fbpx

Jak założyć bloga? Darmowy poradnik WordPress 2024

Blog na stronie jest wręcz niezbędny, jeśli chcesz przyciągnąć jeszcze większe grono odbiorców czy też potencjalnych klientów. Poza tym nie musisz mieć programistycznej wiedzy, żeby samemu założyć swój własny blog. Wystarczy, że poświęcisz na to trochę czasu i skorzystasz z naszego darmowego poradnika.

jak założyć bloga wordpress krok po kroku

Dzięki temu dowiesz się, jak założyć bloga w zaledwie 15 minut. Sprawdź, jakie to jest łatwe!

Dlaczego warto mieć bloga?

Prowadzenie bloga już od dawna nie jest utożsamiane z nastoletnimi zwierzeniami czy prowadzeniem pamiętnika. Obecnie jest to jeden ze sposobów na dzielenie się swoją wiedzą, doświadczeniem czy po prostu jedno z narzędzi marketingowych.

W końcu merytoryczne i zoptymalizowane artykuły to doskonała metoda ściągania rzeszy odbiorców z wyszukiwarki Google, zwiększenia widoczności w sieci, a nawet budowania pozycji eksperta.

Tak naprawdę to jedynie od Ciebie zależy, jaką funkcję będzie pełnił blog. Masz mnóstwo opcji do wyboru, bo we wpisach możesz pokazać, jak działają oferowane przez Ciebie produkty. Ponadto w skuteczny sposób zachęcisz do skorzystania z Twoich usług, a do tego “przemycisz” mnóstwo potrzebnej wiedzy. Dzięki temu obserwatorzy przekonają się, że jesteś prawdziwym ekspertem i zrozumieją, że Twoja oferta jest im potrzebna.

Zapewniamy, że przemyślanie prowadzony blog pomoże osiągnąć Ci wiele różnych celów. Istotne jest tylko to, żebyś zadbał o strategię, bo to właśnie ona zapewni Ci sukces, a poszczególne wpisy będą ze sobą spójne.

Możliwość pozyskania nowych klientów i dostarczenie im potrzebnych informacji, to nie są jedyne powody, dla których warto prowadzić blog.

Wiele osób podkreśla, że blog jest dobrym sposobem na:

  • Poprawę umiejętności pisania,
  • Podzielenia się specjalistyczną wiedzą – w takim przypadku powstają blogi firmowe, dzięki którym zaczynasz być postrzegany jako ekspert w swojej branży,
  • Stworzenie lojalnej i zaangażowanej społeczności – tutaj niezbędnym elementem będzie sekcja komentarzy oraz prowadzenie dyskusji z odbiorcami,
  • Zarobienie pieniędzy – masz całkiem sporo możliwości, dzięki czemu blog to może być Twoje główne źródło zarobku.

Co jest potrzebne do założenia bloga?

Potrzebujesz zaledwie kilku elementów, żeby założyć swój własny blog.

Przede wszystkim potrzebny Ci jest hosting, domena oraz WordPress.org, czyli bezpłatna platforma blogowa.

Dzięki usłudze WordPress będziesz mógł bez problemu zarządzać i modyfikować swoją stronę internetową. Nie możesz zapomnieć o żadnym z tych elementów, bo tylko razem sprawią, że witryna będzie dostępna dla odbiorców, a Tobie pozwoli na realizację wcześniej założonych celów.

Zwróć również uwagę na to, że WordPress jest tak chętnie wybierany przez odbiorców – aż 39% wszystkich witryn na świecie korzysta z tego rozwiązania – ponieważ jest łatwy w konfiguracji.

Dlatego pokażemy Ci, jak założyć bloga na tej platformie. Sprawdź, jak łatwo możesz to zrobić w zaledwie kilku krokach!

Jak założyć bloga WordPress? Poradnik krok po kroku 2024

1. Znajdź swoją niszę

Jeszcze zanim zaczniesz konfigurować swoją stronę, to ważne jest to, żebyś dokładnie przemyślał jej tematykę. W końcu ma to ogromny wpływ na liczbę odwiedzin czy konkurencję, z jaką będziesz musiał się zmierzyć. Do wyboru masz wiele ciekawych opcji, a najlepiej, jeśli zdecydujesz się na opcję, która jest powiązana z Twoim biznesem lub po prostu z zainteresowaniami.

Zwróć uwagę na to, że obecnie w sieci znacznie większy potencjał mają blogi niszowe od tych personalnych. Przede wszystkim ze względu na mniejszą konkurencję, wartość marketingową i merytoryczną, a także większe możliwości zarobku –  to ważne, gdy chcesz korzystać z programów afiliacyjnych. Interesującym pomysłem jest też połączenie tych opcji, choć zanim się na to zdecydujesz, to zastanów się nad tym, co jest dobre dla Twojej grupy docelowej.

Jakie blogi są najpopularniejsze?

  • Fitness i zdrowie – choć konkurencja jest naprawdę spora, to i tak warto założyć bloga o tej tematyce. W końcu coraz więcej osób interesuje się zdrowym trybem życia, sportem czy prawidłowym odżywianiem. Tego typu blogi mogą prowadzić: trenerzy personalni, firmy cateringowe, dietetycy, sklepy ze sprzętem sportowym.
  • DIY – odnawianie mebli, recykling ubrań i sprzętu domowego, a do tego majsterkowanie i samodzielne wykonywanie prac domowych – to naprawdę popularna tematyka, nic więc dziwnego, że tak wiele osób prowadzi blogi o tej tematyce, a przede wszystkim czyta takie wpisy. Kto powinien założyć takiego bloga? Sklepy z półproduktami i artykułami papierniczymi, osoby interesujące się szyciem, modą, majsterkowaniem, przerabianiem mebli, a nawet firmy z farbami, tkaninami czy meblami.
  • Finanse – bez wątpienia to właśnie blogi o tematyce finansowej zapewniają największe dochody. Przede wszystkim ze względu na specyfikę tej branży i niewielką liczbę ekspertów, piszących merytoryczne treści. Poza tym możesz sporo zarobić na współpracy, programach partnerski oraz na linkach afiliacyjnych. Tak naprawdę całkiem sporo osób może skorzystać z tego rozwiązania. Szczególnie, jeśli jesteś doradcą finansowym, księgowym, radcą prawnym, uczysz inwestowania, oszczędzania i planowania wydatków.

Jak wybrać odpowiednią niszę?

Kieruj się przede wszystkim swoimi zainteresowaniami, bo to właśnie teksty o takiej tematy będą najciekawsze. Poza tym z chęcią będziesz pogłębiać swoją wiedzę, śledzić nowinki z branży czy też czytać wpisy z konkurencyjnych stron. Zrób to tylko w taki sposób, żeby się wyróżnić. Dlatego przedstaw temat z nieco innej perspektywy, dorzuć garść interesujących treści, oprzyj się na swoim doświadczeniu i koniecznie wykorzystaj odpowiednie słowa kluczowe. Dzięki temu ściągniesz obiorców z wyszukiwarki Google, a jednocześnie zachęcisz ich do dłuższych odwiedzić, bo spodobają im się Twoje merytoryczne artykuły.

2. Zdecyduj się na platformę blogową

Wiesz już, jaką tematykę ma obejmować Twój blog firmowy? Świetnie! W takim razie pora na kolejny krok, który dotyczy wyboru platformy blogowej, która służy do zarządzania treścią – to tzw. CMS. To właśnie to miejsce posłuży Ci do edycji, publikacji czy modyfikacji tekstów, wyglądu strony internetowej oraz wszelkiego rodzaju multimediów.

Do wyboru masz całkiem sporo różnych platform, ale szczególnie polecamy Ci WordPress i to właśnie na nim skupimy się w tym poradniku, dotyczącym zakładania blogów.

Podobne: Co to jest WordPress? 10 podstawowych zalet

Darmowe platformy blogowe

Chcesz rozpocząć swoją przygodę z blogowaniem, a zarazem zależy Ci na maksymalnym ograniczeniu kosztów? W takim razie postaw na jedną z darmowych i naprawdę popularnych platform blogowych typu Blogger lub Tumblr.

Musisz jednak zdawać sobie sprawę z ograniczonych możliwości tych serwisów, co szczególnie dotyczy problemów z zarabianiem na płatnych reklamach. Taką opcję do wyboru masz dopiero wtedy, gdy wybierzesz własną domenę. W takim przypadku zyskujesz kontrolę nad swoją stroną, zyskujesz większą wartość marketingową, a do tego możesz samodzielnie decydować o tym, jakie treści znajdą się na stronie. Warto też wspomnieć o indywidualnym wyglądzie, co tak bardzo przyciąga odbiorców.

Czym zatem wyróżniają się darmowe platformy blogowe? Przede wszystkim masz całkowicie darmową subdomenę. Choć jednocześnie jesteś uzależniony od tego, czy dany serwis będzie istnieć.

Dobrym przykładem jest Blog.onet.pl, który funkcjonował od 2004 roku, ale został zamknięty w 2012 roku. Wtedy większość blogerów została wręcz zmuszona do przeniesienia dodanych treści na inną platformę. W innym przypadku strona trafiła do archiwum. Dlatego takie korzystanie z darmowych platform blogowych zawsze wiąże się z ryzykiem.

Oprócz tego często są wyświetlane dość agresywne reklamy i jesteś zobowiązany do bezwzględnego przestrzegania regulaminu serwisu. Jeśli jakiś użytkownik zgłosi ich naruszenie, to otrzymasz upomnienie, Twoje konto zostanie zablokowane na kilka dni lub całkowicie zbanowane. To tworzy spore ryzyko, że Twoja praca się zmarnuje.

Dlatego jeżeli chcesz zarabiać na blogowaniu, to zdecyduj się na bloga na własnej domenie.

Platformy blogowe oparte o własny hosting

To właśnie platformy z hostinigiem są dostosowane do prowadzenie bloga z własną domeną. Zatem to połączenie jest idealne wtedy, gdy zależy Ci na profesjonalnym rozwiązaniu, które zapewni Ci szerokie grono odbiorców, zyski i rozpoznawalność.

Zauważ także, że zyskujesz pełną kontrolę nad tym, jak będzie prezentować się Twoja strona. Możesz też bez obaw tworzyć dowolne treści, które zachęcą odbiorców do skorzystania z Twojej oferty lub po prostu chętnie będą Cię częściej odwiedzali.

Masz do wyboru całkiem sporo opcji do wyboru, jeśli chodzi o hostowane systemy zarządzania treścią. W tym przypadku znów WordPress.org należy do najpopularniejszych opcji, którą szczerze Ci rekomendujemy. Poza tym musisz zdecydować się na odpowiedniego hostingodawce.

W tym przypadku sprawa jest dość indywidualna i możesz kierować się ceną, kwotą za odnowienie usług czy miejscem, jakie zyskasz. Koniecznie zwróć też uwagę na sprawnie działającą pomoc techniczną, dostępność samouczków, podcastów i filmów instruktażowych. Dotyczy to nie tylko obsługi panelu administracyjnego hostingu, ale również korzystania z niego czy instalacji WordPress.

3. Wymyśl oryginalną nazwę domeny

Pora rozpocząć dalsze planowanie, aby już wkrótce Twój blog stał się rozpoznawalny wśród odbiorców. Przede wszystkim wymyśl chwytliwą i oryginalną nazwę. Domena powinna być przede wszystkim łatwa do zapamiętania, związana z Twoją branżą i ofertą, a do tego wyróżniająca się – dzięki temu zyskasz sporą przewagę nad konkurencją.

Czy wiesz w ogóle czym jest domena? To nazwa Twojej strony internetowej, którą użytkownicy będą wpisywali w wyszukiwarce i właśnie przy jej pomocy odnajdą Cię w sieci.

Ta usługa jest płatna, choć nie musisz obawiać się dużych kosztów. Zazwyczaj podpisujesz umowę na rok, a później możesz ją przedłużyć – jeśli chcesz nadal prowadzić blog i nie masz zamiaru zmieniać jego nazwy.

Musisz tylko zwrócić uwagę na to, żeby nazwa strony była unikatowa. Dlatego jeszcze na wstępnym etapie planowania, sprawdzaj, czy dany adres jest już zajęty. Możesz próbować różnych kombinacji, ale pamiętaj, że może to być mylące dla odbiorców. Szczególnie jeśli tę nazwę zajmuje Twoja konkurencja.

Podobne: Jak wybrać nazwę domeny? 7 kluczowych zasad

Domeny mogą różnić się między sobą nie tylko samą nazwą, ale również końcówką. W tym przypadku kieruj się przede wszystkim tym, do kogo chcesz kierować tworzone treści i jaki ma mieć charakter Twoja strona. Jeśli zależy Ci na uniwersalności, a do tego będziesz pisać po polsku, to najlepszym rozwiązaniem jest .pl lub .com (to też międzynarodowy skrót).

Coraz popularniejsze stają się też .net oraz .com.pl. Natomiast jeśli jesteś nastawiony na edukację, to dobrze sprawdzi się końcówka .edu.

4. Załóż konto hostingowe

Masz już wymyśloną nazwę strony? Zatem pora przejść do firmy hostingowej. To kolejny ważny element, który przybliży Cię do założenia bloga. W tym przypadku jeszcze ważniejsza staje się sprawna pomoc techniczna, prosta obsługa panelu administracyjnego i ciekawa oferta.

Dlatego poświęć chwilę na przeanalizowanie różnych ofert, bo wiele najpopularniejszych hostingodawców wcale nie zapewnia Ci korzystnych warunków. Poza tym nie ograniczaj się jedynie do kwoty, jaką zapłacisz za pierwszy rok użytkowania. W końcu jeżeli osiągniesz sukces lub po prostu dalej będziesz czuć motywację do pisania nowych artykułów, to na pewno będziesz chciał, żeby to trwało jeszcze dłużej.

Właśnie z tego powodu koniecznie sprawdź, ile będzie kosztowała odnowa współpracy. Zwróć też uwagę na to, że większość stron dodaje kwoty netto, a nie brutto, więc dodaj do niej jeszcze podatek VAT 23% – szczególnie, jeśli nie masz swojej działalności bądź nie jesteś vatowcem.

Czym dokładnie jest hosting? Otóż decyduje o tym, jak funkcjonuje Twoja strona internetowa. Ma też ogromny wpływ na wydajność serwisu, a sam host zapewnia, że blog jest dostępny bez ograniczeń, a witryna działa bez zarzutu.

Zwróć również uwagę na to, z jakim ryzykiem się to wiąże. Jesteś uzależniony od zewnętrznej firmy, która przechowuje zebrane dane na swoich serwerach. Jeśli dojdzie do jakiejś awarii, to możesz je stracić, a Twoja strona nie będzie działać.

Najlepiej obrazuje to sytuacja z marca 2021 roku, kiedy to doszło do pożarów serwerowni OVH. W wyniku tego zdarzenia wiele firm utraciło swoje dane, a ich strony nie działały przez kilka dni.

Czy w takim razie warto korzystać z tego rozwiązania? Oczywiście, że tak. Choć problemy mogą się pojawić, to jednak Twoje dane i cała strona i tak będą tam dużo bezpieczniejsze, niż na Twoim serwerze dyskowym. W końcu takie awarie są dość rzadkie, a do tego możesz skorzystać z pomocy ekspertów czy nawet ubiegać się o odszkodowanie. Poza tym jest to najwygodniejsza opcja dla odbiorców.

Jak założyć konto hostingowe?

Wejdź na stronę internetową wybranego hostingodawcy – do wyboru masz m.in. Hostinger, Home, Hosting House, Cyberfolks, OVH czy Zenbox – właśnie to są najpopularniejsze firmy hostingowe w Polsce.

Zdecyduj się na dopasowany plan hostingowy – do dyspozycji masz wiele ciekawych opcji, różniących się między sobą ceną, oferowaną przestrzenią, liczbą e-maili oraz sub-domen. Weź też pod uwagę czas trwania umowy oraz formę płatności – zazwyczaj możesz skorzystać z jednorazowej rocznej opłaty lub miesięcznego abonamentu. Poza tym w trakcie składania zamówienia uzupełnij wszystkie dane. Jeśli chcesz otrzymać fakturę VAT, to pamiętaj o tym, żeby dodać też NIP i nazwę firmy.

Przejdź do metody płatności – skoro masz już wybrany pakiet, to teraz musisz za niego zapłacić. Do Twojej dyspozycji są najpopularniejsze bramki płatnicze, szybkie przelewy, Blik oraz PayPal.

Sprawdź e-mail – gdy już cała transakcja zostanie przetworzona i opłacona, to pora zakończyć etap rejestracji hostingu. W tym celu koniecznie wejdź na e-mail podany podczas składania zamówienia. W wiadomości otrzymasz dane do hostingu, a dzięki nim dostaniesz się do panelu, z którego będziesz mógł później korzystać i kierować swoją stroną. Poza tym umożliwi Ci to zainstalowanie WordPress, ale o tym przekonasz się w kolejnym kroku.

5. Rozpocznij przygodę z WordPress

Masz już naprawdę mocne podstawy, które pomału urzeczywistniają Twoje marzenie o założeniu własnego bloga. Teraz musisz zadbać o to, żeby zainstalować WordPress, czyli system zarządzania treścią, a dzięki niemu nie musisz mieć programistycznej wiedzy, żeby swobodnie modyfikować teksty oraz wygląd bloga.

Instalacja WordPressa

W zależności od tego, jakiego wybrałeś hostingodawcę, to instalacja WordPressa może się odbywać na nieco innych zasadach. Jednak w każdym przypadku musisz zalogować się do swojego konta na hostingu – wykorzystaj do tego dane, otrzymane w e-mailu.

Później wystarczy, że włączysz auto instalator WordPress. W Twoim panelu może pojawić się opcja auto instalator i dopiero w następnym kroku będziesz musiał zaznaczyć WordPress. Coraz więcej hostingodawców dodaje już specjalną funkcję do instalacji WordPressa.

Następnym etapem instalacji jest uzupełnienie podstawowych danych dostępu. Dotyczy to adresu URL strony, nazwy administratora, e-maila (posłuży Ci do logowania się na blogu), nazwy witryny, języka i hasła dostępu.

Masz już wypełnione te wszystkie pola? W takim razie kliknij przycisk „instaluj” i poczekaj kilka minut. Zazwyczaj ten proces trwa chwilę, więc w tym czasie zrób sobie pyszną herbatę lub pobudzającą kawę, a po Twoim powrocie przekonasz się, że właśnie samodzielnie zainstalowałeś WordPress. Gratulacje!

Logowanie do panelu administracyjnego

Skoro WordPress został już przypięty do Twojego hostingu, to teraz możesz nareszcie zalogować się na bloga. W tym celu wystarczy, że wpiszesz adres strony, a później dodasz końcówkę: /wp-admin np. blog.pl/wp-admin/. Dzięki temu zostaniesz automatycznie przeniesiony na stronę, gdzie możesz się zalogować.

Wykorzystaj dane, jakie podałeś podczas instalacji WordPress, wpisz je i kliknij zaloguj. Właśnie dostałeś się do kokpitu, gdzie znajduje się panel administracyjny, dzięki któremu możesz swobodnie zarządzać swoim blogiem – dodawać podstrony, zmieniać motyw, modyfikować treści, budować menu i jeszcze więcej. Sam widzisz, że te dane dają Ci spore możliwości, dlatego nikomu ich nie udostępniaj. W końcu, jeśli trafią do niepowołanej osoby, to możesz nawet utracić dostęp do bloga.

Skoro już wiesz, jak ważna jest ochrona danych, to powróć do dalszego poznawania panelu administracyjnego WordPress. Jak widzisz jest on bardzo intuicyjny, a zarazem dość rozwinięty. Jednak na samym początku skup się jedynie na podstawowych zakładkach:

  • Wpisy – to tam będziesz dodawać kolejne artykuły, recenzje, aktualności czy instrukcje. Dokładnie to, co zachcesz przekazać swoim odbiorcom. Przy pomocy tej zakładki możesz też swobodnie modyfikować treści, które już zostały opublikowane, przyporządkować je do określonych kategorii, a nawet usunąć konkretne artykuły.
  • Wygląd – już sama nazwa wskazuje na to, do czego służy ta zakładka. Chodzi tu oczywiście o wygląd blog, możesz tam zainstalować jeden z dostępnych motywów, a także ręcznie dostosować niektóre funkcje.
  • Wtyczki – dzięki nim blog staje się jeszcze bardziej funkcjonalny, bezpieczniejszy czy nawet pozbawiony spamu. Wystarczy, że zainstalujesz sprawdzone wtyczki. Na stronie nie powinno ich być zbyt dużo, bo ją to obciąża i spowalnia. Jednak kilka podstawowych może wyróżnić Twój blog, a przede wszystkim zwiększyć jej użyteczność.

6. Wybierz motyw dla swojego bloga

Nie zadowala Cię domyślny wygląd Twojego bloga? Wcale nas to nie dziwi. W końcu przy pomocy takiego motywu trudno będzie Ci zachęcić odbiorców do pozostania na Twojej stronie. Nawet wtedy, gdyby artykuły były naprawdę ciekawe, merytoryczne i przydatne. Po prostu nowoczesny szablon to podstawa. Dlatego pora przejść do kolejnego kroku poradnika o tym, jak założyć bloga.

Pamiętaj też o tym, jaki NIE powinien być Twój blog – pełen różnych kolorów i fontów, zbyt dużej liczby efektów ruchowych i skomplikowany w obsłudze. Jeśli stworzysz właśnie taką stronę, to możesz zniechęcić użytkowników do korzystania z niej. Po prostu będzie to mało przyjemne, a znalezienie odpowiednich treści zajmie zbyt wiele czasu.

Jednak nie oznacza to, że masz się obawiać tworzenia bloga. W tym przypadku (podobnie jak w modzie) kieruj się zasadami przyjętymi przez Coco Chanel, czyli mniej znaczy lepiej.

Dlatego postaw na maksymalnie 2-3 kolory, a w tym jeden powinien być biały lub czarny. Wystarczą Ci też 2 różne fonty – jeden do nagłówków, a kolejny do tekstu podstawowego. Natomiast efekty ruchowe ogranicz jedynie do pojedynczych blogów bądź do elementów, które mają być widoczne już przy pierwszej wizycie na stronie.

Jeśli nie znasz się na projektowaniu stron, to możesz też skorzystać z pomocy ekspertów lub samodzielnie wybrać jeden z dostępnych motywów. Dzięki temu blog nabierze spójnego charakteru i stworzy bardziej przyjazne środowisko dla odbiorców.

WordPress to dobry CMS także z tego względu, że oferuje Ci ponad 3 000 motywów.

Zwróć tylko uwagę na to, że niektóre z tych opcji są darmowe, a inne płatne. Domyślny wygląd to szablon Twenty Nineteen i choć możesz go mocno zmodyfikować, to jednak trudno będzie Ci zrobić z niego coś naprawdę nowoczesnego. Tym bardziej jeśli nie masz wiedzy z zakresu programowania czy grafiki, a do tego dopiero zaczynasz swoją przygodę z WordPressem.

Dlatego dużo lepiej zrobisz, jeśli zdecydujesz się na inny motyw. Wiesz już, że masz sporo różnych możliwości, które z łatwością dostosujesz do swojej branży, niszy czy po prostu gustu. Ważne jest jedynie to, żebyś w trakcie podejmowania decyzji wziął pod uwagę kilka najważniejszych elementów – to właśnie one zadecydują o funkcjonalności motywu. Dotyczy to:

  • Opisu – sprawdź, jakie funkcje zapewnia Ci dany motyw, a wtedy przekonasz się, czy odpowiada Twoim potrzebom.
  • Szybkości reakcji – motyw musi być responsywny, czyli dostosowany do urządzeń mobilnych. To zalecenia Google, a niedostosowanie się do nich może skutkować problemami z pozycjonowaniem. Poza tym możesz ograniczyć liczbę odwiedzających, którzy bardzo chętniej przeglądają sieć na smarfonach, tabletach i innych tego typu sprzętach.
  • Ocen użytkowników – najlepiej, jeśli postawisz na motyw z większą liczbą pozytywnych ocen. To właśnie one zwiększają wiarygodność twórców, a do tego dają Ci jasny sygnał, że ten szablon jest godny uwagi, funkcjonalny, bezpieczny i ładny.
  • Podglądu motywu – przekonaj się, jak prezentuje się motyw, gdy jest uzupełniony o przykładową treść czy multimedia. To da Ci jeszcze lepszy obraz tego, jak może prezentować się Twój blog, gdy już zaczniesz go prężnie rozwijać. Koniecznie zwróć też uwagę na układ strony, ponieważ jest to istotne dla użytkowników – w końcu wpływa na intuicyjność i łatwą obsługę strony internetowej.

Znalazłeś motyw, który spełnia Twoje wymagania, a do tego zachwycił Cię swoim wyglądem? Nie zdziw się, jeśli zaraz po instalacji będzie się prezentować nieco inaczej, niż w podglądzie. W końcu to jedynie szkielet, więc musisz go uzupełnić o treści, zdjęcia oraz inne multimedia. Dopiero wówczas blog nabierze charakteru i będzie dobrze wyglądać.

Istotne jest także to, że jeszcze na etapie wybierania motywu dla Twojej strony, możesz zdecydować się na różne opcje. Niektóre z dostępnych opcji są darmowe, a inne płatna. W drugim przypadku możesz zdecydować się na gotowe rozwiązanie lub takie, które są indywidualnie dostosowane. Choć brzmi to całkiem dobrze, to musisz wtedy zapłacić całkiem sporo pieniędzy – od 500 do nawet 2000 USD, Dlatego niewielu początkujących blogerów decyduje się na ten krok.

Jak dostosować motyw bloga?

Skoro masz już wybrany gotowy motyw, to teraz przyszedł czas na jego konfigurację, aby stał się jeszcze bardziej spersonalizowany, a przede wszystkim zgodny z Twoimi wymaganiami.

Ten etap jest naprawdę ekscytujący, bo na bieżąco widzisz efekty swojej pracy i możesz samodzielnie wpływać na to, jak prezentuje się blog.

Wystarczy, że wejdziesz w zakładkę wygląd, a następnie motywy. Na górze strony pojawi się przycisk dodaj – kliknij ten buton. Dzięki temu zostaniesz przeniesiony do biblioteki motywów. Później wybierz jeden z nich i zainstaluj go. Motyw powinien być już widoczny na Twojej stronie. W takim razie przejdź do jego dostosowywania. Taką opcję włączysz z kokpitu.

Znów wejdź w zakładkę wygląd i wybierz opcję dostosuj. Z tego panelu możesz zmieniać kolory motywu bądź fonty. Szczególnie jest to ważne, jeśli wybrany motyw nie ma polskich znaków. Wtedy włącz Typografię i zmień fonty – Heading Font Family to po porostu czcionki przy nagłówkach i tytułach, a Body Font Family dotyczą zwykłego tekstu artykuły.

Nie wiesz, jakie czcionki będą się dobrze komponowały ze sobą?

W takim razie skorzystaj z wirtualnych pomocników, dzięki którym zadbasz o czytelny tekst, a do tego fonty będą tworzyły naprawdę ciekawą parę.

Szczególnie pomogą Ci w tym strony:

  • Type Genius,
  • Font Pair,
  • Beautiful Web Type,
  • Femmebot,
  • Canva Font Combination,
  • Konkurencyjne witryny – znalazłeś strony z ciekawym połączeniem czcionek? W takim razie możesz się nimi zainspirować – choć lepiej, jeśli nie będziesz wzorować się na swojej konkurencji. W tym przypadku pomogą Ci sprytne rozszerzenia typu Font Finder do wyszukiwarki Google Chrome. Dzięki niemu z łatwością dowiesz się, jakie zostały użyte fonty, a nawet, jaki jest ich rozmiar w poszczególnych sekcjach.

Pamiętaj tylko o tym, żeby przed wybraniem fontów, sprawdzić, czy mają polskie znaki. W końcu ich brak może mieć ogromny wpływ na czytelność i funkcjonalność strony. Poza tym możesz skorzystać z inspiracji, udostępnianych przez specjalistów w mediach społecznościowych typu Instagram oraz Pinterest. Wielu z nich samodzielnie tworzy czcionki, ale najlepiej, jeśli zdecydujesz się na te, które znajdują się w bazie Google Fonts.

7. Zainstaluj przydatne wtyczki

Wtyczki to naprawdę obszerny temat. W końcu jest ich tak dużo, a zarazem są bardzo potrzebne na stronie internetowej – bez względu na jej typ czy rodzaj udostępnianych treści. Dlatego zadbaj o to, żeby na Twojej stronie znalazły się podstawowe pluginy.

Czym dokładnie są wtyczki? To zestawy narzędzi, z których możesz skorzystać na swoim blogu, jeśli korzystasz z WordPressa. Wtyczki są aktualizowane i modyfikowane, aby zapewniały Ci maksymalne bezpieczeństwo. Poza tym są dostosowywane do kolejnych wersji tego CMS.

Warto też zwrócić uwagę na fakt, że wtyczki pozwalają Ci na dowolną konfigurację strony internetowej, a przede wszystkim zwiększanie jej użyteczności. Niektóre pluginy są darmowe, a inne płatne – wielu twórców oferuje obie te opcje. Oprócz tego wtyczki mogą dotyczyć naprawdę wielu obszarów.

Chcesz skorzystać z możliwości, jakie oferują? W takim razie przekonaj się, jakie są najpopularniejsze i najbardziej przydatne wtyczki!

Yoast SEO

Bardzo prosta i intuicyjna wtyczka, umożliwiająca rozpoczęcie działań SEO na Twojej stronie. Dzięki niej z łatwością dodasz meta tagi do poszczególnych wpisów czy podstron. Jednocześnie sprawdzisz, czy tekst jest zoptymalizowany i zawarłeś w nim odpowiednią liczbę słów kluczowych. Wtyczka Yoast SEO pokaże Ci również, czy artykuł jest czytelny dla odbiorców. To dobra opcja dla osób początkujących, a do tego podstawowa wersja jest w pełni darmowa.

Elementor

Marzysz o samodzielnym tworzeniu strony lub bloga? W takim razie koniecznie skorzystaj z prostej w obsłudze wtyczki Elementor – w wersji płatnej nazywa się Elementor Pro. Przy jej pomocy z łatwością dodasz kolejne bloki, zdjęcia, sekcje z tekstem, paralaksę, cennik czy nagłówek. Oprócz tego zmienisz domyślne fonty i kolory bez zagłębiania się w zakładkę dostosuj. Elementor daje Ci też możliwość edycji marginesów, skorzystasz też z gotowych efektów ruchu.

Contact Form 7

Jeśli jesteś otwarty na współprace, a do tego chcesz zarabiać na swoim blogu i mieć stały kontakt z odbiorcami, to na Twojej stronie powinien pojawić się formularz kontaktowy. Dzięki niemu użytkownicy bądź firmy będą mogli z łatwością napisać do Ciebie wiadomość. Dlatego potrzebujesz odpowiedniej wtyczki, a jedną z najlepszych jest Contact Form 7. Przy jej pomocy stworzysz formularz dostosowany do Twoich potrzeb. Wystarczy, że dodasz konkretne pola, a następnie skopiujesz krótki kod i umieścisz go na stronie.

Big Commerce

Chcesz zarabiać na blogu? Zatem przyda Ci się wtyczka Big Commerce, która jest przeznaczona do e-commerce. Z nią możesz zacząć sprzedawać swoje produkty lub usługi bezpośrednio ze strony. To dobra alternatywa dla WooCommerce – ta opcja jest jeszcze bardziej rozbudowana, dlatego też warto z niej skorzystać. Ogromną zaletą Big Commerce jest także to, że nie spowalnia działania witryny, więc nie musisz obawiać się tego, że będzie spowalniać stronę.

WP Rocket

Skoro mowa już o szybkim ładowaniu strony, to potrzebujesz jeszcze jedną wtyczkę, która pomoże Ci utrzymać taki stan. Chodzi tu o kolejne popularne narzędzie, czyli o WP Rocket. To naprawdę bardzo uniwersalne rozwiązanie. W końcu przy pomocy tej wtyczki zmniejszysz nadmiar bazy danych, a nawet zminimalizujesz CSS czy JavaScript. To sprawi, że blog będzie działać naprawdę sprawnie – zwróć na to uwagę, jeśli zależy Ci na dodawaniu różnych treści, także tych multimedialnych.

Back WPup

Zawsze może zdarzyć się awaria strony internetowej, która pozbawi Cię dostępu do istotnych danych. Dlatego koniecznie zainstaluj wtyczkę Back WPup. Dzięki niej zyskasz kopię zapasową swojego bloga, którą możesz trzymać na dysku komputera – tak naprawdę jeszcze lepiej, jeśli będziesz ją przechowywać w różnych miejscach.

Antispam Bee

Jeśli udostępniasz możliwość komentowania na blogu, to spodziewaj się spamu – niechcianych reklam o treści erotycznej, bezsensownych wiadomości oraz ciągu przypadkowych znaków. Na pewno nie chcesz, żeby takie komentarze zaśmiecały Twoją stronę, więc zadbaj o większe bezpieczeństwo. Pomoże Ci w tym wtyczka Antispam Bee. Z jej pomocą poradzisz sobie ze spamem, a do tego z łatwością będziesz moderować pojawiające się komentarze. Poza tym to narzędzie jest bardzo popularne, jest wysoko oceniane przez Internautów i jest dostępne w wersji darmowej.

Cookie Notice for GDPR & CCP

Jesteś zobowiązany do tego, żeby poinformować odbiorców o tym, że wykorzystujesz pliki cookie. Oczywiście musisz też przestrzegać zasad RODO. Dlatego po wejściu na Twojego bloga powinno być widoczne okienko z przekierowaniem do ogólnych zasad, użytkownik musi też wyrazić zgodę, aby dalej przeglądać stronę. Samodzielne dodanie takich funkcji może sprawić problem początkującym osobom, więc z pomocą znów przychodzą wtyczki.

Jedną z najlepszych opcji jest narzędzie Cookie Notice for GDPR & CCP, ponieważ działa kompleksowo. Poza tym nie będziesz mieć problemów z nadaniem mu bardziej indywidualnego charakteru, dzięki czemu z łatwością dopasuje się do wyglądu bloga. Możesz nawet wykorzystać te same fonty lub wiodące kolory.

Robin Image Optimazer

Jeśli na stronie dodajesz sporo multimediów, a szczególnie zdjęć, to ważne jest to, żeby były jak najmniejsze. Dzięki temu nie będą stanowiły zbyt dużego obciążenia, a przede wszystkim nie spowolnią jej działania. Pomoże Ci w tym wtyczka Robin Image Optimazer – dostępna w wersji płatnej i darmowej.

Z nią nie będziesz mieć problemów z optymalizacją zdjęć czy nawet kompresją wielu obrazków, a do tego z poziomu panelu zmniejszysz wielkość fotografii. Wtyczka jest dość intuicyjna i wiele zadań będzie wykonywać automatycznie, gdy już zaznaczysz odpowiednie opcje oraz zmienisz ustawienia tak, żeby spełniały Twoje wymagania.

Easy Table of Contents

Chcesz dodawać naprawdę długie i merytoryczne treści? W takim razie możesz dodać do nich spis treści, dzięki czemu odbiorcy z jeszcze większą łatwością odnajdą interesujące fragmenty. Poza tym nie musisz tego robić ręcznie. Wystarczy, że skorzystasz z pomocy wtyczki Easy Table of Contents. To narzędzie jest bardzo intuicyjne, więc nie będziesz mieć problemów z wybraniem odpowiedniego rodzaju nagłówku czy po prostu dodania spisu treści – nawet do istniejących już artykułów.

8. Zacznij promować bloga

Skoro Twój blog ma już odpowiedni wygląd, nazwę i hosting, to teraz pora przejść do napisania pierwszych artykułów. W końcu bez nich nie ma większego sensu rozpoczynać prac promocyjnych, bo pusta strona nie przyciągnie odbiorców. Dlatego dobrze przemyśl to, na jaki temat chcesz stworzyć wpisy. Najlepiej jeśli oprzesz się na wynikach wyszukiwarki Google i chętnie wpisywanych słowach kluczowych o niskiej konkurencyjności. Dzięki temu zwiększysz swoje szanse na ruch organiczny.

Nie przejmuj się też tym, że na samym początku Twoje artykuły nie będą zbyt lekkie, a ich napisanie zajmie Ci wiele dni. Z czasem nabierzesz większej wprawy, a napisanie krótkiej treści przyjdzie Ci z ogromną łatwością. Do tego momentu musisz po prostu stale ćwiczyć, doskonalić swoje umiejętności, a także zagłębiać się w zasady, na jakich opiera się Google.

Jakie powinny być treści dodawane na blogu?

  • Treści skierowane przede wszystkim do odbiorców – artykuły muszą być pomocne dla odbiorców, a do tego odpowiadać na postawione przez nich pytania. Nie możesz o tym zapomnieć, dlatego zawsze tłumacz bardziej skomplikowane pojęcia i wykorzystuj swoje doświadczenie.
  • Czytelne i łatwo dostępne treści – blog i wpis będzie się dobrze prezentować dopiero wtedy, gdy zadbasz o jego czytelność. To też oznaka wysokiej jakości oraz przemyślanej strategii. Właśnie z tego powodu tak ważne jest to, żebyś stosował nagłówki H1, H2 i H3, wypunktowania, pogrubienia kluczowych zdań oraz zdjęcia, które przyciągną uwagę odbiorców. Pamiętaj tylko o tym, że wyróżnią Cię jedynie wyraźne obrazki, wykresy lub filmy video. Szczególnie jeśli prezentują Twoje produkty.
  • Teksty nie mogą być skoncentrowane na celach komercyjnych – choć oczywiście możesz tworzyć treści, które mają zarabiać, to jednak nie możesz dać to odczuć odbiorcom. Dlatego nawet w trakcie recenzji jakichś produktów czy współpracy z firmami, musisz zachować obiektywizm. Inaczej stracisz wiarygodność w oczach czytelników. To samo dotyczy dużych reklam, widocznych na połowie strony. Taki obraz z pewnością nie będzie zachęcający, a jedynie zniechęci użytkowników do dalszego przeglądania.

Treści, które należy uzupełnić przed uruchomieniem bloga

  • O nas – to jedna z podstawowych sekcji, gdzie powinieneś się przedstawić. Poinformuj też, jaką tematyką się zajmujesz, czym wyróżnia się Twoja firma – jeśli ją prowadzisz. Poza tym pokrótce napisz, jakiego typu treści odbiorcy znajdą na Twoim blogu.
  • Kontakt – kolejna istotna sekcja, która umożliwi jeszcze skuteczniejszą wymianę wiadomości między Tobą a czytelnikami. Formularz kontaktowy lub po prostu e-mail jest też potrzebny, jeśli jesteś gotowy na współpracę z firmami.
  • Metatagi SEO – koniecznie uzupełnij meta title, description i teksty alternatywne zdjęć. Zrób to na każdej stronie – pomoże Ci w tym wtyczka Yoast SEO.

Sposoby na promowanie bloga

Ten darmowy poradnik dotyczy nie tylko tego, jak założyć bloga, ale również sposobu na jego skuteczną promocję. W ten sposób zyskasz rosnące grono odbiorców, co znowu wpłynie na rozpoznawalność w sieci i

1. Zacznij od znajomych

Masz całkiem sporą grupę znajomych, których mogą zaciekawić tworzone przez Ciebie treści? Zatem koniecznie napisz do nich wiadomość z linkiem do Twojej strony. Poproś ich również o podzielenie się tą informacją na ich profilach w mediach społecznościowych. Nawet jeśli niewielki odsetek przyjaciół czy rodziny to zrobi, to i tak w ten sposób dotrzesz do kolejnych osób.

2. Prześlij adres bloga do Google

Jednym z podstawowych sposobów na dostrzeżenie w sieci jest widoczność w wyszukiwarce. Dlatego tak ważne jest to, żeby został jak najszybciej zaindeksowany. Możesz poczekać aż roboty same odwiedzą Twoją stronę lub ręcznie powiadomić o wyszukiwarkę o istnieniu bloga. Zrobisz to w zaledwie kilka minut. Wystarczy, że zalogujesz się na swoje konto Google, przejdziesz do opcji prześlij adres URL i to już wszystko! W ciągu maksymalnie kilku tygodni Twoja strona powinna pojawić się w Google.

3. Odwiedź konkurencyjne strony

Stań się aktywnym użytkownikiem i zacznij odwiedzać konkurencyjne strony. Czytaj tam najnowsze posty, a później je komentuj. Koniecznie zostaw tam link do swojego bloga, a dzięki temu dostrzegą Cię ich czytelnicy.

Podobne: Jak promować stronę internetową? 5 skutecznych sposobów

Pamiętaj tylko o tym, jak ważna jest treść takich komentarz. Przede wszystkim muszą pokazywać Twoją wiedzę, zachowaj przy tym miły ton. Zadbaj także o to, żeby reklama była nienachalna, a jedynie możesz wspomnieć o tym, że sam napisałeś tekst o podobnej tematyce, wiec zapraszasz do wymiany opinii.

Taką samą aktywnością powinieneś wykazywać się też na forach, blogach i stronach, które są powiązane z Twoją niszą.

5. Zwiększ aktywność w mediach społecznościowych

Wybierz jeden kanał w mediach społecznościowych i wykorzystaj go do stworzenia lojalnej społeczności. Dlaczego powinieneś postawić na tylko jedną stronę? Bo tylko wtedy będziesz w stanie samodzielnie zająć się obsługą tego profilu, żeby przyniosło Ci to oczekiwane korzyści. Musisz też zdecydować się na odpowiedni serwis. Tak naprawdę najmniej opłacalny może być Facebook – jedynie, że chcesz założyć tam zamkniętą grupę. W innym przypadku zasięgi są tak ograniczone, że trudno jest tam trafić do konkretnych odbiorców. Duże lepszym wyborem będzie Instagram, YouTube, LinkedIn, TikTok bądź Pinterest.

6. Buduj listę mailingową

Wiesz już, jak założyć bloga, ale musisz też zdawać sobie sprawę z tego, co jest ważne w trakcie jego promocji. Przede wszystkim nie powinieneś opierać się jedynie na zewnętrznych kanałach typu media społecznościowe, bo w razie ich awarii możesz stracić dostęp do czytelników. Dlatego musisz tworzyć własną bazę danych. Najlepiej to zrobisz, jeśli zachęcisz odbiorców do zapisania się do newslettera – w zamian za to podaruj im darmowy mini e-book lub daj dostęp do płatnych treści. Dzięki temu zyskasz bezpośredni kontakt z odbiorcami, będziesz ich powiadamiać o nowych artykułach, produktach czy promocjach. Zwróć również uwagę na to, że w przypadku newslettera nie musisz obawiać się zmian w algorytmach. Tak naprawdę musisz przede wszystkim zadbać o przyciągający uwagę nagłówek i walkę z antyspamem, zainstalowanym na pocztach e-mailowych.

Jak zarabiać na własnym blogu WordPress?

Blog może stać się jedynie częścią Twojej strony lub sklepu online lub stanowić jej trzon. Tak naprawdę zależy to jedynie od Ciebie i koncepcji, jaką się kierujesz. W każdym z tych przypadków możesz na nim sporo zarobić. Choć często jest to uzależnione od tego, czym dokładnie się zajmujesz, a przede wszystkim od Twojej branży. Poza tym skorzystaj z kilku ciekawych sposobów, dzięki którym zaczniesz zarabiać na swoim blogu!

Płatne reklamy

Możesz zarabiać na swoim blogu, jeśli dodasz na nim reklamy. Ta opcja jest dostępna dla każdego – bez względu na Twoją niszę, tematykę czy grupę docelową. W tym celu najchętniej wybierany jest Google Adsense.

Zwróć tylko uwagę na to, żeby reklamy nie przytłaczały odbiorców. Dlatego kieruj się przede wszystkim użytecznością strony, a dopiero potem zarobkiem. Dzięki temu witryna będzie czytelna, a użytkownicy nie zrezygnują z odwiedzin.

Udział w programach partnerskich

Programy partnerskie to bardzo popularna opcja, kiedy to promujesz ofertę i zarabiasz prowizję od sprzedaży. Zazwyczaj kwoty te stają się wyższe, jeśli Twojego bloga odwiedza spora liczba osób, a do tego jesteś wiarygodny.

Istnieje całkiem sporo różnych programów partnerskich, z których możesz skorzystać. W Polsce jednym z najpopularniejszych rozwiązać jest Allegro Polecam, a także programy afiliacyjne oferowane przez firmy hostingowe i te organizowane przez banki.

Sponsorowane artykuły

Oczywiście nie może być ich zbyt dużo na Twojej stronie, ale sporadyczne artykuły sponsorowane, to całkiem dobry sposób na zarobek. Szczególnie, jeśli sam go napiszesz. W takim przypadku ustalasz cenę wpisu i piszesz go o jakimś produkcie lub usłudze. Bardzo często ma to formę recenzji, choć jest to dość indywidualna sprawa. To samo dotyczy zarobków. Czasem opiera się to jedynie na współpracy barterowej, a innym razem artykuły są w pełni odpłatne. Wówczas kwota jest uzależniona od ruchu na Twoim blogu lub liczby osób, które kliknęły link umieszczony w treści.

Sprzedaż własnych produktów i usług

Na blogu możesz zarobić naprawdę sporo pieniędzy. Wystarczy, że zaczniesz sprzedawać własne produkty i usługi – świetnie sprawdzają się gadżety z logo stworzonej marki bądź akcesoria nawiązujące do tematyki strony. Większość znanych blogerów poszła właśnie w tym kierunku. Musisz tylko poczekać na moment aż stworzysz dość lojalną społeczność, a przede wszystkim staniesz się rozpoznawalny w świecie.

Jeśli jesteś zdecydowany na ten sposób zarobku, to koniecznie zainstaluj wtyczkę WooCommerce lub Easy Digital Downloads – służy do automatycznej sprzedaży produktów cyfrowych bezpośrednio na blogu.

Zauważ, że na swoim blogu możesz oferować nie tylko produkty fizyczne, ale też te cyfrowe. Szczególnie popularne są e-booki oraz kursy online. W taki sposób możesz podzielić się swoją wiedzą, doświadczeniem, a przede wszystkim zyskać dodatkowe źródło dochodu.

Ile kosztuje założenie bloga?

Naprawdę nie musisz inwestować dużych kwot pieniędzy, żeby założyć swój własny blog firmowy. Dla wielu osób to bardzo ważny argument, przemawiający za tym sposobem zarobku, promocji czy po prostu tworzenia społeczności. Zwróć również uwagę na to, że możesz skorzystać z wielu darmowych rozwiązań typu motyw, logo, reklama czy sam content. Jeśli sam zajmiesz się tym wszystkim, to z pewnością sporo zaoszczędzisz. Choć jednocześnie musisz poświęcić jeszcze więcej czasu na przygotowanie strony.

Podobne: Ile kosztuje strona internetowa w 2024? Cena za stronę www dla firm i nie tylko

W takim razie, ile kosztuje założenie bloga? Przede wszystkim weź pod uwagę wydatki związane z domeną i hostingiem. Tutaj sprawa jest bardzo indywidualna – zależy przede wszystkim od wybranej firmy czy miejsca na dysku. Koniecznie sprawdź też, ile będzie kosztować odnowienie tych usług. Standardowo domena kosztuje kilkanaście złotych za cały rok użytkowania – zazwyczaj mieści się to w przedziale 11-50 zł. W przypadku domeny zapłacisz już nawet 50 zł. Jednak masz wtedy do dyspozycji naprawdę niewielką przestrzeń, na co musisz zwrócić uwagę, jeśli chcesz dodawać multimedia lub po prostu liczysz na spore grono odbiorców. Zauważ też, że standardowo masz dwie opcje płatności za domenę – jednorazowa roczna opłata lub abonament miesięczny.

Kolejnym kosztem jest certyfikat SSL. Jednak możesz go z łatwością ominąć, jeśli zdecydujesz się na darmową opcję, które bardzo często otrzymujesz razem z domeną. W przypadku, gdy interesuje Cię maksymalne ograniczenie wydatków, to tak naprawdę nie musisz wydawać więcej pieniędzy na założenie bloga. Zależy Ci bardziej profesjonalnym rozwiązaniu? Zatem zatrudnij specjalistów, a oni przygotują dla Ciebie oryginalne logo, zoptymalizowane teksty, a nawet dopasowany motyw. Dzięki temu z większą łatwością wyróżnisz się na tle konkurencji, co zwiększy Twoją rozpoznawalność.

    Hej! Potrzebujesz pomocy lub chcesz skorzystać z naszej oferty?

    Już od 8 lat pomagamy firmom zdobywać klientów w sieci. Sprawdź naszą ofertę:

    Project Manager

    Łukasz Pietras
    Project Manager
    dostępny

    Napisz na kontakt@zdobywcysieci.pl lub zadzwoń pod numer 501-757-664, żeby omówić warunki współpracy. Możesz także zostawić kontakt do siebie, a oddzwonię w ciągu 24 godzin. Czekam na kontakt :)