Jeżeli chcesz stworzyć witrynę www, to powinieneś wziąć pod uwagę funkcje, jakie ma spełniać, a także jej wygląd i stopień rozbudowania. Dzięki temu łatwiej będzie Ci określić, jaki ma mieć typ. Zatem zwróć uwagę na to, jakie są rodzaje stron internetowych. W ten sposób dostosujesz ją do swoich wymagań oraz użytkowników, którzy mają ją odwiedzać.
Obecnie nie ma jednej stałej klasyfikacji witryn internetowych, ponieważ wiele z nich jest tworzona w ten sposób, by realizowała kilka celów. Dlatego czasem trudno jest określić jej konkretny rodzaj. Jednak istnieje kilka najczęściej wybieranych typów, a ich znajomość pozwoli Ci na dostrzeżenie różnic i podobieństw, a następnie wybranie odpowiedniego.
Spis treści
Jakie są najpopularniejsze rodzaje stron internetowych?
Zwróć uwagę na to, że nadal najczęściej wybierane są strony One Page oraz Multi Page. Wiąże się to przede wszystkim z ich uniwersalnością, dopasowaniem do urządzeń mobilnych oraz sporym wyborem różnorodnych motywów. Dowiedz się, jakie są rodzaje stron internetowych i zauważ, że istnieją też inne typy, które są bardziej dostosowane do Twoich potrzeb. Zatem przyjrzyj się pozostałym z nich.
Wizytówka
Taki rodzaj strony internetowej dobrze sprawdzi się, kiedy chcesz przekazać podstawowe, a zarazem najważniejsze informacje na temat Twojej firmy. Zazwyczaj wizytówki mają formę One Page, więc wykorzystuje się tylko stronę główną. Jednak ze względu na niewielką liczbę informacji ten rodzaj witryny jest coraz rzadziej wybierany, a popularność zyskują pełne strony firmowe.
Najlepiej korzystaj z wizytówek wtedy, gdy w niedalekiej przyszłości planujesz stworzyć stronę firmową, prowadzisz swoją działalność przede wszystkim w social mediach lub nie chcesz bardziej rozwijać działań marketingowych w Internecie.
Strona firmowa
Bez wątpienia strona firmowa to obecnie jeden z najpopularniejszych rodzajów witryn. Zatem jeżeli chcesz rozwinąć swoją działalność w Internecie, to zacznij właśnie od niej. Taka strona zazwyczaj składa się z wielu zakładek, gdzie możesz znaleźć szczegółowe i przydatne informacje, np. kontakt, ofertę, poprzednie realizacje, rekomendacje itp. Zauważ też, że coraz częściej strony firmowe są dodatkowo wzbogacone o moduł umożliwiający Ci robienie zakupów bądź rejestrację. Zwróć również uwagę na to, że wyodrębnia się dwa rodzaje strony firmowej, czyli:
- strona korporacyjna – w tym przypadku zauważ, że witryna służy do przedstawienia profilu firmy bądź marki. Zazwyczaj ważnym elementem jest historia, sposób działania oraz wartości, jakie są najważniejsze dla firmy.
- strona produktowa – taka witryna skupia się wokół oferty, czyli usługach lub produktach.
Portal internetowy
Ten rodzaj witryny ma bardzo rozbudowany charakter. Zauważ, że portale internetowe służą przede wszystkim do przekazywania informacji, ale oprócz tego mają również dodatkowe funkcje. Dzięki nim możesz dodać forum dyskusyjne, reklamy, filmy wideo oraz katalogi stron. Pamiętaj także o tym, że witryna musi być przygotowana na masowy ruch oraz bardzo dużą ilością treści.
Obecnie portale internetowe są na tyle rozwinięte, że użytkownicy mogą tam spędzić jak najwięcej czasu. Dzięki temu nie tylko dowiedzą się, co aktualnie dzieje się na świecie lub w Polsce, ale również sprawdzą pogodę, poznają jakieś ciekawostki historyczne, sprawdzą horoskop itp.
Wortal
Jeżeli chcesz rozwinąć stronę internetową, która będzie poświęcona tylko jednej tematyce, to powinieneś zdecydować się na wortal. Takie portale są wyspecjalizowane i mogą dotyczyć np. fotografii, wychowania dzieci, książek lub seriali.
Tworząc taką witrynę, musisz zdawać sobie sprawę z tego, że będą ją odwiedzały osoby, które interesują się tą konkretną tematyką. Dlatego konieczne jest to, żebyś zadbał o wysoką jakość treści, multimediów itp., ponieważ tylko wtedy zainteresujesz Internautów. Poza tym strona wertykalna zazwyczaj jest dość rozbudowana, a teksty powinieneś dodawać regularnie.
Blog
Jeszcze parę lat temu blogi miały zupełnie inną formę i były tworzone na specjalnie przygotowanych platformach, np. blog.onet.pl. Obecnie blogosfera prezentuje się nieco inaczej, a jej najważniejszym celem jest stworzenie lojalnej społeczności. Poza tym wybierz ten rodzaj strony www, jeżeli masz jakieś zainteresowania lub doświadczenie w danej dziedzinie i chcesz się tym podzielić. Blog umożliwi Ci swobodne pisanie porad, informacji, przepisów itp. na ten temat. Dzięki takiej witrynie możesz też zarabiać, np. poprzez pisanie artykułów sponsorowanych bądź sprzedawanie jakichś produktów na blogu.
Sklep internetowy
Jak sama nazwa wskazuje, sklep internetowy możesz wykorzystywać przede wszystkim do sprzedawania produktów bądź usług. W tym przypadku znajdziesz niektóre elementy, typowe również dla innych rodzajów witryn, jak np. blog, kontakt lub zakładka o firmie/sklepie. Jednak najważniejszym celem sklepów internetowych jest zaprezentowanie oferty. Poza tym musisz zadbać o intuicyjną obsługę, dzięki temu klienci nie będą mieli problemów z przeprowadzeniem transakcji. Zadbaj też o wygląd oraz treść, czyli np. opisy produktów lub kategorii.