fbpx
Blog

Co to jest slug w WordPress i jak zoptymalizować go pod SEO?

Slug, który dobrze wygląda, nie tylko poprawia wiarygodność strony, ale też działa przekonująco i zachęca odbiorców do kliknięcia. Dodatkowo stanowi dobre źródło informacji, a użytkownicy od razu wiedzą, co może kryć się za tym adresem. Poza tym już kilka drobnych zmian może wpłynąć pozytywnie na optymalizację strony i poprawić jej pozycję w wyszukiwarce Google.

co to jest slug

Zatem dowiedz się lepiej, co to jest slug oraz w jaki sposób zoptymalizować go pod SEO.

Co to jest Slug?

Slug po przetłumaczeniu na język polski, to po prostu ślimak.

Jednak w Internecie jest to raczej kojarzone z unikalnym ciągiem znaków. Zazwyczaj znajdują się po ukośniku w adresie URL podstrony. Ta forma jest nie tylko skuteczna, ale przede wszystkim zrozumiała dla odbiorców.

Bardzo często slug jest mylony z adresem URL. Jednak różnica jest dość znacząca. W końcu URL to szersze pojęcie, odnoszące się do całego adresu strony internetowej. Natomiast slug stanowi tylko jego część.

Jaka jest struktura adresu strony internetowej?

Jeszcze lepiej zrozumiesz, co to jest slug, gdy dowiesz się, z jakich części składa się adres witryny www. Można tam wyszczególnić kilka elementów. Jednym z nich jest nazwa protokołu. Nadal najczęściej występuje http://. Choć coraz powszechniejsze są strony z certyfikatem SSL, a wtedy protokół zmienia swoją formę na https://.

Następnym elementem adresu URL jest host, czyli nazwa serwera. Dużo częściej ten fragment jest znany jako domena, stanowiąca indywidualną nazwę Twojej strony internetowej.

Kolejnym fragmentem jest ścieżka zasobu, co po prostu oznacza adres URL konkretnej podstrony, który jest wyznaczony przy pomocy ostatniego slasha („/”).

Czy w trakcie projektowania strony ważny jest slug?

Prawidłowa, a przede wszystkim czytelna struktura linków to bardzo ważny element każdej strony internetowej. Dlatego konieczne jest wzięcie pod uwagę tej kwestii już w trakcie projektowania witryny. Tym bardziej że ma to wpływ nie tylko na jej odbiór, ale również na pozycjonowanie.

Podobne: Do czego potrzebne są statystyki odwiedzin na stronie?

Zwróć uwagę na to, że niektóre programy do tworzenia serwisów generują wiele niepotrzebnych znaków w treści adresu. Właśnie z tego powodu wymaga to sprawdzenia i kontroli.

Co powinien zawierać dobry slug?

Każdy dobry slug powinien spełniać kilka najważniejszych funkcji.

Przede wszystkim musi od razu sygnalizować, jaka treść się za nim kryje.

Poza tym musi nawiązywać do konkretnej podstrony. Najlepiej komunikuje to tytuł lub opis witryny, dlatego częstą praktyką jest przemycanie tych treści właśnie do linka.

Zwróć uwagę na to, że czytelny slug już od pierwszego spojrzenia daje użytkownikom wiele przydatnych informacji, co przy okazji wpływa pozytywnie na konwersję.

Zadbaj również o to, żeby był pozbawiony elementów, które mogłyby niepotrzebnie rozpraszać – ogranicz liczbę rozwinięć i spójników. Zamiast tego postaw na krótkie hasła np. „/co-to-jest-slug” zamiast na link „/co-to-jest-slug-i-jak-zoptymalizowac-go-pod-seo”. Widzisz, w czym jest problem? Pierwszy adres jest krótki, konkretny i wykorzystuje frazę kluczową. Natomiast drugi jest zbyt długi, co rozprasza uwagę, a do tego zmniejsza szanse na otwarcie podstrony oraz poprawne zaindeksowanie przez roboty Google.

Istotne jest także to, że im mniejsza objętość adresu URL, tym większa możliwość na zbliżenie się do frazy, która jest wyszukiwana w Google.

Jak zoptymalizować slug pod SEO?

Zastanawiasz się, jak zoptymalizować slug pod SEO?

Zadbaj o to, żeby w jego treści znalazła się główna fraza kluczowa, która cieszy się największym zainteresowaniem odbiorców. Przede wszystkim jednak musi być powiązana z treścią podstrony lub artykuły. Najlepiej, jeśli po prostu takie słowo kluczowe znajdzie się w tytule, a wtedy nie będziesz musiał specjalnie wydłużać adresu URL.

Krótki, zrozumiały oraz czytelny slug z pewnością pomoże Ci zdobyć zaufanie użytkowników i robotów Google. Tym samym znacznie zwiększą się Twoje szanse na zajęcie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.

 

Zauważ również, że dobry adres URL to spore ułatwienie dla Ciebie. Po prostu dużo łatwiej będziesz mógł określić, jaka podstrona generuje największy ruch.

5 zasad tworzenia URL i slug

1. HTTPS

Koniecznie zadbaj o to, żeby strona posiadał certyfikat SSL, ponieważ to właśnie dzięki niemu witryna jest odbierana jako bezpieczna.

Tym bardziej że witryny z protokołem https:// są też zalecane przez Google, a brak certyfikatu może wpłynąć negatywnie na pozycję w wyszukiwarce.

2. Odpowiednia domena

Wybór odpowiedniej domeny bywa trudny, ponieważ ta nazwa z pewnością stanie się znakiem charakterystycznym Twojej firmy.

Podobne: Jak wybrać nazwę domeny w 2022 roku?

Dlatego dobrze się zastanów i wybierz opcję, która jest łatwa do zapamiętania, chwytliwa, a przede wszystkim nie będzie mylona z innymi stronami.

3. Katalogi lub domeny

Jeśli interesują Cię zasady tworzenia adresów URL, to konieczne wykorzystaj katalogi i subdomeny.

Z ich pomocą jeszcze skuteczniej uporządkujesz treści.

Poza tym może Ci to ułatwić pozycjonowanie witryny lub oddzielenie niektórych części.

4. Adres bez daty

Umieszczanie dat w adresie URL to bardzo zła praktyka, więc wystrzegaj się tego błędu.

Po prostu nadaje to treści lub podstronie ważności, co po upływie pewnego czasu może być zniechęcające dla odbiorców. Szczególnie gdy zobaczy datę np. sprzed dwóch lub trzech lat.

W takim przypadku użytkownicy uznają, że nie znajdą tam interesujących, a przede wszystkim aktualnych treści. W konsekwencji otworzą konkurencyjną stronę, zamiast Twojej.

5. Słowa kluczowe

Jeszcze raz warto podkreślić, jak ważne jest to, żeby w adresie URL znalazły się odpowiednie słowa kluczowe. Szczególnie pamiętaj o tym, jeśli zależy Ci na efektywnym pozycjonowaniu witryny.

W końcu to właśnie te frazy tak skutecznie powiadamiają roboty Google o tym, jakie treści znajdują się na danej podstronie. Oprócz tego jest to praktyka przyjazna odbiorcom, co znowu stanowi spory plus dla Ciebie w oczach Google.

Tym bardziej że teraz ogromne znaczenie ma poprawa doświadczeń użytkowników.

Jakie adresy URL są słabe dla użytkowników i Google?

Wiesz już, z czego powinny składać się dobre, a do tego zalecane adresy URL. Warto jednak wyróżnić linki, które są negatywnie odbierane przez użytkowników oraz roboty Google.

Oczywiście wśród nich należy wymienić adresy, nieposiadające certyfikatu SSL – dopisek „niebezpieczna strona” z pewnością nie zachęci odbiorców do otwarcia Twojej strony www.

Oprócz tego negatywny wydźwięk mają długie i skomplikowane linki, przypominające ciąg przypadkowych znaków. Dodatkowo nie wskazują odbiorcom, co może się znaleźć na podstronie, a wręcz wzbudzają obawy przed kliknięciem. Tym bardziej, gdy w treści są nie tylko litery, ale też liczby.

Podobne: Jak pozyskać wartościowe linki do strony?

Tak jak już wcześniej wspomnieliśmy, wystrzegaj się również dat w adresach URL, ponieważ nadają treściom terminowości, a po upływie czasu wydają się już nieaktualne, a tym samym zniechęcają do odwiedzenia witryny www.

Sprawdź zatem, jak prezentują się adresy URL na Twojej stronie internetowej i koniecznie zmień je, jeśli znajdziesz tam jakieś błędy. Już ta drobna kwestia może w znaczący sposób wzmocnić efekty pozycjonowania, a zarazem wpłynąć pozytywnie na wzrost zainteresowania wśród odbiorców.

Oceń ten artykuł:
[Ocen: 3 Średnia: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.