Wiedza

Co to jest kanibalizacja słów kluczowych?

Dziwi Cię czasem wahanie pozycji Twojej strony w wyszukiwarce Google? Powodów takiej sytuacji może być naprawdę wiele, ale przede wszystkim zwróć uwagę na prawidłowe stosowanie fraz kluczowych. Dzięki temu możesz odkryć błędy, które w znaczący sposób wpływają na gorsze efekty. Dowiedz się zatem, co to jest kanibalizacja słów kluczowych i naucz się z tym radzić.

Prowadzisz stronę internetową, więc na pewno doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, jak ważne są odpowiednie frazy kluczowe. Jednak ich nieumiejętne stosowanie może wyrządzić sporo szkód. Dlatego sprawdź, jaki błąd jest największym problemem i dlaczego kanibalizacja wpływa negatywnie na pozycję Twojej witryny.

Spis treści

Co to jest kanibalizacja słów kluczowych?

Definicja kanibalizacji fraz kluczowych

Każda osoba mająca stronę internetową stara się dokładnie określić lub zhierarchizować obszar swojej działalności. Na pewno sam to robisz, chociażby przy pomocy słów kluczowych. Dzięki temu chcesz, by użytkownicy znaleźli Cię w sieci w trakcie wyszukiwania jakichś produktów bądź usług. Dlatego potrzebne Ci są konkretne frazy, które określą, czym się zajmujesz, a przy okazji zainteresują potencjalnych konsumentów. Jednak w trakcie optymalizacji poszczególnych podstron zawsze pamiętaj o tym, by każda z nich miała odrębne słowa kluczowe. Dzięki temu zminimalizujesz ryzyko wystąpienia kanibalizacji.

Dlaczego dochodzi do kanibalizacji fraz kluczowych?

Zwróć uwagę na to, że ważne jest nie tylko zrozumienie, co to jest kanibalizacja słów kluczowych, ale również znaczenie tego zjawiska. Przede wszystkim może pogorszyć wyniki w wyszukiwarce Google. W konsekwencji praca, jaką włożysz w optymalizację witryny, nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Pamiętaj też o tym, iż kanibalizacja jest dość częstym problemem. Szczególnie wtedy, gdy zajmujesz się niszową działalnością lub masz wąską specjalizację i chcesz zastosować tzw. topical authority. Właśnie z tego powodu tak istotne jest to, żebyś wiedział, jakie błędy mogą spowodować problemy z kanibalizacją słów kluczowych, czyli m.in.:

  • optymalizacja wielu zakładek pod to samo słowo kluczowe – przede wszystkim odnosi się to do różnych znaczników, np. meta title i meta descriptions,
  • optymalizacja strony głównej bądź innej zakładki pod to samo słowo kluczowe – zazwyczaj dotyczy to podstrony oferta, dlatego wystrzegaj się tego błędu,
  • zduplikowane treści na wielu podstronach – w takim przypadku może się okazać, że strony w wyszukiwarce Google będą wyświetlane losowo,
  • stosowanie niepoprawnego linkowania wewnętrznego – dotyczy to zastosowania takich samych anchorów do kilku podstron,
  • tworzenie tematu artykułów na blogi ze słowami kluczowymi, które zostały użyte na innej podstronie,
  • schematyczne linkowanie zewnętrzne,
  • poruszanie podobnych tematów na blogu,
  • niewłaściwe zastosowanie tagów.

Jak walczyć z kanibalizacją słów kluczowych?

Sposoby walki z kanibalizacją słów kluczowych

Wiesz już, że naprawdę łatwo może dojść do kanibalizacji fraz kluczowych na Twojej stronie. Dlatego tak ważne jest to, żebyś wiedział, jak możesz zacząć przeciwdziałać temu zjawisku. Na szczęście istnieją różne metody, dzięki którym w prosty sposób będziesz kontrolować słowa kluczowe, co na pewno przyczyni się do ustabilizowania pozycji Twojej witryny w wyszukiwarce Google. Zatem zwróć uwagę na najważniejsze metody przeciwdziałania kanibalizacji fraz kluczowych.

Zadbaj o prawidłową optymalizację treści

Przede wszystkim zacznij od kontroli i dokładnego zaplanowania tego, jakie słowa kluczowe chcesz wykorzystać na poszczególnych podstronach. Dzięki temu zyskasz pewność, że frazy się nie zdublują, zatem zminimalizujesz ryzyko wystąpienia kanibalizacji. Zauważ tylko, iż takie działanie jest możliwe do zrealizowania, jeżeli dopiero tworzysz stronę internetową. Znacznie trudniejsze jest to wtedy, gdy witryna jest starsza lub bardziej rozbudowana. W takiej sytuacji zadbaj o monitoring słów kluczowych oraz kontroluj dane w Google Search Console. Dzięki temu określisz, czy doszło do kanibalizacji.

Stosuj długi ogon

Prowadzisz swój blog i boisz się kanibalizacji? W takim razie najlepszym rozwiązaniem jest długi ogon. Być może sprawi to, że zmniejszy się zasięg niektórych artykułów, ale w ten sposób zyskasz pewność, że nie dublujesz fraz kluczowych. Poza tym stworzysz wiele ciekawych postów, które i tak mogą się przydać użytkownikom. Pamiętaj także o tym, iż zasięg postów możesz zwiększyć dzięki np. zastosowaniu linkowania wewnętrznego.

Wykorzystaj przekierowanie 301

Przekierowanie 301 w walce z kanibalizacją fraz kluczowych

Wiesz już, że masz na stronie problem z kanibalizacją słów kluczowych? Nie przejmuj się, bo w niektórych przypadkach możesz jeszcze uratować tę sytuację. W tym celu przekieruj słabsze i skanibalizowane podstrony na jedną – tą, która jest dla Ciebie najważniejsza. Taki proces jest nazywany przekierowaniem 301 i wiąże się m.in. z pominięciem niektórych treści. Choć może Ci się wydawać, iż jest to idealne rozwiązanie, to jednak pamiętaj o tym, że sprawdzi się tylko w niektórych przypadkach. Szczególnie wtedy, gdy np. chcesz zaktualizować stare wpisy. W takim przypadku na pewno nie będzie Ci żal nieaktualnych postów, a przy okazji swobodnie możesz poruszyć jeszcze raz ten sam temat.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *