Wiedza

Jak powinien wyglądać dobry formularz kontaktowy?

Zastanawiasz się, w jaki sposób możesz zachęcić użytkowników do częstszego kontaktowania się z Tobą? W końcu dzięki temu nie tylko mogą wysłać Ci zapytanie ofertowe, ale też upewnić się, że zapewnisz im dobrą obsługę i wysokiej jakości produkt. Właśnie dlatego musisz dowiedzieć się, jak powinien wyglądać dobry formularz kontaktowy.

Powinieneś zdawać sobie sprawę z tego, że wygląd oraz funkcjonalność formularza kontaktowego mogą skutecznie przyciągnąć lub zniechęcić użytkowników. Dlatego poznaj kilka zasad, dzięki którym dowiesz się, jak stworzyć formularz, z którego Twoi klienci będą chętnie korzystali.

Spis treści

5 rzeczy, które musisz wiedzieć w trakcie tworzenia formularza kontaktowego

Jak stworzyć dobry formularz kontaktowy?

Kontakt pomiędzy Tobą a klientem jest niezbędnym elementem do stworzenia relacji, która nie tylko przyniesie Ci zysk, ale też zwiększy przywiązanie użytkownika do Twojego sklepu. Dlatego musisz zadbać o każdy detal, dzięki któremu klient będzie mógł się z Tobą szybko skontaktować. Choć ostatnimi czasy bardzo popularne są czatboty, to jednak nie rezygnuj z formularza kontaktowe — w końcu stanowi kolejną możliwość do porozumienia się z zainteresowanymi osobami. Sprawdź zatem, jak powinien wyglądać dobry formularz kontaktowy i wykorzystaj go na swojej stronie.

Wybierz odpowiednie miejsce

Czy wiesz, gdzie na Twojej stronie powinien znaleźć się formularz kontaktowy? Bardzo ważne jest to, by był dobrze wyeksponowany, jednak nie może też przyćmić innych istotnych elementów znajdujących się na witrynie. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest po prostu utworzenie zakładki kontakt, a następnie umieszczenia tam formularza kontaktowego. Zawrzyj tam również inne dane np. adres firmy, numer telefonu oraz e-mail. Dzięki temu klient będzie mógł wybrać opcję najdogodniejszą dla siebie.

Pamiętaj również o tym, że możesz umieścić formularz kontaktowy w kilku miejscach na stronie, np. w stopce lub w zakładce oferta. Takie rozwiązania bardzo dobrze się sprawdza, ale nie przesadzaj z liczbą formularzy, bo zaburzysz w ten sposób wygląd witryny.

Wykorzystaj call to action

Formularz z call to action

Wykorzystaj krótkie i rzeczowe wezwanie do działania. Jednak nie używaj tam słowa „wyślij”, gdyż często wywołuje to negatywne emocje u odbiorców. Po prostu stwórz call to action, które nawiązuje do Twojej oferty bądź stylu innych tekstów znajdujących się na stronie. Zwróć również uwagę na to, by wezwanie było konkretne i spełniało swój cel, czyli namawiało do wysłania wiadomości. Zadbaj też o odpowiedni napis na przycisku — zgodnie ze statystykami najwięcej pozytywnych emocji budzi: „kliknij tutaj”, „idź” oraz „dołącz”. Jeżeli tylko pasuje to do Twojego przekazu, to skorzystaj z nich.

Usuń CAPTCHA

Doskonale rozumiemy, że stosujesz różne metody ochrony przed spamem, ale koniecznie zrezygnuj z CAPTCHA. Użytkownicy naprawdę nie lubią tego, co szczególnie jest widoczne w obniżeniu konwersji na stronach, gdzie muszą uzupełniać pola literami z obrazka przed wysłaniem wiadomości. Szczególnie jest to znienawidzona forma weryfikacji ze względu na niewyraźne napisy, które skutecznie zniechęcają do przesłania zapytania. Oczywiście nie zachęcamy Cię do tego, żebyś całkowicie zrezygnował z ochrony przed spamem, po prostu skorzystaj z innej metody. W tym przypadku jednym z najlepszych rozwiązań będzie reCAPTCHA — tylko wybierz opcję bez konieczności klikania na różne obrazki.

Zmniejsz liczbę pól

Pamiętaj, że znaczna większość użytkowników szybko zniechęca się do wypełniania formularza kontaktowego, jeżeli znajduje się tam zbyt wiele pól. Dlatego zapytaj tylko o kilka istotnych kwestii np. o imię użytkownika, e-mail kontaktowy bądź numer telefonu, a poza tym pozostaw pole, gdzie klient może zadać pytanie.

Potrzebujesz większą ilość informacji niż niezbędne minimum? Zatem skorzystaj z kilku etapów wypełniania formularza kontaktowego. Na samym początku powinno znaleźć się zaledwie kilka pól, by zachęcić do wysłania wiadomości. Jednak potem użytkownik powinien być przeniesiony do dalszej listy pytań, która może być już bardziej szczegółowa. W takim przypadku znaczna większość klientów nie poczuje się zniechęcona, tylko uzupełni wszystkie niezbędne informacje. Takie zachowanie ma podłoże psychologiczne, gdyż ktoś, kto już wypełnił kilka pól podczas pierwszej części, uzna, że lekceważąc kolejne kwestie, stracił czas. Dlatego internauta nie będzie chciał rezygnować z pracy, którą już wykonał, a w konsekwencji nawiąże z Tobą kontakt.

Zadbaj o wygląd formularza

Dobry wygląd formularza

Czy wiesz, jak jeszcze możesz zachęcić klientów do skorzystania z formularza kontaktowego? Niezawodnym sposobem jest po prostu estetyczny wygląd, dobry font oraz ciekawa grafika. Dlatego postaraj się w subtelny i przemyślany sposób wyeksponować ten element. Jeżeli zastanawiasz się, jak powinien wyglądać dobry formularz kontaktowy, to postaw na urozmaiconą grafikę — spójną z wyglądem całej strony. Możesz m.in. podkreślić najważniejsze słowa lub wykorzystać bardziej wyrazisty kolor do przycisku nawołującego do wysyłania wiadomości. Nie bój się też korzystać z trendów na 2020 rok. Jednym z nich są pełnoekranowe formularze kontaktowe — takie rozwiązanie sprawia, iż ten element jest bardzo dobrze widoczny. Poza tym inne informacje nie odwracają uwagi użytkowników od tego, co jest tam najważniejsze, czyli właśnie od możliwości nawiązania kontaktu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *