Masz nową stronę, dodałeś podstronę lub artykuł na bloga i nie chcesz tracić czasu na czekanie, aż roboty Google zajmą się ich zindeksowaniem? Weź sprawy w swoje ręce i sprawdź, jak dodać stronę do wyszukiwarki Google, aby maksymalnie przyspieszyć cały ten proces i szybko zacząć czerpać korzyści z coraz wyższych pozycji w Google.
Gdy chcesz przyspieszyć proces dodawania strony, podstrony czy artykułu blogowego do wyszukiwarki Google, masz do wyboru kilka metod. Najlepiej zrealizuj wszystkie lub przynajmniej część tych sposobów, bo dzięki temu w przyszłości nowe podstrony i artykuły szybciej zostaną dodane do Google.
Pamiętaj, że pozycjonowanie bloga czy poszczególnych podstron wymaga czasu. Jednak im szybciej Twoja witryna czy konkretna podstrona znajdą się w wyszukiwarce, tym szybciej też rozpoczniesz wyścig o TOP3 na liście wyszukiwań.
1. Prześlij mapę strony do Google Search Console
Zacznij od wygenerowania mapy witryny, którą później będziesz wysyłać do Google.
Czym jest mapa strony?
Mapa strony to zbiór wszystkich podstron, na które składa się Twoja strona internetowa.
Jak wygenerować mapę strony i dodać do GSC?
Istnieje wiele różnych metod. Na WordPressie możesz wykonać tę czynność np. poprzez zainstalowanie wtyczki Yoast SEO.
Następnie wykonaj kilka poniższych kroków:
Po zainstalowaniu i aktywacji wtyczki YOAST SEO w kolumnie z lewej strony znajdziesz zakładkę Yoast SEO, a następnie Ogólne (fot. 1).

Przejdź do zakładki u góry pt. Funkcje i zaznacz Włącz tam, gdzie widnieje napis Mapa strony XML (fot. 2).

Obok napisu powinna znajdować się ikonka ze znakiem zapytania, kliknij ją, a dzięki temu pojawi się zalinkowany napis Zobacz mapę strony XML (fot. 3). Kliknij to.

Gdy zostaniesz już przekierowany na stronę z mapą, to skopiuj link z górnego paska. I to wszystko. Właśnie wygenerowałeś mapę strony XML.
Kolejnym krokiem będzie dodanie mapy do darmowego narzędzia Google Search Console.
Przejdź do Google Search Console
Jeśli jeszcze nie masz tam konta, koniecznie je załóż. Jako właściciel strony internetowej będziesz mógł dowiedzieć się wiele na temat kondycji Twojej strony w wyszukiwarce Google.
Polecamy: Ile kosztuje reklama w Google? Przykłady w 2023 roku
Załóż tam konto i połącz je ze swoją stroną. Jeśli już to zrobisz, możesz przejść do kolejnego kroku.
W GSC przejdź do zakładki Mapa witryny. W polu pod napisem Dodaj nową mapę witryny wklej wcześniej skopiowany link do wygenerowanej w Yoast SEO mapy strony XML, a później kliknij Prześlij (fot. 4).

I to wszystko mapa Twojej strony została właśnie dodana do Google, co przyspieszy indeksowanie podstron też w przyszłości.
2. Poproś o zindeksowanie strony w Google Search Console
Kolejną metodą jest poproszenie wyszukiwarki o zindeksowanie Twojej witryny.
Ponownie wykorzystamy tutaj do tego narzędzie Google Search Console.
Przejdź do zakładki Sprawdzanie adresu URL, która znajduje się w kolumnie z lewej strony. Wpisz adres swojej strony lub wybranej podstrony, którą chcesz zindeksować (fot. 5).
Możesz wpisać np. adres prowadzący do nowego artykułu na blogu. Teraz kliknij Enter.
Uzyskasz w ten sposób też informację, czy podstrona została już zindeksowana, czy też nie.
Jeśli pojawi się komunikat, że adres nie znajduje się w Google, to kliknij Poproś o zindeksowanie, znajdujący się poniżej (fot. 6).

3. Sprawdź, czy strona nie blokuje dostępu dla wyszukiwarek
Mimo wszystko częstym błędem jest zablokowanie przez przypadek lub przez programistę indeksacji strony. Przez to żadna z metod, o których piszemy tutaj, na pewno się nie powiedzie.
Dlatego koniecznie sprawdź, czy zezwalasz swojej witrynie na indeksację.
Masz stronę na WordPressie? W takim razie przejdź do zakładki Ustawienia, a następnie Czytanie. Sprawdź, czy pole pt. Widoczność dla wyszukiwarek jest zaznaczone, czy też nie. Jeśli tak, to koniecznie je odznacz, by pozwolić na indeksację (fot. 7).

Często programiści zaznaczają to pole podczas prac nad tworzeniem witryny, ale może zdarzyć się tak, że zapomną o odznaczeniu go, przez co będziesz odczuwać negatywne skutki w postaci braku strony w wyszukiwarce Google.
4. Publikuj linki prowadzące do Twojej strony w Internecie
Obecnie to rozwiązanie jako sposób na szybsze zindeksowanie witryny przez roboty Google ma swoich zwolenników i przeciwników
Jeśli tylko nie przesadzasz z liczbą miejsc, gdzie dodasz link do swojej strony, to nie ma w tym nic złego.
Tym bardziej że możesz w ten sposób nie tylko przyspieszyć indeksowanie, ale też zbudować autorytet swojej strony.
Podobne: Jak pozyskać wartościowe linki do strony? 5 sposobów
Dodaj linki w katalogach firm, na stronach i blogach tematycznych oraz oczywiście w merytorycznych komentarzach swojej konkurencji lub też po prostu w Social Mediach.
Jak dodać stronę do wyszukiwarki Google? FAQ
1. Czy Google samo zindeksuje stronę?
Tak, jeśli tylko nie zablokujesz robotom Google dostępu do Twojej strony, to prędzej czy później Twoja witryna zostanie zindeksowana. Dlatego też jeśli nie znasz się na sprawach technicznych i nie chcesz, aby ktoś Ci w tym pomógł, to oczywiście możesz poczekać na rozwój sytuacji.
Wyżej wymienione metody, jak dodać stronę do wyszukiwarki Google, dodaliśmy głównie dla osób, które chcą, jak najszybciej zacząć czerpać korzyści związane z tym, że Twoja witryna lub podstrona znajdzie się na jak najwyższych pozycjach na liście wyszukiwania.
2. Ile czasu trwa zindeksowanie strony przez Google, gdy nie wykonasz żadnego ruchu?
To zależy. Czasami to kwestia minut, godzin, dni, a nawet tygodni. Nasza strona firmowa ma wiele podstron, które od miesięcy czekają na zindeksowanie i żadne działania nie przynoszą skutku. W każdym przypadku wygląda to trochę inaczej.
2. Jak sprawdzić, czy strona została zindeksowana w Google?
Istnieją 2 najpopularniejsze metody, jak sprawdzić, czy strona została zindeksowana w wyszukiwarce Google.
- Pierwsza metoda polega na tym, że w pole wyszukiwania w Google wpiszesz operator site:twojastrona.pl. Jeśli zobaczysz wtedy swoją podstronę na liście wyszukiwań, to znaczy, że nastąpiła już indeksacja, a jeśli lista jest pusta, to musisz jeszcze poczekać lub wdrożyć metody, które przedstawiliśmy powyżej.
- Drugą metodą, jak sprawdzić, czy strona została już zindeksowana przez Google, jest zajrzenie do Google Search Console. Połącz stronę z GSC, a później po prostu przejdź do zakładki „Sprawdzenie adresu URL”, która znajduje się po lewej stronie. Następnie w górnym polu wyszukiwania wpisz adres strony, podstrony czy artykułu. Odczekaj chwilę, podczas której narzędzie sprawdzi, czy nastąpiła już indeksacja podstrony. Jeśli tak, to pojawi się komunikat pt. Adres URL znajduje się w Google.
3. Dlaczego warto dodać stronę do wyszukiwarki ręcznie?
Im szybciej Twoja strona znajdzie się w Google, tym lepiej, bo zaczniesz zyskiwać dzięki temu liczne korzyści, takie jak wzrost ruchu na stronie, wzrost zysków oraz budowanie pozycji eksperta.
Jednak to niejedyne powody, dlaczego większość osób woli ręcznie dodawać stronę do Google.
Warto zdawać sobie sprawę również z innych zalet takiego rozwiązania.
Przyspieszysz pracę robotów Google. Zanim znajdą one linki do Twoje strony, może to chwilę potrwać, co jeszcze bardziej wydłuży czas, zanim zaczniesz czerpać korzyści, na których najbardziej Ci zależy.
Polecamy: Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych? Cennik w 2023 roku
Indeksacja może nigdy nie nastąpić! Jeśli zleciłeś stworzenie strony, sklepu czy bloga, to możesz nawet nie zdawać sobie sprawy z tego, że programista dodał do kodu strony tag “noindex”. Jeśli tego nie sprawdzisz, to zostanie Ci jedynie frustracja, że nikt nie odwiedza Twojej witryny.
Wysłanie mapy strony jest świetnym sposobem, aby poinformować roboty Google o aktualizacji na swojej stronie. Dzięki temu za jednym razem przyspieszysz zindeksowanie nowych treści, ale też właśnie zaktualizujesz stare treści.
Pamiętaj, że metody, jak dodać stronę do Google, o których pisaliśmy, są bardzo proste i nie zajmują dużo czasu. Postępując według naszej instrukcji, jesteśmy pewni, że wykonasz wszystkie metody, nawet jeśli nie masz żadnej specjalistycznej wiedzy na temat SEO czy programowania.
I na koniec jeszcze jedna zaleta ręcznego dodawania strony do Google. Dzięki temu, że wykonasz te kroki i będziesz śledzić, czy nastąpiła już indeksacja, to po prostu zyskasz większą kontrolę. Gdy do tego zyskasz dostęp do innych narzędzi np. do Google Analytics itp., będziesz mógł sprawdzać, jak zmienia się ruch na Twojej stronie, które podstrony są najchętniej odwiedzane i w razie wolnego wzrostu pozycji na liście wyszukiwania, będziesz mógł reagować, np. dodając nowy tekst lub zmniejszając czy też zwiększając nasycenie słów kluczowych.