Na przestrzeni lat rola meta tagów zaczęła się zmieniać. Musisz wiedzieć, że kiedyś odgrywały kluczową rolę w działaniach SEO, a później nastąpiło stopniowe ograniczanie ich znaczenia. Obecnie znów zaczęto dostrzegać pozytywne strony ich wykorzystywania. Dlatego dowiedz się, co to są meta tagi i które znaczniki powinieneś stosować.
Znaczniki meta są czymś oczywistym dla specjalistów SEO bądź po prostu osób, które się interesują tą tematyką. Jednak nie musisz się przejmować, jeżeli nie znasz tego pojęcia, ponieważ za chwilę Ci wszystko wytłumaczymy. Dzięki temu nie tylko staniesz się bardziej świadomym użytkownikiem, ale również będziesz wiedział, jakie działania powinieneś podjąć na swojej stronie.
Spis treści
Co to są meta tagi?
W trakcie optymalizacji strony podejmowane są różne działania mające na celu osiągnięcie jeszcze lepszych wyników w wyszukiwarce Google. Konieczna jest również praca przy kodzie witryny, a szczególnie w miejscach, gdzie znajdują się znaczniki meta, czyli w sekcji <head>.
Dzięki temu, że zaczniesz modyfikować lub po prostu dodawać jakąś treść do znaczników meta, możesz dać robotom Google wyraźny sygnał i instrukcję na temat Twojej strony bądź konkretnej podstrony.
Zauważ też, że nie wszystkie meta tagi są widoczne dla użytkowników. Niektóre z nich pozostają tylko do odczytu przez roboty Google. Dlatego wielu internautów nie wie, co to są meta tagi, ale Ty już zyskałeś tę wiedzę, więc możesz sprawdzić, które znaczniki są najważniejsze.
Jakie meta tagi są najczęściej wykorzystywane?
Nie wszystkie meta tagi mają równoznaczny wpływ na SEO. Jednak istnieją również takie, które mają znaczenie nie tylko na SEO, ale także na zwiększenie ruchu na stronie. Dzięki temu nowi klienci mogą Cię znaleźć poprzez wyszukiwarkę Google, czyli zostaje spełniony jeden z najważniejszych celów.
Pamiętaj też o tym, że choć meta tagi znajdują się w kodzie strony, to z łatwością możesz je dodać bez znajomości kodowania. Wystarczy, że będziesz korzystać z któregoś z popularnych CMS, np. WordPress, ponieważ umożliwiają łatwe i bezproblemowe obsługiwanie znaczników. Pomocne może też być zainstalowanie specjalnej wtyczki jak SEO Yoast lub SEO Ultimate.
Meta Title
Dla wielu osób meta title jest jednym z najważniejszych znaczników, który wpływa na pozycjonowanie witryny internetowej. Dlatego konieczne jest stosowanie się do paru zasad. Najważniejsza z nich dotyczy tworzenia chwytliwych tytułów z frazą kluczową. Poza tym dostosuj się do zaleceń Google co do długości meta title. Najlepiej, jeżeli będzie miał maksymalnie 70 znaków. Jednak weź też pod uwagę szerokość liter, ponieważ na tytuł przeznaczono 600 px, a jeżeli będzie dłuższy, to po prostu dalsza część zostanie wykropkowana.
Meta Descritption
Zauważ, że meta description to po prostu krótki opis zawartości danej podstrony. Choć nie jest widoczny na stronie, to jednak odgrywa ważną rolę w wyszukiwarce Google. Wtedy pojawia się pod tytułem i linkiem. Pamiętaj o tym, że meta description ma być zachęcający, a w jego treści powinno znajdować się słowo kluczowe.
Obecnie meta description nie wpływają na pozycjonowanie, ale na zwiększenie ruchu na stronie. Dlatego tak ważne jest to, by przyciągały wzrok, a można do tego wykorzystać np. elementy graficzne. Poza tym zadbaj o to, żeby treść opisu faktycznie nawiązywała do tego, co znajduje się na stronie.
W przypadku meta description podobnie jak w title warto, żebyś wziął pod uwagę wytyczne dotyczące długości opisu. Najlepiej, by miały ok. 140-160 znaków, ponieważ dalsza część zostanie wykropkowana.
Meta Robots
Znacznik meta robots pozwala na ukrycie pewnych treści przed robotami Google. Dzięki temu np. jakaś podstrona nie będzie indeksowana w wyszukiwarce. Możesz skorzystać z meta robots wtedy, gdy chcesz uniknąć duplikacji treści bądź ograniczyć ruch na jakiejś podstronie.
Poza tym wspomniany znacznik służy również do „zatrzymywania” robotów przed podążaniem za linkami zewnętrznymi. Wszelkie zmiany możesz wprowadzać w pliku robots.txt.
Meta Viewport
Choć meta viewport nie jest tak popularnym znacznikiem, jak te, o których wcześniej była mowa, to jest obecnie bardzo przydatny. Szczególnie wtedy, gdy chcesz zoptymalizować witrynę pod urządzenia mobilne. Dzięki niemu nie tylko zyskujesz informacje o skalowaniu strony, ale również możesz ją włączać na każdym sprzęcie.
Czy meta tagi mają wpływ na SEO?
Przede wszystkim zwróć uwagę na to, że poszczególne meta tagi, np. title i description mają znaczący wpływ na wyniki organiczne. Choć wiele osób twierdzi, że wspomniane znaczniki nie podwyższają pozycji w Google, to jednak większość specjalistów ma odmienne zdanie. Poza tym wystarczy przeanalizować niektóre przypadki, by stwierdzić, że np. dobry tytuł może zadecydować o tym, czy strona zostanie zaindeksowana, ale też, na jakiej pozycji się znajdzie.
Ważne jest również to, że przy pomocy meta tagów możesz określić, które strony nie mają być indeksowane, a w ten sposób dajesz też dokładne instrukcje robotom Google.