Chcesz zrealizować konkretny cel biznesowy? W takim razie musisz zaplanować drogę, dzięki której uda Ci się je osiągnąć. Poza tym kluczowe znaczenie mają działania marketingowe, ponieważ to właśnie one określą ścieżkę, jaką powinieneś podążać. Dlatego koniecznie dowiedz się, co to jest marketing mix i wykorzystaj go w swojej firmie.
Dobra sprzedaż i jeszcze większa liczba generowanych leadów – właśnie do tego chcesz dążyć. Jednak żeby osiągnąć ten cel, musisz zadbać o to, aby poszczególne działania marketingowe były ze sobą spójne, przenikały się, a przy tym pozwalały na skuteczną realizację celów. Właśnie z tego powodu w Twojej firmie powinieneś korzystać z koncepcji marketingu mix.
Spis treści
Co to jest marketing mix?
Na przestrzeni lat pojęcie marketingu mix ulegało rozszerzeniu, a przede wszystkim dopasowywało się do zmieniającego rynku. Dzięki temu nadal te zasady są aktualne i można z nich stale korzystać. Zastanawiasz się, co to jest marketing mix? Otóż przede wszystkim są to narzędzia, pozwalające firmie zrealizować założone cele. Termin ten powstał już po II wojnie światowej, ale dopiero Philip Kotler odpowiada za popularyzację tego założenia.
Początkowo marketing mix składał się z 4 kompozycji, czyli:
- Produktu (product) – to konkretne cechy typu wygląd, właściwości fizyczne oraz parametry danego produktu bądź usługi.
- Ceny (price) – dotyczy powiązania między kosztami produkcji a cennikiem konkurencji.
- Miejsca (place) – to po prostu sposób dystrybucji oraz miejsca, gdzie jest dostępna Twoja oferta. Może się odnosić zarówno do fizycznego sklepu, jak i tego internetowego.
- Promocji (promotion) –.w tym przypadku kluczowe znaczenie mają kanały pozyskiwania odbiorców, promocja przez pozycjonowanie czy Google Ads.
Jednak wraz z upływem lat biznes coraz bardziej ewoluował i zaczęto dostrzegać aspekty, które również decydują o możliwości realizacji poszczególnych celów.
Jakie cechy spełnia marketing mix?
Współzależność
Wszystkie elementy marketingu mix muszą się łączyć, przenikać i razem dążyć do wyznaczonego celu. Dzięki temu zachowasz spójność komunikacji, a ma to ogromne znaczenie m.in. w trakcie docierania z ofertą do klientów.
Osiąganie celów
Tworzenie strategii, działanie zgodnie z określonymi zasadami, a także wymyślenie przemyślanych ram sprawia, że jeszcze skuteczniej osiągniesz zamierzone cele. Oprócz tego zrobisz to dużo szybciej, sprawniej i taniej.
Elastyczne działanie
Zwróć uwagę na to, że marketing mix nie zakłada sztywnego działania. Po prostu ta koncepcja pozwala Ci stworzyć pewne ramy, które możesz nieco zmieniać już w trakcie realizacji planu. Ta elastyczność umożliwia Ci ewentualną naprawę błędów oraz jeszcze lepsze dostosowanie się do działań konkurencji.
Przywództwo
Pamiętaj o tym, że tworzeniem strategii powinien zajmować się specjalista, który wie, jak należy pokierować zespołem ludzi i różnymi działami. W ten sposób zyskasz pewność, że działania marketingowe będą realizowane zgodnie z zasadami marketingu mix.
Klient
Jedną z najważniejszych cech marketingu mix jest dbanie o klienta. Jednak ta koncepcja nie opiera się jedynie na obecnych konsumentach, ale również na byłych i przyszłych. Sprawia to, że działania są jeszcze bardziej kompleksowe, a zarazem pozwalają budować przywiązanie do marki, co na pewno pozytywnie zaprocentuje.
Na czym polega 7P marketing?
Wiesz już, że pierwotna wersja marketing mix opierała się jedynie na czterech głównych elementach. Jednak wraz z rozwojem nowych technologii, pojawiały się kolejne trzy części, które jeszcze bardziej pasują do obecnych realiów biznesowych. Sprawiło to, że obecnie oprócz produktu, ceny, miejsca i promocji istotni są także ludzie, procesy oraz świadectwo materialne. Sprawdź, czym charakteryzują się te elementy, ponieważ mają ogromne znaczenie dla skuteczności marketingu mix.
Ludzie (people)
Marketing mix na zasadach 7p kładzie spory nacisk na czynnik ludzki. Dotyczy to zarówno osób, tworzących firmę, jak i odbiorców. Dzieje się tak przede wszystkim na nieustanne oddziaływanie obu tych sfer. Dlatego tak kluczowe jest nie tylko zadbanie o kompetentny zespół na wszystkich szczeblach organizacji, ale również o dobry kontakt z klientami. W ten sposób masz pewność, że odbiorcy będą się dobrze czuli i jeszcze częściej będą ponownie korzystać z Twojej oferty.
Procesy (process)
Dokładna analiza procesów związanych z obsługą klientów ma kluczowe znaczenie. Poza tym powinna dotyczyć wszystkich szczebli – od wzbudzenia zainteresowania, aż po finalizację sprzedaży i obsługę posprzedażową. Warto ten element połączyć z lejkiem marketingowym, a wtedy jeszcze skuteczniej przygotujesz tę drogę.
Świadectwo materialne (physical evidence)
Dobry wizerunek to podstawa zarówno w Internecie, jak i w fizycznym świecie. Zatem koniecznie zadbaj o spójną identyfikację wizualną, ciekawe logo, kolorystykę dopasowaną do Twojej branży, a także o inne elementy graficzne, znajdujące się na stronie. Dotyczy to grafik, fontów oraz ogólnego wyglądu witryny.