Wiedza

Co to jest lejek marketingowy?

Wprowadzasz na rynek nowy produkt czy usługę, a może chcesz lepiej wypromować stałą ofertę? Zatem ważne jest to, abyś wiedział, co to jest lejek marketingowy. Dzięki nim zbudujesz skuteczną strategię, przyciągniesz uwagę naprawdę zainteresowanych odbiorców, a do tego zachęcisz ich do zakupów. Jednak sukces osiągniesz szczególnie wtedy, gdy stworzysz widoczny lejek, a przede wszystkim będziesz kierować się określonymi zasadami, więc koniecznie je poznaj!

Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że choć na Twoją stronę www może trafiać sporo odbiorców, to bardzo często tylko określona grupa osób podejmuje korzystną dla Ciebie decyzję zakupową. Choć oczywiście ważne jest to, abyś trafiał do grupy docelowej, bo to właśnie oni są potencjalnymi klientami. Jednak oprócz tego istotne jest stworzenie lejka marketingowego, który ułatwi Ci wyselekcjonowanie faktycznie zainteresowanych odbiorców.

Spis treści

Co to jest lejek marketingowy?

Definicja lejka marketingowego

Na pewno doskonale wiesz, jak wygląda lejek kuchenny, który u szczytu jest szeroki, a później stopniowo się zwęża. Podobnie możesz rozumieć lejek marketingowy. Na samym początku promocji czy zetknięcia się z produktem trafiasz do szerokiego grona odbiorców – wielu z nich zatrzyma się na tym etapie. Tak naprawdę liczba potencjalnych klientów ulega stopniowemu zmniejszeniu aż w końcu zostają tylko Ci, którzy są naprawdę zainteresowani Twoją ofertą.

Zwróć jednak uwagę na to, że lejek marketingowy musi być dokładnie zaplanowany. Dzięki temu jesteś w stanie wyobrazić sobie całą drogę, jaką podąża klient. Poza tym konieczne jest to, abyś działał stopniowo i wykorzystał odpowiednie rozwiązania, skutecznie zachęcające tę grupę użytkowników, na której najbardziej Ci zależy.

Jakie są etapy lejka marketingowego?

Etapy lejka marketingowego

Wiesz już, co to jest lejek marketingowy, zatem teraz pora nauczyć się z niego korzystać. Na samym początku działaj według z góry ustalonych etapów. W ten sposób znacznie zwiększają się Twoje szanse na prawidłowo przeprowadzony lejek marketingowy. Poza tym dobrze wypromujesz swoją ofertę, co dostrzeżesz przede wszystkim w liczbie sprzedanych produktów czy usług. Sprawdź zatem, jakie są etapy lejka marketingowego!

Uświadamianie

Zacznij od najszerszego punktu Twojego lejka, który polega przede wszystkim na poinformowaniu klientów o tym, że promowany produkt lub usługa w ogóle istnieje. Jednocześnie postaraj się wzbudzić zainteresowanie i uświadomić, jak przydatna jest Twoja oferta. To właśnie w tym miejscu powinieneś wskazać korzyści, a także pokazać, ile problemów pozwoli rozwiązać. Wykorzystaj do tego artykuły na blogu, wpisy w social mediach, infografiki, wideo i podcasty. Na tym etapie liczba zainteresowanych osób jest spora, choć już podczas uświadamiania część odbiorców zrezygnuje ze zdobywania kolejnych informacji.

Rozważanie

W momencie rozważania zaczyna zmniejszać się liczba zainteresowanych osób. Przede wszystkim dlatego, że wiąże się ze zdobywaniem wiedzy, co wymaga poświęcenia większej ilości czasu i energii. Na tym etapie doskonale sprawdzą się webinary, dzięki którym opowiesz o szczegółach danego produktu. Ciekawą opcją są również ebooki, raporty, poradniki, szablony oraz przydatne narzędzi. Oprócz tego porównasz go do istniejących już rozwiązań, wskażesz realne korzyści, a nawet pokażesz, jak działa Twój asortyment. Ważne jest tylko to, abyś faktycznie przekazał przydatną wiedzę – w innym przypadku odbiorcy stracą do Ciebie zaufanie. Dlatego podziel się istotnymi danymi, opowiedz anegdoty i pokaż, jak dużą wiedzą z danej branży dysponujesz. Tak naprawdę nawet na pozór nieistotne informacje mogą okazać się kluczowe do tego, aby odbiorca przeszedł do kolejnego etapu lejka marketingowego.

Rozważanie jako jeden z etapów lejka marketingowego

Decyzja

Nadszedł czas na jeden z najważniejszych momentów lejka. W końcu to właśnie na samym końcu odbiorcy podejmują decyzję zakupową, rezygnują z Twojej oferty lub odkładają ten wydatek w czasie. Statystycznie większość użytkowników chętnie skorzysta z danych produktów czy usług zaraz po zakończeniu prezentacji. Tym bardziej jeżeli zaproponujesz profity typu kod rabatowy, darmowa dostawa, wersje demo oraz przydatne gratisy. Najlepiej, aby ta promocja niejako zmuszała odbiorców do szybkiego działania. W tym celu zaoferuj profit działający przez maksymalnie kilka dni. Ta nagroda dodatkowo zachęci odbiorców, a jednocześnie jeszcze bardziej zwiększy zainteresowanie promowaną ofertą.

Lojalność

Ostatnim krokiem lejka marketingowego jest budowanie lojalności klientów. Możesz to robić w różny sposób np. poprzez stworzenie odrębnej listy mailingowej. Wtedy stali odbiorcy będą jako pierwsi otrzymywali informacje o nowościach czy rabatach. Oprócz tego zachęć użytkowników do publikowania opinii bądź polecenia jej innym osobom. Szczególnie jest to przydatne rozwiązanie, jeżeli system poleceń będzie oznaczał kolejne profity. Zwróć również uwagę na to, że na etapie lojalności możesz stworzyć forum lub grupę dla stałych odbiorców. Tam mogą dzielić się swoimi spostrzeżeniami, a przede wszystkim stworzą lojalną społeczność.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *