Wiedza

Ile kosztuje strona internetowa? Cena za stronę www dla firm i nie tylko

Ile kosztuje strona internetowa i jakie daje korzyści? Zapewne prowadzisz firmę, która trafia w odpowiednią grupę klientów, ale ich liczba mogłaby wzrosnąć, prawda? W 2019 roku brak strony firmowej nie stawia firm w dobrej sytuacji. Z drugiej strony wiele firm posiada przestarzałe strony o małej funkcjonalności. Niestety, ale takie strony nie są w ogóle użyteczne.

Strony internetowe powinny skutecznie przyciągać nowych klientów. Kiedy zdecydujesz się na budowę takiej witryny, zaczyna pojawiać się mnóstwo pytań – przede wszystkim „ile kosztuje strona internetowa?”.

Cena stworzenia firmowej witryny zależy od wielu czynników. Zawsze to porównuję do zakupu mieszkania. Kawalerka o powierzchni 20m² bez wyposażenia nie kosztuje zbyt dużo, ale czy da się mieszkać bez kuchni i łazienki? To już dodatkowy koszt. Teraz załóżmy, że 20m² to za mało więc każdy dodatkowy m² generuje coraz większą kwotę.

Odwołując się do poprzedniego akapitu, podstawowa strona internetowa dla firm może kosztować kilkaset złotych (w dodatku u freelancera). Będzie ona maksymalnie okrojona – żadnej grafiki (poza Twoimi realizacjami), mała ilość tekstu, brak bloga. Taka witryna nie daje możliwości na wyróżnienie się spośród witryn konkurencji.

Poziom rozbudowania, typ witryny, ilość wersji językowych i system CMS to czynniki, które decydują o cenie końcowej strony firmowej. Często w dużych miastach popularne agencje interaktywne mają wyższe ceny, dlatego nie warto bać się firm z mniejszych miast, które tworzenie stron internetowych mają opanowane na tym samym poziomie, ale w niższej cenie.

Spis treści

Nic nie jest za darmo, a szczególnie w Internecie

Wiele osób żyje jeszcze w świecie, gdzie wartość czegokolwiek jest w stanie określić przede wszystkim po dotyku – świetnej jakości maszyna lub materiały budowlane. Tymczasem strony internetowe są nienamacalne i dla wielu to główny czynnik, który powoduje, że wydają się bez wartości. Nawet istnieją specjalne generatory stron, które są reklamowane jako darmowe. Rzeczywiście na początku jest za darmo, ale nikt nie robi tego bezinteresownie. Utrzymanie domeny i hostingu kosztuje, a do tego firma oferujące „darmową usługę” musi wyjść na plus. W rzeczywistości takie generatory to typowe „lejki” sprzedażowe, które wciągają w niemałe koszta.

Ile kosztuje strona internetowa? Na początku pomyśl, na czym Ci najbardziej zależy

Nie ma sensu kupować czegoś, co nie jest Ci potrzebne. Jeżeli potrzebujesz prostej strony www, która będzie działać jak wizytówka – żaden problem. Warto jednak postawić na coś więcej, żeby pozyskiwać klientów przez Internet. Obecnie bardzo popularne jest pozycjonowanie stron (SEO) i płatna reklama w wyszukiwarce (Google Ads). Warto mieć dobrze zoptymalizowaną witrynę, żeby nie odstraszała potencjalnego klienta, a wręcz przeciwnie – przyciągała go. Druga sprawa to optymalizacja techniczna witryny, która ma duży wpływ na pozycję na frazach powiązanych z Twoją działalnością. Dobrze zoptymalizowana witryna ma szansę zaistnieć w sieci bez zlecania usługi pozycjonowania, która czasami też kosztuje niemałe pieniądze.

projektowanie stron internetowych

Kolejna sprawa to rodzaj strony – statyczna albo oparta o system CMS. Ta druga jest droższa, ale sprawia, że zarządzanie stroną jest niezwykle komfortowe. Administrator otrzymuje dostęp do specjalnego panelu, gdzie wszystko ogranicza się do kliknięć. Takie rozwiązanie nie powinno nikomu sprawiać problemów w odróżnieniu od strony statycznej. Jakakolwiek zmiana wiąże się wtedy z edycją kodu strony.

Wordpress

Najpopularniejszym systemem CMS jest WordPress, z którego korzysta aż 1/3 internetu. Jeżeli masz w planach prowadzenie firmowego bloga, pisanie aktualności lub częste dodawanie fotorelacji z wykonanych usług, które oferujesz, to system CMS będzie idealnym wyborem. Usługa tworzenia stron CMS jest nieco droższa, ale w przyszłości na pewno zaoszczędzisz dużo czasu i nerwów przy publikacji materiałów.

Freelancer vs. Agencja interaktywna – różnica wyłącznie w cenie?

Kiedy mniej więcej uda Ci się zdecydować, jak powinna wyglądać witryna, warto zadbać o porządnego wykonawcę. Na rynku istnieje mnóstwo dobrych, jak i również złych freelancerów. W ostatnim czasie można zauważyć wysyp „specjalistów” w tej branży. Najlepszą opcją wydaje się współpraca z agencją, której portfolio jest bogate, a potwierdzeniem wysokiej jakości jest działanie z dużymi firmami. Jednak rozbijmy to na czynniki pierwsze i zdecyduj sam co lepiej wybrać.

Freelancer

Freelancerów jest coraz więcej. Minusem tego jest na pewno fakt, że łatwiej trafić na „profesjonalistę”, który może mieć problemy przy tworzeniu strony internetowej. Plusem na pewno są konkurencyjne ceny, które zaczynają się już od kilkuset złotych. Znalezienie dobrego freelancera jednak niemożliwe nie jest. Wystarczy poświęcić chwilę, by znaleźć specjalistę o bogatym portfolio, który działa od lat. Trzeba zadać sobie pytanie, czy osoba, która tworzy strony www, położy taki sam nacisk na wszystkie elementy? Przede wszystkim tekst, grafika i optymalizacja wewnętrzna – to najważniejsze elementy witryny, bez których później wykonywany marketing internetowy jest bardzo utrudniony. Oczywiście marketing to tylko dodatkowa opcja, dlatego decyzja należy tylko do Ciebie.

freelancer

Dzisiaj Freelancerem może być każdy

Obecnie próg wejścia do biznesu tworzenia stron www jest bardzo niski. Narzędzia, jakie są potrzebne to komputer i Internet. Reszta to chęci i trochę czasu, by zacząć robić pierwsze strony. Jeden weekend nauki wystarczy, by za pomocą prostych kreatorów tworzyć pierwsze strony. Jeśli ktoś oferuje Ci stworzenie strony za 300 zł, to prawdopodobnie dopiero zaczyna swoją „przygodę”. Prawdopodobnie też nie zapewni Ci wysokiej jakości i odpowiedzialności, gdyby coś poszło nie tak. Oczywiście to z drugiej strony duża oszczędność pieniędzy, ale czy rzeczywiście warto?

Najczęściej Freelancer nie oferuje gwarancji na bezawaryjne działanie strony. Ciężko będzie również o szkolenie z obsługi systemu CMS – no a jak już, to raczej nie za darmo. Również nie ma pewności co do tego, czy za pół roku będzie mieć czas na ponowną współpracę, ponieważ zwykle ma on ustalone terminy na długie miesiące wprzód.

Zalety wykonania strony internetowej przez freelancera

  • Niska cena – można na takiej współpracy zaoszczędzić trochę pieniędzy. Oczywiście, jeśli dobrze trafisz
  • Elastyczność – z freelancerem można pracować mniej szablonowo.

Wady wykonania strony internetowej przez freelancera

  • Niska odpowiedzialność – wykonanie strony internetowej za około 300 zł sprawia, że freelancer nie może pozwolić sobie na branie odpowiedzialności za projekt, bo mu się to nie opłaca. Jeśli coś się stanie, prawdopodobnie kontakt zostanie urwany
  • Mała stabilność – freelancerzy przychodzą i odchodzą. Osoba, z którą dzisiaj współpracujesz, za pół roku może już nie wykonywać usług, a Ty w czasie potrzeby wprowadzenia aktualizacji zostaniesz sam
  • Brak kolejnych usług – freelancer zwykle oferuje tworzenie strony www. Między innymi z marketingiem zostajesz sam.
  • Niska cena – zaleta, ale jednocześnie wada, ponieważ w niskiej cenie nie znajduje się nic więcej poza stworzeniem witryny.

Najważniejsze elementy strony są niezauważalne

Jako klient widzisz tylko efekt końcowy pracy, czyli stronę www. Najważniejsze elementy znajdują się w jej środku. To tak jak z zakupem samochodu. Po co Ci piękne auto z silnikiem, który ledwo pracuje? Strona internetowa powinna być dobrze zoptymalizowana pod kątem wydajności i bezpieczeństwa. Kod strony powinien być jak najprostszy bez zbędnych elementów, które działają spowalniająco. Takich elementów nie zauważysz, widząc dobrze wyglądającą stronę główną.

html

Rzecz jasna wybór freelancera nie zawsze jest złą decyzją. Istnieją osoby, które od lat wykonują naprawdę porządną robotę i nic nie można im zarzucić. Jednak doświadczenie podpowiada nam, że trudno jest znaleźć osobę, która dokładnie zadba o każdy element witryny. Jeżeli najważniejszym czynnikiem przy wyborze wykonawcy jest dla Ciebie cena, to freelancer jest dobrym wyborem.

Agencja interaktywna

Wybór profesjonalnej agencji interaktywnej wiąże się oczywiście z wyższymi kosztami. W przeciwieństwie do freelancerów agencje oferują coś więcej niż samą witrynę internetową, a współpraca często jest długofalowa.

Zobacz, co możesz otrzymać od agencji:

  • Strona internetowa
  • Projekt graficzny specjalnie zaprojektowany dla Ciebie
  • Szkolenie z obsługi strony internetowej
  • Gwarancja dalszej współpracy, jeśli zdecydujesz o rozbudowie witryny
  • Optymalizacja SEO
  • Gwarancja bezawaryjnego działania
  • Rady z zakresu marketingu internetowego.

strony internetowe w agencji interaktywnej

To najważniejsze elementy, które może zaoferować Ci agencja interaktywna. Tych elementów jest zdecydowanie więcej, ale ich obecność zależy od Twoich potrzeb. Jedyny aspekt przemawiający za freelancerem to cena. Ponadto agencje poza stworzeniem strony o naprawdę wysokiej jakości – w końcu działa nad nią cały zespół składający się ze specjalistów – oferują bardzo wiele.

Zalety wykonania strony internetowej przez agencję interaktywną

  • Najwyższa jakość wykonania – na efekt końcowy przekłada się doświadczenie całego zespołu, który wykorzystuje najlepsze rozwiązania
  • Odpowiedzialność biznesowa na wysokim poziomie – jeśli cokolwiek pójdzie nie tak podczas współpracy, masz pewność, że agencja nie pozwoli tego tak zostawić i na pewno rozwiąże kłopot
  • Usługi komplementarne – często klienci idą o krok dalej i oprócz samej usługi wykonania strony www decydują się np. na Marketing internetowy
  • Profesjonalni wykonawcy – na rynku jest wiele programistów, grafików i koderów, ale agencje interaktywne zrzeszają zwykle tylko tych najlepszych.

Wady wykonania strony internetowej przez agencję interaktywną

  • Zwykle wysoka cena – choć to oczywiste, to mimo wszystko jest wadą. Niestety, ale cały zespół specjalistów nie jest tani
  • Mało elastyczna współpraca – współpraca z agencją zazwyczaj jest mniej swobodna niż z freelancerem, ale za to bardziej uporządkowana. Niby to minus, ale z drugiej strony plus
  • Nie zawsze współpraca z agencją wypala – wybranie niepewnej agencji, która nie ma bogatego portfolio może skończyć się w ten sposób. Warto wybrać mądrze.

Ceny w agencjach interaktywnych potrafią być naprawdę okazyjne, ale też niewyobrażalnie duże. Na pewno w większych miastach jak Warszawa i Poznań ciężko jest znaleźć niedrogą agencję. Warto porównać ze sobą kilka dobrych firm i wybrać najbardziej rozsądną ofertę.

Pamiętaj: Jeżeli agencja interaktywna, która wzbudza Twoje zainteresowanie, oferuje wyższe ceny od konkurencji, to nie bój się zapytać, z czego to wynika.

Orientacyjne ceny stron internetowych w agencjach interaktywnych

Niektóre agencje interaktywne rozbijają cenę w przypadku stron statycznych i stron opartych na systemie CMS, gdzie za tę drugą wersję trzeba czasami dopłacić nawet 70%. Istnieją także agencje, dla których nie ma różnicy, jaki typ witryny wybierzesz i właśnie na cenach takich agencji się skupimy. Zobacz, ile kosztuje strona internetowa w agencji interaktywnej (ceny nie stanowią oferty handlowej agencji interaktywnej Zdobywcy Sieci):

  • Strona internetowa typu One Page (tylko strona główna), gotowy szablon, kilka zdjęć o wysokiej jakości, najważniejsze informacje o firmie – koszt około 1500-3000 zł
  • Witryna z kilkoma podstronami (na każdej wartościowa treść), gotowy szablon, zdjęcia o wysokiej jakości – koszt około 2000-4000 zł
  • Strona www z dowolną ilością podstron, indywidualnym szablonem i szatą graficzną – koszt około 4000-8000+ zł.

Oczywiście to tylko widełki trzech rodzajów stron. Jeśli tylko klient będzie chciał, możliwe jest stworzenie strony typu One Page z indywidualnym szablonem i dużą ilością zdjęć, jak i wielkiego serwisu na gotowym szablonie z niewielką ilością treści i zdjęć.

Ile kosztuje strona www? Podsumowanie

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie „ile kosztuje strona internetowa„. Oferty agencji są tak szerokie, że często płacąc więcej, tak naprawdę zyskujemy. Warto sprawdzić oferty wielu firm i porównać je między sobą. Nikt też nie broni się targować – w końcu mamy wolny rynek 😉

W tym artykule dowiedziałeś się, ile szacunkowo może kosztować wykonanie strony internetowej. Zapraszam Cię również do zapoznania się z innymi artykułami na blogu, które maksymalnie wyczerpują poruszane tematy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *