Blogi na stronach internetowych to już nie jest tylko dodatek, a skuteczny sposób na zwiększenie ruchu, przyciągnięcie uwagi odbiorców i odpowiedzenie na ich pytania. Wartościowe treści pozwolą Ci również zyskać opinię eksperta, ale też ułatwią komunikację z klientami. Jednak nie osiągniesz tego, jeżeli nie dowiesz się, jak napisać dobry artykuł na bloga. Zatem poznaj zasad, dzięki którym napiszesz porywający tekst!
Artykuły na blogu firmowym powinny być przydatne dla Ciebie, odbiorców oraz wyszukiwarki Google. Dlatego ważne jest to, aby były nie tylko zoptymalizowana, ale również naprawdę wartościowe. To właśnie takie teksty przyniosą Ci największe korzyści.
Spis treści
Jak napisać dobry artykuł na blog – 5 zasad
Wybierz interesujący temat
Jeżeli chcesz, żeby artykuły w wymierny sposób zwiększały zasięg Twojej strony, a jednocześnie znalazły się wysoko w wyszukiwarce Google, to musisz zastanowić się nad wyborem odpowiedniego tematu. Koniecznie zadbaj o to, aby w treści znalazły się słowa kluczowe – w tym celu skorzystaj z dodatkowych narzędzi. Najlepiej, aby frazy były powtórzone kilka razy w nieodmienionej formie, odmienionej, a także z wykorzystaniem synonimów. Poza tym popularność i potencjał poszczególnych haseł wskaże Ci też, czego poszukują użytkownicy. Wykorzystaj to w trakcie wymyślania tematu, a dzięki temu na pewno odpowiesz odbiorcom na wiele pytań. Przy okazji rozwiejesz ich wątpliwości i zachęcisz do skorzystania z Twojej oferty.
Pamiętaj o tym, aby dobrze przemyśleć wybór tematu artykuły. Najlepiej, aby spełniał kilka podstawowych zasad:
- Wzbudzał zainteresowanie,
- Był zgodny z Twoją wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem,
- Odnosił się do branży, w jakiej działasz,
- Był zgodny z tematyką strony www lub sklepu online.
Zadbaj o rozbudowaną treść
Roboty Google najlepiej oceniają treści, które w wyczerpujący sposób odpowiadają na wiele pytań użytkowników. Dlatego, gdy zastanawiasz się, jak napisać dobry artykuł na bloga, to pamiętaj o odpowiedniej konstrukcji. Zacznij od wyjaśnienia podstawowych pojęć, a następnie przejdź do bardziej szczegółowych informacji. Dzięki temu czytelnik nie będzie miał problemów z ich zrozumieniem. Jedynym odstępstwem od tej reguły jest blog ekspercki – wtedy od razu możesz przejść do sedna, ponieważ kierujesz treść do grupy, która ma już pewną wiedzę na podejmowany przez Ciebie temat.
Zwróć uwagę na to, że kierując się zasadą najpierw ogólne informacje, a później szczegóły, to z łatwością stworzysz hierarchię tekstu. Przy okazji wyodrębnisz nagłówki niższego oraz wyższego rzędu – to na pewno spodoba się robotom Google i odbiorcom, bo treść stanie się bardziej przejrzysta.
Stwórz wciągający tekst!
Teraz nadszedł czas na jedną z najważniejszych część tworzenia dobrego tekstu na bloga, czyli pisanie! Dzięki temu, że masz już stworzony szkielet, to rozwijanie kolejnych akapitów stanie się dla Ciebie jeszcze łatwiejsze. Na samym początku skup się jedynie na pisaniu rzeczowej treści – pamiętaj o tym, żeby wyczerpać każdy temat. Poza tym nie zwracaj uwagę na stylistykę czy błędy. Po prostu zadbaj o przekazanie swojej wiedzy w sposób przestępny, lekki, a przede wszystkim zgodny z prawdą. Wtedy odbiorcy na pewno docenią Twoje starania i wiedzę, którą się z nimi dzielisz.
Rozpocznij korektę tekstu
Dobrze napisany artykuł na blogu firmowym nie powinien mieć żadnych błędów. Dlatego, jeżeli chcesz wiedzieć, jak stworzyć dobry tekst, to koniecznie zwróć uwagę na korektę. To właśnie na tym etapie wyeliminujesz błędy, literówki, zmienisz szyk zdań i pozbędziesz się zbyt trudnego słownictwa. Oczywiście nie chodzi o to, żebyś używał wręcz prostackich wyrażeń. Po prostu zadbaj o to, aby artykuł był zrozumiały oraz dopasowany do Twojego odbiorcy. Poza tym w trakcie korekty postaraj się wyłapać zbyt długie zdania czy nadmierną liczbę zdań w stronie biernej. Wtedy tekst stanie się bardziej przyjazny dla czytelników i robotów Google.
Podczas korekty tekstów skorzystaj z licznych narzędzi typu LanguageTool – pozwoli Ci wyeliminować błędy ortograficzne, interpunkcyjne i fonetyczne. Możesz też zainstalować na swojej przeglądarce dedykowane rozszerzenia. Ciekawym rozwiązaniem są również asystenci tekstu oraz programy do transkrypcji treści.
Zadbaj o wykończenie tekstu
Czytelne artykuły na blogu powinny składać się nie tylko z różnych nagłówków, ale również z wypunktowań i wytłuszczeń najważniejszych części treści. Oprócz tego artykuły cieszą się dużo lepszym odbiorem, jeżeli są wzbogacone o dopasowane zdjęcia. Wtedy teksty na dłużej pozostają w pamięci, a jednocześnie stają się czytelniejszy. Pamiętaj, że nie musisz ograniczać się jedynie do fotografii. W końcu ciekawym rozwiązaniem są infografiki, tabele, schematy, zrzuty ekranu, a nawet krótkie materiały video.
Dobre artykuły na blogu firmowym są zgodne z zasadami Google, dlatego zadbaj o to, aby w treści znalazło się linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Poza tym dodaj meta description oraz teksty alternatywne do multimediów. Wtedy na pewno zyskasz wpis, który zachęci odbiorców, zapewni Ci zasięg, a zarazem spełni wymagania Google.