fbpx

Newsletter – Co to jest i dlaczego warto z niego korzystać?

Przed erą Facebooka, Instagrama i TikToka to właśnie e-maile były najważniejszym sposobem komunikacji w Internecie. Choć na przestrzeni lat sytuacja diametralnie się zmieniła, to jednak nadal e-maile stanowią ważną część surfowania po sieci.

newsletter co to jest

Dlatego założenie nowej skrzynki bądź zalogowanie się do niej, to jedna z pierwszych czynności, jaką wykonujesz po włączeniu nowego urządzenia.

Właśnie z tego powodu wiele firm inwestuje w newsletter. Co to jest i czy warto go mieć – sprawdź sam!

Newsletter – co to jest?

Newsletter to wiadomości e-mail, które są regularnie wysyłane do konkretnej grupy docelowej. Celem tego sposobu promocji jest dotarcie do potencjalnych klientów, a także nawiązanie z nimi relacji.

Właśnie z tego powodu kluczowe znaczenie ma treść newslettera – musi być dostosowana do grupy docelowej, konkretnej branży oraz języka, preferowanego przez odbiorców. Oprócz tego muszą dostarczać rzetelnych informacji np. na temat aktualizacji, nowości czy zmian, jakie mają nastąpić w firmie.

Newsletter musi być nie tylko merytoryczny i przydatny dla odbiorców. Ważny jest też sposób przekazania informacji, który powinien być atrakcyjny, zapadać w pamięci, a jednocześnie czytelny. Dlatego musisz zadbać zarówno o treść, jak i o szatę graficzną.

Jak stworzyć dobry newsletter?

1. Kreatywny tytuł

Stworzenie interesującego tytułu to jednocześnie najtrudniejsza i najważniejsza kwestia podczas tworzenia newslettera.

W końcu Twoi odbiorcy z pewnością każdego dnia otrzymują wiele różnych e-maili, a w tym również spam. Dlatego musisz stworzyć tytuł, który będzie się wyróżniał – treścią lub wyglądem.

Szczególnie dobrze działają liczby np. rabat 15% na wszystkie kosmetyki do twarzy.

Ciekawym sposobem jest też dodanie kilku grafik z palcem, wskazującym na tytuł, kciukiem uniesionym w górę bądź ogniem.

2. Interesujące i dopasowane treści

Z pewnością masz określoną personę, która opisuje cechy, wiek i inne szczegóły Twojej grupy docelowej.

Ten opis przyda Ci się również w trakcie pisania newslettera, ponieważ ułatwi Ci ustalenie języka wypowiedzi, potrzeb oraz priorytetów użytkowników, do których chcesz trafić.

Pamiętaj, że newsletter jest skierowany właśnie do tych osób, więc koniecznie przeanalizuj te informacje, a z pewnością zainteresujesz kolejnymi treściami.

3. Odpowiednia długość treści

Konkretny i merytoryczny newsletter jest dużo lepszy od treści, której przeczytanie zajmie kilkanaście minut.

Pamiętaj, że tak długi tekst będzie zniechęcający i zapewne jedynie garstka odbiorców dotrwa do końca wiadomości.

Dlatego przedstaw informacje w krótkiej, skondensowanej formie, wyróżnij nagłówki, wykorzystaj drugi kolor do podkreślenia znaczenia niektórych wyrazów i odeślij odbiorcę przy pomocy CTA do oferty bądź artykuły.

Zadbaj także o obecność wypunktowań i akapitów, a treść będzie przejrzysta oraz atrakcyjna.

4. Przejrzysty układ graficzny

Wygląd newslettera to bardzo ważny aspekt, na który musisz zwrócić uwagę. W końcu nawet najbardziej przydatna treść nie zostanie zapamiętana bez dobrego wyeksponowania.

Przede wszystkim zadbaj o to, żeby tekst był czytelny, dlatego postaw na przejrzysty układ.

Polecamy: Google Merchant Center – Co to jest? Przewodnik 2024

Poza tym wyróżnij najważniejsze informacje, na które chcesz zwrócić uwagę czytelnika.

W ten sposób na pewno zrozumie Twój przekaz, a ostatecznie zrobi to, czego oczekujesz.

5. Systematyczna wysyłka

Zaplanuj konkretny dzień, gdy będziesz wysyłać maile np. w dzień opublikowania nowego wpisu na blogu, jeśli chcesz zachęcić do jego przeczytania.

Oprócz tego systematycznie informuj o pojawieniu się nowości, promocji oraz modyfikacji oferty w Twoim sklepie online.

W ten sposób przyzwyczaisz odbiorców do tego, że konkretnego dnia będzie pojawiać się informacja od Ciebie. Tym samym jeszcze skuteczniej zbudujesz z nimi silną relację.

6. Dopasowane wezwanie do działania

Zaplanuj i dokładnie przemyśl rozmieszczenie oraz cel Call to action, które powinno znaleźć się w wiadomości e-mail.

Przede wszystkim CTA musi być widoczne, rzucać się oczy, a do tego należy je dopasowane do przekazu.

7. Responsywne działanie

Koniecznie musisz zadbać o to, żeby wiadomości e-mail, które wysyłasz do swojej bazy odbiorców, były responsywne.

Tym samym czytelnicy nie będą mieli problemów z odczytaniem wiadomości na urządzeniach mobilnych.

Dlaczego warto mieć newsletter? 10 korzyści

1. Skuteczna metoda dotarcia do potencjalnych klientów

W przypadku newslettera nie musisz przejmować się zmianą algorytmów, które mają ogromny wpływ na widoczność strony.

Wszelkiego rodzaju zmiany mogą być dość kosztowne dla Twojej firmy. Dlatego warto wybrać newsletter, ponieważ zapewnia Ci sporą niezależność – szczególnie w porównaniu do Facebooka, Instagrama, YouTube czy nawet wyszukiwarki Google.

Po prostu baza użytkowników, którą będziesz zbierać, daje ogromne możliwości i jeszcze bardziej zwiększa potencjał biznesowy.

Tym samym nie jesteś uzależniony od żadnej zewnętrznej platformy.

2. Możliwość spersonalizowania wiadomości

Spersonalizowane wiadomości przynoszą jeszcze więcej korzyści i stanowią naprawdę sporą zachętę dla odbiorców.

Wystarczy, że wybierzesz narzędzie, które ułatwi Ci indywidualne podejście do e-maila, a z łatwością zmienisz imię w tytule, dostosujesz końcówki, a nawet zarekomendujesz odpowiednie produktu – zgodne z preferencjami i wyszukaniami konkretnego klienta.

Polecamy: Error 404 – Co to jest i dlaczego pojawia się na Twojej stronie?

Indywidualne dopasowanie wiadomości zwiększy zadowolenie odbiorców, a przede wszystkim sprawi, że będą darzyli Cię zaufaniem.

W konsekwencji znacznie chętniej wydadzą pieniądze na zakupy w Twoim sklepie online bądź skorzystanie z oferowanych przez Ciebie usług.

Warto dodać, że aż 96% firm uważa, że to właśnie personalizacja poprawiła skuteczność e-mail marketingu.

3. Buduje zaufanie

Newsletter daje Ci możliwość pokazania swojego biznesu z jeszcze bardziej „ludzkiej” strony.

Z pozoru drobne detale mogą o tym zadecydować, czyli np. podpisanie się swoim imieniem i nazwiskiem.

Jednocześnie e-maile skierowane do grupy docelowej warto wykorzystać jako potwierdzenie swojej wiedzy.

Wystarczy, że podzielisz się nadchodzącymi trendami, przedstawisz nowe założenia, nowelizacje przepisów bądź zarekomendujesz ciekawe narzędzia czy blogi.

W ten sposób zwiększysz swoją wiarygodność i pokażesz, że masz dużą wiedzą i chętnie się nią dzielisz.

4. Skuteczna forma sprzedaży

Kolejnym atutem newslettera jest możliwość zwiększenia sprzedaży. W końcu e-mail marketing to dobry sposób na otrzymywanie stałego kontaktu z odbiorcami.

Wcale nie przeszkadza fakt, iż większość wiadomości ma zupełnie niekomercyjny charakter, bo i tak przemyślane treści mogą bezpośrednio pomóc w zwiększeniu sprzedaży.

Wystarczy, że podzielisz się korzyściami, wynikającymi z usług, jakie oferujesz, pokażesz wszystkie mocne strony poszczególnych produktów lub dodasz szczegółową instrukcję.

Jeśli tylko dostarczone materiały będą prezentowały się wiarygodnie, a do tego będziesz opierać się na faktach i autentycznych opiniach, to z pewnością zachęcisz do zakupu osoby, które dotychczas się na to nie zdecydowały.

5. Niski koszt dotarcia do użytkowników

Naprawdę nie musisz wydawać dużych kwot pieniędzy na to, żeby móc zacząć rozwijać e-mail marketing.

Jeśli tylko masz bazę odbiorców, to jedyny koszt, to opłata za narzędzie do wysyłania newslettera.

Czasem nawet to możesz ograniczyć do zera, bo bez problemu skorzystasz z podstawowych pakietów, które są całkowicie darmowe.

Tym samym musisz po prostu poświęcić czas na opracowanie strategii i napisanie wiadomości.

W porównaniu do innych źródeł ruchu możesz naprawdę sporo zyskać przy maksymalnym ograniczeniu kosztów.

Jeśli nie nadal nie jesteś pewny, czy warto wybrać newsletter, to koniecznie weź pod uwagę koszty reklam w mediach społecznościowych czy płatnych kampanii remarketingowych.

Pamiętaj jednak, że faktycznie koszty e-mail marketingu będą niskie, jeśli masz już bazę odbiorców.

W przypadku gdy jej nie masz, to musisz ponieść dodatkowe wydatki związane z poszerzenie bazy subskrybentów.

6. Pozwala dotrzeć do odbiorców w każdym momencie

E-mail w każdej chwili może dotrzeć do Twoich odbiorców, a dzięki temu nie musisz czekać, aż do Ciebie wrócą.

Właśnie z tego powodu newsletter to idealny kanał do tworzenia zaangażowanych subskrybentów.

Poza tym możesz nieustannie powiększać e-mail marketing, a nawet prowadzić więcej niż jeden newsletter.

Tak naprawdę im więcej unikalnych, ciekawych i merytorycznych wiadomości tym bardziej potwierdzasz swoją wiedzę.

Jednocześnie udowadniasz odbiorcom, że faktycznie masz im coś do zaoferowania.

7. Intuicyjna obsługa systemów zarządzających

Prosty, ale estetyczny e-mail najskuteczniej przyciąga uwagę odbiorców. Dlatego nie musisz tworzyć skomplikowanych wiadomości, co tylko ułatwi Ci tworzenie dobrego newslettera.

Poza tym to jest jeszcze łatwiejsze, bo do dyspozycji masz naprawdę wiele darmowych i płatnych narzędzi, które maksymalnie ułatwią Ci ten proces.

Tym samym przekonasz się, że właściwie każdy może stosować tę formę promocji. Zwróć również uwagę na to, że obsługa poszczególnych programów jest wyjątkowo prosta, a Ty możesz odnieść sukces nawet wtedy, gdy wyślesz jedynie prostą wiadomość tekstową.

W końcu dla wielu grup docelowych forma jest sprawą drugorzędną, a dużo ważniejsza jest jakość treści.

8. Budowanie własnej bazy użytkowników to bezpieczne rozwiązanie

Regularne awarie mediów społecznościowych oraz widmo regulacji prawnych, które ograniczą możliwość korzystania z niektórych portali, to naprawdę duże zagrożenie dla biznesu, jeśli reklama opiera się głównie na tych serwisach.

Dlatego wielu specjalistów powie Ci, że znacznie bezpieczniejszym rozwiązaniem jest własna strona internetowa, pozycjonowanie oraz newsletter. Po prostu te opcje są naprawdę stabilne, a do tego dają Ci sporą kontrolę.

Dzięki temu tworzysz bazę, której nikt Ci nie weźmie. W ten sposób nawet upadek Facebooka lub Instagrama czy też zmniejszenie popularności tych serwisów nie wpłynie negatywnie na Twoją firmę.

W końcu nadal będziesz mieć dostęp do ciągle rozwijającej się listy, która zapewni Ci stały kontakt z potencjalnymi klientami. Tym samym zyskujesz tak pożądaną niezależność.

9. Newsletter daje możliwość przeprowadzania testów

Choć oczywiście możliwości testowania rezultatów są w dużej mierze uzależnione od tego, jaki system wybierzesz, to i tak newsletter pozwala Ci na naprawdę skuteczną analizę zachowań odbiorców.

Dzięki temu nie tylko dowiesz się, ile osób otworzyło e-mail od Ciebie, ale też ile czasu zajęło czytanie wiadomości, a także, jak wielu użytkowników kliknęło banner z wezwaniem do działania. Oprócz tego newsletter daje Ci jeszcze więcej możliwości.

Polecamy: Jak wymyślić dobrą nazwę firmy w 2022 roku? 9 skutecznych porad

Najchętniej sprawdzane są różne opcje tytułów – która wersja wywołała najwięcej emocji u odbiorców. Poza tym dowiesz się, o której godzinie najlepiej wysyłać newsletter, aby wiadomość otworzyło jak najwięcej odbiorców.

Możesz nawet przetestować różne długości e-maili. Wykaż się kreatywnością, analizuj i wyciągaj wnioski, a z pewnością stworzysz newsletter dopasowany do jak najliczniejszej grupy odbiorców.

10. Możliwość segmentacji użytkowników

Dopasowywanie wiadomości e-mail do potrzeb odbiorców może zapewnić Ci naprawdę duży wzrost przychodów. Dlatego ogromną korzyścią newslettera jest segmentacja użytkowników.

Dzięki temu dotrzesz jedynie do tych odbiorców, którzy lubią ten sposób komunikacji, są tym zainteresowani, a do tego chętnie skorzystają z Twojej oferty. Zauważ, że segmentacja użytkowników może być naprawdę różna.

Możesz ich dzielić na podstawie zaangażowania, zainteresowań, częstotliwości otwierania e-maili, a także faktu, czy już są Twoimi klientami.

Jakie są najlepsze systemy do wysyłki newslettera?

Do dyspozycji masz wiele ciekawych systemów do wysyłki newslettera, dzięki temu z łatwością znajdziesz zarówno płatne, jak i darmowe wersje. Poza tym dostosujesz je do wielkości bazy odbiorczej oraz funkcji, jakie zapewnia dane narzędzie. Przygotowaliśmy dla Ciebie listę kilku najchętniej wybieranych opcji.

Freshmail

Bez wątpienia to właśnie Freshmail należy to najpopularniejszych rozwiązań w Polsce. Dla wielu osób wręcz ten system stał się synonimem newslettera. Przede wszystkim ma to związek z dostępem do wielu przydatnych funkcji oraz przystępnej ceny.

Jedną z najciekawszych opcji, jakie zapewnia Freshmail jest możliwość zweryfikowania treści pod względem zakwalifikowania go jako spam. Oprócz tego możesz wykonać testy A/B, aby sprawdzić, który rodzaj wiadomości wyróżnia się najwyższym współczynnikiem klikalności i otwieralności.

Freshmail umożliwia także personalizację e-maili np. w zależności od tego, co dany użytkownik zrobił na stronie lub sklepie online. Do dyspozycji masz również katalog szablonów e-maili i niezwykle intuicyjny edytor.

Warto zaznaczyć, że nawet wielojęzyczne firmy będą z chęcią korzystały z Freshmail, bo możesz skorzystać z domyślnego wyboru języka dla konkretnej grupy odbiorczej.

Jednym, ale dość istotnym minusem Freshmail jest brak dostępu do darmowych planów. Dlatego, gdy dopiero rozwijasz newsletter lub nie chcesz go mocno rozbudowywać, to warto rozważyć również inną opcję.

MailerLite

MailerLite zapewnia bardzo podobne możliwości co Freshmail, dlatego również cieszy się sporą popularnością.

Tym bardziej że możesz za darmo korzystać z tego systemu, jeśli wysyłasz maks. 12 tys. e-maili do 1000 odbiorców. Dlatego to naprawdę ciekawe rozwiązanie na start.

Tym bardziej że umożliwia Ci wykonywanie testów A/B, a do tego dostępne są wbudowane szablony e-maili.

Dodatkowo dostępna jest integracja z Google Analytics, dzięki czemu możesz śledzić zachowania odbiorców.

MailChimp

Kolejnym chętnie wybieranym systemem do newslettera jest MailChimp, który wyróżnia się naprawdę dużą liczbą funkcji. Szczególnie zwróć uwagę na możliwość skorzystania z rozbudowanego systemu zbierania danych o Twoich klientach, a także dostęp do platformy CRM.

Dostępne są również automatyczne funkcje np. wysyłka e-maili transakcyjnych, powitalnych, seryjnych i informujących o porzuconym koszyku. Poza tym możesz MailChimp można zintegrować z wieloma systemami CMS np. WordPress.

Co więcej, poszczególne funkcje są dostępne nawet w darmowym pakiecie – obowiązuje nielimitowana liczba e-maili do maksymalnie 2 tys. odbiorców.

GetResponse

Chcesz skorzystać z rozbudowanego, polskiego systemu do newslettera, to koniecznie zdecyduj się na GetResponse.

Tym bardziej że w ramach tego narzędzia zyskujesz też dostęp do dodatkowych opcji, umożliwiających organizację webinarów, tworzenie landing page, analizę lejków sprzedażowych i innych funkcji, ułatwiających działania z zakresu marketing automation.

GetResponse jest dostępny w trzech płatnych pakietach – najtańszy z nich kosztuje 50 zł za miesiąc użytkowania. Jednak ta najtańsza opcja daje Ci dostęp do najbardziej ograniczonej liczby funkcji.

    Hej! Potrzebujesz pomocy lub chcesz skorzystać z naszej oferty?

    Już od 8 lat pomagamy firmom zdobywać klientów w sieci. Sprawdź naszą ofertę:

    Project Manager

    Łukasz Pietras
    Project Manager
    dostępny

    Napisz na kontakt@zdobywcysieci.pl lub zadzwoń pod numer 501-757-664, żeby omówić warunki współpracy. Możesz także zostawić kontakt do siebie, a oddzwonię w ciągu 24 godzin. Czekam na kontakt :)