fbpx

Czym jest Viral i dlaczego warto stosować go w marketingu?

Viral marketing to dziś jedna z najskuteczniejszych metod, aby skutecznie się wyróżnić w sieci i zaangażować odbiorców. Użytkownicy sieci chętnie przesyłają dalej ciekawe dla nich treści i multimedia. Zatem kluczowe jest to, aby wymyślić taki virala, który wypromuje Twoją markę, produkt i zaangażuje użytkowników.

Sprawdź, zatem co to jest viral, jakie są najpopularniejsze rodzaje oraz przekonaj się, jak wykorzystać cały potencjał, który tkwi w viral marketingu i przekuć go we wzrost zysków w Twojej firmie.

viral co to jest

Co to jest Viral?

Zacznijmy od początku, czyli od tego, co to jest viral. Może stać się nim wiele różnych form – od treści, po grafiki czy video. Możliwości są nieograniczone. Najważniejsze jest to, aby viral wzbudzał emocje, ukazywał potrzeby, dotyczył tematów tabu, był zapalnikiem do dyskusji, był chwytliwy, a najlepiej też zapadał w pamięć.

Dzięki spełnieniu tych cech nie trzeba będzie zachęcać użytkowników do tego, by zdecydowali się go rozprzestrzeniać. I to jest klucz do prawdziwego sukcesu!

Polecamy: Czym różni się przeglądarka od wyszukiwarki?

Viral pochodzi od viral marketingu, co po polsku określane jest jako marketing wirusowy. Zatem możesz kojarzyć virala właśnie z takim wirusem, który skutecznie się rozprzestrzenia. Jednak porzuć tutaj negatywne skojarzenia, gdyż marketing wirusowy gwarantuje sporo korzyści dla Twojej marki, produktów czy po prostu dla firmy. Jedną z nich jest na pewno realny wzrost zysków. Najlepsze kampanie viralowe wyglądają naturalnie, są angażujące i mogą doprowadzić do naprawdę imponujących rezultatów.

Viral – Przykłady

Viral może być tajną bronią Twojej kampanii marketingowej. Jednak wymaga dłuższego zastanowienia się i dostosowania go do grupy docelowej, do której kierujesz swoją ofertę. Jaką formę może przybrać viral? Opcji jest naprawdę sporo i zapewne ograniczeniem jest tylko Twoja kreatywność.

Przygotowaliśmy listę najczęściej wykorzystywanych virali, które są przy okazji najchętniej udostępniane przez internautów, oto one:

  • memy,
  • fotomontaże,
  • filmiki,
  • wpisy w social mediach w formie tekstowej lub graficznej,
  • spoty telewizyjne,
  • kampanie e-mail marketingowe,
  • treści viralowe.

Jeśli chodzi o przykłady najskuteczniejszych kampanii viralowych w ostatnich latach na naprawdę dużą skalę, to warto wskazać m.in. na:

  • akcję z książką DecoMorreno, która rozprzestrzeniła się błyskawicznie po Internecie,
  • reklamę świąteczną Allegro „Czego szukasz w święta”, która poruszyła nasze serca,
  • kampanię Old Spice z przystojnym mężczyzną na koniu,
  • zdjęcie Ellen DeGeneres z największymi gwiazdami kina na gali rozdania Oscarów, które tak naprawdę było promocją najnowszego Samsunga Galaxy Note 3,
  • reklamę McDonald’s ze słynnym już wyrażeniem „A może frytki do tego”,
  • reklamę „No to Frugo”,
  • reklamę „Red Bull doda Ci skrzydeł”.

Dlaczego opłaca się stosować Viral w marketingu?

Skoro już wiesz, co to jest viral i jakie są jego najpopularniejsze przykłady, to koniecznie poznaj korzyści, które przekonują właścicieli firm i specjalistów od marketingu do zastosowania akurat tej formy marketingu.

Oto 4 powody, dlaczego powinieneś zdecydować się na wymyślenie virala i wdrożenie przemyślanej strategii marketingu wirusowego.

1. Wykreujesz wizerunek swojej firmy

Przy pomocy marketingu wirusowego możesz uwydatnić wszystkie najważniejsze wartości Twojej marki, a przy tym pokazać, w jakim stylu chcesz się komunikować ze swoimi odbiorcami.

Dzięki viralom możesz bawić, edukować, zachęcać do działania, a w tym do dokonania zakupu, wyróżniać się, łamać stereotypy i zwiększać świadomość.

Możesz też zmniejszyć dystans pomiędzy Twoją firmą a klientami, co ma szczególne znaczenie, gdy sprzedajesz w modelu B2C. Viral sprawi, że Twoja marka stanie się bardziej ludzka.

2. Zwiększysz zasięg marki

Nie wystarczy, że opublikujesz mema ze znanym politykiem, aby Twoja marka stała się znana.

Musisz dopasować viral do celu, jaki chcesz osiągnąć, a przy tym sprawić, aby udostępniany dalej przez użytkowników mem czy filmik wskazywał, kto jest jego twórcą.

Polecamy: 5 sposobów na zwiększenie sprzedaży w sklepie stacjonarnym w 2022 roku

To sprawi, że realnie zwiększysz zasięg swojej marki, co jest jak najbardziej możliwe w przypadku marketingu wirusowego. Stosowany tutaj zasięg jest organiczny.

3. Zmniejszysz koszty reklamy i zwiększysz konwersję

Wzrost zasięgu kojarzy Ci się jedynie z inwestowaniem w płatne kampanie Google Ads, Facebook Ads, zwiększenie budżetu na pozycjonowanie czy na tworzenie spotów reklamowych?

Podobne: Co to jest Google Ads? Dlaczego warto wybierać kampanię Ads?

Jednak marketing wirusowy daje zupełnie nowe możliwości, bo niekiedy nie potrzebujesz inwestować zbyt dużych kwot, aby zwiększyć zasięg i stworzyć viral.

Kluczowy staje się pomysł, a później jego realizacja. Z kolei samo udostępnianie virala może być nawet darmowe.

4. Zbudujesz społeczność

Niech Twój viral pokazuje wartości Twojej marki. Dzięki temu przyciągniesz uwagę grupy docelowej, która chętnie będzie dokonywać zakupów i korzystać z Twoich usług.

Dzięki budowaniu społeczności internetowej możesz zyskać stabilność i bezpieczeństwo finansowe, a także poprawić efekty działań promocyjnych i sprzedażowych.

Viral może przyciągnąć uwagę osób, które popchną Twoją firmę w stronę rozwoju, którego tak bardzo pragniesz. Do tego wzbudzi zaufanie społeczności, co również jest bardzo ważne.

Viral marketing a branża e-commerce

Masz sklep internetowy i zastanawiasz się, czy viral marketing może okazać się skuteczny również w tym przypadku? Jak najbardziej! Właściwie w każdej branży można go wykorzystywać. W jaki sposób?

  • Poprzez tworzenie angażującego contentu. Może on przybierać formę treści czy grafik. Doskonale sprawdzają się również e-booki.
  • Porusz w mediach społecznościowych ważny temat społeczny, który wzbudza emocje w Twojej grupie docelowej, a nawet możesz stworzyć przy jej pomocy kampanię społeczną.
  • Skuteczną formą jest też stworzenie kampanii Real Time Marketing, która opiera się na tworzeniu różnego rodzaju reklam na podstawie aktualnych wydarzeń.
  • Możesz tworzyć akcje promocyjne czy konkursy, które zachęcą klientów do pisania komentarzy, w Social Mediach lub też do publikowania zdjęć z produktami.

Ciemna strona Viral marketingu

Warto jeszcze pochylić się nad jedną bardzo ważną kwestią, a mianowicie nad zagrożeniami związanymi z marketingiem wirusowym.

Nieprzemyślana strategia, niekorzystne warunki czy brak wystarczającej wiedzy na temat grupy docelowej może spowodować, że z pozoru skuteczny viral odwróci się przeciwko Twojej marce.

Pamiętaj, że nie masz kontroli nad tym, gdzie dotrze Twój viral. Przez to, jeśli zostanie negatywnie odebrany, to naprawdę ciężko będzie nad nim zapanować i go wstrzymać. Szkodliwy czy w jakimkolwiek stopniu obraźliwy viral może spowodować pogorszenie wizerunku marki i zniechęcenie odbiorców do wybrania Twojej oferty.

Nie zawsze określenie, nieważne co mówią, najważniejsze, że mówią, jest zgodne z prawdą. Dlatego tak ważne jest wypuszczanie virala, który został przemyślanie zaprojektowany na podstawie szczegółowej wiedzy na temat grupy docelowej oraz jej oczekiwań. Wtedy zyskasz nad nim zdecydowanie większą kontrolę.

    Hej! Potrzebujesz pomocy lub chcesz skorzystać z naszej oferty?

    Już od 8 lat pomagamy firmom zdobywać klientów w sieci. Sprawdź naszą ofertę:

    Project Manager

    Łukasz Pietras
    Project Manager
    dostępny

    Napisz na kontakt@zdobywcysieci.pl lub zadzwoń pod numer 501-757-664, żeby omówić warunki współpracy. Możesz także zostawić kontakt do siebie, a oddzwonię w ciągu 24 godzin. Czekam na kontakt :)