fbpx

E-commerce – Jak zacząć? 8 kluczowych kroków

Jak zacząć swoją przygodę z e-commerce? To pytanie, które zadaje sobie wiele osób chcących generować dochód pasywny za pomocą własnego sklepu internetowego. Dowiedz się zatem, jak zacząć z e-commerce.

e-commerce jak zacząć

Chcesz zacząć sprzedaż w Internecie, a może stawiasz już pierwsze kroki w sieci, ale potrzebujesz uporządkować swoją wiedzę? W takim razie pomożemy Ci w tym! Przygotowaliśmy dla Ciebie poradnik w skondensowanej formie, dzięki któremu zaczniesz zarabiać przy pomocy e-commerce.

Jak zacząć prowadzić taki sklep lub inny biznes? Tylko 8 kroków dzieli Cię od tego.

E-commerce – Jak zacząć? 8 kroków

Samo pojęcie e-commerce jest bardzo szerokie i tak naprawdę wiele różnych działalności może się za nim kryć. W końcu nie dotyczy to jedynie prowadzenia własnego sklepu online, ale również portali aukcyjnych, marketplace, a nawet bankowości elektronicznej. Dlatego sposób działania warto dopasować do profilu swojej działalności.

Bez względu, na co się zdecydujesz i tak czeka Cię kilka ważnych decyzji do podjęcia – to właśnie one wpłyną na to, czy skutecznie dotrzesz do odbiorców, a przede wszystkim zapewnisz im wygodną przestrzeń do zakupów.

Polecamy: E-commerce – Co to jest? Poznaj tajniki handlu w Internecie

Pamiętaj, że jednym z najważniejszych elementów e-commerce jest platforma, ale nie tylko ona jest Ci potrzebna, gdy chcesz zarabiać przez Internet. Potrzebne Ci są także odpowiednie mechanizmy, narzędzia, integracje i działania marketingowe. Dopiero gdy połączysz wszystkie te elementy, to możesz zyskać dobrze prosperujący e-commerce.

Jak zacząć w takim razie? Po prostu zastosuj się do poniższych zasad.

1. Wybór odpowiedniej platformy

Pierwszym i jednym z najważniejszych elementów rozpoczynania pracy nad własnym e-commerce, jest wybór odpowiedniej platformy dla sklepu online.

Do dyspozycji masz dosłownie dziesiątki opcji, różniących się ceną, intuicyjnością użytkowania czy po prostu dostosowaniem do wielkości sklepu.

Zwróć jednak uwagę na podstawowy podział tych platform:

  • Open-Source – ten rodzaj platformy jest darmowy, ma otwarty kod źródłowy, umożliwia dowolną modyfikację, dodawanie integracji i wtyczek, a najpopularniejszym przykładem jest WooCommerce, PrestaShop oraz Magento;
  • SaaS – zamknięte platformy są dość łatwe do uruchomienia i skonfigurowania, ale mają dość ograniczone funkcjonalności, zazwyczaj są to platformy abonamentowe, w ramach tej opcji zyskujesz infrastrukturę oraz serwery do utrzymania sklepu internetowego.

2. Dopasowany silnik e-commerce

Zauważ, że platforma e-commerce bazuje na silniku, dlatego to kolejny element, który musisz wybrać na początku swojej drogi z biznesem w sieci. Wśród najpopularniejszych silników są te open-source, a szczególnie WooCommerce, PrestaShop i Magento.

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z e-commerce i szukasz darmowego rozwiązania, które jest dobre dla niewielkich sklepów, to odpowiednią opcją jest połączenie platformy WordPress z WooCommerce.

To naprawdę ciekawy duet, szczególnie jeśli do tej pory prowadziłeś tradycyjną stronę internetową i teraz chcesz rozszerzyć swoją działalność. W ten sposób poszerzysz jej funkcjonalność właśnie przy pomocy specjalnej wtyczki WooCommerce.

Podobne: Największe mity o WooCommerce – 6 przykładów, które musisz znać

Innym chętnie wybieranym rozwiązaniem jest PrestaShop. To kolejna darmowa platforma, która umożliwia swobodne rozbudowywanie, dodawanie potrzebnych integracji czy dodatków. Dzięki temu e-commerce zyskuje wygląd dopasowany do Twoich potrzeb – zwróć tylko uwagę na to, że niektóre wtyczki są płatne, ale dostępne są również darmowe opcje. PrestaShop sprawdzi się w przypadku niewielkich i średnich sklepów online. Z poziomu tej platformy możesz łatwo administrować serwis, zarządzać produktami, kategoriami, zamówieniami, a nawet mieć dostęp do statystyk.

W przypadku dużych sklepów lub bardziej skomplikowanych e-commerce najlepszym rozwiązaniem jest Magento. Ta platforma umożliwia personalizację, dodawanie integracji i darmowych bądź płatnych modułów. Magento bez problemu poradzi sobie nawet z kilkoma tysiącami produktów, konieczne jest tylko to, żebyś zainwestował w naprawdę wydajny hosting.

3. Dostosowanie do grupy docelowej

Koniecznie weź pod uwagę swoją grupę docelową podczas prac nad e-commerce. W końcu zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi mają zupełnie inne potrzeby. Różnice dotyczą również skali biznesu oraz celu, w jakim prowadzisz sklep internetowy. Poza tym konieczne jest wybranie nieco innego procesu zakupowego, dostępności różnych typów płatności, infrastruktury, a także samego sposobu prowadzenia działalności.

Zwróć uwagę na to, że zazwyczaj dla klientów B2B tworzone są katalogi produktów i platformy zamówieniowe. Choć tak naprawdę można też zapewnić e-learning czy po prostu wymagający rejestracji sklep B2B.

Jeśli stawiasz na e-commerce B2C, to zdecyduj się na klasyczny sklep internetowy, system rezerwacji, katalog produktów, e-learning lub połączenie strony ze sklepem.

4. Projekt graficzny

Wygląd to jeden z najważniejszych elementów dobrego e-commerce. Jak zacząć w takim razie, żeby sklep lub inna platforma przyciągały spojrzenia? Przede wszystkim postaw na profesjonalny projekt, który został stworzony z myślą o sprzedaży produktów czy usług. Po prostu postaw na zachęcające grafiki, nowoczesną formę, dopasowanie do identyfikacji wizualnej, a także na dostosowanie do urządzeń mobilnych.

Pamiętaj, że wrażenia, jakie będzie budził sklep w Twoich klientach, ma kluczowe znaczenie. Brak wiarygodnego wyglądu sprawi, że znacznie mniej użytkowników skorzysta z Twojej oferty.

Kolejnym ważnym elementem projektu e-commerce jest UX, czyli wrażenia, jakie odnoszą konsumenci w momencie korzystania ze sklepu online. Jeśli chcesz zwiększyć poziom konwersji, to musisz maksymalnie uprościć proces zakupu, umożliwić szybkie wyszukiwanie produktów, a do tego zadbać o intuicyjną nawigację.

5. Ustalenie sposobów wysyłki i płatności

Jeśli chcesz sprawnie zarządzać e-commerce, to musisz zadbać o automatyzację swojej pracy. Z pewnością ogromny wpływ ma na to odpowiednia platforma, bo to właśnie ona umożliwia Ci skorzystania z ogólnodostępnych funkcjonalności bądź dodanie zupełnie nowych modułów oraz wtyczek. Szczególnie zwróć uwagę na integracje związane z wysyłką zamówień i płatnościami za nie.

Z łatwością możesz postawić na najwygodniejsze dla Ciebie i klientów formy płatności. Przede wszystkim powinny być różnorodne, dostosowane do grupy docelowej, a do tego zgodne z trendami. Do dyspozycji masz całkiem sporo popularnych bramek płatniczych np. PayU, Tpay, Dotpay czy Przelewy24. Jeśli chcesz sprzedawać produkty za granicą, to koniecznie dodaj też PayPal oraz GooglePay, Klarna bądź ApplePay.

Podobnie, jak w przypadku płatności, tak również poszczególne moduły ułatwiają Ci dodanie przeróżnych form wysyłki – możesz nawet nimi zarządzać z panelu sklepu online. Do dyspozycji masz sporo firm kurierskich i innych popularnych metod. W przypadku wysyłek krajowych postaw na integrację firm kurierskich np. DPD, GLS, Poczta Polska, DHL, Orlen Paczka oraz Paczkomaty InPost. Alternatywnym rozwiązaniem są integracje z brokerami kurierskimi typu Furgonetka i Apaczka. Dla międzynarodowych odbiorców najwygodniejszym rozwiązaniem będzie wysyłką FedEx, UPS oraz DHL.

6. Dostosowanie e-commerce do obowiązującego prawa

Nie możesz pominąć kwestii prawnych, jeśli chcesz prowadzić e-commerce. Jak zacząć, żeby sklep był oparty na obowiązujących zasadach? Przede wszystkim zadbaj o dobry regulamin sklepu – to właśnie w nim zawarte są wszelkie informacje na temat sprzedaży, reklamacji, dostawy, płatności czy wysyłki. Poza tym w treści regulaminu muszą znaleźć się dane sprzedawcy, prawa konsumenta, a do tego musi być tam wyszczególniony moment, gdy zostaje zawarta umowa sprzedaży i dokładne zasady.

Oprócz tego zadbaj o to, żeby Twój e-commerce miał politykę prywatności, czyli cookies. Koniecznie poinformuj użytkowników o tym, że je przechowujesz – każdy z nich musi wyrazić na to zgodę. Oczywiście nie możesz też zapomnieć o regulacji o ochronie danych osobowych (RODO). Masz za zadanie chronić dane osobowe, a także informować klientów o możliwości usunięcia tych informacji na wyraźną prośbę użytkowników. Dodatkowo RODO dotyczy eksportu danych, anonimizowania zamówień itp.

E-commerce będzie w pełni zgodny z obowiązującymi przepisami, jeśli zadbasz również o:

  • dostęp do wzoru formularza odstąpienia od umowy,
  • w regulaminie zawrzesz informacje dotyczące zwrotów i reklamacji,
  • udostępnisz informacje o rodzajach dostaw, obowiązujących w sklepie online,
  • udostępnisz informacje o metodach i rodzajach płatności w sklepie internetowym.

7. Założenie sklepu internetowego

Skoro masz już zrealizowane wszystkie poprzednie punkty, to w takim razie możesz uznać, że masz założony sklep internetowy, który jest przygotowany do przyjęcia klientów. Oczywiście musisz też zadbać o dodanie produktów lub usług, ich zdjęć, a do tego uzupełnić treści. Tym samym e-commerce będzie gotowy, a potencjalni klienci z łatwością będą mogli zdobyć informacje na temat Twojej oferty.

Polecamy: Ile kosztuje założenie sklepu internetowego w 2022 roku? Aktualny Koszt / Cennik

Zwróć uwagę na to, że Twój sklep internetowy lub inny e-commerce odniesie sukces jedynie wtedy, gdy połączysz wszystkie wspomniane elementy. Musisz również przygotować się na ewentualne modyfikacje oraz ciągłe analizy zachowań odbiorców. Dzięki temu dowiesz się, czy zastosowane CTA sprawdzają się, jakie produkty cieszą się największym zainteresowaniem, a także, na jakim etapie najczęściej dochodzi do porzucenia koszyków. Stopniowe wprowadzanie zmian z pewnością dodatkowo zwiększy poziom konwersji. Pamiętaj również o odpowiednim dostosowaniu sklepów internetowych do potrzeb Twoich klientów. Niezbędnym elementem jest również promocja e-commerce, konkretnych produktów lub kategorii.

Jakie są rodzaje sklepów internetowych?

Do dyspozycji masz różne rodzaje e-commerce, a konkretny typ, na jaki się zdecydujesz, powinien być uzależniony m.in. od sposobu działania czy funkcji sklepu. Wśród najczęściej wybieranych form handlu elektronicznego można wymienić:

  • sklep dedykowany – zaawansowana działalność, polegająca na dostarczeniu klientom rozwiązań „szytych na miarę”;
  • sklep B2C – to klasyczny e-commerce skierowany do klientów indywidualnych;
  • sklep B2B – ten e-commerce jest ukierunkowany na klientów biznesowych;
  • marketplace – to e-commerce z wieloma sprzedającymi, możesz stworzyć taki serwis i sprzedawać tam swoje produkty lub zająć się jedynie jedną z tych opcji;
  • dropshipping – w tym e-commerce nie musisz mieć swojego magazynu czy nawet zajmować się logistyką, zarabiasz na marży i współpracujesz z hurtownią, która odpowiada za produkty i ich wysyłkę;
  • strona firmowa połączona ze sklepem – ten e-commerce służy do sprzedaży produktów np. cyfrowych lub usług;
  • kursy e-learning – bardzo popularny rodzaj e-commerce, polega na sprzedaży produktów wirtualnych, webinarów, kursów, szkoleń i video;
  • system rezerwacji – to e-commerce idealne dla lekarzy, baz noclegowych, fryzjerów i innych usług wykonywanych stacjonarnie;
  • system zamówień – to e-commerce dla różnego rodzaju punktów gastronomicznych np. restauracji, fast foodów i kawiarni.

8. Promocja i pozycjonowanie sklepu internetowego

Choć na tym etapie Twój sklep internetowy powinien już dobrze funkcjonować, to jednak możesz nie być zadowolony z efektów swojej pracy i poziomu sprzedaży. W końcu niezbędnym elementem jest promocja oraz pozycjonowanie witryny. Tym samym więcej odbiorców będzie mogło Cię znaleźć w wyszukiwarce Google, zaczniesz konkurować z innymi firmami i staniesz się naprawdę rozpoznawalny.

Działania SEO to najskuteczniejszy sposób na zwiększenie widoczności w sieci. Opiera się to na wyborze dopasowanych fraz kluczowych, optymalizacji witryny i budowaniu wartościowego zaplecza z linkami.

Marketing internetowy może mieć różne wymiary, więc nie musisz ograniczać się jedynie do pozycjonowania, które jest dość czasochłonne. Zadbaj także o obecność merytorycznych treści na stronie, stwórz blog ekspercki, podstronę z FAQ, dodaj opisy produktów, kategorii i teksty na konkretne podstrony.

Innym ciekawym rozwiązaniem jest również e-mail marketing. W końcu newsletter jest bardzo przydatny dla sklepów internetowych, bo uniezależnia, umożliwia kontakt z klientami i pozwala na budowanie bazy danych. Oczywiście bardzo popularnymi formami reklamy w Internecie są również media społecznościowe, Google Ads, wizytówka Google itp. Dlatego z łatwością znajdziesz metodę dostosowaną do potrzeb grupy odbiorczej, sposobu i miejsca działania.

Oceń ten artykuł:
[Ocen: 1 Średnia: 5]

    Hej! Potrzebujesz pomocy lub chcesz skorzystać z naszej oferty?

    Już od 8 lat pomagamy firmom zdobywać klientów w sieci. Sprawdź naszą ofertę:

    Project Manager

    Łukasz Pietras
    Project Manager
    dostępny

    Napisz na kontakt@zdobywcysieci.pl lub zadzwoń pod numer 501-757-664, żeby omówić warunki współpracy. Możesz także zostawić kontakt do siebie, a oddzwonię w ciągu 24 godzin. Czekam na kontakt :)