Inwestujesz w pozycjonowanie i chcesz wiedzieć, czy podjęte działania przynoszą oczekiwane efekty? W takim razie przekonaj się, jak mierzyć skuteczność SEO, żebyś mógł sprawdzić, czy poszczególne decyzje przynoszą konkretne rezultaty. Wtedy będziesz miał pewność, iż pozycjonowanie faktycznie zapewnia Ci wiele korzyści.
Zanim zaczniesz sprawdzać skuteczność SEO, ustal cele, do których chcesz dążyć. W końcu dopiero wtedy dowiesz się, czy faktycznie osiągasz zamierzone rezultaty. Pamiętaj także o tym, aby te cele były mierzalne i szczegółowe.
Spis treści
- Czym są Kluczowe Wskaźniki Efektywności (KPI)?
- Jak mierzyć skuteczność SEO?
- 8 najlepszych narzędzi do sprawdzenia efektów SEO
Czym są Kluczowe Wskaźniki Efektywności (KPI)?
Zaczniesz w pełni korzystać z autów, jakie zapewniają narzędzia do mierzenia skuteczności SEO dopiero wtedy, gdy ustalisz kluczowe wskaźniki efektywności. Dzięki nim skupisz się na najważniejszych danych i to właśnie je będziesz analizować. Zwróć także uwagę na to, że KPI są związane z celami strategicznymi Twojej firmy czy strony internetowej. Poza tym ich wcześniejsze określenie pozwoli Ci na szybkie wyeliminowanie nieefektywnych obszarów.
Zauważ, iż KPI mogą być naprawdę różnorodne, a wśród najpopularniejszych znajdziesz m.in.:
- Czas realizacji zamówienia,
- Ruch na stronie internetowej,
- Współczynnik konwersji,
- Średnia wartość zamówień,
- Sprzedaż netto,
- Liczbę towarów z wadą w stosunku do wszystkich wyprodukowanych produktów,
- Zmiany personalne.
Jak mierzyć skuteczność SEO?
Zwróć uwagę na to, że pozycjonowanie to długotrwały proces, który wymaga czasu. Dlatego nie oczekuj rezultatów już po tygodniu czy nawet miesiącu od rozpoczęcia właściwych działań. Tak naprawdę zazwyczaj dopiero po roku możesz faktycznie zacząć mierzyć efekty. Choć w trakcie dobrze przeprowadzonego pozycjonowania na pewno już wcześniej dostrzeżesz wzrost zamówień, większą liczbę zapytać, czy też zanotujesz różnicę w zyskach, to jednak dopiero po pewnym czasie zauważysz, czy efekty są jedynie chwilowe. Dlatego po upływie 6 miesięcy, a nawet roku sprawdź, czy pozycjonowanie jest zgodne, z wcześniej ustalonymi KPI. Przekonaj się zatem, jak mierzyć efekty SEO.
Statystyki strony internetowej
Rozpocznij od sprawdzenia statystyk odwiedzin na stronie. W tym celu skorzystaj z Google Analytics, ponieważ dane, jakie tam uzyskasz, są naprawdę wiarygodne. Pamiętaj jedynie o tym, aby zwrócić uwagę na dłuższy okres, a wtedy wyniki będą jeszcze bardziej miarodajne. Poza tym sprawdź, co jest głównym źródłem ruchu na Twojej stronie – wyszukiwarka Google, Bing, a może social media typu Facebook.
W trakcie analizowania ruchu na stronie musisz też wziąć pod uwagę ewentualne modyfikacje w algorytmie Google, a także sezonowość oferowanych przez Ciebie produktów czy usług. Istotne są również zmiany w branży, sytuacji gospodarczej czy społecznej.
Wyświetlenia w wynikach Google
W trakcie analizowania skuteczności pozycjonowania zwróć uwagę na liczbę wyświetleń z Google – w końcu to właśnie z tej wyszukiwarki najczęściej korzystają użytkownicy w Polsce. Dlatego o sukcesie Twojej firmy może decydować widoczność w Google. Właśnie z tego powodu skorzystaj z kolejnego przydatnego narzędzia, czyli z Google Search Console. Dzięki niemu masz pewność, iż otrzymasz naprawdę konkretne i wiarygodne wyniki.
Przede wszystkim skontroluj to, jaką średnią pozycję zajmujesz w Google. Następnie sprawdź, ile każdego miesiąca notujesz wejść z tej wyszukiwarki. Zauważ jednak, że ważne jest patrzenie indywidualnie na poszczególne słowa kluczowe. Wtedy uzyskasz najbardziej miarodajne wyniki, które są zgodne z faktycznym stanem.
Słowa kluczowe
Wraz z rozwojem Twojej strony internetowej zaczniesz stawiać na coraz większą liczbę słów kluczowych. Dlatego skorzystaj z różnych zewnętrznych narzędzi do dwóch celów – po pierwsze sprawdź, które frazy są najbardziej konkurencyjne. Szczególnie ogromne znaczenie ma to wtedy, gdy chcesz samodzielnie zająć się pozycjonowaniem. Jeżeli powierzasz to zadanie specjalistom, to właśnie oni przeprowadzą dla Ciebie szczegółową analizę.
Po drugie — korzystając z tego typu narzędzi, koniecznie sprawdź, jakie zajmujesz lokaty w Google na poszczególne słowa kluczowe. Szczególnie zwróć uwagę na główne frazy, a także na to, jak zmieniały swoją pozycję od rozpoczęcia pozycjonowania.
Linki prowadzące do strony
W trakcie pozycjonowania witryny bardzo ważne jest tzw. linkbuilding, czyli budowania zaplecza linków zewnętrznych. To również możesz skontrolować przy pomocy odpowiednich narzędzi. Dzięki temu dowiesz się, jaka jest liczba domen prowadzących na Twoją stronę www. Ważne jest jednak to, żeby wykorzystywane witryny były wiarygodne, ponieważ ma to znaczący wpływ na Twoją pozycję w Google. Najczęściej w tym celu stosuje się serwisy lokalne, zapleczowe oraz katalogi. Tak naprawdę zależy to przede wszystkim od strategii firmy pozycjonującą witrynę.
8 najlepszych narzędzi do sprawdzania efektów SEO
Chcesz dowiedzieć się, jak mierzyć efekty SEO? Zatem wykorzystaj narzędzia, które zapewnią Ci czytelne dane. Wśród nich najlepsze są:
- Google Analytics,
- Google Search Control,
- Ahrefs.com,
- Senuto,
- SeoSurfer,
- Ubersuggest,
- SEMStorm,
- Planer Słów Kluczowych.