fbpx

E-commerce – Co to jest? Poznaj tajniki handlu w Internecie

Rynek e-commerce przeżywa prawdziwy rozkwit, a wpływ na tę sytuację miało wiele istotnych czynników – w tym również pandemia. Poza tym coraz więcej firm widzi, jak wiele korzyści zapewnia działalność w Internecie.

e-commerce co to jest

Rozwój przedsiębiorstwa, nowi klienci oraz podążanie za liderami branży – do tego wszystkiego przyczynia się e commerce.

Co to jest, jakie daje możliwości, a przede wszystkim, na czym polega – tego dowiesz się w tym artykule!

E-commerce – Co to jest? Definicja pojęcia

Jeszcze zanim zdecydujesz się na podbój Internetu, to musisz dowiedzieć się, czym wyróżnia się e commerce.

Co to jest E-Commerce?

To po prostu handel elektroniczny, który tak prężnie rozwija się już od wielu lat.

Gwarantujemy, że to doskonały moment na założenie własnego sklepu internetowego – w końcu za kilka lat konkurencja w Twojej branży będzie jeszcze większa.

Zwróć uwagę na to, że e-commerce może mieć wiele form, więc nie będziesz mieć problemów z wybraniem opcji, dostosowanej do Twoich odbiorców czy sposobu prowadzenia działalności.

Do tego sprzedaż internetowa otwiera przed Tobą zupełnie nowe horyzonty. Nareszcie nie hamują Cię granice dzielnicy, miasta, województwa czy kraju. W końcu, jeśli tylko wiesz, co masz robić, a do tego zadbasz o dobrą promocję w sieci, to globalna wioska może przynieść Ci wiele korzyści

Jesteś zdecydowany na rozpoczęcie swojej działalności w Internecie? W takim razie zwróć również uwagę na fakt, iż pojęcie e-commerce wiąże się z internetową realizacją transakcji.

Zazwyczaj w tym celu wykorzystywane są sklepy online, aukcje lub aplikacje mobilne. Nieodzownym elementem związanym z zakupem produktów bądź usług są też dostawa oraz płatność.

E commerce to bardzo szerokie pojęcie, które ma wiele różnych form:

  • Sklepy internetowe – bez wątpienia jest to jedno z najpopularniejszych rozwiązań,
  • Wymiana walut,
  • Serwisy aukcyjne,
  • Zakłady bukmacherskie online,
  • Bankowość elektroniczna,
  • Inne formy internetowego handlu.

Podstawowe pojęcia związane z handlem elektronicznym

Jesteś zainteresowany e-commerce? W takim razie przygotuj się na kontakt ze specjalistycznym słownictwem. Z wieloma z tych nazw możesz zetknąć się po raz pierwszy, dlatego chcemy maksymalnie ułatwić Ci wejście do świata elektronicznego handlu.

Pomoże Ci w tym spis podstawowych pojęć, które będą potrzebne szczególnie na początku Twojej przygody z e-commerce np. w trakcie zakładania sklepu online.

Dzięki temu nie tylko podejmiesz dobre decyzje, ale jeszcze lepiej zrozumiesz, czym jest e commerce.

Sklepy internetowe

Sklep internetowy to nic innego, jak rodzaj strony internetowej, gdzie oferujesz produkty lub usługi. To właśnie na tej platformie odbywa się cały proces zakupowy. Przy jej pomocy odbiorcy mogą nie tylko zapoznać się z Twoją ofertą, ale również dowiedzieć się, ile kosztuje określony towar, wybrać formę płatności, rodzaj dostawy czy przeczytać regulamin.

Zwróć także uwagę na to, że sklepy internetowe mogą mieć zupełnie odrębny charakter bądź stanowić jedynie część serwisu – w takim przypadku sklep jest stworzony na jednej z podstron.

Jeśli interesuje Cię sposób funkcjonowania sklepów online, to kluczowe znaczenie ma fakt, iż taka strona korzysta z oprogramowania, czyli z platformy e-commerce.

Platformy e-commerce

System lub inaczej platforma e-commerce pozwala uruchomić sklep internetowy. Ma formę oprogramowania, gdzie możesz założyć swoją stronę, zainstalować ją i skonfigurować na serwerze. Choć tak naprawdę zależy to przede wszystkim od modelu, na jaki się zdecydujesz.

Do wyboru masz kilka opcji, a jedną z najpopularniejszych jest platforma typu SaaS. W takim przypadku sklep online znajduje się w chmurze bądź na serwerze zewnętrznego dostawcy.

Platformy Open-Source

Zamknięte i otwarte platformy e-commerce mają różne formy, a jedną z nich jest open-source. Bez wątpienia jest to bardzo popularne rozwiązanie, wyróżniające się przede wszystkim tym, że oprogramowanie jest otwarte.

Ta opcja doskonale sprawdzi się w przypadku większych biznesów, choć to nie jest reguła i tak naprawdę każda firma będzie zadowolona z tej opcji.

Zastanawiasz się, czym dokładnie wyróżnia się ta platforma e-commerce? Przede wszystkim daje dostęp do kodu źródłowego. Poza tym z założenia jest to darmowa forma, którą możesz rozwijać przy pomocy płatnych dodatków.

Zauważ, że platformy open-source to m.in. Magento, PrestaShopWooCommerce.

Platformy abonamentowe

Jeśli interesuje Cię zamknięta platforma e-commerce, to zdecyduj się na wersję abonamentową, czyli na popularny SaaS.

W takim przypadku oprogramowanie dla sklepu online znajduje się w chmurze. Zwróć również uwagę na to, że w ramach tego SaaS otrzymujesz infrastrukturę oraz serwer, gdzie rozwijasz swój sklep internetowy.

Zazwyczaj możesz też korzystać z gotowych rozwiązań, które wystarczy spersonalizować, aby Twój serwis wyróżniał się na tle konkurencji.

Oprócz tego takie platformy sprawdzą się w przypadku małych firm, ponieważ dają możliwość skorzystania jedynie z kilku form płatności i dostawy. Jednocześnie nie możesz dodawać zbyt wielu dodatków – choć zależy to od konkretnej platformy.

Czy zatem oznacza to, że wersja abonamentowa jest gorsza od Open-Source? Oczywiście, że nie, bo wiele firm będzie zadowolonych z tego sposobu działania – tym bardziej wtedy, gdy zależy Ci na zamkniętym dostępie do kodu źródłowego.

Platformy dedykowane

Trzeba przyznać, że platformy dedykowane to droższe rozwiązanie w porównaniu do SaaS i open-source. W tym przypadku przestrzeń jest tworzona indywidualnie na Twoje potrzeby.

Dzięki temu wygląd serwisu, poszczególne funkcjonalności czy panel administracyjny całkowicie odpowiada Twojej wizji. Jednocześnie sam etap tworzenia jest dość czasochłonny, a przy tym wymaga sporego zaangażowania.

Dlatego przygotuj się na kilka miesięcy wzmożonych przygotowywań, zanim zacznie funkcjonować Twój e-commerce.

Jakie są rodzaje e-commerce?

Na pewno doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że e-commerce to niezwykle szerokie zjawisko, obejmujące wiele różnych transakcji. Powinieneś zwrócić na to uwagę, ponieważ wpływa to nie tylko na sposób funkcjonowania Twojej działalności, ale również na charakterystykę grupy docelowej.

Zobacz, jakie są najpopularniejsze formy handlu elektronicznego.

B2C

Jedną z najpopularniejszych form e-commerce jest B2C – Business-To-Consumer.

W takim przypadku transakcje są zawierane między firmą, oferującą produkty i usługi, a indywidualnymi klientami.

Zazwyczaj jednak takie zakupy ograniczają się do pojedynczych towarów.

Jednocześnie mają charakter bezobsługowy, ponieważ klienci samodzielnie wybierają towary i dokonują płatności w sklepie internetowym.

B2B

Kolejnym rodzajem e-commerce jest B2B – Business-To-Business.

Wówczas transakcje są zawierane między dwoma firmami, co automatycznie przekłada się na charakter relacji. Zazwyczaj w takiej sytuacji podmioty stają się dla siebie kontrahentami.

Ta forma ma wpływ na wiele czynników m.in. bardziej biznesowy charakter tekstów, możliwość negocjowania indywidualnych cen czy warunków współpracy.

Oprócz tego sprzedaż B2B odbywa się na specjalnie przygotowanej platformie. W niektórych przypadkach wymaga to od kontrahentów rejestracji.

C2C

Ostatnią formą handlu elektronicznego jest C2C – Consumer-To-Consumer.

Tutaj osoby prywatne handlują między sobą – jeden podmiot przyjmuje rolę sprzedawcy, a drugi konsumenta.

Bardzo często ten rodzaj e-commerce jest wykorzystywany w serwisach aukcyjnych typu Allegro, a także na portalach ogłoszeniowych, jak np. OLX.

Jakie są rodzaje platform e-commerce?

Zauważ, że platformy e-commerce można podzielić na dwa podstawowe rodzaje, czyli:

  • Zamknięte – są wybierane przede wszystkim do mniejszych i prostszych rozwiązań e-commerce. Poza tym są szybkie w uruchomieniu, a także łatwe w obsłudze. Jednocześnie mają liczne ograniczenia, co dotyczy przede wszystkim z ograniczonymi możliwościami skorzystania z dodatkowych funkcjonalności. Szczególnie powinieneś o tym pamiętać, jeśli interesują Cię spersonalizowane wtyczki czy indywidualne rozwiązania.
  • Otwarte – trzeba przyznać, że to właśnie otwarte platformy należą do najchętniej wybieranych opcji. Przede wszystkim ze względu na spore zróżnicowanie, dopasowanie do wielu różnych biznesów, a także na możliwość dopasowania do indywidualnych potrzeb. Ogromną zaletą jest również to, że otwarte platformy zazwyczaj są darmowe, choć już rozszerzenia zazwyczaj są płatne. Poza tym samo uruchomienie serwisu, administracja i konfiguracja jest trudniejsza od zamkniętych platform.

Kto najchętniej zakłada sklep internetowy?

Chcesz zacząć swoją własną działalność, nawet tę nierejestrowaną? Zatem zacznij od Internetu. Sklepy internetowe oraz inne formy e-commerce to doskonały sposób na rozkręcenie własnej firmy. Dlatego tak wiele nowych przedsiębiorców korzysta z tego rozwiązania.

Zwróć także uwagę na to, że dobra strategia, wysokiej jakości produkty i usługi, a także przemyślane działania promocyjne to idealne połączenie. Dzięki temu możesz prześcignąć nawet tych największych czy najpopularniejszych liderów Twojej branży.

Właśnie z tego powodu e-commerce to opcja dla ambitnych osób, które nie boja się rywalizacji i naprawdę ciężkiej pracy. Poza tym handel elektroniczny to prawdziwa furtka do sukcesu, jeśli nie boisz się systematycznego działania.

Statystyki pokazują, że większość nowopowstałych sklepów online utrzymuje się na rynku jedynie przez 2 lata. Przede wszystkim wynika to z braku chęci rozwoju, niewielkich inwestycji oraz ograniczonej reklamy. Jeżeli nie popełnisz tych błędów, to możesz stworzyć całkiem sprawnie działający sklep internetowy.

Zwróć uwagę na to, że Internet nie lubi granic – zarówno tych dosłownych, jak i symbolicznych.

Właśnie z tego powodu firmy właściwie z każdej branży przenoszą się do sieci lub skutecznie łączą sprzedaż stacjonarną z tą online.

Szczególnie chętnie na tę opcję stawiają sklepy z:

  • Książkami,
  • Grami komputerowymi,
  • Elektroniką,
  • Odzieżą i obuwiem,
  • Galanterią i dodatkami,
  • Płytami, filmami oraz multimediami.

Jednak bez problemu znajdziesz też coraz popularniejsze sklepy spożywcze online, oferujące ryby, mięso, warzywa, owoce, a nawet lody. Poza tym ogromny potencjał drzemie w sektorze związanym z produktami dla zwierząt, wyposażeniem wnętrz i meblami.

Po prostu coraz większa liczba konsumentów szuka tych towarów w Internecie, więc regularnie rośnie na nie popyt.

Tak naprawdę można by tu wymienić jeszcze mnóstwo innych branż, bo nawet niszowe przedsiębiorstwa doskonale radzą sobie w sieci.

O czym musisz wiedzieć, rozpoczynając handel elektroniczny?

1. Dynamiczny rynek

Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że e-commerce to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów gospodarki.

Wiąże się to przede wszystkim z ogromnym dostępem do Internetu i rosnącym zapotrzebowaniem na sklepy online. W końcu poziom cyfryzacji w Polsce, a także w wielu państwach świata znajduje się na wyjątkowo wysokim poziomi.

Zwróć uwagę na to, że handel elektroniczny jest bardzo zmienny, co także wiąże się ze wzrostem popularności tego rozwiązanie. Dlatego musisz ciągle udoskonalać swoją ofertę i „trzymać rękę na pulsie”, a dzięki temu nie dasz się wyprzedzić konkurencji, będziesz wiedział, co aktualnie jest najważniejsze w trakcie promocji bądź które produkty są najchętniej kupowane.

2. Wzrost zaufania do sklepów online

W ciągu ostatnich kilku lat znacznie wzrosło zaufanie do sklepów internetowych, a to znowu przełożyło się na większe zainteresowanie zakupami online.

Po prostu odbiorcy nie boją się już kupować nie tylko te standardowe produkty jak elektronika czy ubrania, ale również z chęcią stawiają na bardziej specyficzne towary. Wśród nich można wymienić m.in. artykuły spożywcze, a nawet świeże warzywa czy lody.

Dzięki temu możesz oferować naprawdę zróżnicowany asortyment, więc z jeszcze większą łatwością znajdziesz swoją niszę lub po prostu wyróżnisz swoją ofertę na tle konkurencji.

3. Sklepy internetowe to wygodne rozwiązanie

Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że użytkownicy wybierają sklepy internetowe przede wszystkim ze względu na wygodę, z jaką wiążą się takie transakcje. Potencjalni klienci w ciągu dosłownie chwili znajdą produkt czy usługę, a już następnego dnia mogą z tego korzystać. To daje ogromną przewagę nad stacjonarnymi ofertami.

Zwróć jednak uwagę na to, że przyzwyczajenie do pewnych standardów może też być dość zgubne. Po prostu musisz utrzymać pewne standardy, bo jeśli tego nie zrobisz, to klienci czy użytkownicy zdecydują się na konkurencyjny sklep.

Jeśli chcesz prowadzić handel elektroniczny, który zapewni Twoim klientom maksymalną wygodę, to przede wszystkim skup się na szybkich formach płatności. Dla współczesnych odbiorców problemem może być płatność tradycyjnym przelewem, a także długie oczekiwanie na dostawę. Do tego podstawowym elementem jest czatbot i formularz kontaktowy, dzięki czemu użytkownicy z łatwością się z Tobą skontaktują.

4. Możliwość łączenia ze stacjonarnymi sklepami

Nie musisz rezygnować z tradycyjnej formy sprzedaży, żeby przejść do Internetu. W końcu możesz w naprawdę skuteczny sposób połączyć obie te formy. To właśnie jest kolejna cecha wyróżniająca e-commerce. Po prostu to bardzo elastyczne rozwiązanie, gdzie musisz poradzić sobie tylko z nielicznymi ograniczeniami.

Zwróć również uwagę na to, że Internet dla wielu przedsiębiorców stał się jedynym sposobem na zarobienie pieniędzy w czasie pandemii. W końcu odbiorcy zawsze mogą skorzystać z takiego sklepu – bez względu na godzinę, dzień tygodnia czy ogólną sytuację, panującą w kraju.

Zauważ, że łączenie sprzedaży internetowej ze stacjonarną to bardzo popularna opcja wtedy, gdy kierujesz swoją ofertę do lokalnych mieszkańców. Jednocześnie chcesz się rozwinąć i zaproponować swoje produkty lub usługi także szerszemu gronu odbiorców.

W takim przypadku nie musisz rezygnować z żadnej opcji, tylko zaczynasz działać w sposób dwutorowy. To na pewno przyniesie Ci więcej korzyści – nie tylko finansowych.

Czym wyróżnia się rynek e-commerce w Polsce?

Chcesz rozwijać handel elektroniczny w Polsce? Zatem bardzo ważne jest to, abyś dowiedział się, czym charakteryzuje się ten rynek. W ten sposób zrozumiesz również, jak prezentuje się statystyczna konkurencja, a także, do czego są przyzwyczajeni użytkownicy.

Przede wszystkim zwróć uwagę na to, że polski e-commerce jest dość rozdrobniony. Po prostu najwięcej jest małych lub średnich przedsiębiorstw – zazwyczaj są to jednoosobowe działalności gospodarcze. Poza tym większość z nich prowadzi sklepy internetowe. Znacznie rzadziej pojawiają się firmy usługowe bądź te, korzystające z pozostałych form sprzedaży.

Nie oznacza to, że na polskim rynku e-commerce brakuje silnych liderów. Wręcz przeciwnie, znajdziesz ich w wielu najpopularniejszych branżach, a do tego ich pozycja jest niezachwiana, a wręcz ciągle rośnie.

Jednak nie musisz się ich obawiać, bo małe firmy nadal mają całkiem spore szanse na odniesienie sukcesu. Szczególnie dotyczy to niszowych podmiotów bądź tych, inwestujących w reklamę, a do tego dbających o to, aby wyróżnić się na rynku. Oczywiście ogromne znaczenie ma też cena za poszczególne produkty i podejście do klientów.

To właśnie kwestia ceny często stanowi ważną kwestię w przypadku handlu online w Polsce. Po prostu wiele firm właśnie na tym opiera swoją strategię działania. Zazwyczaj wiąże się to z mocnym obniżeniem marży, a także z ograniczonym zyskiem. Taki sposób funkcjonowania sklepu internetowego bardzo często był podyktowany wymaganiami klientów.

Jednak niech Cię to nie zniechęca, ponieważ ta tendencja znacznie się zmieniła w ciągu ostatnich lat. Dzięki temu obecnie najważniejszym czynnikiem wyboru nie jest cena, tylko wysoka jakość oferowanych towarów.

E-commerce a wymagania Polaków

  • Szybkość zakupów – znaczna większość konsumentów wybiera sklep czy aukcję, która oferuje dostawę w ciągu maksymalnie 48 godzin.
  • Wysokiej jakości obsługę klienta – chodzi tu zarówno o dopasowany język, jak i o kompetencje pracowników oraz o możliwość łatwego skontaktowania się, zadania pytania, czy wyjaśnienia problemów.
  • Sposoby dostawy – ogromną popularnością cieszą się nie tylko usługi kurierskie, ale również wysyłka do punktów odbioru. Dlatego koniecznie zadbaj o dostęp do kilku opcji.
  • Bezpieczeństwo – Polacy coraz poważniej podchodzą nie tylko do bezpieczeństwa w sieci, ale również do ochrony danych osobowych. Poza tym niezwykle istotny jest sposób pakowania produktów, więc zadbaj o to, aby towary były dobrze chronione.
  • Połączenie ze sklepem stacjonarnym – w Polsce ta opcja jest naprawdę popularna, ponieważ to właśnie takie e-commerce cieszą się największym zainteresowaniem ze względu na możliwość samodzielnego odbioru zamówienia w sklepie, szybkość działania oraz ogromną wygodę.
  • Responsywna wersja sklepu internetowego – bardzo ważne jest to, żeby sklep online był dopasowany do urządzeń mobilnych. Szczególnie dotyczy to wersji na telefon komórkowy, ponieważ stale rośnie zainteresowanie transakcjami przy wykorzystaniu tego sprzętu. Zwróć jednak uwagę na to, że liczba zamówień robionych tabletami nie ulega tak dużym wzrostom, jak w przypadku smartfonów.

Jakie zalety ma e-commerce?

Handel elektroniczny może przynieść Ci wiele korzyści. W końcu daje wręcz nieograniczone możliwości, a do tego umożliwia stały rozwój i kontrolę podjętych działań. Dzięki temu możesz przy pomocy specjalistów lub nawet samodzielnie wykonać wiele prac.

Oczywiście jedną z najważniejszych korzyści e-commerce są możliwości zarobku.

Na pewno interesuję Ci to, że własny sklep internetowy, serwis aukcyjny czy nawet zakład bukmacherski daje Ci realne szanse na wzbogacenie.

Jednocześnie możesz zredukować wiele kosztów związanych z wynajmem siedziby, przygotowywaniem strojów dla pracowników, planowaniem aranżacji wnętrz itp.

Zamiast tego musisz postawić na inne kwestie, które mają dużo większe znaczenie w wirtualnym świecie. Gdy tylko to zrobisz, to masz naprawdę spore szanse na osiągnięcie sukcesu.

Poza tym dostrzeżesz liczne korzyści, a to właśnie one najskuteczniej zmotywują Cię do dalszej pracy. Dlatego przekonaj się, co możesz zyskać, gdy tylko postawisz rozwijać własny handel elektroniczny.

Zaleta 1: Niskie koszty początkowe

Bez wątpienia to właśnie niskie koszty początkowe stanowią jedną z największych zalet związanych z handlem w Internecie. Szczególnie jest to ważne na samym początku prowadzenia działalności. W końcu wtedy nie musisz przejmować się tym, że potrzebujesz reprezentatywną siedzibę, gdzie będziesz przyjmować klientów, stworzysz magazyn czy przestrzeń dla pracowników. Wystarczy, że całą firmę oprzesz na Internecie.

Zebrania, rozmowy czy kontakt z klientami – do tego wszystkiego tak naprawdę potrzebujesz przede wszystkim kamerki internetowej, dobrej sieci, komputera i sprawnego mikrofonu. Dzięki temu z łatwością wydasz wszystkie niezbędne polecenia, przeprowadzisz spotkanie z pracownikami, a nawet pokażesz klientom, jak korzystać z konkretnego urządzenia. Jeśli przeliczysz koszty związane z zakupem tych towarów, to bardzo szybko przekonasz się, że są o wiele mniejsze o tego, czego wymaga stacjonarny sklep.

Pamiętaj o tym, że niskie koszty, jakie ponoszą właściciele e-commerce, pozwalają w skuteczny sposób rozwinąć działalność, a później czerpać z niej jeszcze więcej zysków. Jeśli tylko część z nich będziesz przeznaczać na inwestycje, to kolejne korzyści zaczną się jeszcze szybciej pojawiać.

Zaleta 2: Nieograniczony dostęp do krajowego i globalnego rynku

W przypadku sklepów stacjonarnych zawsze ogranicza Cię konkretny region, ulica, miasto, województwo czy kraj.

Zupełnie inaczej jest w handlu elektronicznego – tutaj nie ma żadnych granic. W końcu z ogromną łatwością rozszerzysz swoją działalność o kolejne kraje czy nawet kontynenty.

Jedyne, co musisz zrobić, to przygotować ofertę dostosowaną do tak zróżnicowanych odbiorców. Przydadzą się też różne wersje językowe strony internetowej. Jednak te drobne kwestie nie stanowią praktycznie żadnej przeszkody w stworzeniu nawet globalnej marki.

Wystarczy, że zdecydujesz się na konkretną grupę docelową – niekoniecznie muszą to być Polacy. Wówczas zacznij działać w ten sposób, aby Twoja oferta trafiła i zainteresowała właśni ich.

Zwróć uwagę na to, że nieograniczony dostęp do krajowego i zagranicznego rynku nie odnosi się jedynie do prawdziwych liderów w konkretnych branżach czy nawet do światowych marek. Ta opcja jest dostępna nawet dla sklepów, działających w wąskiej niszy, co więcej to dokładnie takie przedsiębiorstwa mają największe szanse na odniesienie sukcesu w globalnym handlu elektronicznym.

Zaleta 3 :Możliwość pozyskania nowych klientów

Twój sklep stacjonarny nie przynosi oczekiwanych zysków, ponieważ oferta trafia ciągle do tej samej grupy odbiorców? To bardzo częsty problem tego typu działalności.

Możesz sobie poradzić z tym problemem, jeśli tylko zdecydujesz się na przejście do Internetu. Wtedy trafisz do sporego grona zupełnie nowych klientów.

Właśnie ten fakt jest kolejną zaletą e-commerce. W tym przypadku ograniczenia terytorialne nie mają już żadnego znaczenia. Jedyne, co musisz zrobić to zainwestować w reklamę. Dzięki temu Twój sklep zajmie jeszcze wyższą pozycję w wyszukiwarce Google.

To znowu przełoży się na jeszcze większą rozpoznawalność w sieci. Dodaj do tego pozytywne opinie na temat Twojej firmy i oferowanych przez Ciebie produktów i usług, a przyciągniesz kolejne grupy odbiorców.

Zaleta 4: Stała dostępność

Ogromną zaletą sklepów online lub po prostu internetowych działalności jest to, że zarówno Ty, jak i Twoi klienci bądź kontrahenci nie musicie przejmować się godziną, dniem tygodnia czy nawet tym, czy akurat jest jakieś święto państwowe.

Po prostu sklepy internetowe nie są uzależnione od takich czynników, co sprawia, że klienci mogą z nich korzystać w każdej chwili – kiedy tylko potrzebują określonych produktów bądź usług. Zwróć także uwagę na to, że takie rozwiązanie jest korzystne zarówno dla odbiorców, jak i dla Ciebie. W końcu brak ograniczeń sprawia, że w każdej chwili możesz zarabiać.

Zaleta 5: Mnogość dostępnych działań marketingowych

W Internecie kluczowa jest promocja. W końcu konkurencja w wielu branżach jest naprawdę spora, więc musisz się postarać, żeby użytkownicy Cię dostrzegli. Jednak nie przejmuj się tym, że nie wiesz, jaka forma reklamy będzie najskuteczniejsza.

Po prostu do dyspozycji masz wyjątkowo dużo różnych opcji – przy wyborze kieruj się przede wszystkim tym, jaki efekt chcesz osiągnąć. Z jednej strony możesz postawić na promocję konkretnego produktu lub kategorii, a wtedy najlepiej sprawdzi się kampania Google Ads.

Zależy Ci na wypromowaniu całej marki? Wówczas dużo skuteczniejsze jest pozycjonowanie – choć to nie jest zasada, bo możesz też wykorzystać w tym celu działania SEO. Tak naprawdę masz całkiem sporo opcji.

Zatem z łatwością postawisz na odpowiedni rodzaj reklamy, dzięki czemu zwiększysz widoczność w sieci, zyskasz nowych klientów, a do tego poprawisz wizerunek firmy.

5 najważniejszych trendów w handlu internetowym

1. Wzrost znaczenia sklepów internetowych

Rok 2020 i 2021 to trudny moment dla gospodarek na całym świecie. W tym czasie wiele branż przeżywało kryzys. Jednocześnie sektory jak e-commerce zaczęło rozwijać się jeszcze bardziej dynamicznie.

Właśnie z tego powodu to sklepy internetowe stają się coraz ważniejsze, a przede wszystkim stanowią jeden z najważniejszych trendów w handlu elektronicznym.

Po prostu społeczność z różnych rejonów świata zaczęła patrzeć na to rozwiązanie w nieco inny sposób, na e-commerce stawia naprawdę sporo firm, a posiadanie własnego sklepu stało się modne.

2. Sprzedaż produktów spożywczych

E-commerce ciągle ewoluuje, co przyczynia się do wzrostu znaczenia poszczególnych sektorów gospodarki. Po czasach pandemicznych jednym z najważniejszych trendów jest sprzedaż artykułów spożywczych, czyli tzw. e-grocery.

Potrzeba sprawiła, że odbiorcy zaczęli jeszcze chętniej stawiać na tego typu zakupy. Dzięki temu klienci nie mają problemów ze zrobieniem zakupów spożywczych online – dotyczy to nawet produktów surowych.

3. Popularność produktów eco-friendly

Coraz większa świadomość ekologiczna jest widoczna nie tylko w zachowaniach znanych z życia codziennego, ale również w wyborach zakupowych. Dlatego coraz więcej odbiorców stawia na produkty eco-friendly. Podążaj tym samym tropem, a zyskasz kolejnych klientów.

Zwróć uwagę na to, że ten trend nie ogranicza się jedynie do towarów typu wielorazowe talerzyki, woskowijki czy szklane butelki. Prawdziwy rozkwit przeżywają też second-handy online oraz serwisy, gdzie można znaleźć produkty z „drugiej ręki”.

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, który chce tworzyć biznes z myślą o środowisku naturalnym, to stawiaj też na ekologiczne wypełniacze i taśmy klejące, wykorzystywane do pakowania zamówienia.

4. Dostosowanie do urządzeń mobilnych

Bez wątpienia trend dotyczący responsywnych wersji stron internetowych króluje już od wielu lat, więc pomału staje się to obowiązkiem każdego przedsiębiorcy, stawiającego na e-commerce. Jeśli nie podążysz tym tropem, to znacznie ograniczysz liczbę klientów, korzystających z Twojego serwisu.

Poza tym należy to do jednych z najważniejszych zasad Google. Lekceważenie tej kwestii doprowadzi do obniżenia wartości sklepu internetowego, a tym samym do pogorszenia pozycji w wyszukiwarce. Zwróć również uwagę na sferę praktyczną, z jaką wiąże się ten trend.

W końcu responsywna strona przyciągnie do Ciebie jeszcze szersze grono odbiorców. Odnosi się to do osób, korzystających z urządzeń mobilnych podczas zakupów online.

5. Wykorzystywanie sztucznej inteligencji

Rozwój handlu elektronicznego przyczynił się do wielu zmian, a jedną z nich jest wykorzystywanie sztucznej inteligencji. Oczywiście najczęściej dotyczy to etapu produkcji, pakowania i magazynowania – możesz spotkać nawet samoobsługowe hale, gdzie wszystkie procesy są maksymalnie zautomatyzowane.

Oprócz tego sztuczna inteligencja coraz chętniej jest stosowana do przyspieszenia i ułatwienia realizacji zamówienia np. przy pomocy inteligentnych asystentów osobistych.

    Hej! Potrzebujesz pomocy lub chcesz skorzystać z naszej oferty?

    Już od 8 lat pomagamy firmom zdobywać klientów w sieci. Sprawdź naszą ofertę:

    Project Manager

    Łukasz Pietras
    Project Manager
    dostępny

    Napisz na kontakt@zdobywcysieci.pl lub zadzwoń pod numer 501-757-664, żeby omówić warunki współpracy. Możesz także zostawić kontakt do siebie, a oddzwonię w ciągu 24 godzin. Czekam na kontakt :)