Chcesz osiągnąć sukces w sieci, ale nie wiesz, jak to zrobić? Zacznij od pozycjonowania, dzięki temu Twoja witryna będzie widoczna w wyszukiwarce Google. Zauważ jednak, że jest to długotrwały proces, który wymaga ciągłej pracy. Dowiedz się zatem, ile trwa pozycjonowanie strony i od czego zależą efekty.
Widoczność w sieci jest uzależnione od wielu czynników. Dopiero wzięcie pod uwagę każdego z nich, a także systematyczne działanie poparte wiedzą i doświadczeniem, mają wpływ na osiągnięcie sukcesu. Pamiętaj, że cierpliwość musi być Twoim sprzymierzeńcem, bo choć kiedyś wystarczyło zaledwie parę tygodni na wypozycjonowanie strony, to obecnie czas ten znacznie się wydłużył.
Spis treści
- Jak długo trwa pozycjonowanie strony?
- Czynniki wpływające na to, ile trwa pozycjonowanie strony?
- Jak sprawdzić efekty pozycjonowania?
Jak długo trwa pozycjonowanie strony?
Zauważ, że trudno jest określić dokładną liczbę tygodni lub miesięcy, w trakcie których widoczne będą pierwsze efekty pozycjonowania. Nie ma też jednej zasady obowiązującej we wszystkich branżach. Szacuje się jednak, że pierwsze efekty pozycjonowania mogą być widoczne po od 2 do 9 miesięcy. Jednak często trzeba na to czekać nawet rok, zwłaszcza wtedy, gdy frazy kluczowe i branża podlegają sezonowości.
Pamiętaj też, że pozycjonowanie tak naprawdę nigdy się nie kończy, bo ciągle możesz coś udoskonalić, obserwować działania konkurencji lub dopasowywać się do wprowadzonych zmian.
Czynniki wpływające na to, ile trwa pozycjonowanie strony
Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że to, jak długo pozycjonuje się stronę internetową, jest uzależnione od wielu czynników. Przede wszystkim zwróć uwagę na wybór odpowiedniej frazy kluczowej, a także na jej konkurencję i branżę. Dlatego tak trudno jest ocenić, ile trwa pozycjonowanie witryny. Konieczne jest też to, żebyś wziął pod uwagę aspekty w trakcie szacowania czasu tego procesu.
Branża
Pamiętaj, że branża ma bezpośredni wpływ na czas pozycjonowania. Istnieje parę przykładowych, które wymagają dłuższej pracy przy osiąganiu wysokich wyników w Google, np.:
- sklepy odzieżowe,
- kosmetyki/drogerie,
- bankowość, a szczególnie kredyty i pożyczki,
- sklepy z obuwiem.
Najszybsze efekty pozycjonowania będziesz mógł dostrzec, jeżeli oferujesz niszowe produkty lub usługi. Zwróć też uwagę na to, że powodzenie jest uzależnione od miejsca, w jakim działasz. Dotarcie do top10 w wyszukiwarce Google będzie trudniejsze dla Ciebie, gdy prowadzisz firmę w większym mieście.
Konkurencja
Zapamiętaj, że konkurencja jest jedną z najważniejszych kwestii w trakcie pozycjonowania strony internetowej. Wiąże się to bezpośrednio z wyborem słów kluczowych oraz Twoją branżą. W przypadku niektórych branż bardzo trudno jest się znaleźć na szczycie listy wyszukiwania, ponieważ miejsca te mogą zajmować duże sklepy lub porównywarki cenowe. Jednak pamiętaj, że potrzebne jest długoterminowe działanie, aby mogły nadejść efekty.
Dobór słów kluczowych
Wybór odpowiednich fraz kluczowych to kolejny ważny aspekt, o którym nie możesz zapomnieć, kiedy chcesz określić czas pozycjonowania. W końcu słowa kluczowe mogą mieć różny stopień konkurencyjności i być wyświetlane przez różną liczbę osób w perspektywie miesięcznej czy rocznej. Dlatego przy stronach, które dopiero powstają, znacznie częściej stawiaj na frazy mające niską lub średnią konkurencyjność, gdyż wtedy można szybciej zobaczyć pozytywne efekty.
Doświadczenie firmy zajmującej się pozycjonowaniem
Zwróć uwagę na to, że pozycjonowanie strony internetowej wymaga specjalistycznej wiedzy. Dlatego wiele osób decyduje się na skorzystaniu z usług profesjonalistów. Ostateczny wybór zawsze będzie wpływać na skuteczność i czas pozycjonowania. Prawdziwy profesjonalista nie powie Ci, że szybko wypozycjonuje Twoją stronę. Jeżeli efekty nadejdą po naprawdę krótkim czasie, to może się to wiązać z tzw. black SEO, a w konsekwencji z nałożeniem filtra przez Google.
Pozycjonowaniem stron internetowych zajmują się m.in. agencje interaktywne. Pierwszy raz spotykasz się z tym terminem? Zatem przeczytaj więcej na ten temat: Czym zajmuje się agencja interaktywna i dlaczego warto korzystać z jej usług?
Algorytm Google
Zauważ, że w niektórych przypadkach nawet specjalista może nie wystarczyć. Prawdziwym panem i władcą jest Google, więc to właśnie on ustala Twoją pozycję w wyszukiwarce. Wiele zależy od zmian w algorytmach, dlatego pamiętaj o tym, by ciągle je monitorować, a następnie dopasowywać się do nich.
Jak sprawdzić efekty pozycjonowania?
Skoro wiesz już, ile trwa pozycjonowanie strony i jak bardzo jest to złożone zajęcie, to sprawdź też, w jaki sposób możesz kontrolować efekty. Z pomocą przychodzi wiele narzędzi, niektóre z nich są darmowe, a inne płatne. Jednak najbardziej polecany jest Google Search Console, dzięki któremu dowiesz się, czy Twoje działania są skuteczne. Drugim niezwykle przydatnych narzędziem m.in. do analizy jest Google Analytics.
Widzisz zatem, że pozycjonowanie wymaga czasu i może zając nawet rok lub dłużej. Wiele zależy od Twojej branży, konkurencyjności fraz kluczowych i zmian w algorytmach Google. Pamiętaj jednak, że szybkie działanie może doprowadzić do nałożenia filtra na stronę, dlatego uzbrój się w cierpliwość i czekaj na efekty, które w końcu nadejdą.