Dla wielu firm strona internetowa to po prostu jeden z najskuteczniejszych sposobów na reklamę w sieci. Dzięki własnej witrynie dostrzegają Cię odbiorcy, a przy tym możesz zaprezentować swoją ofertę. Jednak zmiany w przepisach sprawiły, że nie dla wszystkich form działalności gospodarczych jest to jedynie dobrowolne działanie. Dowiedz się zatem, czy spółka akcyjna musi mieć stronę internetową?
W przypadku spółek akcyjnych bardzo ważne jest utrzymanie stałego kontaktu z akcjonariuszami, którzy w bezpośredni sposób uczestniczą w życiu firmy. Obecnie Internet zapewnia doskonałe warunki do rozwoju i łatwego dostępu do informacji. Dlatego strona internetowa to idealny się w tym sprawdza.
Spis treści
- Nowe przepisy, kolejne obowiązki
- Dlaczego spółki akcyjne muszą mieć stronę?
- Jakie informacje powinny znaleźć się na stronie spółki akcyjnej?
- Jak powinna wyglądać strona spółki akcyjnej?
Nowe przepisy, kolejne obowiązki
Na początku 2020 roku, a dokładnie 1 stycznia weszła w życie zmiana w Kodeksie Handlowym. Od tego momentu spółki akcyjne i akcyjno-komandytowe są zobowiązane do posiadania własnej strony internetowej. Głównym celem takiej witryny ma być swobodny kontakt z akcjonariuszami, a także możliwość informowania o zmianie statutu. Poza tym nowe przepisy mają zwiększyć prawa i dodatkowo ochronić akcjonariuszy.
Pamiętaj, że nowe przepisy wymagają od Ciebie założenie strony internetowej (jeżeli już jej nie masz). Jednak nadal musisz publikować ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym – tego obowiązku nie ściągają z Ciebie wprowadzone zmiany.
Dlaczego spółki akcyjne muszą mieć stronę?
Jeszcze przed tym, jak ustawa o konieczność posiadania strony internetowej przez spółki akcyjnej weszła w życie, to mogłeś zapoznać się z konkretnym uzasadnieniem dla tych działań. W pierwszej kolejność zwróć tu uwagę na konieczność podążania za trendami i nowoczesnymi technologiami. Obecnie ciągle trwa proces digitalizacji spółek akcyjnych, ale już wkrótce stanie się to czymś naturalnym. Dlatego ustawa pozwala też zminimalizować różnice pomiędzy poszczególnymi spółkami.
Oczywiście kolejnym ważnym powodem, dla którego spółka akcyjna bądź akcyjno-komandytowa musi mieć stronę, ma związek z możliwościami łatwej i bezpośredniej komunikacji z akcjonariuszami. Poza tym zmniejsza to ryzyko niedocierania pewnych danych do osób bezpośrednio zainteresowanych. Wszystko to sprawia, że spółka będzie bardziej stabilna, a także zwiększy się bezpieczeństwo obrotu.
Istotnym celem jest również konieczność publikowania pewnych informacji. Szczególnie dotyczy to informacji o wysokości kapitału.
Jakie informacje powinny znaleźć się na stronie spółki akcyjnej?
Wiesz już, czy spółka akcyjna musi mieć stronę internetową. Jednak nowe przepisy nie ograniczają się jedynie do tej informacji. Masz tam także wyszczególnione elementy, które powinny znaleźć się na witrynie. Przekonaj się zatem, co musi znaleźć się na Twojej witrynie, aby była zgodna z obowiązującymi przepisami.
Dane firmy
Najważniejsze jest to, żeby na stronie internetowej znalazły się podstawowe dane spółki akcyjnej bądź akcyjno-komandytowej. Wśród nich znajdziesz m.in.:
- Nazwę firmy,
- Adres spółki i jej siedzibę,
- Numer KRS,
- NIP,
- Oznaczenie właściwego sądu rejestrowego,
- Kapitał zakładowy.
Wszystkie ogłoszenia spółki
Nowelizacja ustawy zastrzega również konieczność publikowania wszelkich ogłoszeń dotyczących spółki, a które wynikają z prawa bądź ze statutu. Oznacza to, że mając spółkę akcyjną, musisz publikować na stronie informacje o zbliżających się walnych zgromadzeniach – koniecznie umieść tam szczegóły dotyczące porządku tych obrad. Poza tym powinny się tam znaleźć projekty uchwał, sprawozdania finansowe, a nawet opinie biegłych rewidentów. Takie informacje mają być jawne m.in. ze względu na możliwość pojawienia się konfliktów wewnątrz spółki, co w konsekwencji prowadzi do złego przepływu danych.
Dane kontaktowe
Bardzo ważnym elementem strony spółki akcyjnej są dane kontaktowe. W końcu to właśnie one umożliwiają jeszcze szybszy przepływ informacji. Dlatego koniecznie w widocznym miejscu zamieść dane typu: numer telefonu, adres e-mail czy fax. Poza tym pomocny może być intuicyjny w obsłudze formularz kontaktowy. Pozwoli on na łatwe zadawanie pytań ze strony wszystkich akcjonariuszy, mających dostęp do witryny internetowej.
Jak powinna wyglądać strona spółki akcyjnej?
Nie ma potrzeby, abyś dłużej zastanawiał się nad tym, czy spółka akcyjna musi mieć stronę internetową, teraz skup się na jej wyglądzie. Dobry szablon, a także profesjonalny design witryny to konieczność, jeżeli chcesz, aby strona dobrze reprezentowała spółkę. Poza tym sprawisz też wtedy, że wszystkie informacje będą czytelne i łatwo dostępne. Możesz wybrać stronę typu one-page lub multi-page – wszystko zależy od Twoich własnych upodobań. Oprócz tego skup się na ogólnej estetyce. Kolory witryny mogą być związane z psychologią lub dopasowywać się do identyfikacji wizualnej. Zadbaj również o dobre przedstawienie oferty spółki. W końcu na stronę mogą dotrzeć też inne osoby oprócz akcjonariuszy.
Doskonale sprawdzi się minimalistyczny i klasyczny design, ponieważ ta ponadczasowa estetyka będzie się świetnie prezentować nawet za kilka lat.