Wiedza

Co to jest mapa strony i jak wpływa na SEO?

Masz rozbudowaną stronę lub sklep internetowy z wieloma zakładkami? W takim razie musisz koniecznie zwrócić uwagę na to, by były widoczne i zaindeksowane. Przy tak obszernej witrynie potrzeba więcej pracy, dzięki której roboty Google dotrą do wszystkich niezbędnych informacji. Dlatego dowiedz się, co to jest mapa strony, a w ten sposób uporządkujesz swoją stronę.

Zauważ, że stworzenie mapy strony jest stosunkowo proste, ale wymaga wiedzy. Tylko dzięki temu osiągniesz zamierzony efekt. Poza tym Google zaleca tworzenie takich map, ponieważ wpływają na optymalizację.

Spis treści

Co to jest mapa strony?

Czym jest mapa strony?

Przede wszystkim zwróć uwagę na to, że mapa strony jest swoistym przewodnikiem dla robotów Google. Dzięki temu wiedzą, jak i gdzie mają poruszać się po Twojej witrynie. Mówiąc najprościej, mapa strony to po prostu zbiór adresów URL podstron, które składają się na Twoją witrynę. Poza tym zazwyczaj wspomniane dane są zapisane w specjalnym pliku: sitemap.xml.

Pamiętaj, że bardziej rozbudowane mapy nie ograniczają się jedynie do linków, ale również zawierają informacje o aktualizacjach, obrazkach i filmach, które są umieszczone na stronie.

Ważne jest również to, że stworzenie takiej mapy sprzyja indeksowaniu, dzięki czemu w znaczący sposób wpływa na optymalizację. Jednak nie jest to jedyny powód, dla którego Google rekomenduje tworzenie mapy witryny, ponieważ ma też przeciwdziałać duplikacji. Dzięki temu, że w treści pliku znajduje się data publikacji treści, to wiadomo, kto stworzył ją jako pierwszy.

Jak mapa strony wpływa na SEO?

Warto, żebyś zdawał sobie sprawę z tego, że plik z mapą strony możesz wgrać do Google Search Console. Szczególnie wtedy, gdy chcesz zacząć planować działania SEO. Jednak nie jest to jedyny powód, który przemawia za tworzeniem mapy, ponieważ wpływa na wiele aspektów związanych z optymalizacją. Przede wszystkim zwróć uwagę na:

  • linkowanie wewnętrzne, co jest związane z lepszym uporządkowaniem, a dzięki temu Ty również masz mniejsze problemy z poruszaniem się po stronie;
  • większa widoczność w sieci;
  • ułatwienie pracy robotom Google, dzięki czemu strona może być szybciej zaindeksowana;
  • większy ruch na stronie, co może przełożyć się na rosnące zainteresowanie Twoją ofertą;
  • intuicyjna nawigacja po Twojej witrynie.

Jakie są rodzaje mapy strony?

Jakie są najczęściej stosowane rodzaje map strony?

Zwróć uwagę na to, że nie wystarczy Ci tylko wiedza, co to jest mapa strony. Ważne jest również, żebyś rozróżniał poszczególne rodzaje, ponieważ każdy z nich charakteryzuje się czymś innym, ale też jest wykorzystywany w innym celu. Jednak tak naprawdę wystarczająca jest mapa XML oraz HTML. Obie sprawiają, że witryna jest bardziej uporządkowana, lecz mają różne zastosowanie. Dowiedz się zatem, czym się charakteryzują i kiedy warto z nich korzystać.

XML

W tym przypadku tworzysz mapę witryny, której odbiorcami są roboty Google. Dlatego musisz zadbać o to, by była regularnie aktualizowana, a także zawierała linki, które mają być zaindeksowane. Pamiętaj, że nie musisz umieszczać tam wszystkich adresów URL. Szczególnie wtedy, gdy chcesz uniknąć duplikacji. Jednak istotne jest to, żebyś na stronie skorzystał z odpowiednich meta tagów.

Zadbaj również o to, by mapa strony XML zawierała daty aktualizacji, a także informacje odnoszące się do wagi poszczególnych adresów URL.

Bez wątpienia stworzenie tego pliku może być czasochłonne, ale nie wymaga dużych nakładów finansowych. Przede wszystkim jednak pamiętaj o tym, jakie korzyści może Ci przynieść.

HTML

Przeznaczenie mapy strony HTML jest nieco inne od XML. Przede wszystkim ma to związek z innym odbiorcą, ponieważ w przypadku omawianego rodzaju mapa jest skierowana do użytkowników. Dzięki temu zyskują dodatkową pomoc w nawigacji i poruszaniu się po Twojej witrynie. W ten sposób z większą łatwością mogą dotrzeć na najważniejsze podstrony bądź takie, które uznasz, że są dla nich pomocne.

Pamiętaj również o tym, że wykorzystywanie mapy strony HTML znacznie uprości Twoją witrynę, co na pewno dostrzeże i wynagrodzi Google. Ma to także związek z tzw. User Experience.

Zwróć też uwagę na to, że mapa strony HTML zazwyczaj znajduje się w stopce i większość użytkowników właśnie tam szuka najpotrzebniejszych podstron. W przypadku sklepów online może to być m.in. zakładka zwrot, regulamin, FAQ, reklamacja oraz strona główna. Natomiast na stronach internetowych zazwyczaj jest to: kontakt, usługi, blog, o nas i opinie.

Jak powinna wyglądać mapa strony?

Jak powinna wyglądać mapa strony?

Istnieją określone zasady, zgodnie z którymi powinieneś tworzyć mapę strony, więc zadbaj o ich spełnienie. Dzięki temu możesz być pewien, że informacje zostaną prawidłowo odczytane przez roboty Google. Najważniejsze jest to, żebyś:

  • zapisał dokładny i pełny adres URL,
  • umieścił informację dotyczącą wielu wersji językowych strony,
  • stosuj standard UTF-8 w trakcie kodowania mapy,
  • w przypadku, gdy Twoja mapa strony jest bardzo obszerna, to możesz ją podzielić na kilka mniejszych,
  • zapisz tylko jedną wersję adresu URL, jeżeli stosujesz różne dla strony w wersji tradycyjnej i mobilnej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *