Co to jest email marketing? Być może to potężne narzędzie marketingowe stanie się jednym z nowych środków do pozyskiwania klientów w 2024 roku!
Odpowiednie formy promocji mogą zwiększyć Twoją widoczność w sieci, a do tego zachęcić nowych odbiorców do skorzystania z oferty. Dlatego możesz postawić na płatne reklamy w Google Ads, pozycjonowanie czy aktywność w mediach społecznościowych. Jednak coraz większą popularnością cieszy się email marketing.
Co to jest i jakie może przynieść Ci korzyści? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.
Email marketing – Co to jest?
Mailing to jedna z bezpośrednich form marketingu, która wykorzystuje do promocji internetowe skrzynki pocztowe.
To właśnie one są nośnikami komunikatów, przekazywanych między sprzedawcą a klientem. Z pomocą email marketingu możesz budować długofalową relację, a do tego zyskasz własną bazę danych, więc nie będziesz uzależniony od sprawności zewnętrznych portali – tak jest w przypadku mediów społecznościowych.
Polecamy: Content Marketing – Co to jest i jakie daje korzyści?
Kluczowe znaczenie ma tylko to, żebyś stworzył odpowiednie reklamy i merytoryczne treści, które zachęcają odbiorców do otwarcia kolejnej wiadomości oraz działania.
Zwróć uwagę na to, że email marketing jest jedną z najchętniej stosowanych metod promocji w Internecie. Oczywiście ma to związek z zaletami, jakie zapewnia ta forma reklamy.
Jakie zalety ma email marketing?
Popularność internetowych skrzynek pocztowych to z pewnością jest jedna z najważniejszych zalet email marketingu.
W końcu zapewni Ci to jeszcze większe grono potencjalnych odbiorców. Zwróć uwagę na to, że użytkowników aktywnie korzystających ze swoich internetowych poczt jest blisko dwa razy więcej niż osób na Facebooku.
To nie koniec korzyści, jakie zapewnia ta forma promocji – koniecznie je poznaj!
1. Email marketing trafia bezpośrednio do odbiorców
W przypadku email marketingu nie ma miejsca na przypadek.
Tutaj reklama od razu trafia do odbiorcy, który znalazł się w Twojej bazie danych.
Dzięki temu ta forma promocji jest znacznie bardziej bezpośrednia w porównaniu np. do banerów reklamowych na stronie internetowej.
Polecamy: Czym jest Viral i dlaczego warto stosować go w marketingu?
Zwróć uwagę na to, że większość osób, które zostawiło swój email, niejako nawiązało już z Tobą znajomość – poprzez zapisanie się do newslettera czy zrobienie zakupów w Twoim sklepie.
Jeśli dostarczysz mu spersonalizowaną wiadomość, nawiążesz kontakt i jeszcze lepiej przedstawisz swoją markę, to z pewnością wpłynie pozytywnie na lojalność oraz relację z odbiorcą.
2. Email marketing naprawdę wspiera sprzedaż
Email marketing nie tylko zwiększa świadomość. Przede wszystkim to świetny sposób na poprawę konwersji i sprzedaż kolejnych produktów lub usług.
Właśnie ta skuteczność sprawiła, że tak wiele firm korzysta z tej formy promocji
Z pewnością dostrzeżesz pozytywne efekty, jeśli tylko w umiejętny sposób włączysz mailing w opracowany lejek sprzedażowy.
Wówczas reklama wpłynie pozytywnie na sprzedaż.
3. Email marketing umożliwia mierzenie efektów
Pełna wiedza i możliwość mierzenia efektów pracy – to kolejna zaleta wyróżniająca mailing. Dzięki temu stale możesz kontrolować postępy, sprawdzać, co podoba się Twoim odbiorcom, a jakie wiadomości cieszą się mniejszą popularnością.
Pozwoli Ci na wprowadzanie efektywnych modyfikacji, a przede wszystkim na prowadzenie promocji maksymalnie dopasowanej do potrzeb Twoich odbiorców.
Zwróć również uwagę na to, że mierzenia efektów email marketingu umożliwia sprawdzenie, czy wiadomości faktycznie docierają do grupy docelowej.
4. Email marketing pozwala na estetyczne wiadomości
Reklamy mailingowe mogą być naprawdę nowoczesne, subtelne, a przy tym skuteczne. Dzięki temu wiadomości będą cieszyły się jeszcze większą popularnością.
Zauważ też, że email marketing może być dostosowany do identyfikacji wizualnej Twojej firmy.
Ogromnym atutem mailingu jest także interaktywny charakter wiadomości. Pozwala Ci to na dodanie odnośników, które przeniosą odbiorcę w docelowe miejsce.
Z pewnością pomogą Ci w tym atrakcyjne i czytelne gify produktowe, zachęcające wezwania do działania, pogrubienia najważniejszych fragmentów oraz przyjemne w odbiorze fonty.
Zachowaj przy tym umiar, wprowadzaj subtelne zmiany i sprawdzaj, jak użytkownicy na nie reagują.
Jakie są rodzaje email marketingu?
Dostępne są naprawdę różne rodzaje email marketingu, dzięki czemu z jeszcze większą łatwością dopasujesz je do potrzeb Twoich odbiorców oraz celu, jaki ma spełniać ta forma promocji.
Zwróć uwagę na przykłady mailingu, które są najchętniej wybierane.
- Newsletter – bez wątpienia jest to jedna z najpopularniejszych form email marketingu. Dzięki temu, że klient zapisze się do newslettera, możecie stworzyć relację. Wystarczy, że dodasz formularz kontaktowy na stronie internetowej i zachęcisz do zapisania się do niego np. przy pomocy kodu rabatowego. Wtedy będziesz mógł zbudować bazę danych, informować klientów o promocjach, nowościach czy aktualnościach.
- Katalogi sprzedażowe – jeśli chcesz wykorzystać email marketing do celów czysto sprzedażowych, to ta forma jest właśnie dla Ciebie. W końcu pozwala skupić się na konkretnych produktach. Wówczas najlepiej sprawdza się właśnie katalog.
- Autorespondery – w ich przypadku niezbędne są wyzwalacze, ponieważ działają w sposób automatyczny i umożliwiają wysyłanie wcześniej zaplanowanych wiadomości. Może to być np. kolejny rozdział ebooka, następna część poradnika bądź lekcja zakupionego kursu.
Email marketing – Jak zacząć krok po kroku
1. Wyznacz cele email marketingu
Jednym z najważniejszych etapów tworzenia email marketingu jest wyznaczenie celów.
W końcu ma to wpływ nie tylko na język, jaki będziesz stosować, ale też treści, jakie się tam znajdą czy typ odbiorców, do których chcesz trafić.
Zastanawiasz się, jakie cele może mieć email marketing? Zazwyczaj mają mieć funkcję sprzedażową, a wtedy mogą być jednym z początkowych etapów lejka.
Oprócz tego możesz wykorzystywać emaile do zwiększenia świadomości marki, budowania pozycji eksperta itp.
2. Zadbaj o segmentację bazy danych
Skoro masz już ustalone cele email marketingu, to przejdź do kolejnego punktu. Musisz zdawać sobie sprawę z tego, jak ważne jest dokładne poznanie swoich odbiorców.
Dzięki temu będziesz mógł przeprowadzić segmentację bazy danych, a przede wszystkim podzielić wiadomości zgodnie z ich cechami oraz intencjami.
Ogromne znaczenie ma formularz oraz docelowa strona, które posłużyły do pozyskania leadów.
Musisz zadbać o to, żeby landing page bądź witryna były dobrze zaprojektowane, ponieważ niejasny przekaz może doprowadzić do powstania innych intencji zakupowych potencjalnych klientów.
Oczywiście będzie to miało negatywny wpływ na poziom konwersji.
3. Zaprojektuj treść wiadomości
Jakość, poprawność oraz merytoryczny charakter treści mają bardzo duże znaczenie podczas prowadzenia kampanii mailingowych.
Przede wszystkim powinny być dostosowane do poziomu lejka sprzedażowego – ma to wpływ na bardziej podstawowy lub zaawansowany charakter wysyłanych treści.
Jednocześnie zadbaj o wartościową treść – muszą być zwięzłe, najlepiej dość krótkie, a przede wszystkim merytoryczne.
Polecamy: Darmowe narzędzia w marketingu internetowym – top 8
Najlepiej, jeśli użytkownik sam będzie mógł zdecydować, czy chce zagłębić się w ten temat np. poprzez odwiedzenie artykułu na blogu firmowym.
Na końcu wiadomości powinno znajdować się wezwanie do działania.
Poza tym treść musi być czytelna, w czym pomoże Ci odpowiedni dobór fontów, pogrubienia, białe przestrzenie oraz drobne elementy graficzne.
4. Skorzystaj z narzędzi, aby zautomatyzować pracę
Prawidłowo działająca kampania mailingowa powinna być maksymalnie zautomatyzowana, ponieważ pozwoli to na jeszcze skuteczniejsze i szybsze docieranie wiadomości do odbiorców.
W tym celu najlepiej, jeśli skorzystasz z profesjonalnych narzędzi, ponieważ mają dostosowane funkcje i szablony, które z pewnością ułatwią Ci pracę.
To doskonałe rozwiązanie dla osób samodzielnie zajmujących się email marketingiem.
Dzięki temu możesz zaplanować i przygotować wszystkie treści, a później zająć się innymi obowiązkami. Jednocześnie masz pewność, że wiadomości dotarły do odbiorców.
5. Regularnie monitoruj wyniki
Zawsze sprawdzaj i analizuj wyniki email marketingu, ponieważ pozwoli Ci to ustalić, czy faktycznie realizujesz wcześniej ustalone cele.
Pomogą Ci w tym narzędzia do wysyłania wiadomości – to rozwiązanie jest chętnie wybierane przez e-commerce, a szczególnie sklepy internetowe.
W ten sposób będziesz mógł sprawdzać współczynnik otwarć wiadomość emailowych.
Dowiesz się także, jaki jest współczynnik odrzuceń, czas między interakcjami, jak ta forma promocji wpłynęła na konwersję czy liczbę kliknięć.
Jeśli odczytane wyniki nie będą Cię satysfakcjonowały lub będziesz chciał je poprawić, to będziesz mógł na bieżąco monitorować wpływ zmian.
Tym samym zwiększysz efektywność lejka sprzedażowego.
Najlepsze narzędzia do email marketingu
Mailchimp
Jednym z najczęściej wykorzystywanych narzędzi do kampanii mailingowych jest Mailchimp.
Przede wszystkim ze względu na możliwość całkowitej automatyzacji za pośrednictwem bazy danych.
Oczywiście masz też dostęp do statystyk i raportów, dzięki czemu stale możesz obserwować rezultaty przeprowadzonej kampanii.
Szczególnie jest to istotne na etapie przyciągania i konwersji.
Sendinblue
Kolejnym ciekawym rozwiązaniem do automatyzacji mailingu jest Sendinblue.
Ten program wyróżnia się prostym i naprawdę intuicyjnym w obsłudze interfejsem, więc nawet niedoświadczone osoby będą wiedziały, jak go zaprogramować.
Możesz również zarządzać i administrować bazę danych oraz wszelkie kontakty.
Umożliwi Ci to segmentację wiadomości – z pewnością stanie się jeszcze dokładniejsza, a to przyczyni się do szybszego zwrotu inwestycji w kampanię mailingową.
Outvio
Jeśli nie masz bazy danych, to dobrą opcją jest narzędzie Outvio, które nie służy do email marketingu, tylko do automatyzacji emaili oraz SMS-ów odnoszących się do śledzenia przesyłek.
Możesz bez problemu dostosować te treści do swoich odbiorców. Oprócz tego samodzielnie wygenerujesz bazę emaili.
Sposób działania tego narzędzia opiera się na strategii lojalnościowej, co umożliwia ograniczenie kosztów, a jednocześnie wyróżnia się sporą efektywnością.
Jakie są etapy email marketingu?
Etap przyciągania
Etap przyciągania służy do wywarcia wpływu na potencjalnego odbiorcę, a tym samym możesz zwiększyć jego lub jej zainteresowanie marką, produktem czy usługą.
Najlepiej wykorzystać w tym celu e-maile pozostawione przez użytkowników w formularzu kontaktowym.
Możesz im przesłać wiadomości nieinwazyjne lub ukierunkowane na bezpośrednią sprzedaż:
- Powitalne wiadomości – to emaile wysyłane do wszystkich osób, które się zarejestrowały lub zapisały do newslettera. Wiadomości wykorzystaj do poinformowania o sposobie komunikacji z Twoją marką.
- Wiadomości z promocjami – w swojej treści mają zniżki na konkretne produkty czy usługi, a także spersonalizowane oferty. Jeśli masz w sklepie zakładkę z listą życzeń, to tego typu wiadomości warto wykorzystać do poinformowania o promocji na te produkty.
- Sezonowe wiadomości – mają nie tylko informować, ale też wzbudzać emocje i potęgować wrażenie oczekiwania na jakieś wydarzenie lub konkretny dzień. To świetny sposób na zwiększenie zainteresowania zbliżającym się Black Friday czy sezonowymi wyprzedażami.
- Wiadomość z pozdrowieniami – emaile ze spersonalizowanymi życzeniami urodzinowymi mogą naprawdę skutecznie zachęcić do zakupu. Szczególnie chętnie marki dodają do takich wiadomości okolicznościowe kody rabatowe.
- Wiadomości do nieaktywnych użytkowników – z wykorzystaniem tych maili przypomnisz dawnym klientom o swojej marce, a tym samym pobudzisz do interakcji oraz zakupów.
Etap angażowania
Etap angażowania ma na celu przeprowadzenie potencjalnego klienta przez lejek sprzedażowy, a także maksymalne zachęcenie do zakupu.
Dlatego niezbędne jest szczegółowe zaprojektowanie przepływu pracy.
- Wiadomości email dotyczące konkretnego produktu – użytkownik otrzyma email z produktem powiązanym z tym, który odwiedzał w sklepie online, ale nie dokonał zakupu. Taki mailing świetnie sprawdzi się do segmentacji wiadomości według współczynnika odrzuceń.
- Przypomnienie o porzuconym koszyku – to najczęściej wykorzystywane wiadomości email przez sektor e-commerce. Takie wiadomości są wysyłane automatycznie i przypominają potencjalnemu klientowi o porzuconym koszyku, zachęcają też do zakończenia transakcji.
Etap zatrzymania
Jednym z najważniejszych celów email marketingu jest to, żeby zatrzymać klientów.
Jeśli tylko przygotujesz odpowiednie treści, to jesteś w stanie to uczynić.
Właśnie to sprawiło, że mailing jest tak ważnym elementem posprzedażowym wielu firm e-commerce.
Możesz to zrobić przy pomocy wiadomości o charakterze transakcyjnym.
Zazwyczaj cechują się najwyższym wskaźnikiem otwarć, ponieważ zawierają informacje o zakupionym produkcie, adresie wysyłki, numerze zamówienia, a nawet etykiety zwrotne.
Dobrze sprawdzą się też wiadomości z numerem śledzenia przesyłki. Pamiętaj, aby treści były zgodne z RODO.
Mogą się tam znaleźć podziękowania, linki do mediów społecznościowych, odnośniki do promocji oraz kody rabatowe na kolejne zakupy.