Co to jest Google Merchant Center? To pytanie, które bardzo często zadają nowi właściciele sklepów e-commerce. W tym artykule dowiesz się wielu przydatnych informacji o Google Merchant Center.
Prowadzisz sklep internetowy i sprzedajesz produkty? Zatem powinieneś skorzystać z reklamy, bo to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie zysków i widoczności oferty.
Jednak do uruchomienia kampanii w Google musisz najpierw utworzyć i skonfigurować konto w Google Merchant Center.
Poznaj wskazówki, które ułatwią Ci założenie profilu w 2024 roku!
Co to jest Google Merchant Center?
Kolejne darmowe i bardzo przydatne narzędzie od Google, które umożliwia stworzenie kampanii produktowej.
Właśnie w tym celu potrzebne Ci jest konto Google Merchant Center. Dzięki temu skorzystasz z reklamy na karcie Zakupy, w sieci reklamowej bądź na karcie Wyszukiwanie.
Polecamy: Ile kosztuje reklama w Google? Przykłady w 2024 roku
Google Merchant Center służy też do przesyłania Google wszystkich niezbędnych informacji o dodanym produkcie. Natomiast wyszukiwarka wyświetla je w postaci reklamy.
W ten sposób możesz skorzystać z kampanii remarketingowej, aby ograniczyć liczbę porzuconych koszyków i przypomnieć użytkownikom o wcześniej oglądanych produktach.
Jak założyć Google Merchant Center?
Tak naprawdę jedyne, czego potrzebujesz do założenia konta Google Merchant Center, to profil w Google.
Przejdź do Google Merchant Center
Wystarczy, że wejdziesz na oficjalną stronę GMC, klikniesz widoczny button „Rozpocznij” i zalogujesz się na swoje konto Google – w tym celu podaj e-mail i hasło.
Jeśli do wszystkich usług Google wykorzystujesz ten sam e-mail, to jeszcze łatwiej będziesz mógł konfigurować poszczególne ustawienia, kontrolować wyniki i zbierać potrzebne informacje. Znacznie ułatwi Ci to prowadzenie e-commerce.
Polecamy: Google Shopping – Co to jest i jak skonfigurować własną kampanię?
Gdy już zalogujesz się do Google Merchant Center, to z pewnością poradzisz sobie z pierwszymi krokami. Twórcy przygotowali dla Ciebie krótki samouczek, który poprowadzi Cię przez wszystkie niezbędne zadania, jakie powinieneś wykonać, aby ukończyć tworzenie konta.
Wśród pierwszych kroków, jakie należy wykonać, jest uzupełnienie kilku podstawowych danych, czyli:
- nazwy firmy,
- strefy czasowej,
- kraj, w jakim prowadzisz działalność,
- miejsce, gdzie klienci będą płacili za zakupy – do dyspozycji masz kilka opcji np. Twój sklep internetowy, płatność za pobraniem bądź sklep stacjonarny,
- pozostałe informacje – np. zgoda na wiadomości, wykorzystywane narzędzia itp.
Google Merchant Center – Jak skonfigurować konto?
Będziesz mógł w pełni cieszyć się z funkcjonalności Google Merchant Center, jeśli tylko skonfigurujesz swoje konto.
System w intuicyjny sposób poprowadzi Cię przez cały ten proces.
Zwróć też uwagę na najważniejsze elementy.
1. Dodaj dane adresowe i kontaktowe firmy
Przede wszystkim do korzystania z Google Merchant Center potrzebne jest uzupełnienie danych kontaktowych i adresowych firmy.
Niezbędny jest też numer telefonu, ponieważ jest potrzebny do weryfikacji konta.
Poza tym podaj kontakt przeznaczony do obsługi klientów.
2. Sprawdź poprawność adresu strony www
Prawidłowa konfiguracja konta Google Merchant Center polega na weryfikacji adresu strony internetowej.
Musisz też zgłosić do niej swoje prawa.
Możesz to zrobić na wiele różnych sposobów – wykorzystaj Google Analytics, Google Tag Manager bądź dodaj kod HTML do kodu źródłowego strony.
Szczególnie ostatnia metoda jest polecana przez Google.
3. Skonfiguruj opcje dostawy
Już z panelu GMC możesz poinformować klientów o tym, ile zapłacą za dostawę i jaki przewidujesz czas wysyłki.
Ta funkcja może wpłynąć na większe zainteresowanie ze strony użytkowników, dlatego uzupełnij dane podczas konfiguracji konta.
Przede wszystkim zaznacz, do jakich krajów wysyłasz zamówienie, a także czy przewidujesz darmową dostawę powyżej jakiejś kwoty.
Zaznacz również, czy ta opcja jest dostępna dla wszystkich produktów, a jeśli nie, to jakie są wykluczone.
Oprócz tego oznacz maksymalną wagę oraz liczbę towarów, które można wysłać przy pomocy danej formy dostawy.
Zalecane jest również to, żeby w tej samej sekcji skonfigurować warunki i zasady zwrotów produktów.
Przede wszystkim zaznacz, czy zwroty są w ogóle możliwe, ile klient ma czasu na jego zgłoszenie, a także, kto w takim przypadku ponosi koszty wysyłki.
Najlepiej, jeśli podasz link do polityki zwrotów, znajdującej się na Twojej stronie internetowej.
4. Połącz konto Google Merchant Center z Google Ads
Jeśli zależy Ci na stworzeniu reklamy produktowej, to niezbędne do tego, jest połączenie konta Google Merchant Center z Google Ads. Dlatego koniecznie dodaj identyfikator konta Ads w GMC.
Znajdziesz go w panelu administracyjnym Google Ads – w zakładce pomoc, oznaczonej znakiem zapytania.
Skopiuj ten kod i wklej w wyznaczonym miejscu w Google Merchant Center. Następnie musisz wysłać prośbę o połączenie kont.
Znów musisz przejść do swojego konta w Google Ads. Włącz sekcję Narzędzia i ustawienia, później Konfiguracja na koncie Google Ads, a potem Połączone konta.
Na wyświetlonej liście znajdź Google Merchant Center i przejdź do szczegółów.
Widoczne jest tam konto, które chcesz połączyć. Wystarczy, że klikniesz Wyświetl opcję, a następnie Zatwierdź.
Gdy już wykonasz te wszystkie czynności, to koniecznie sprawdź, czy doszło do prawidłowego połączenia.
Ponownie włącz Google Merchant Center i przekonaj się, czy w karcie Połączone konta widnieje aktywne połączenie oraz wcześniej skopiowany identyfikator Twojego konta Google Ads.
5. Dodaj produkty do konta
Skoro chcesz uruchomić kampanię reklamową, to potrzebujesz jeszcze produktów, które będziesz promować.
Dlatego musisz je dodać do Google Merchant Center – możesz to zrobić pojedynczo bądź masowo.
Potrzebny Ci jest plik produktowy, gdzie zawarte są wszystkie niezbędne informacje na temat oferty Twojego sklepu.
Znajdziesz tam m.in., tytuł produktu, opis, kategorię, cenę, koszt dostawy, markę, numer księgowy, adres URL zdjęć, docelowy adres URL i wiele innych danych.
6. Włącz reklamy
Musisz samodzielnie włączyć reklamy w Google Merchant Center, ale bez problemu sobie z tym poradzisz.
Wystarczy, że włączysz swoje konto w GMS, a po lewej stronie panelu administracyjnego znajdziesz sekcję Rozwój.
Przejdź do tej strony, a następnie uruchom opcję Zarządzaj programami. Znajdziesz tam listę sekcji, spośród nich wybierz reklamy produktowe i kliknij Dołącz.
Dzięki temu będziesz mógł skonfigurować pierwszą reklamę w Google Ads.
Jak zoptymalizować Google Merchant Center?
1. Skorzystaj z wyróżnienia reklam
Reklamy produktowe mogą przynieść Ci jeszcze więcej korzyści, jeśli tylko prawidłowo zoptymalizujesz konto Google Merchant Center.
Zacznij od wyróżnienia reklam poprzez wybranie programu Opinie klientów – włączysz tę opcję, gdy przejdziesz do sekcji Zarządzanie programami.
Wtedy komentarze na temat Twojego sklepu będą pojawiać się w reklamach tekstowych – w Google Zakupy oraz wynikach wyszukiwania.
Zwróć uwagę na to, że opinie mogą pochodzić z różnych źródeł – Google Moja Firma czy porównywarek cenowych.
Pamiętaj tylko o tym, że program z opiniami jest dostępny jedynie dla rozpoznawalnych sklepów.
Dlatego musisz mieć przynajmniej 150 opinii i ocenę min. 3,5 gwiazdki, żeby móc z tego skorzystać.
2. Dodaj logo i zadbaj o zgodność z identyfikacją wizualną
Reklamy w Google Ads to kolejny dobry sposób na wzmocnienie swojego wizerunku, dlatego wykorzystaj do tego bloki zgodne z Twoją identyfikacją wizualną.
Koniecznie dodaj też logo marki – możesz to zrobić w Google Merchant Center.
Do wyboru masz dwa kształty obrazka – prostokątny i kwadratowy.
Wystarczy, że włączysz ustawienia, wybierzesz opcję O firmie, a później sekcję Branding.
3. Pamiętaj o zoptymalizowanym tytule
Zoptymalizowane reklamy są szczegółowe i dostarczają użytkownikom wiele przydatnych informacji.
Dlatego umieść w ich treści niezbędne szczegóły i atrybuty produktów.
Przede wszystkim: kolor, rozmiar, przeznaczenie asortymentu, wzór, materiał oraz rodzaj – produkt fizyczny czy cyfrowy.
Pamiętaj, żeby tytuły były dość zwięzłe, bo do dyspozycji masz zaledwie 150 znaków.
Jeśli przekroczysz ten limit, to reklama nie zostanie zaakceptowana.
4. Dodaj tylko wysokiej jakości, skompresowane obrazy
Istnieją konkretne zasady, co do tego, jak powinny prezentować się zdjęcia produktowe.
Przede wszystkim muszą znaleźć się w pliku produktowym i odznaczać się wysoką jakością – choć jednocześnie nie mogą mieć zbyt dużej wielkości.
Niezbędne jest też:
- białe tło,
- przedstawienie produktu z różnych perspektyw,
- zdjęcie kontekstowe,
- najwyższa rozdzielczość fotografii, aby klient mógł powiększyć zdjęcie przy zachowaniu wysokiej jakości.
Niezalecane są zdjęcia ze znakami wodnymi, hasłami reklamowymi czy informacjami o promocji.
Poza tym najlepiej prezentują się własne fotografie, bo wyróżniają się na tle grafik produktowych procenta.