Czasem chcesz osiągnąć bardzo szybko efekt, który normalnie wymaga systematycznej i długoterminowej pracy. Jednak zbyt pochopne działanie może doprowadzić do wielu negatywnych skutków, szczególnie wtedy, gdy zaczynasz wykorzystywać zakazane praktyki SEO. W takiej sytuacji musisz liczyć się z nałożeniem filtra bądź bana przez Google.
Dla niektórych osób SEO nadal jest synonimem spamu, który pojawia się w Internecie. Zwróć uwagę na to, że zazwyczaj taka treść jest związana właśnie z black hat SEO. Poprawne działania mają na celu dostarczenie użytkownikom cennych informacji, a nie zapychanie stron spamem.
Google skutecznie stara się zwalczać pojawianie się takich tekstów w sieci, dlatego stosowanie zabronionych praktyk jest surowo karane.
Właśnie z tego powodu musisz dowiedzieć się, jakie działania są zakazane, a dzięki temu nie popełnisz żadnego błędu.
Zakazane praktyki SEO – Co to jest?
Zauważ, że do nieuczciwych działań SEO możesz zaliczyć wszelkie celowo stosowane metody, które mają doprowadzić do osiągnięcia szybszych rezultatów.
Wykorzystywanie takich praktyk jest surowo karane, ponieważ Google może nałożyć ban lub filtr na Twoją stronę. W konsekwencji przestaniesz być widoczny w wyszukiwarce.
Jeżeli znajdziesz się w takiej sytuacji, to wiedz, że oczyszczenie Twojej witryny będzie bardzo kosztowne, ponieważ odzyskanie zaufania Google wymaga ogromnej pracy, a czasami nawet sporych nakładów finansowych.
Jednak pamiętaj też o tym, że Google nie nakłada kary za pojedyncze błędy. Dopiero notoryczne i agresywne stosowanie zakazanych praktyk SEO może doprowadzić do nałożenia kar. Niemniej wystrzegaj się takich działań, a wtedy nie poniesiesz niepotrzebnego ryzyka.
Jakich działań SEO musisz unikać?
Nie musisz bać się tego, że przez przypadek popełnisz błąd, który będzie kosztował Cię nałożeniem filtra przez Google. Wystarczy, że poznasz i zaczniesz unikać zakazane praktyki SEO.
Dzięki temu ograniczysz ryzyko, a co najważniejszy zaczniesz optymalizować stronę w taki sposób, jaki chce tego Google.
Poznaj zatem zakazane praktyki, sprawdź, czy je stosujesz na Twojej stronie, a w razie potrzeby je wyeliminuj.
1. Duplikacja treści
Jednym z największych błędów jest powielanie tej samej treści na stronie.
Obecnie musisz też zwracać uwagę na to, żebyś nie dodawał takich samych tekstów w social mediach, ponieważ to także jest postrzegane jako duplikacja.
Jeżeli masz sklep internetowy, to koniecznie wystrzegaj się kopiowania opisów produktów ze strony producenta.
Pamiętaj, że takie treści znajdują się już w indeksie Google, więc dodanie ich na Twojej stronie będzie jednoznaczne z powieleniem tych samych informacji. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest tworzenie unikalnych opisów.
Jeżeli z jakiegoś powodu nie chcesz tego robić, to wykorzystaj atrybut „noindex” bądź „nofollow” na podstrony, gdzie znajduje się skopiowana treść. Wtedy roboty Google nie będą jej indeksowały. Jednak pamiętaj o tym, by nie narazić się na naruszenie praw autorskich.
2. Nadmierna liczba słów kluczowych
Nadal możesz znaleźć w sieci strony internetowe, gdzie właściciele wykorzystują nadmierną liczbę słów kluczowych. W konsekwencji sam zobaczysz, że tekst jest nienaturalny, nie ma żadnej wartości merytorycznej. Ponadto główne frazy kluczowe są niewidoczne w gąszczu pozostałych słów.
Pamiętaj, że treści, jakie zamieszczasz, musisz tworzyć z myślą o użytkownikach, a nie robotach Google. Jeżeli zapomnisz o naturalność i będziesz kierować się tzw. keyword stuffing, to Google uzna, że próbujesz manipulować ich algorytmem.
Właśnie z tego powodu musisz wyodrębnić kilka słów kluczowych, a później dodać je w odpowiednie miejsca. Dzięki temu zyskasz wartościową treść i dobrze zoptymalizujesz stronę.
3. Zbyt wiele reklam
Chcesz wypromować produkt bądź zarobić trochę pieniędzy poprzez dodawanie reklam na Twojej stronie? Oczywiście nadal możesz to robić, ale zadbaj o to, by zmniejszyć liczbę banerów, które pojawiają się podczas wejścia na Twoją witrynę.
Chodzi o to, żebyś myślał o wygodzie użytkowników, dlatego wśród zakazanych praktyk SEO jest też dodawanie zbyt wielu reklam. Postaraj się je ograniczyć, a dzięki temu nie tylko nie narazisz się Google, ale też zachęcisz użytkowników do zaglądania na Twoją stronę.
Pamiętaj także o tym, iż internauci często kojarzą nadmierną liczbę reklam z serwisami zapleczowymi, bądź niezbyt profesjonalnym podejściem do klientów. Wielu użytkowników kieruj się takim tokiem myślenia, więc po prostu dodawaj dyskretne reklamy i ogranicz ich liczbę.
4. Linki w komentarzach
Jeszcze niedawno stałym zwyczajem było dodawanie linku do strony w komentarzu pod artykułem na zewnętrznej witrynie. W końcu w ten sposób możesz zyskać chwilowy, ale szybki wzrost liczby wyświetleń. Jednak narazisz się też Google, ponieważ uznają, że stosujesz spam.
Dlatego, jeżeli nadal je stosujesz, to musisz liczyć się z tym, że to jedna z zakazanych praktyk SEO. Pamiętaj też, iż takie działanie dotyczy nie tylko komentarzy na stronach, ale również na forach, serwisach społecznościowych i blogach.
Dlatego niech Cię nie kusi pragnienie szybkiego osiągnięcia sukcesu, bo zakończy się to jedynie gniewem ze strony Google. Wtedy zauważysz, że chwilowe korzyści są niczym w porównaniu z karą, jaką może nałożyć Google.