Wiedza

Czym jest przekierowanie 301? Kiedy warto go używać?

Żmudna praca popłaciła i cieszysz się już wysokim miejscem w wyszukiwarce Google? Zatem dalej o to dbaj, ale też postaraj się nie stracić przewagi, którą zyskałeś. Szczególnie jest to ważne, jeżeli zamierzasz zmienić adres strony internetowej. Wystarczy, że dowiesz się, czym jest przekierowanie 301 i go wprowadzisz, a wtedy nie musisz przejmować się utratą swojej pozycji.

Stosując przekierowanie 301, nie tylko zatrzymasz stałych odwiedzających, ale też pokażesz robotom Google, gdzie mają podążać. Dzięki temu nic nie stracisz na swojej przeprowadzce, która czasem jest wręcz konieczna. Dlatego tak ważne jest prawidłowe wprowadzenie przekierowanie, a także dokładne zrozumienie jego istoty.

Spis treści

Czym jest przekierowanie 301?

Jaka jest definicja przekierowania 301?

Pewnie nie raz słyszałeś o słynnym przekierowaniu 301, ewentualnie jeszcze o 302 bądź Meta Refresh. Jednak czy tak naprawdę wiesz, na czym to polega? Najważniejsze jest to, że pozwala na przeniesienie wyszukiwarki oraz użytkowników na nowy adres strony internetowej. Choć musisz sobie zdawać sprawę z tego, że nie przekierujesz całej mocy swojej witryny, to jednak wersja 301 jest dobrym rozwiązaniem ze względu na SEO. Poza tym specjaliści szacują, że przy wykorzystaniu przekierowania 301 jesteś w stanie odzyskać ponad 90% mocy. Istotne jest także to, iż wszelkie zmiany nie będą dla Ciebie zbyt bolesne, a poza tym Twoja domena nie straci autorytetu. Bardzo ważne jest również to, że zastosowanie takiego przekierowania wpływa na utrzymanie zbliżonego poziomu wyników ruchu organicznego oraz utrzymaniu pozycji w wyszukiwarce Google.

Zwróć również uwagę na to, iż przekierowanie 301 powinieneś stosować wtedy, gdy chcesz na stałe zmienić adres strony URL. Jeżeli zależy Ci tylko na chwilowych przenosinach związanych, chociażby z modernizacją witryny, to wybierz przekierowanie 302. Wtedy z łatwością będziesz mógł powrócić do pierwotnego stanu.

Kiedy warto wykorzystywać przekierowanie 301?

Zauważ, że nie wystarczy Ci sama wiedza dotyczące tego, czym jest przekierowanie 301. Bardzo ważne jest także to, żebyś zdawał sobie sprawę z tego, kiedy warto skorzystać z tego sposobu. Dzięki temu zawsze będziesz cieszyć się transferem mocy, a przy tym nie wpłynie to negatywnie na Twoje zyski, liczbę użytkowników odwiedzających witrynę oraz pozycję w wyszukiwarce Google. Jeszcze do 2015 roku zmiana adresu strony wiązała się z olbrzymimi stratami, ale obecnie Google przyzwala na stosowanie przekierowania 301. Dlatego sprawdź, kiedy warto z niego korzystać.

Zmiana adresu strony

Przekierowanie 301 w trakcie przenoszenia strony na jeden adres

Bez wątpienia stosowanie przekierowania 301 w trakcie przenoszenia witryny na nowy adres to jedna z najczęstszych sytuacji, kiedy stosowana jest ta metoda. Dzięki temu nawet wpisując starą nazwę i tak użytkownicy są przenoszeni na aktualną stronę. Jednak nie odnosi się to jedynie do odwiedzających, ale również do wyszukiwarki Google. Zwróć również uwagę na to, że samo przekierowanie nie wydłuża czasu ładowania witryny, a większość użytkowników nawet tego nie dostrzega.

Połączenie kilku wersji strony w jedną

W przypadku połączenia różnych wersji witryny w jedną również konieczne jest wykorzystanie przekierowania 301. Szczególnie chodzi tu o sytuację, gdy masz strony z kilkoma przedrostkami typu www, http:// bądź bez nich. Wykorzystując połączenie, Twój serwis może zyskać większą moc, a wszyscy użytkownicy będą przenoszeni tylko na jedną stronę. Takie działanie może być dla Ciebie bardzo korzystne, gdyż przy podjęciu odpowiednich działań zwiększysz swoją pozycję w wyszukiwarce Google. Pamiętaj także o wcześniejszym ustaleniu hierarchii, a dzięki temu podkreślisz, która witryna jest najważniejsze i przejmie moc pozostałych wersji Twojej witryny.

Przeniesienie ruchu z innej witryny

Zwróć uwagę na to, że wykorzystanie przekierowania 301, by przenieść ruch z jednej strony – zupełnie innej, na drugą jest bardzo częstym zabiegiem stosowanym przez firmy. Zazwyczaj wiąże się to z tym, że przedsiębiorstwa kupują serwis prowadzony przez konkurencję, bądź stronę mającą podobną domenę. Wtedy z łatwością mogą przejąć klientów wchodzących na już nieaktualny serwis, gdyż od razu trafiają na Twoją stronę.

Jak poprawnie przeprowadzić przekierowanie 301?

W jaki sposób dobrze wdrożyć przekierowanie 301?

Zwróć uwagę na to, że prawidłowe wprowadzenie przekierowania 301 jest niezwykle istotne. Jeżeli popełnisz błąd w trakcie tej czynności, to użytkownikowi wpisującemu nazwę starej domeny wyświetli się błąd 404. W konsekwencji prawdopodobnie wyłączy witrynę i skorzysta z usług Twojej konkurencji. Dlatego koniecznie dowiedz się, jak w prosty sposób możesz wprowadzić przekierowanie 301.

Pamiętaj także o tym, że przekierowanie 301 powinieneś wprowadzić, zanim przeniesiesz na nową witrynę treści i multimedia wykorzystywane na starej domenie. Dzięki temu roboty Google nie uznają tego za duplikat, co mogłoby bardzo negatywnie wpłynąć na Twoją pozycję w wyszukiwarce. Zatem skorzystaj z jednej z dwóch metod i ciesz się korzyściami, jakie zapewni Ci przekierowanie 301. Do wyboru masz .htaccess bądź język skryptowy. W drugim przypadku najczęściej stosowany jest PHP, gdyż możesz wtedy skorzystać z gotowego kodu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *