Wiedza

Czy warto organizować promocje na Black Friday?

Dla wielu osób listopad to najlepszy moment na zakup gwiazdkowych prezentów. Dlatego w sklepach nie tylko pojawia się coraz więcej świątecznych ozdób, ale też sklepy przygotowują kolejne wyprzedaże, żeby jeszcze bardziej zachęcić kupujących. Zastanawiasz się, czy też powinieneś przyjąć tę strategię? Przekonaj się zatem, czy warto organizować promocje na Black Friday.

Świąteczne promocje stały się kolejnym zwyczajem, tak lubianym przez wiele osób. Szczególnie dotyczy to kupujących. Jednak powinieneś zastanowić się też, jak możesz wykorzystać te wyprzedaże jako sprzedający. Dzięki temu będziesz wiedział, jaka strategia trafi do Twojej grupy odbiorczej.

Spis treści

Czym jest Black Friday?

Czym jest Black Friday?

Black Friday już od wielu lat jest bardzo popularny w Stanach Zjednoczonych. Jednak w Polsce dopiero od niedawna kupujący i sprzedający zaczęli wykorzystywać te wyprzedaże. Historia tego wydarzenia jest związana ze Świętem Dziękczynienia, które odbywa się w ostatni czwartek listopada. Następnego dnia, tuż po wielkiej uczcie rozpoczynają się sezonowe wyprzedaże. Choć ich czas stopniowo ulega wydłużeniu – teraz trwa nawet do poniedziałku, czyli do Cyber Monday, to jednak szczyt przecen przypada właśnie na Black Friday.

Czy warto organizować promocje na Black Friday? Wady i korzyści

Polacy pokochali Black Friday i naprawdę chętnie wydają wtedy pieniądze. Szacuje się, że w 2018 roku statystyczny Polak planował wydać ok. 340 złotych. W skali krajowej wynosi to 2,3 miliarda złotych. Rok później te kwoty jeszcze bardziej wzrosły, a w tym roku można śmiało uznać, że wydatki będą jeszcze większe. Ze względu na pandemię, a także ograniczony dostęp do sklepów Polacy na pewno chętnie skorzystają z Black Friday. To wszystko brzmi, jakby sezonowe wyprzedaże były naprawdę opłacalne dla Ciebie, jako sprzedawcy, ale pamiętaj, że to rozwiązanie ma swoje zalety i wady. Dlatego poznaj je i sam przekonaj się, czy to spodoba się Twojej grupie odbiorczej, a przede wszystkim, czy faktycznie przyniesie Ci oczekiwane zyski.

Korzyści wzięcia udziału w Black Friday

Zalety organizowania promocji na Black Friday

Wzrost zysków

Twoi klienci z niecierpliwością czekają na start wyprzedaży? W takim razie koniecznie weź udział w Black Friday. Wtedy na pewno dostrzeżesz wzrost sprzedaży swoich produktów czy usług. Dla niektórych branż typu moda, uroda, zabawki czy książki to naprawdę ważny czas w roku, gdzie generują większość rocznych zysków.

Przyłączenie się do ogólnoświatowego wydarzenia

Biorąc udział w Black Friday właściwie nie musisz zajmować się promocją. Choć oczywiście dużo większe zainteresowanie wzbudzisz, informując klientów np. w newsletterze lub w social mediach o wyprzedaży. Jednak nie ma potrzeby wyjaśniania, na czym będzie polegać ta promocja. W końcu właściwie wszyscy Internauci spotkali się z nazwą Black Friday, a nawet czekają na ten dzień. Dlatego dołączając się do tego wydarzenia, na pewno spełnisz ich oczekiwania.

Wady promocji na Black Friday

Wady organizowania promocji na Black Friday

Wspieranie konsumpcjonizmu

Szczególnie w przypadku branż, gdzie ważne jest ekologiczne podejście np. zdrowa żywność, naturalne kosmetyki, a nawet drewniane zabawki, wspieranie nadmiernego konsumpcjonizmu nie zostanie dobrze odebrane. Dlatego zastanów się, czy Twojej grupie docelowej na pewno spodoba się wzięcie udziału w Black Friday. Może zamiast tego postaw na coroczną promocję z okazji urodzin firmy?

Duża konkurencja

Liczba sklepów biorących udział w Black Friday jest naprawdę olbrzymia, a każdego roku sprzedawcy coraz chętniej dołączają do tego wydarzenia. Tak naprawdę w tym przypadku branża przestaje mieć znaczenie. Sprawia to, że tylko spore obniżki zostaną zauważone przez osoby, które dotąd nie korzystały z Twojej oferty. Oznacza to, że zmniejszą się też Twoje zyski. Po prostu konkurencja na Black Friday jest duża i trudno będzie Ci przebić się ze swoją ofertą czy promocją.

O czym musisz pamiętać organizując Black Friday?

Zasady skutecznej promocji w czasie Black Friday

Jesteś zdecydowany na organizację promocji na Black Friday? Zatem ważne jest to, jaką strategię obierzesz. Możesz zorganizować wyprzedaż np. -15% na wszystkie produkty bądź obniżyć ceny tylko wybranych towarów czy usług. Ważne jest tylko to, abyś nie oszukiwał kupujących. Dlatego, jeżeli chcesz zorganizować wyprzedaż, to nie podnoś wcześniej cen, żeby później je obniżyć z okazji Black Friday. Takie „sztuczki” nie są dobrze postrzegane przez klientów – szczególnie tych stałych. Pamiętaj, że coraz więcej Internautów zdaje sobie sprawę z tych oszustw i już wcześniej monitoruje ceny produktów lub usług.

Ważne jest też to, abyś w czasie Black Friday zadbał o dostępność szybkiej wysyłki i wygodnej płatności. Pamiętaj, że koniec listopada oraz większość grudnia, to szczególnie trudny czas dla firm dostawczych, a wszelkie skargi za opóźnienia klienci będą kierowali do Ciebie. Poza tym umieść na stronie informację, do kiedy warto robić zakupy, aby doszły przed świętami. Zauważ również, że w trakcie Black Friday jeszcze ważniejszy jest dobry kontakt z klientami. Dlatego postaraj się, żeby na Twojej stronie znalazł się formularz kontaktowy oraz chatbot.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *