Powielanie tych samych tekstów nie tylko może być naruszeniem praw autorskich, a także przyczynia się do negatywnych wyników w wyszukiwarce Google. Dlatego tak ważne jest to, żebyś wiedział, co to jest duplikacja treści, ale również tego, w jaki sposób powstaje. Dzięki temu będziesz w stanie uniknąć przykrych konsekwencji, które mogłyby wpłynąć na pozycję Twojej strony.
Bez wątpienia jednym z największych problemów SEO jest duplikacja contentu. Dlatego tak duży nacisk musisz kłaść na unikatowe treści, które przyciągną użytkowników oraz zwiększą Twoje szanse na osiągnięcie sukcesu w sieci.
Spis treści
- Duplikacja treści – co to jest?
- Zewnętrzne przyczyny duplikacji contentu
- Wewnętrzne przyczyny duplikacji contentu
- Jak wykryć duplikat treści?
Duplikacja treści – co to jest?
Zacznij od tego, co to jest duplikacja treści. Otóż przede wszystkim polega na powielaniu tych samych tekstów na różnych stronach internetowych bądź na tej samej witrynie. Zazwyczaj jest to związane z kopiowaniem czyichś postów, opisów itp. Jednak pamiętaj, że duplikacja nie ogranicza jedynie do tego.
Zauważ też, iż Google zwraca szczególną uwagę na unikatowy charakter treści. Dlatego na wyższych miejscach w wyszukiwarce znajdują się przede wszystkim witryny, które zadbały o dobry content. Poza tym kopiowanie tekstów na pewno utrudni Ci skuteczne pozycjonowanie strony i ograniczy jej widoczność w sieci. W niektórych przypadkach duplikacja może też skutkować nałożeniem filtru. Dlatego koniecznie poznaj najważniejsze przyczyny tego zjawiska, a dzięki temu dowiesz się, jakie zachowania wiążą się z takim ryzykiem.
Zewnętrzne przyczyny duplikacji contentu
W przypadku zewnętrznej duplikacji największym zagrożeniem może być kopiowanie treści, które znajdują się na Twojej stronie, a następnie umieszczanie ich na jakichś innych witrynach. Możesz to zrobić zupełnie nieświadomie i dodać tekst np. w jakimś serwisie aukcyjnym lub pliku pdf. Jednak tak naprawdę takich przyczyn jest więcej, dlatego poznaj najważniejsze przykłady.
Wykorzystywanie opisów ze strony producentów
Bez wątpienia jednym z największych problemów jest kopiowanie treści ze strony producentów. Dlatego pamiętaj o tym, że choć takie opisy są na pewno bardzo trafne, to prawdopodobnie takie same teksty na swoich witrynach ma też Twoja konkurencja. W ten sposób okazuje się, iż w sieci jest wiele zdublowanych opisów.
Dodawanie opisów produktów w serwisach sprzedażowych
Bardzo ważne jest także to, że do duplikacji treści może dojść, gdy zaczniesz umieszczać opisy produktów na zewnętrznych serwisach sprzedażowych i porównywarkach cenowych. W takim przypadku koniecznie zadbaj o unikatowy charakter Twoich treści.
Tworzenie podobnych stron
Kolejną istotną przyczyną zewnętrznej duplikacji może być tworzenie kilku podobnych do siebie domen. Szczególnie dotyczy to sytuacji, gdy na wszystkich zamieścisz taką samą treść. Jeżeli masz z tym problem, to jednym z rozwiązań jest przekierowanie 301.
Wewnętrzne przyczyny duplikacji contentu
Zwróć uwagę na to, że duplikacja treści nie dotyczy jedynie zewnętrznych serwisów, bo odnosi się również do tego, co dzieje się bezpośrednio na Twojej stronie. Powodów wewnętrznego powielania tekstów może być wiele, zatem poznaj najczęstsze przyczyny. Dzięki temu zwrócisz uwagę na sytuacje, które najczęściej stwarzają problem.
Powielanie tej samej treści na różnych podstronach
Bardzo częstym błędem, szczególnie w przypadku sklepów internetowych, jest umieszczanie tych samych tekstów na wielu podstronach. Zazwyczaj dotyczy to opisów produktów i kategorii. W ten sposób nie tylko narażasz się na nałożenie filtrów przez Google, ale również na żmudny proces naprawy, dlatego pamiętaj, by już na początku działalności zadbać o unikatowość.
Stosowanie wielu adresów dla jednej strony
Chcesz, by użytkownicy zawsze trafili na Twoją stronę, więc udostępniasz ją pod wieloma adresami? Choć takie działanie może przynieść Ci wiele korzyści, to wiąże się również z ryzykiem wystąpienia duplikatu. Szczególnie wtedy, gdy każda wersja witryny będzie miała taką samą treść. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest poprawne przekierowanie pomiędzy poszczególnymi serwisami.
Błędne przekierowanie podczas dodawania certyfikatu SSL
Problemem może być błędne przekierowanie strony w trakcie dodawania certyfikatu SSL. W takim przypadku roboty Google sądzą, iż istnieją dwie odrębne witryny, ale na każdej z nich znajdują się takie same treści. Właśnie z tego powodu postaraj się o prawidłowe wdrożenie certyfikatu SSL lub powierz to zadanie specjalistom.
Jak wykryć duplikat treści?
Widzisz, że powstanie kopii jest nie tylko bardzo możliwe, ale też zagraża Twojej pozycji w wyszukiwarce Google. Dlatego tak ważne jest to, żebyś wiedział, co to jest duplikacja treści i szybko wykrył ten problem. Szczególnie jest to istotne w przypadku rozbudowanych witryn, dlatego skorzystaj ze specjalnych programów, dzięki którym sprawdzisz, czy doszło do duplikacji. Do najpopularniejszych z nich należy m.in.:
- Google Search Console – w tym przypadku sprawdzisz, czy na stronie powielają się tytuły bądź znaczniki meta,
- Siteliner – pozwoli Ci wykryć duplikację contentu na Twojej stronie,
- Copyscape – umożliwia odkrycie duplikacji zewnętrznej.