fbpx
Blog

Jak pozycjonować grafikę w wyszukiwarce Google?

Jak pozycjonować grafikę w wyszukiwarce Google? To pytanie, które bardzo często pada na forach internetowych poświęconych pozycjonowaniu.

jak pozycjonować grafikę w Google

Na pewno wiesz już, jak ważne jest pozycjonowanie stron internetowych. Jednak nadal dość często zupełnie pomijana jest optymalizacja obrazków, a przecież jest to tak ważny element działań SEO. W końcu ma ogromny wpływ na pozycjonowanie witryny, ruch organiczny i konwersję.

Dlatego podpowiem Ci, jakie elementy wpływają na pozycję zdjęć w Google Grafika.

Czym jest Google Grafika?

Google Grafika to polska nazwa Google Images, czyli internetowej wyszukiwarki grafik. To bardzo popularna witryna, która została uruchomiona w 2001 roku.

Z jej pomocą możesz wyszukiwać pliki graficzne, znajdujące się na różnych stronach internetowych.

Polecamy: Ile kosztuje reklama w Google? Przykłady w 2022 roku

To właśnie roboty Google dbają o odszukiwanie tych obrazków oraz ich prawidłowe kategoryzowanie zgodnie z określonymi frazami kluczowymi.

Gdy już się to stanie, to miniaturki tych obrazków są wysyłane na serwer Google. Później są wyświetlane w wynikach wyszukiwania.

Warto podkreślić, że obok zdjęć widoczny jest także link do strony.

Dlaczego warto pozycjonować grafiki w wyszukiwarce Google?

Ile razy zdarzyło Ci się wyszukiwać informacje na jakiś temat przy pomocy wyszukiwarki Google Grafika?

Z pewnością niejednokrotnie to właśnie jakość zdjęć, interesująca kompozycja lub ciekawa infografika decydowały o tym, czy odwiedzisz daną witrynę. Pomyśl teraz, jak często inni użytkownicy postępują w ten sam sposób.

Google to najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie, a w tym również w Polsce, co daje Ci ogromne źródło nowych klientów.

Branże usługowe czy handlowe, w których ważne są względy wizualne np. fryzjerzy, kosmetyczki itp. szczególnie powinni postawić na pozycjonowanie w Google Grafika.

Podobne: Jak dodać stronę do wyszukiwarki Google? Poradnik 2022 krok po kroku

Warto zaznaczyć, że tego typu działanie nie sprawdzi się w każdej branży – dotyczy to przede wszystkim firm, które nie oferują fizycznych wyrobów. Choć wtedy to infografiki mogą przyciągnąć uwagę użytkowników.

Zastanawiasz się, czy naprawdę warto pozycjonować obrazki w Google Grafika? Zauważ, że blisko 30% wszystkich zapytań generowanych w 10 najpopularniejszych wyszukiwarkach w USA, stanowią właśnie wyszukiwania w Google Grafice.

Tym samym jest to znacznie popularniejszy sposób w porównaniu do YouTube, Amazon czy nawet Facebook. To oznacza, że sporo odbiorców korzysta z tego rozwiązania, co daje mnóstwo możliwości rozwoju.

Poza tym możesz znacznie poprawić wyniki organiczne i nie dasz się wyprzedzić konkurencji – w końcu na pewno wiele firm stosuje już tę metodę promocji strony internetowej.

12 czynników, wpływających na pozycję obrazków w Google Grafik

1. Prawidłowy parametr ALT

Tekst alternatywny grafiki ma ogromne znaczenie dla robotów Google, dlatego musisz zadbać o ten aspekt, jeśli chcesz zaistnieć w wyszukiwarce Google Grafika.

Czy wiesz, czym jest ALT? Taka treść jest wyświetlana zamiast obrazka, gdy np. przeglądarka ma problem z prawidłowym odtwarzaniem zdjęcia.

Poza tym niektóre przeglądarki odczytują teksty alternatywne, co jest sporym ułatwieniem dla osób niewidomych lub niedowidzących.

Opis alternatywny musi być unikatowy, informować w kilku słowach, co znajduje się na obrazku, powinien też zawierać słowo kluczowe.

Pamiętaj, że to nie może być ciąg przypadkowych znaków, ponieważ nie ma to żadnej wartości SEO i nie stanowi ułatwienia dla użytkowników.

2. Link do obrazka

Podczas optymalizacji obrazków ogromne znaczenie ma prawidłowy link do strony, dzięki czemu roboty Google z łatwością będą mogły się do niego dostać.

Dlatego obrazek powinien znaleźć się na kilku podstronach, co podkreśla ich znaczenie i pokaże robotom, że faktycznie warto wyświetlać to zdjęcie.

Poza tym Googleboty będą mogły przedostać się do zdjęcia z różnych źródeł, co wzmocni wartość danego obrazka. Z pewnością spodoba się to robotom Google.

3. Atrybut TITLE

Tytuł zdjęcia to kolejny element, który jest widoczny dla odbiorców, więc musisz zadbać o to, żeby był dokładny, zawierał słowo kluczowe, a do tego wyraźnie wskazywał na to, co znajduje się na obrazku.

Atrybut TITLE pokazuje się, gdy najedziesz kursorem na zdjęcie. Wtedy pojawia się chmurka z tytułem.

Zwróć uwagę na to, że tytuł ma stanowić rozszerzenie opisu alternatywnego, ale nie powinieneś go kopiować, bo takich zachowań nie lubią roboty Google. Najlepiej, jeśli ten tekst będzie miał maksymalnie kilkanaście słów.

4. Treść wokół grafiki

Zdjęcie, które umieszczasz na danej podstronie, artykule czy sklepie musi być powiązane ze znajdującym się tam tekstem. Przede wszystkim odnosi się to do tematyki treści, a także do wykorzystanych słów kluczowych.

Pamiętaj również o tym, że podczas pozycjonowania obrazka nie możesz ograniczać się jedynie do krótkiego opisu tego zdjęcia. W końcu roboty podchodzą do tego znacznie szerzej, dlatego istotna jest optymalizacja całej treści – włączając w to stosowanie pogrubień czy nagłówków h1, h2, h3 itp.

Jednocześnie sam opis też stanowi ważny element optymalizacji fotografii. Zastanów się nad tym, jak powinien brzmieć, żeby był zgodny z kilkoma podstawowymi zasadami – był krótki, przedstawiał to, co znajduje się na zdjęciu, a do tego miał w treści naturalnie wplecione słowo kluczowe.

5. Umieszczenie zdjęcia na stronie www

Kolejnym czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie obrazków jest lokalizacja danego zdjęcia.

Zadbaj o to, żeby grafika znajdowała się w pobliżu fraz kluczowych, nagłówków i istotnych treści.

Dzięki temu jeszcze bardziej podkreślisz znaczenie tej fotografii oraz jej powiązanie z danym tekstem.

6. Nazwa pliku

Proces optymalizacji obrazka zaczyna się jeszcze zanim wgrasz wybraną grafikę na stronę internetową. W końcu najpierw musisz zadbać o odpowiednią nazwę tego pliku.

Powinna być powiązana z samym obrazkiem oraz zawierać słowo kluczowe, które chcesz wykorzystać podczas pozycjonowania. Oczywiście nazwa powinna być stosunkowo krótka i naturalna.

Polecamy: 4 proste sposoby na sprawdzenie pozycji strony internetowej w Google

Gdy tworzysz nazwę pliku, koniecznie pamiętaj o tym, żeby w treści nie znajdowały się polskie znaki i tzw. białe znaki – to odstępy między słowami w postaci spacji czy tabulacji.

Jeśli chcesz oddzielić słowa od siebie, to zamiast tego stosuj myślnik. Wtedy z pewnością stworzysz czytelny tytuł np. rakieta-tenisowa-Wilson.jpg lub czerwona-sukienka-damska-nike.png.

7. Tytuł strony internetowej

W trakcie optymalizacji i pozycjonowania grafik musisz do tego podejść naprawdę szeroko. Po prostu nie możesz ograniczać się jedynie do poszczególnych elementów bezpośrednio związanych z obrazkiem.

Zwróć również uwagę na prawidłową optymalizację miejsca, gdzie jest umieszczone zdjęcie. Jednym z najlepszych przykładów jest tytuł strony, który powinien zawierać frazę kluczową, na jaką chcesz pozycjonować daną grafikę.

Oczywiście musisz też wziąć pod uwagę zalecenia Google. Pamiętaj, że obecnie dla wyszukiwarki ogromne znaczenie mają odbiorcy i przystosowanie poszczególnych wyników do ich potrzeb. Właśnie z tego powodu tytuł musi brzmieć naturalnie, a tym samym nie może stanowić jedynie zlepka kilku fraz kluczowych.

Oprócz tego znacznik TITLE witryny musi być dokładny, konkretny i opisowy.

8. Lokalizacja grafiki na serwerze

Pozycja obrazka w wyszukiwarce Google Grafika jest uzależniona od prawidłowej struktury katalogów na serwerze. Optymalnym rozwiązaniem jest struktura wskazująca na tematyczność grafik, jakie zostały tam dodane.

Właśnie z tego powodu musisz zadbać o to, żeby katalog miał odpowiednią nazwę – najlepiej, jeśli będzie zawierała słowo kluczowe powiązane z obrazkami. Jednocześnie nie może być zbyt długa – zupełnie wystarczające jest jedno lub dwa słowa.

W tym przypadku również unikaj białych znaków i polskich liter, które mogą nie być prawidłowo odczytywane przez roboty Google.

9. Data publikacji

Choć nie wszyscy specjaliści zgadzają się z tym stwierdzeniem, to warto zwrócić uwagę na to, że czasem świeżość danego zdjęcia ma wpływ na jego lokatę w wynikach wyszukiwania Google Grafika.

Dużo większy potencjał drzemie w nowszych obrazkach. Z pewnością takie zachowanie docenią nie tylko roboty Google, ale też użytkownicy. Po prostu nowsze grafiki są dla nich dużo bardziej atrakcyjne w porównaniu do zdjęć, które są widoczne na wielu witrynach.

Szczególnie warto o tym pamiętać, jeśli na innych podstronach masz już takie samo stare zdjęcie. Wtedy nowsza fotografia, to będzie spore odświeżenie, które z pewnością jeszcze skuteczniej zwróci uwagę odbiorców.

10. Rozmiar i waga zdjęcia

Dla Google Grafiki najważniejsza jest wysoka jakość zdjęć i to właśnie takie obrazki pojawiają się na szczycie listy wyszukań. Dlatego nie ograniczaj się do półśrodków, tylko postaw na naprawdę dobrą fotografię, wyróżniającą się wysoką rozdzielczością.

Jednocześnie pamiętaj o zachowaniu balansu, bo jakość zazwyczaj oznacza sporą wagę obrazka, co znowu powoduje, że grafika zajmuje sporo miejsca na serwerze. Wtedy najlepszym rozwiązaniem jest kompresja zdjęć – tak, żeby miały maksymalnie kilka megabajtów. Wówczas wczytanie grafiki nawet przy słabym łączu zajmie dosłownie chwilę.

Zwróć uwagę na to, że prędkość ładowania się stron internetowych czy poszczególnych grafik to bardzo ważny czynnik podczas pozycjonowania witryn lub grafik. Współcześni użytkownicy nie są cierpliwi i nie będą czekać, aż wyświetli im się cała galeria.

Po prostu zrezygnują z przeglądania strony, jeżeli od razu nie zobaczą interesujących multimediów lub treści. Właśnie z tego powodu jeszcze przed wgraniem zdjęć zadbaj o ich kompresję, wybranie odpowiedniego formatu i rozdzielczości.

11. Liczba obrazków na stronie internetowej

Zwróć uwagę na to, że liczba grafik na danej podstronie także ma wpływ na jej pozycję w wyszukiwarce Google Grafika. Dlatego, jeśli zależy Ci na wypromowanie konkretnego zdjęcia, to postaraj się, żeby w treści artykułu lub po prostu w konkretnej zakładce nie znalazło się zbyt wiele obrazków.

Po prostu ograniczona liczba grafik poprawia rangę i powiązanie tematyczne konkretnego zdjęcia. Tym samym znacznie zwiększają się szanse tej grafiki na zajęcie wyższej lokaty w wynikach wyszukiwania.

12. Format fotografii

Najczęściej obrazki są zapisywane w formacie JPG lub PNG i to właśnie takie pliki warto dodawać na stronę. Poza tym takie zdjęcia szybko się wczytują i wyróżniają się dobrą kompresją – choć JPG może powodować straty jakości.

Zastanawiasz się, kiedy sprawdzi się format JPG, a kiedy lepiej postawić na PNG? Ten pierwszy rodzaj to idealny wybór do wszelkiego rodzaju fotografii. Natomiast PNG służy przede wszystkim do zapisu logo, wykresów, diagramów, ilustracji czy infografik.

Wtedy zyskujesz obrazy idealnie dostosowane do urządzeń mobilnych. Przede wszystkim ma to związek z możliwością odtworzenia wektorowych grafik.

    Hej! Potrzebujesz pomocy lub chcesz skorzystać z naszej oferty?

    Już od 8 lat pomagamy firmom zdobywać klientów w sieci. Sprawdź naszą ofertę:

    Project Manager

    Łukasz Pietras
    Project Manager
    dostępny

    Napisz na kontakt@zdobywcysieci.pl lub zadzwoń pod numer 501-757-664, żeby omówić warunki współpracy. Możesz także zostawić kontakt do siebie, a oddzwonię w ciągu 24 godzin. Czekam na kontakt :)