Meta description to jeden ze znaczników, który, choć nie ma bezpośredniego wpływu na optymalizację, to jednak może zadecydować o zwiększeniu ruchu na stronie. Z tych dwóch powodów jedni w ogóle się nim nie przejmują, a inni tworzą go z największą uwagą i zainteresowaniem. Jeżeli chcesz się przekonać, która z tych grup ma więcej racji, to dowiedz się, co to jest meta description i odkryj jego istotę dla Twojej strony.
Znaczenie, długość i styl meta description zmieniało się na przestrzeni lat. Obecnie często jest tematem dyskusji oraz wielu postów. My chcemy pokazać Ci, że wspomniany znacznik nadal ma olbrzymie znaczenie, wpływa na zwiększenie ruchu na stronie oraz sposób postrzegania Twojej witryny przez użytkowników.
Spis treści
- Co to jest meta description?
- Czy warto dodawać meta opis?
- Ile znaków powinien mieć meta description?
- Jak napisać meta description?
Co to jest meta description?
Zauważ, że meta description często jest pomijane w trakcie procesu optymalizacji. Przede wszystkim dlatego, że roboty Google mogą samodzielnie wygenerować jakiś opis, który pojawi się w wyszukiwarce. W takim razie, czy jest sens się tym zajmować? Oczywiście, że tak! W końcu dzięki temu samodzielnie zdecydujesz o tym, jaki tekst zobaczą użytkownicy. Wtedy masz pewność, że w opisie znajdzie się słowo kluczowe, a sama treść będzie zachęcająca i skłoni do odwiedzenia Twojej strony internetowej. Właśnie to jest najistotniejsze w znaczniku meta description, więc lepiej będzie, jeżeli poświęcisz czas na jego napisanie. Poza tym jest jednym z meta tagów, które są umieszczane w kodzie źródłowym.
Czy warto dodawać meta opis?
Jeszcze parę lat temu znacznik meta description w znaczący sposób decydował o miejscu w rankingu wyszukiwarki Google. Obecnie nie ma żadnego wpływu na ten aspekt. Jednak zwróć uwagę na to, że wspomniany meta tag pozwala zwiększyć klikalność strony (CTR – Click Through Rate). Dlatego opisy meta muszą być unikalne i zachęcać użytkowników do wybrania właśnie Twojej witryny.
Traktuj meta description jako swoistą wizytówkę poszczególnych podstron, wpisów itp. Jeżeli opis nie będzie się wyróżniał, to może nie zyskać uznania w oczach internautów. W takiej sytuacji prawdopodobnie wybiorą Twoją konkurencję. Właśnie z tego powodu musisz starać się o to, by dobrze opisywał temat, a przy okazji zawierał pogrubione słowa kluczowe.
Ile znaków powinien mieć meta description?
W ciągu ostatnich 2-3 lat doszło do znaczących zmian odnoszących się do długości meta description. Jeszcze w 2016 roku miały między 150 a 170 zzs (znaków ze spacjami). Jednak już kolejnego roku doszło do jednej z najbardziej znaczących zmian, czyli wydłużenia meta description do 300-320 zzs. Nie spotkało się to z przychylnością ze strony branży, dlatego już w 2018 roku Google zdecydował się na skrócenie opisów. Obecnie zakłada się, że meta description powinien mieć ok. 155-160 zzs.
Pamiętaj jednak o tym, że Google bierze pod uwagę długość opisu w pikselach, dlatego trzymaj się dolnej granicy. Szczególnie wtedy, gdy w tekście znajdują się szerokie litery np. W, M lub Z.
Zauważ także, że w przypadku, gdy Twój opis okaże się zbyt długi, to po prostu zostanie wykropkowany. Nie jest to zbyt zachęcające dla użytkowników, dlatego staraj się zwracać uwagę na wyznaczone normy.
Jak napisać meta description?
Skoro wiesz już, co to jest meta description, a także, jaką ma długość, to powinieneś również zdawać sobie sprawę z tego, iż należy go pisać w odpowiedni sposób. Przede wszystkim musi przyciągać uwagę i zachęcać do odwiedzenia strony. Ważne jest również to, żebyś dobrze opisał treść podstrony. W innym przypadku może się okazać, że roboty Google wybiorą fragment Twojego artykułu i to stanie się meta opisem. Jednak nie są to jedyne zasady, o których musisz pamiętać. Dzięki temu opis będzie spełniał swoją funkcję.
Zastosuj frazę kluczową
Bardzo ważne jest to, żebyś zadbał o obecność słowa kluczowego w treści opisu. Jednak unikaj nachalnego „wpychania”, tylko rób to naturalnie. Obecność frazy kluczowej jest istotna, ponieważ odczytują je roboty Google. W ten sposób dowiadują się, jaka jest tematyka podstrony, co natomiast ma wpływ na indeksację. Widzisz zatem, że jest to kolejny powód, który przemawia za dodawaniem meta opisu.
Call to action i AIDA
Skoro opis ma być zachęcający, to wykorzystaj do tego język korzyści. W tym przypadku idealnie sprawdzi się model AIDA. Dzięki temu możesz być pewny, że treść nie tylko zachęci do kliknięcia, ale przede wszystkim zwróci uwagę i wzbudzi zainteresowanie danym produktem bądź usługą. Poza tym nie zaszkodzi, jeżeli wykażesz korzyści, jakie wiążą się z Twoją ofertą.
Koniecznie zastosuj również call to action, czyli po prostu wezwanie do działania. Dzięki temu użytkownik nabierze przekonania, że potrzebuje i chce dowiedzieć się, jaką treść skrywa dany link. Dlatego skorzystaj ze zwrotów typu: sprawdź to, wejdź, przekonaj się, spiesz się itp.
Wyróżnij opis
Istotne jest również, to żebyś zadbał o to, by Twój opis się wyróżnił. Szczególnie jest to ważne, jeżeli nie zajmujesz miejsca na szczycie listy wyszukiwarki. W takim przypadku skorzystaj z akcentów graficznych lub dodaj informacje o darmowych dodatkach dostępnych na Twojej stronie.