Pozycjonowanie ma wpływ nie tylko na widoczność Twojej strony w sieci, ale również na konwersję i wzrost sprzedaży. Dlatego kluczowe jest to, abyś wiedział, jak wybrać agencję SEO. W końcu to decyzja o znaczeniu strategicznym, która będzie miała ogromny wpływ na osiągnięte przez Ciebie cele.
Kontaktuj się z wieloma firmami, przeprowadź selekcję, zwróć uwagę na koszty, obszar działania i doświadczenie. Dopiero wtedy zyskasz pełniejszy obraz danej agencji pozycjonującej, ale też przekonasz się, czy faktycznie warto jej zaufać.
Spis treści
Jak wybrać agencję SEO – 6 kluczowych zasad
Kontakt
Już na samym wstępie możesz wyrobić sobie opinię na temat agencji SEO. Wystarczy, że zwrócisz uwagę na to, z kim będziesz się kontaktować podczas pierwszej rozmowy. Odpowiedzi od handlowca, choć zapewne będą miłe i zachęcające, to jednak mogą być pozbawione szczegółów, które są tak ważne podczas pozycjonowania strony www. Dużo lepiej poczujesz się, kiedy będziesz rozmawiać ze specjalistą z danej dziedziny, kierownikiem działu lub nawet właścicielem firmy. Wtedy bez obaw możesz zadawać pytania czy też prosić o wyjaśnienie trudnych pojęć i na pewno otrzymasz zrozumiałe odpowiedzi. Dlatego pamiętaj, żeby już na etapie pierwszej rozmowy, zapisać swoje wrażenia.
Szczegóły dotyczące umowy
Podpisując umowę z agencją pozycjonującą, musisz zwrócić uwagę nie tylko na przewidywane założenia, ale również na szczegóły dotyczące umowy. Przede wszystkim dowiedz się, na jak długi czas jest ona przewidziana, jaki jest okres wypowiedzenia.
Pamiętaj, że w przypadku pozycjonowania konieczna jest cierpliwość, skrupulatne działania oraz czas. Dlatego bardzo popularnym rozwiązaniem są umowy na czas nieokreślony, ponieważ pozwalają wcześniej wycofać się z tego zobowiązania. Szczególnie jest to ważne, jeśli nie satysfakcjonują Cię osiągnięte wyniki lub nie podoba Ci się kontakt z pracownikami agencji. Jednocześnie dłuższy okres trwania umowy zmniejsza ryzyko korzystania z praktyk zakazanych przez Google. Zwróć jednak uwagę na to, że każda agencja ma nieco inny sposób działania, więc koniecznie poznaj szczegóły, a dopiero później zdecyduj, czy ta forma Ci odpowiada.
Zakres wykonywanych usług
Pojęcie pozycjonowanie jest bardzo szerokie i obejmuje naprawdę wiele działań, wpływających na ostateczne wyniki. Dlatego koniecznie dowiedz się, jakie jest zakres usług, wybranej przez Ciebie agencji. Dzięki temu przekonasz się, czy możesz liczyć na kompleksowe działanie, czy może powinieneś jeszcze skorzystać z usług innej firmy bądź freelancera. Zwróć również uwagę na to, że niektóre usługi mogą być dodatkowo płatne. Zatem już na etapie ustalania szczegółów, skorzystaj z wiedzy ekspertów i dowiedz się, jakie zadania muszą być wykonane na Twojej stronie internetowej.
Zazwyczaj pozycjonowanie witryny obejmuje:
- Darmowy bądź płatny audyt SEO,
- Analizę słów kluczowych,
- Stworzenie strategii SEO,
- Optymalizację strony internetowej,
- Dodanie zoptymalizowanej treści,
- Link Building.
Przedstawienie procesu działania
Skoro chcesz zaufać agencji SEO, to musisz poznać szczegóły dotyczące procesu działania. Dzięki temu dowiesz się krok po kroku, jak zamierzają zwiększyć widoczność Twojej strony w Google. Pamiętaj, że w ten sposób firmy ujawniają Ci swoje najważniejsze sekrety, więc możesz być poproszony o podpisanie umowy o zachowaniu poufności.
Zauważ, że niektóre firmy nie chcą zdradzać planów swoich działań. Zazwyczaj jako argument dają dużą konkurencyjność i obawę przed wypłynięciem na zewnętrza informacji o ich know-how. W takim przypadku możesz podejmować spore ryzyko, bo tylko wiedza o poszczególnych krokach zapewni Cię o uczciwości danej agencji. Poza tym będziesz mógł śledzić każdy etap, kontrolować efekty, ale też zdobywać dodatkową wiedzę.
Doświadczenie
Portfolio to jeden z najważniejszych dokumentów każdego usługodawcy – nie inaczej jest w przypadku agencji pozycjonującej. Dlatego koniecznie sprawdź, z kim wcześniej współpracowała, wybrana przez Ciebie firma. Wpisz ich nazwę w Google, sprawdź, czy są tam widoczni bądź przeczytaj case study, jeśli agencja ma taki na stronie.
Ważne jest także to, jakie branże są znane danej agencji SEO. Najlepszym rozwiązaniem są różnorodne firmy, ponieważ świadczy to o sporym doświadczeniu, a także znajomości różnych rynków.
Opinie poprzednich klientów
Nadal zastanawiasz się, jak wybrać agencję SEO? Zatem zwróć uwagę na opinie poprzednich klientów bądź rekomendacje, znajdujące się na stronie agencji. Dzięki temu dowiesz się, czy byli zadowoleni z osiągniętych wyników, a także, za co cenią pracowników SEO. Wtedy dowiesz się, czego możesz się spodziewać, ale też przekonasz się, czy na pewno chcesz zaufać wybranej przez siebie firmie.
Na stronie widzisz tylko krótkie opinie, a chcesz poznać więcej szczegółów? Zapytaj pracownika agencji o wcześniejsze rekomendacje. Większość firm ma takie dokumenty, ale ze względu na zbyt wiele wrażliwych danych, nie są one publikowane na stronie. Dlatego zadaj takie pytanie, a nie tylko dowiesz się, z kim współpracowała dana agencja, ale też poznasz naprawdę rozwiniętą opinię na temat kontaktów z pracownikami, usług i osiągniętych efektów.