White label jest rozwiązaniem, które cieszy się sporą popularnością w branży e-commerce w 2024 roku.
Co to jest White Label?
White Label to rodzaj modelu biznesowego, który polega na zleceniu zewnętrznej firmie produkcji towarów, które następnie sprzedawca może oferować pod szyldem swojej marki. Przykładem może być hurtowe sprowadzanie zapalniczek z AliExpress, a następnie sprzedawanie ich z wygrawerowanym własnym logo.
Ten model biznesowy sprawia, że każdy może zacząć sprzedawać przez Internet, ogranicza ryzyko związane z nietrafionym pomysłem i pozwala na łączenie prowadzenia sklepu internetowego z etatem lub z innym biznesem.
Jeśli wszystkie te zalety są dla Ciebie ważne, to koniecznie dowiedz się, co to jest white label i zaprojektuj swój sklep online w oparciu o ten model biznesu online.
Czym jest white label?
White Label, zwane inaczej Whitelabeling lub też po polsku biała etykieta.
To rodzaj modelu biznesowego coraz chętniej wykorzystywany w sprzedaży przez Internet.
Polega na zleceniu zewnętrznej firmie produkcji towarów, które następnie sprzedawca może oferować pod szyldem swojej marki.
Ta metoda sprzedaży jest obecnie często propagowana przez influencerów, którzy wykorzystują zasięgi, jakimi dysponują w Social Mediach, aby promować swoją markę i zwiększyć sprzedaż produktów white label.
Polecamy: Google Merchant Center – Co to jest? Przewodnik 2024
Po przeprowadzeniu badania rynku i analizy obserwujących należy ustalić, jak będzie kształtować się sprzedaż produktów.
Po ustaleniu wysokiego wskaźnika zainteresowania produktami warto zamówić towary z białymi etykietami, gdyż można w ten sposób ograniczyć koszty związane z reklamą.
White label – 5 korzyści dla klientów i właścicieli sklepów internetowych
1. Nie musisz zajmować się produkcją
Brak konieczności zajmowania się produkcją to kluczowa zaleta.
Twój wynajęty dział produkcji znajdzie się u zewnętrznej firmy, więc nie musisz przejmować się tymi kwestiami.
Zamiast tego zyskujesz gwarancję, iż produkty będą zgodne z wcześniejszymi ustaleniami.
2. Oszczędność finansowa
Nie musisz kupować maszyn oraz zatrudniać pracowników odpowiedzialnych za produkcję, etykietowanie i pakowanie produktów.
Oszczędzasz także na projekcie, koncepcji i wynajmowaniu laboratorium, jak ma to miejsce np. w przypadku kosmetyków.
Jeśli masz wierną społeczność internetową, skupioną w Social Mediach, to zminimalizujesz także koszty reklamy.
3. Całą uwagę koncentrujesz na kampanii promocyjnej
Skoro nie zajmujesz się produkcją, to skup się jeszcze bardziej na tym, co najważniejsze – na promocji i sprzedaży.
Musisz wybrać kanały sprzedaży internetowej, które pozwolą Ci osiągnąć najwyższy zysk, trafić z produktem do grupy docelowej i zyskać nowych klientów.
4. Sprzedajesz to, na co jest popyt
Stawiając na white label, musisz wcześniej dobrze zbadać rynek i zrozumieć potrzeby grupy docelowej.
Jeśli naprawdę jest popyt na dane dobro, to nie będziesz mieć problemów ze sprzedażą.
5. Zyskujesz produkt pod szyldem swojej marki
Cały proces białego etykietowania polega na tym, że znajdujesz dostawcę, ustalasz z nim zasady współpracy, a następnie czekasz, aż zostanie wyprodukowany.
Czasem producent oferuje również możliwość dostosowania brandingu i oznaczenia produktu według Twoich oczekiwań.
Możesz wtedy zdecydować się na rodzaj i wygląd opakowania, aby był zgodny z wartościami Twojej marki i identyfikacją wizualną.
Do wyboru będziesz mieć słoiczki, opakowania z tworzywa sztucznego, torebki, kartony, folie, butelki itd. Poza tym naniesiona zostaje też indywidualna etykieta z nazwą Twojej marki i logotypem.
Niektóre firmy oferujące white label, zajmują się jedynie produkcją. Kwestie związane z etykietowaniem, opakowaniem produktów oraz konfekcjonowaniem należy wtedy zlecić zewnętrznej firmie lub zająć się tym samodzielnie.
Czy white label ma jakieś wady?
Nie można pominąć również wad, które cechują ten model biznesowy.
Polecamy: E-commerce – Jak zacząć? 8 kluczowych kroków
Bez wątpienia to rozwiązanie nie jest pozbawione słabszych stron:
- Zazwyczaj producenci chcą, aby zakupić większą (czasem nawet hurtową) liczbę produktów. Minimum produkcyjne jest różne w zależności od producenta, więc warto porównać różne oferty. Jeśli źle zbadasz rynek, możesz zostać z nadmiarem produktów i pozostać stratnym
- Duża konkurencja na rynku
- Wielu sprzedawców sprzedaje dokładnie ten sam produkt co Ty, ale w różnych opakowania. To zaleta i wada jednocześnie. Wadą jest to, że wielu sprzedawców będzie oferowało dokładnie ten sam produkt
Przykłady white label
Oferta producentów, którzy oferują białe etykietowanie, jest coraz większa.
Istnieje jednak kilka branż i produktów, które są szczególnie dostosowane do tego modelu biznesowego. Mowa tutaj przede wszystkim o kosmetykach.
Kilka mniej i bardziej znanych marek kosmetycznych może mieć dokładnie ten sam preparat – oparty na identycznym składzie. Za to produkty finalne wyglądają zupełnie inaczej i dostępne są w różnych cenach.
Duży wpływ na kształtowanie się ceny ma strategia przyjęta przez markę, możliwości finansowe grupy docelowej i oczywiście rozpoznawalność marki.
Inne przykłady white label mogą dotyczyć:
- produktów pielęgnacyjnych
- usług marketingowych – co ciekawe white label może dotyczyć także usług, w marketingu bądź branży IT, to coraz popularniejsza opcja, gdyż agencje mające zbyt wiele dużych zleceń, zlecają zewnętrznym firmom wykonanie części lub całości zlecenia, mimo że ostatecznie pod usługą marketingową podpisuje się firma, z którą klient zawarł współpracę na samym początku
- odzieży
- perfum
- środków czystości
- produktów spożywczych – często stosowana metoda w dużych dyskontach
Komu opłaca się white label?
- Małym lub nowopowstałym markom, które chcą zaoszczędzić na kosztach związanych z tworzeniem działu produkcji
- Znanym influencerom, którzy gromadzą wokół swojej marki lub nazwiska wierną społeczność internetową. Najważniejsze jest to, aby odbiorcy byli zainteresowani zakupem produktów
- Duże sieci supermarketów, pragnące oferować produkty dla klientów o różnych zasobnościach portfeli. Coraz powszechniejsze jest oferowanie tych samych produktów w różnych cenach, pod kilkoma markami
- Firmy pragnące rozszerzyć swoją linię produktów. Nie zamierzają inwestować pieniędzy w ich produkcję z różnych powodów – np. przez oszczędność, nieopłacalność lub testowanie czy nowe towary faktycznie będą cieszyć się odpowiednim zainteresowaniem wśród klientów
Czy warto w 2024 roku postawić na white label?
Jeśli marzysz o sprzedaży produktów pod swoją marką, znasz potrzeby rynku czy grupy docelowej, a także Twoja marka jest rozpoznawalna i ma stabilną pozycję – wtedy szczególnie warto zdecydować się na model biznesowy związany z białym etykietowaniem.
Polecamy: Jak wymyślić dobrą nazwę firmy w 2024 roku? 9 skutecznych porad
Najważniejsze jest przeliczenie kosztów jednostkowych za pojedynczy produkt i ocenienie, ile klient jest w stanie zapłacić za towar pod Twoją marką. Dzięki temu ustalisz własną marżę oraz prognozowane zyski.
Coraz popularniejsze staje się też private label, co jest szczególnie dobrą opcją dla nowych marek. Ściśle łączy się z white label z tą różnicą, że zapewnia zawsze gotowe produkty, które od razu możesz zacząć sprzedawać w swoim sklepie internetowym lub w Social Mediach.