fbpx
Blog

4 proste sposoby na sprawdzenie pozycji strony internetowej w Google

Jak sprawdzić pozycję strony w wyszukiwarce Google? Jak sprawdzić na jakich słowach kluczowych Twoja strona jest widoczna? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na wszystkie tego typu pytania.

jak sprawdzić pozycję strony w Google

Na początku 2021 r. Google obsługiwało niemal 92% wszystkich wyszukiwań w Internecie. Przewaga giganta z Mountain View nad konkurencją sprawia, że monitorowanie pozycji rankingowej w wyszukiwarce jest podstawowym elementem analityki dla twórców serwisów, specjalistów SEO i marketerów.

W konsekwencji warto dowiedzieć się, czym jest indeksowanie, w jaki sposób można sprawdzić pozycję strony w Google, a także poznać narzędzia służące do śledzenia pozycji witryny. Miłej lektury!

Czym jest pozycja w Google?

Pozycja strony internetowej w wyszukiwarce Google jest miejscem witryny w wynikach wyszukiwania na określoną frazę lub słowo kluczowe. Lista wyników przedstawiona jest w formie listy zwanej SERP (z ang. Search Engine Results Page).

W zależności od typu wyszukiwania wynik listy może nieco się różnić, ale z reguły znajdziemy tam płatne reklamy, wiadomości z portali informacyjnych, wyniki organiczne, grafiki, filmy, wyniki z map Google oraz oferty produktów.

O tym, na której pozycji w SERP-ach znajdzie się nasza strona, decyduje algorytm Google. Gigant z Mountain View stara się utrzymać wykorzystywane czynniki rankingowe w tajemnicy, ale dzięki pracy specjalistów SEO jesteśmy w stanie określić, co wpływa na pozycje witryn w Google. Warto wziąć to pod uwagę już na etapie projektowania witryny.

Zapamiętaj!

Algorytm Google jest co jakiś czas uaktualniany, a każdy kolejny update może skutkować dość znaczącymi zmianami pozycji rankingowych.

Dlaczego widoczność strony w Google jest ważna?

W każdej sekundzie wyszukiwarka Google obsługuje prawie 100 000 zapytań. Według statystyk opublikowanych przez Backlinko pięć pierwszych pozycji na daną frazę uzyskuje niemal 80% kliknięć organicznych, a czterech na dziesięciu użytkowników wyszukiwarki wykorzystuje odnośnik prowadzący do strony wyświetlającej się na pierwszej pozycji.

Czy wiesz, że…

Tylko 1 na 12 internautów wchodzi na drugą stronę wyników wyszukiwania.

Analizując statystyki dotyczące aktywności użytkowników Google, już na pierwszy rzut oka widać, że pozycja rankingowa strony ma ogromne znaczenie.

Skuteczna strategia SEO oparta na działaniach on-site i off-site, uwzględniająca copywriting, link-building i optymalizację techniczną, z pewnością poprawi statystyki dotyczące ruchu organicznego w witrynie oraz zwiększy liczbę pożądanych konwersji.

Warto jednak pamiętać o tym, że pozycjonowanie strony to proces długofalowy i ciągły, a strategia SEO może wymagać pewnych modyfikacji ze względu na wspomniane już aktualizacje algorytmu Google.

W odróżnieniu od kampanii PPC (np. w Google Ads), nie powinniśmy spodziewać się natychmiastowych rezultatów.

Zapamiętaj!

Aż 54% ruchu w Internecie pochodzi z urządzeń mobilnych, a responsywność na smartfonach i tabletach jest czynnikiem branym pod uwagę przez algorytm podczas ustalania rankingu, dlatego warto zadbać o poprawne wyświetlanie strony na urządzeniach przenośnych.

Jak sprawdzić, czy moja strona jest widoczna w Google?

Wiemy już, czym jest pozycja strony w Google, oraz dlaczego warto zadbać o to, by była jak najwyższa.

Zanim przejdziemy do sprawdzenia pozycji rankingowej naszej witryny, musimy sprawdzić, czy została dodana do indeksu Google.

Dopiero poprawne jej zaindeksowanie pozwoli na sprawdzenie pozycji strony.

Co to jest indeksowanie?

Indeksowanie to dodawanie stron internetowych do indeksu Google. Pracę tę wykonują crawlery, czyli roboty indeksujące. Ich zadaniem jest skanowanie zawartości witryny pod kątem słów i fraz kluczowych, odnośników prowadzących do innych stron, obrazów, filmów, nagrań audio i innych materiałów.

Dzięki dodaniu do indeksu strona może pojawić się w wynikach wyszukiwania po wpisaniu odpowiedniej treści zapytania.

Istnieje kilka sposobów, dzięki którym możemy ułatwić crawlerom ich zadanie, i przyspieszyć indeksowanie strony. Należą do nich: stworzenie mapy witryny oraz opracowanie komend dla robotów indeksujących w sekcji <head> strony i umieszczonym na serwerze pliku robots.txt, umożliwiającym do pewnego stopnia sterowanie ich działaniami w serwisie.

Jak sprawdzić, czy moja strona została zaindeksowana?

Istnieją dwie metody pozwalające na sprawdzenie, czy nasza strona została dodana do indeksu Google.

Pierwsza z nich to wpisanie w wyszukiwarkę komendy „site:nazwamojejstrony.pl”. Jeśli po wprowadzeniu takiego polecenia otrzymamy w wynikach wyszukiwania odnośniki prowadzące do naszej witryny, wówczas indeksowanie przebiegło pomyślnie.

indeksowanie

Druga metoda to wykorzystanie narzędzia Google Search Console. Zalogowanie się do panelu administratora pozwala na dostęp do statystyk witryny, w tym także tych dotyczących odwiedzin crawlerów.

indeksowanie w google search console

Zapamiętaj!

Google Search Console pozwala wywołać indeksowanie całej zawartości witryny. Możemy to zrobić ręcznie, wklejając kolejno adresy URL poszczególnych podstron, lecz w przypadku bardziej złożonych serwisów znacznie wygodniejsze będzie wygenerowanie mapy witryny.

Metody sprawdzania pozycji w Google

Dowiedzieliśmy się już czym jest indeksowanie i w jaki sposób można sprawdzić, czy strona została zeskanowana i dodana do indeksu przez crawlery.

Jeśli nasza witryna znajduje się już w indeksie Google, możemy przystąpić do sprawdzenia jej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Istnieją 4 sposoby pozwalające przeanalizować pozycję rankingową witryny – przyjrzyjmy się każdemu z nich.

1. Ręczna analiza

Choć ta metoda może się okazać czasochłonna w przypadku bardziej rozbudowanych serwisów, wielu właścicieli stron sprawdza pozycję rankingową ręcznie.

Aby uzyskać możliwie wiarygodne rezultaty, należy wylogować się z usług Google, zrezygnować z lokalizacji GPS, a z wyszukiwarki korzystać w trybie prywatnym (incognito).

ręczne sprawdzanie pozycji w Google

Po prostu wpisz w wyszukiwarce interesujące Cię słowo kluczowe i znajdź swoją stronę. Dla przykładu, nasz wpis blogowy pod jedno z wielu słów kluczowych znalazł się na pierwszej pozycji 🙂

Warto pamiętać o tym, że ręczne monitorowanie pozycji rankingowej strony, ze względu na osobiste preferencje poszczególnych użytkowników wyszukiwarki, historię wyszukiwania czy dane lokalizacyjne, może skutkować otrzymaniem zafałszowanych, mylących wyników.

2. Google Search Console

Jeśli zależy nam na uzyskaniu miarodajnych, ułatwiających planowanie działań SEO wyników, Google Search Console jest pierwszym z narzędzi, dzięki którym poznamy faktyczne pozycje rankingowe naszej witryny na określone frazy i słowa kluczowe.

Co to jest Google Search Console?

GSC, czyli Google Search Console, to bezpłatne narzędzie pozwalające na weryfikację witryny i monitorowanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

Dzięki tej usłudze Google jesteśmy w stanie sprawdzić:

  • Czy strona została zaindeksowana,
  • Na jakich pozycjach i na jakie frazy wyświetla się w SERP,
  • Jakie linki prowadzą do Twojej strony
  • Podstawowe błędy na stronie internetowej

Jak dodać stronę do Google Search Console?

Dodanie strony do Google Search Console wymaga zalogowania się na konto Google.

Przejdź do Google Search Console

Następnie wpisujemy adres naszej witryny i klikamy przycisk „Dodaj”.

Google Search Console

Kolejnym krokiem jest zweryfikowanie własności witryny – dostawca usługi poprosi nas o przesłanie wygenerowanego pliku HTML do głównego katalogu witryny, i naciśnięcia przycisku „Zweryfikuj”. Metodę tę zaleca Google, ale istnieją też inne sposoby weryfikacji:

  • dodanie metatagu w sekcji <head> strony głównej,
  • zalogowanie się do panelu dostawcy nazwy domeny,
  • skorzystanie z konta Google Analytics (upewnijmy się, że kod śledzenia znajduje się w sekcji <head>);
  • wykorzystanie Menedżera tagów Google.

Niezależnie od tego, który ze sposobów wybierzemy, uzyskamy dostęp do pełni możliwości Google Search Console.

Co można sprawdzić w Google Search Console?

Google Search Console to rozbudowane narzędzie posiadające mnóstwo przydatnych funkcji, a jego możliwości nie ograniczają się jedynie do monitorowania pozycji rankingowej strony.

Dzięki GSC jesteśmy w stanie sprawdzić m.in.:

  • jakich słów kluczowych używają internauci, by znaleźć naszą stronę
  • które podstrony są najpopularniejsze (analiza tych danych ułatwi planowanie contentu)
  • czy nasz serwis spełnia standardy użyteczności mobilnej
  • w jakich witrynach zewnętrznych znajdują się odnośniki prowadzące do naszej strony
  • czy wszystkie linki w naszym serwisie są poprawne
  • czy nie wystąpiły problemy dotyczące bezpieczeństwa witryny

Zapamiętaj!

W Google Search Console dostępny jest także raport prędkości strony. Szybkość ładowania jest jednym z czynników wpływających na pozycję rankingową, dlatego warto monitorować te dane i na bieżąco optymalizować witrynę pod kątem technicznym.

Jak analizować dane w Google Search Console?

Analizując dane dotyczące widoczności w wynikach wyszukiwania, najbardziej przydatny okaże się raport Skuteczność.

jak sprwadzić pozycję w googleZnajdziemy w nim dane dotyczące:

  • całkowitej liczby kliknięć w podstrony wyświetlające się w SERP,
  • łącznej sumy wyświetleń podstron w wynikach wyszukiwania,
  • uśrednionego CTR, czyli współczynnika liczby kliknięć do liczby wyświetleń,
  • średniej pozycji poszczególnych fraz dla podstron.

Inne przydatne informacje to chociażby lista maksymalnie 1000 słów i fraz kluczowych, po wpisaniu których można odnaleźć witrynę, wraz ze statystykami wymienionymi powyżej.

Informacje na ten temat ułatwią planowanie contentu oraz działania SEO on-site (np. wzmocnienie linkowania wewnętrznego).

Google Search Console pozwala także na:

  • zawężenie statystyk do określonego typu wyszukiwania (sieć, obraz, materiały wideo),
  • analizowanie danych z określonych zakresów czasowych (także niestandardowych),
  • sprawdzenie wyników dla określonego zapytania,
  • wybór konkretnego kraju, z którego pochodzą użytkownicy strony,
  • monitorowanie danych dla poszczególnych podstron.
Zapamiętaj!

Interesujące nas dane możemy wyeksportować do arkusza kalkulacyjnego w sposób bezpośredni, z poziomu Google Search Console, albo pośrednio, wykorzystując wtyczkę Search Analytics for Sheets. W tym drugim przypadku uzyskamy dostęp do jeszcze większej liczby fraz kluczowych.

3. Bezpłatne narzędzia do śledzenia pozycji

Google Search Console to nie jedyne darmowe narzędzie pozwalające na sprawdzenie pozycji witryny.

Widoczność strony na poszczególne słowa i frazy kluczowe bezpłatnie sprawdzimy także dzięki:

  • https://gspot.intensys.pl/, pozwala na sprawdzenie do pięciu fraz kluczowych jednorazowo, a korzystając z jednego numeru IP, jesteśmy w stanie wykonać jedną tego typu analizę na minutę. Warto zaznaczyć, że to narzędzie bierze pod uwagę jedynie sto najwyżej pozycjonowanych wyników, więc jeśli nasza strona znajduje się na bardziej odległej pozycji, nie uzyskamy oczekiwanej odpowiedzi.
  • https://cmonitor.pl/, udostępnia nowym użytkownikom czternastodniowy okres próbny oraz płatne subskrypcje umożliwiające korzystanie z bardziej zaawansowanych funkcji.
  • https://serpmonster.pl/, pozwalający sprawdzić pozycję jednej domeny w odniesieniu do maksymalnie trzech słów kluczowych.

4. Płatne narzędzia do śledzenia pozycji

Istnieje także wiele płatnych narzędzi, dzięki którym możliwe jest monitorowanie pozycji strony. Do najbardziej popularnych należą:

  • Senuto, dzięki któremu możemy zweryfikować pozycję strony na poszczególne słowa kluczowe i frazy, filtrując wyniki pod kątem lokalizacji oraz sprawdzając widoczność naszej strony w porównaniu do konkurencji;
  • Semstorm, czyli bezpośredni rywal Senuto, pozwalający sprawdzić pozycję strony także w mniej popularnych wyszukiwarkach (np. Sezam, Bing) oraz udostępniający dodatkowe funkcje pozwalające na planowanie contentu czy przygotowanie audytu strony;
  • Seostation umożliwiający monitorowanie określonej subdomeny, a także ustawienie alertów o spadku pozycji
  • Ahrefs, dzięki któremu jesteśmy w stanie sprawdzić dane historyczne, analizować ruch organiczny w odniesieniu do poszczególnych fraz oraz ocenić trudność rankingu z uwzględnieniem profilu linków czy liczby linków zwrotnych.

Jak sprawdzić pozycję strony w Google? – Podsumowanie

Pozycja strony w Google ma kluczowe znaczenie dla generowania ruchu organicznego i generowania pożądanych konwersji. Warunkiem koniecznym do pojawienia się naszej witryny w wynikach wyszukiwania jest zaindeksowanie jej przez roboty indeksujące.

Widoczność strony można sprawdzić na wiele sposobów: ręcznie, korzystając z Google Search Console lub przy pomocy wielu płatnych i darmowych narzędzi.

Warto pamiętać o tym, że ręczne sprawdzanie pozycji rozbudowanej strony może okazać się kłopotliwe i czasochłonne. W takiej sytuacji zdecydowanie lepiej wykorzystać jeden z opisanych w dzisiejszym artykule instrumentów. Decydując się na korzystanie z płatnych narzędzi, zastanówmy się dokładnie, jakie funkcje będą najbardziej przydatne do monitorowania pozycji naszej strony, i wybierzmy program spełniający nasze oczekiwania.

Oceń ten artykuł:
[Ocen: 7 Średnia: 4.9]

Jak sprawdzić pozycję strony w Google? – FAQ

Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi dotyczące sprawdzania pozycji strony w Google.

#1 Dlaczego moja strona nie pojawia się w wynikach wyszukiwania?

Warunkiem koniecznym do pojawienia się naszej witryny w SERP-ach jest zaindeksowanie jej przez roboty indeksujące Google. Proces ten może trwać nawet kilka tygodni, dlatego warto sprawdzić status indeksacji, korzystając z narzędzia Google Search Console.

#2 Jak sprawić, by dane zbierane przez Google Search Console były bardziej przejrzyste?

Jeśli mamy trudności z poruszaniem się po Google Search Console, możemy skorzystać z funkcji eksportowania danych do arkusza kalkulacyjnego, i w ten sposób filtrować oraz analizować interesujące nas informacje.


Z tego artykułu dowiedziałeś się:
  • co to jest pozycja strony w Google;
  • dlaczego warto o nią zadbać;
  • czym jest indeksowanie;
  • jak sprawdzić, czy strona została dodana do indeksu;
  • jak sprawdzić pozycję strony w Google;
  • jak analizować dane w Google Search Console;
  • jakie są płatne i darmowe alternatywy dla tego narzędzia.

    Hej! Potrzebujesz pomocy lub chcesz skorzystać z naszej oferty?

    Już od 8 lat pomagamy firmom zdobywać klientów w sieci. Sprawdź naszą ofertę:

    Project Manager

    Łukasz Pietras
    Project Manager
    dostępny

    Napisz na kontakt@zdobywcysieci.pl lub zadzwoń pod numer 501-757-664, żeby omówić warunki współpracy. Możesz także zostawić kontakt do siebie, a oddzwonię w ciągu 24 godzin. Czekam na kontakt :)

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.