Zaczynasz współpracę z agencją interaktywną, marketingową lub reklamową i chcesz dokładnie przekazać swoje oczekiwania? Zatem musisz dowiedzieć się, co to jest brief, ponieważ to właśnie on sprawi, że Twoje myśli oraz wizja strony internetowej w prostszy sposób trafi do zleceniobiorcy.
Zauważ, że wypełnienie briefu wymaga czasu i zaangażowania z Twojej strony. Dzięki temu raz wykonana praca zakiełkuje w przyszłości. Poza tym otrzymasz dokładnie taką stronę internetową, o jakiej od początku marzyłeś.
Spis treści
Co to jest brief?
Tak naprawdę brief można porównać do fundamentów, ponieważ to właśnie on stanowi podstawę dalszej współpracy i od niego zależy, czy zostanie osiągnięty zamierzony wymarzony efekt. Czy wyobrażasz sobie, że może powstać bezpieczny dom, jeżeli jego fundamenty będą źle zaprojektowane oraz niestabilne? Oczywiście nie będziesz mógł zamieszkać w takim miejscu, więc będziesz niezadowolony z tego, co otrzymałeś. Tak samo jest w przypadku breifu, jeżeli potraktujesz ten dokument powierzchownie, to nigdy nie będziesz zadowolony z tego, co otrzymasz. Jednak wystarczy tylko starannie odpowiedzieć na pytania, które są zawarte w nadesłanym pliku, a na pewno wspólna praca będzie przyjemniejsza i efektywniejsza.
Jakie informacje znajdują się w briefie?
Przede wszystkim w briefie powinny znaleźć się informacje, dzięki którym zostanie zrealizowany cel współpracy. W przypadku agencji interaktywnej pytania dotyczą szczegółów związanych z tworzeniem szablonu strony internetowej. Dzięki temu wykonawca otrzyma wiele przydatnych danych, które odnoszą się do układu witryny, treści oraz stopnia rozbudowania strony www. Jednak to nie są jedyne informacje, jakie znajdują się w briefie.
Najważniejsze informacje o firmie
Bardzo ważne jest to, żebyś w trakcie wypełniania breifu krótko opisał swoją firmę. Dzięki temu wykonawca będzie wiedział, jakim tropem powinien podążać. Zatem napisz kilka najważniejszych wartości, którymi się kierujecie, a także misję i wizję. Możesz też podać cechy wyróżniające Twoją firmę na tle konkurencji, np. wykorzystanie regionalnych produktów, otrzymane certyfikaty, działanie w niecodziennych godzinach itp.
Przedstaw grupę docelową
Bez wątpienia grupa docelowa to jeden z najważniejszych elementów, który musisz opisać w trakcie wypełniania briefu. W końcu dzięki temu wykonawca lepiej dopasuje treść, zdjęcia oraz ogólny wygląd strony. Pamiętaj, że poszczególni odbiorcy mogą mieć zupełnie różne oczekiwania, dlatego trzeba do nich dopasować wygląd i charakter witryny.
Konkurencja i wzór działania
Zastanów się nad tym, kto jest Twoją największą konkurencją i przekaż te informacje agencji interaktywnej, która wykona dla Ciebie stronę internetową. Jeżeli podoba Ci się wygląd ich witryny bądź treść, to wykonawca będzie wiedział, czym kierować się w trakcie pracy. Możesz też po prostu podać link do strony, której styl przypadł Ci do gustu.
Preferencje stylistyczne
Identyfikacja wizualna firmy jest ważnym aspektem w trakcie tworzenia marki, dlatego dokładnie przemyśl wygląd swojej strony internetowej, a następnie dodaj te informacje do breifu. Dzięki temu wykonawca będzie wiedział, czy chcesz, by np. barwy witryny były dopasowane do logo. Jeżeli nie masz określonych preferencji, to zawsze możesz kierować się marketingowym znaczeniem poszczególnych kolorów.
Dane techniczne
Tak naprawdę dane techniczne stanowią najważniejszą część całego briefu. Dlatego znajdują się tam informacje na temat struktury menu oraz kategorii produktów. Wspomniana sekcja może być sugerowana przez wykonawcę strony, ale możesz też samodzielnie określić, jak chcesz, by to wyglądało.
Poza tym dane techniczne dotyczą także pozostałych elementów, które mogą znaleźć się na stronie internetowej oraz jej sposobu działania, czyli m.in.:
- rodzaj menu witryny,
- sposób działania podkategorii menu,
- obecność slidera ze zdjęciami, a także jego rodzaj i sposób wyświetlania,
- informacje zawarte na stronie głównej, np. opis oferty, mocne strony oferty, przedstawienie firmy itp.,
- dodanie galerii zdjęć, referencji bądź poprzednich realizacji,
- szczegóły dotyczące podstron,
- dodatkowe zalecenia, np. banery informacyjne lub hasła reklamowe.
Dodatkowe usługi
Kolejnymi istotnymi elementami, o których nie możesz zapomnieć w trakcie wypełniania briefu, są usługi dodatkowe oferowane przez agencję interaktywną. Zatem w odpowiednim polu dodaj informację dotyczącą tego, czy dostarczysz treści oraz zdjęcia na witrynę, czy ma się tym zająć agencja. Oprócz tego możesz zlecić wykonanie logo, prowadzenie bloga firmowego, a także określić, czy zleceniobiorca zadba o hosting i certyfikat SSL.
Brief to forma zabezpieczenia
Zwróć uwagę na to, że wypełniając brief, dbasz nie tylko o to, by dostarczyć jak najwięcej szczegółów dotyczących Twojej firmy. Oprócz tego brief pełni rolę zabezpieczenia dla Ciebie oraz wykonawcy, ponieważ jego wypełnienie i zaakceptowanie jest równoznaczne z podpisaniem umowy. Dlatego wszystkie ustalenia zawarte w tym dokumencie na pewno będą spełnione przez obie strony.