sprzedawać i kupować produkty w serwisach marketplace, ale też prowadzić taką platformę. W takim przypadku zyskujesz dodatkowy kanał, gdzie będziesz oferować swój asortyment. Oprócz tego zyskasz kolejne źródło dochodów – dotyczy to prowizji lub abonamentów. Zauważ także, iż tego typu e-commerce umożliwia dołączenie do platformy kolejnych dostawców. Zwiększająca się liczba sprzedawców, korzystających z serwisu, wpłynie też pozytywnie na szansę wynegocjowania korzystnych cen. Musisz zdawać sobie sprawę z ogromnej odpowiedzialności, jaka wiąże się z posiadaniem marketplace. Po prostu przyda Ci się cały zespół ludzi, aby kontrolować transakcje, pilnować ich zgodności z regulaminem, a także promować platformę.

7 najpopularniejszych marketplace w Polsce

Jakie są najpopularniejsze serwisy marketplace?

Allegro

Bez wątpienia Allegro to najpopularniejszy serwis marketplace w Polsce. Możesz tam założyć swój sklep i sprzedawać naprawdę wiele produktów dopasowanych do licznych kategorii. Dobrze rozwinięta jest też lokalna oferta – w tym przypadku bardzo popularny jest osobisty odbiór zamówienia. Zaletą Allegro jest możliwość precyzyjnego wyszukiwania – nie będziesz mieć problemów z określeniem wymiarów, kolorów, czasu dostawy czy przedziału cenowego. Poza tym Allegro jest bardzo dobrze znanym serwisem, który służy do kupna i sprzedaży nie tylko podstawowych produktów, ale również tych bardziej wartościowych czy luksusowych. Zwróć tylko uwagę na to, że popularność tej platformy jest bardzo mocno widoczna w liczbie ofert. Po prostu panuje tam spora konkurencja, a oferty są do siebie bardzo zbliżone. Dlatego bez inwestycji w reklamę może być Ci trudno na samym początku osiągnąć większy sukces.

Empik

W 2017 roku doszło do dużej zmiany w serwisie Empik. Do tamtej pory platforma służyła przede wszystkim do sprzedaży książek, audiobooków, e-booków i artykułów papierniczych. Jednak teraz Empik jest znany jako marketplace, gdzie znajdziesz nie tylko wcześniej wymienione produkty, ale również elektronikę, perfumy, zabawki dla dzieci czy kosmetyki. Poza tym w całkiem łatwy sposób możesz zacząć sprzedawać tam swoje towary. Musisz się jednak spieszyć, bo w ciągu ostatnich lat znacznie wzrosła liczba ofert.

Facebook Marketplace

Facebook Marketplace jako jeden z przykładów marketplace

Media społecznościowe również podążają za światowymi trendami. Jednym z najlepszych przykładów na to jest Facebook Marketplace. Dzięki tej opcji możesz skorzystać ze specjalnej przestrzeni, gdzie sprzedasz lub kupisz różne produkty. Ważne jest tylko to, że oferta jest dostępna jedynie dla użytkowników Facebooka, choć i tak jest to ogromna rzesza odbiorców. Choć opcje sortowania towarów nie są tak rozwinięte jak w przypadku Allegro, to jednocześnie umożliwiają filtrowanie według ceny, lokalizacji czy kategorii. Sprawia to, że zakupy z Facebook Marketplace są dość intuicyjne. Nie będziesz też mieć problemów z dodaniem swojej oferty – wystarczy, że wiesz, jak poruszać się po tym serwisie społecznościowym.

Amazon

Wiesz już, jaki marketplace jest najpopularniejszy w Polsce – czas zatem przejść do największego tego typu serwisu na świecie. Chodzi tu oczywiście o Amazon, który dopiero od 2021 roku jest dostępny w Polsce. Wcześniej mogłeś korzystać z zagranicznych wersji platformy. Od tego momentu widoczna jest jeszcze większa aktywność w serwisie, a liczba sprzedawców stopniowo się zwiększa. Dlatego to dobry moment na to, abyś dołączył do tego grona. Po prostu teraz nie będziesz musiał mierzyć się z tak dużą konkurencją, jak np. w przypadku Allegro. Amazon ma również inną zaletę, czyli możliwość bezproblemowego dotarcia do klientów z całej Europy. Serwis oferuje też dodatkowe wsparcie w tłumaczeniu opisów na różne języki, więc nie będziesz mieć kłopotów z rozszerzeniem grupy docelowej.

AliExpress

Kolejną platformą marketplace jest AliExpress. Ten chiński serwis stał się popularny na całym świecie – przede wszystkim ze względu na naprawdę tanie produkty. Wynika to z tego, że asortyment kupujesz bezpośrednio od producenta, więc omijasz pośredników. Dlatego tak chętnie z tej opcji korzystają firmy, a następnie sprzedają je w swoich sklepach internetowych. Zauważ tylko, że takie towary mają kilka wad – zazwyczaj są niskiej jakości, w większości przypadków są wykonane z plastiku, a do tego czas dostawy jest dość długi. Poza tym zmiana w przepisach sprawiła, że za droższe przesyłki zapłacisz dodatkowe opłaty celne. Musisz też doliczyć podatek VAT. Dlatego AliExpress nieco stracił swoją popularność, choć nadal jest to bardzo chętnie wybierany marketplace.

Ceneo.pl

Ceneo.pl jako jeden z przykładów popularnych marketplace

Drugim w Polsce pod względem popularności serwisem marketplace jest Ceneo.pl. Od kilku lat ta platforma nie służy już jedynie jako porównywarka cenowa, ale też jako e-commerce. Obecnie witryna łączy w sobie obie te funkcje. Dzięki temu klienci mogą od razu poznać cenę produktu, a później je kupić – bez konieczności odwiedzania odrębnej strony internetowej. Zwróć uwagę na to, że możesz tam oferować towary z wielu kategorii typu kosmetyki, elektronika, ubrania czy nawet lekarstwa.

Pakamera

Ostatnim przykładem marketplace jest Pakamera. To polska platforma, która jest bardziej wyspecjalizowana w porównaniu do Allegro, AliExpress czy Amazon. W końcu Pakamera została stworzona przede wszystkim dla projektantów i niezależnych marek. Oprócz tego możesz tam sprzedawać nie tylko produkty, ale również pomysły i projekty. Najwięcej znajdziesz tam towarów z kategorii ubrania, sztuka, dodatki oraz ozdoby do domu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *