fbpx

Error 404 – Co to jest i dlaczego pojawia się na Twojej stronie?

Co to jest błąd 404 i dlaczego pojawia się na ekranie Twojego urządzenia? To jeden z najczęściej wyświetlanych błędów przez strony internetowe. Dowiedz się, czym jest error 404.

error 404

Na pewno doskonale znasz sytuację, gdy wpisałeś jakiś adres URL bądź kliknąłeś link, ale zamiast oczekiwanej treści w oknie pojawił się komunikat error 404. Wtedy nawet odświeżenie lub sprawdzenie poprawności linku nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.

Warto sprawdzić, czy na Twojej stronie nie pojawia się błąd 404. Co to jest, dlaczego powstaje i jakie ma znaczenie marketingowe? Tego dowiesz się w tym artykule.

Co to jest błąd 404?

Błąd 404 pojawia się na stronie internetowej, ponieważ to dość typowy kod statusu HTTP, który wskazuje, że przeglądarka połączyła się z serwerem, ale serwer nie odnalazł żadnego zasobu. Właśnie z tego powodu error 404 pokazuje Ci, że doszło do odwołania do nieistniejącej lokalizacji lub pliku.

Bardzo często komunikat „page not found” jest mylony z błędem „server not found”. Jednak w przypadku error 404 użytkownik może komunikować się z serwerem, ale nie otrzymuje odpowiedzi na wprowadzone zapytanie.

Warto podkreślić, że błąd 404 może być komunikowany na wiele różnych sposobów, co jest uzależnione od danej przeglądarki, serwerów oraz wykorzystywanej terminologii. Najczęściej spotykana jest właśnie nazwa błąd 404 lub error 404, ale czasem jest to:

  • 404 nie znaleziono
  • file not found
  • HTTP 404 nie znaleziono
  • błąd 404 nie znaleziono
  • 404 nie znaleziono strony

Dlaczego pojawia się error 404?

Istnieje całkiem sporo przyczyn powstawania błędu 404, ale zazwyczaj można te powody podzielić na dwie grupy.

Problemem jest także to, że wielu operatorów witryn nie sprawdza regularnie swoich zewnętrznych linków, co w konsekwencji może doprowadzić do tego, że dotąd działający link stanie się martwy.

Polecamy: Skąd brać darmowe zdjęcia na stronę, bloga lub do prezentacji?

Jeśli nadal zastanawiasz się, dlaczego błąd 404 pojawia się na stronie, to zwróć uwagę na to, że wiele witryn pojawia się w wyszukiwarce, choć nie są już dostępne online bądź mają już inną nazwę.

W takiej sytuacji kluczowe znaczenie ma informowanie autorów blogów, serwisów informacyjnych lub innych powiązanych witryn o zmianie, jaka nastąpiła. Wtedy wystarczy drobna modyfikacja, a z pewnością uda Ci się ograniczyć liczbę błędów 404. Zwróć również uwagę na najczęstsze powody error 404.

Błędy spowodowane przez użytkownika

  • wybrany link ma literówkę
  • ręcznie wpisany adres URL ma błędy

Błędy w obrębie strony

  • podstrona została usunięta np. po sprzedaży konkretnych produktów ze sklepu internetowego
  • nie działa serwer odpowiedzialny za stronę
  • połączenie z serwerem zostało przerwane
  • nazwa domeny nie może zostać przekonwertowana na adres IP
  • wprowadzona nazwa domeny nie istnieje, co jest spowodowane usunięciem strony
  • adres URL został przeniesiony w inne miejsce np. podczas migracji serwisu na inny CMS
  • nie zostało wykonane przekierowanie 301 lub 302
  • dostęp do strony został ograniczony z powodu chwilowych prac

Jak naprawić error 404? 4 sposoby

Błąd 404 wymaga szybkiej reakcji, ponieważ każdy taki problem ogranicza użytkownikom dostęp do Twojej witryny. Zauważ, że nie zawsze w takiej sytuacji odbiorcy są pozbawieni wszystkich informacji. Niekiedy sprawnie i bez większych problemów może zostać przekierowany na działającą stronę internetową.

Jak naprawić error 404, żeby potencjalni klienci mogli z łatwością dotrzeć do celu? Do dyspozycji masz kilka najlepszych rozwiązań, a poszczególne z nich są naprawdę łatwe, więc nie będziesz mieć kłopotów z samodzielnym rozwiązaniem problemu.

1. Wykorzystaj przekierowanie 301

Jednym z najlepszych sposobów na naprawę błędu 404 jest przekierowanie wartościowych podstron na inne.

Pomoże Ci w tym właśnie przekierowanie 301, czyli kod odpowiedzi, który sygnalizuje przeglądarce, że dana strona już nie istnieje, tylko obecnie znajduje się pod innym adresem.

Zwróć uwagę na to, że przekierowanie 301 nie przenosi całkowicie mocy na nowy adres.

2. Zgłoś strony do usunięcia

Jeśli w obrębie Twojej strony znajduje się wiele błędów 404 i nie zależy Ci na ich przekierowaniu na inne podstrony, to możesz je po prostu usunąć.

Wystarczy, że wykorzystasz do tego konsolę Google i tam zgłosisz chęć trwałego pozbycia się tych zakładek.

Pamiętaj tylko o tym, żeby usunąć je z mapy strony, a także odświeżyć linkowanie wewnętrzne, żeby do nich nie prowadziły przekierowania z innych podstron.

3. Sprawdź poprawność adresu URL

Niekiedy błąd 404 wynika po prostu z literówki i źle zapisanego adresu URL.

Dlatego przed opublikowaniem artykułu na zewnętrznej stronie czy po prostu dodaniu witryny do katalogu, koniecznie sprawdź, czy adres jest poprawny.

Jeśli pojawił się tam jakiś błąd, to popraw go, a wtedy z łatwością naprawisz error 404.

4. Przeskanuj komputer

Zastanawiasz się, jak naprawić błąd 404, który pojawił się podczas przeglądania sieci?

W takiej sytuacji warto rozpocząć od odświeżenia strony oraz przeskanowania komputera przy pomocy programu antywirusowego. Czasem zdarza się, że to złośliwe oprogramowanie wymusza pojawienie się error 404 na konkretnych stronach internetowych.

Uważaj na tego typu problemu, ponieważ wirus może uszkodzić bądź zmodyfikować plik systemowy „Hosts”, co znowu powoduje wyświetlanie się nieprawidłowych informacji.

Dlaczego warto naprawić błąd 404?

Error 404 to nie tylko utrudnienie dla użytkowników, którzy chcieli odwiedzić konkretną podstronę bądź znaleźli link do Twojej witryny na zewnętrznej stronie. Warto również zwrócić uwagę na konsekwencje, jakie te błędy mają podczas pozycjonowania.

W końcu wyszukiwarka Google negatywnie ocenia pojawienie się error 404 – szczególnie jeśli jest ich więcej na jednej stronie. W takim przypadku roboty oceniają witrynę, jako źle utrzymaną.

Tym samym martwe linki wpływają na ranking, a to może doprowadzić do zmniejszenia pozycji w SERP. W niektórych przypadkach Google całkowicie zaprzestaje indeksowania strony www.

Polecamy: Jak wymyślić dobrą nazwę firmy w 2024 roku? 9 skutecznych porad

Jednak nie musisz przejmować się tak poważnymi konsekwencjami, jeśli sporadycznie pojawi się błąd 404 na Twojej stronie. Przeważnie dotyczy to sytuacji, gdy występuje duża liczba stron z tym błędem.

Zwróć również uwagę na to, że error 404 powoduje ograniczenie zaufania, a do tego zniechęca odbiorców do otwierania poszczególnych linków. W ten sposób możesz stracić całkiem spore grono potencjalnych klientów. Tym bardziej że wielu użytkowników może nie zadać sobie trudu, związanego z włączeniem innej podstrony.

Jak znaleźć uszkodzone linki?

Wiesz już, jak ważne jest zapobieganie powstawaniu błędu 404. Jednak odnajdywanie tego problemu w przypadku bardziej rozbudowanych stron internetowych bywa naprawdę trudne. Szczególnie gdy zależy Ci również na kontroli zewnętrznych linków.

W takim przypadku skorzystaj z bezpłatnych narzędzi, które pomogą Ci wyłapać error 404. Wśród nich najpopularniejsze są trzy poniższe przykłady.

1. Google Search Console

Jeśli roboty Google znajdą błędy 404 związane z Twoją witryną, to z pewnością taka informacja zostanie wyświetlona w Twoim panelu w narzędziu Google Search Console. Możesz tam również zaznaczyć, że problem został już naprawiony.

Przejdź do Google Search Console

Tak naprawdę to narzędzie daje Ci jeszcze więcej możliwości, a jedną z najciekawszych funkcji jest wyszukiwania błędów w plikach robots.txt, a także używanie statystyk indeksowania do sprawdzania, jak często Twoja strona internetowa była indeksowana przez Googlebot.

2. Dead Link Checker

Bez wątpienia Dead Link Checker to jeden z najszybszych i najłatwiejszych sposobów wyszukiwania wewnętrznych i zewnętrznych stron 404. Prosta obsługa z pewnością zachęci Cię do regularnej kontroli strony.

Przejdź do Dead Link Checker

Tym bardziej że wystarczy wpisać adres URL witryny, którą chcesz sprawdzić. Możesz zaznaczyć jedną z dwóch dostępnych opcji: sprawdzenie konkretnej podstrony lub całą stronę. Musisz chwilę poczekać, a w końcu otrzymasz wyniki tej analizy z ewentualnymi błędami, kodami stanu oraz adresem URL.

3. W3C Link Checker

Kolejnym ciekawym narzędziem jest WC3 Link Checker, wyróżniający się naprawdę dokładnym testowaniem stron internetowych. Dlatego ten proces trwa nieco dłużej w porównaniu do dwóch poprzednich przykładów.

Przejdź do WC3 Link Checker

Sposób działania tej aplikacji polega na wpisaniu adresu URL, a następnie na oczekiwaniu na rezultaty.

Co powinna zawierać strona 404?

Standardowy wygląd strony z błędem 404 jest nieatrakcyjny i zazwyczaj powoduje dość szybkie wyłączenie. Jednak nie zawsze musi się to wiązać z takimi konsekwencjami.

Zamiast tego możesz stworzyć szablon dla tej strony, a wtedy z pewnością stanie się bardziej atrakcyjna dla odbiorców. Pamiętaj tylko o tym, że istotne jest to, aby witryna była nowoczesna, dość prosta, czytelna, a przede wszystkim dostarczała odbiorcom kilku ważnych informacji.

Ciekawym zabiegiem jest wykorzystanie tego samego stylu, co pozostałe podstrony. Oprócz tego dodaj to samo logo, kolory, fonty i stopkę. W ten sposób użytkownicy z jeszcze większą łatwością rozpoznają Twoją witrynę.

Zwróć jedynie uwagę na to, żeby odbiorca nie musiał przewijać strony. Po prostu powinna mieścić się w obrębie jednego ekranu – to tzw. above the fold.

Najważniejsze elementy strony błędu 404

  • firmowe logo
  • krótki komunikat wyjaśniający – dodaj tak informacje na temat tego, gdzie aktualnie znajduje się użytkownik i z jakiego powodu nie wyświetla mu się treść
  • przyciągającą uwagę grafikę, która jest dopasowana do identyfikacji wizualnej i grupy docelowej
  • linki nawigacyjnej, dzięki czemu potencjalny klient będzie mógł przenieść się na docelową lub bardziej wartościową podstronę, zazwyczaj dodawane są linki do strony głównej najpopularniejszej podstrony bądź kategorie
  • linki do artykułów, które mogą zainteresować odbiorców, mogą to być również odnośniki do produktów i promocji
  • kody rabatowe – to ciekawy sposób na zachęcenie użytkowników do zgłoszenia błędu 404 lub po prostu pozostania na stronie
  • wezwanie do działania (call to action)
  • informacje kontaktowe – szczególnie przydatny jest e-mail, formularz kontaktowy bądź numer telefonu
  • pasek wyszukiwania – skorzystaj z tego elementu tylko wtedy, gdy w obrębie strony została wdrożona wewnętrzna wyszukiwarka

Pamiętaj, że nie musisz dodawać wszystkich wspomnianych elementów na stronie error 404. Po prostu wybierz elementy, które zachęcą użytkowników do przejścia na wybrane podstrony, zachęcą do skorzystania z Twojej oferty, a przede wszystkim nie wpłyną negatywnie na zaufanie, jakim darzą Cię odbiorcy.

Zachowaj przy tym umiar, a wtedy strona z pewnością będzie czytelna i w pełni zrozumiała dla użytkowników. Wówczas z pewnością nie wpłyną na spadek konwersji, a wręcz mogą stać się kolejnym powodem, dla którego odbiorcy skorzystają z Twojej oferty – z pewnością pomoże w tym kod rabatowy lub inna metoda rekompensaty.

    Hej! Potrzebujesz pomocy lub chcesz skorzystać z naszej oferty?

    Już od 8 lat pomagamy firmom zdobywać klientów w sieci. Sprawdź naszą ofertę:

    Project Manager

    Łukasz Pietras
    Project Manager
    dostępny

    Napisz na kontakt@zdobywcysieci.pl lub zadzwoń pod numer 501-757-664, żeby omówić warunki współpracy. Możesz także zostawić kontakt do siebie, a oddzwonię w ciągu 24 godzin. Czekam na kontakt :)