Wartościowy content w połączeniu ze skutecznym pozycjonowaniem to jedne z najlepszych narzędzi marketingowych, dlatego warto prowadzić własnego bloga w 2024 roku.
W ten sposób nie tylko zwiększysz ruch organiczny z wyszukiwarki, ale również poprawisz indeksowanie witryny. Stworzysz też wizerunek eksperta w swojej branży.
Zobacz, jak pisać bloga, żeby przyciągał nowych użytkowników, którzy być może staną się Twoimi klientami.
1. Zaplanuj treści
Prowadzenie bloga, który będzie chętnie czytany przez odbiorców wymaga opracowania strategii contentowej.
Dzięki temu z wyprzedzeniem będziesz wiedział, o czym masz napisać kolejny tekst. Sprawi to również, że nie zaniedbasz tych obowiązków, a do tego z większą skutecznością zrealizujesz wcześniej założone cele.
Podobne: Jak znaleźć temat na bloga firmowego?
Dlatego poświęć trochę czasu na zaplanowaniu treści na bloga. Poza tym stwórz kalendarz i określ w nim częstotliwość wpisów.
Najlepiej, jeśli poświęcisz jeden dzień na początku miesiąca, kiedy to zajmiesz się właśnie obszernym planowaniem treści. W kalendarzu dodaj nazwę artykułu, najważniejsze frazy kluczowe oraz inspiracje.
2. Pisz do klientów
Jako autor bloga skierowanego do klientów musisz stosować się do nieco innych zasad, niż osoby piszące lifestylowe treści. W końcu w tym przypadku mniej istotny jesteś Ty – na pierwszym miejscu mają być Twoi klienci.
Choć czasem możesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami czy doświadczeniem, to jednak znacznie ważniejsze są uniwersalne porady. Poza tym koniecznie twórz treści dostosowane do Twojej oferty i branży, a dzięki temu na pewno zainteresujesz swoją grupę docelową.
Podobne: Narzędzia ułatwiające prowadzenie firmy
Dlatego zawsze kieruj się jedną zasadą – Twoi czytelnicy są też Twoimi klientami. Zatem to właśnie oni stanowią najliczniejszą grupę odbiorców i to im musisz dostarczyć potrzebnych informacji.
W takiej sytuacji, jako autor bloga możesz pisać o problemach branżowych, udzielać praktycznych wskazówek i polecać ciekawe rozwiązania.
3. Zaangażuj cały zespół
Prowadzenie bloga firmowego to idealne zajęcie dla całego zespołu. W końcu każdy z Twoich pracowników zajmuje się czymś innym, a do tego ma określone umiejętności oraz doświadczenie, czym może się podzielić z klientami.
Poza tym pisanie artykułów jako dodatkowe zajęcie dla jednej osoby z czasem może stać się przytłaczające. Dlatego niech specjalista od contentu zajmie się organizacją i planowaniem, a następnie rozdzieli artykuły dla każdego członka zespołu.
Dodatkowo sporym atutem mogą być różne style i charaktery pisania. W ten sposób artykuły zyskają jeszcze więcej naturalności.
4. Uwzględnij ważne słowa kluczowe
Pamiętaj, że prowadzenie bloga nie opiera się jedynie na tworzeniu ciekawych treści. Ważne jest także to, aby odbiorcy mogli dotrzeć do nich z wyszukiwarki. Dzięki temu zdobędziesz nowych czytelników, zwiększysz ruch organiczny, a do tego zachęcisz użytkowników do skorzystania z Twojej oferty.
Jednak zanim osiągniesz te cele, powinieneś przede wszystkim zadbać o dodanie do treści dopasowanych słów kluczowych. To właśnie takie frazy są wpisywane w wyszukiwarce Google, a ich obecność umocni pozycję Twojej witryny na wysokiej lokacie.
Podobne: Co to są słowa kluczowe w SEO? 6 popularnych rodzajów
Dodatkowo wpłynie to pozytywnie na optymalizację treści. Zwróć tylko uwagę na to, żeby frazy były dodane w sposób naturalny – wtedy z pewnością nie będą przeszkadzały w czytaniu czy przeglądaniu treści.
Istotne jest także to, żeby frazy kluczowe znalazły się w różnych częściach tekstu – nie tylko w treści wpisu, ale również w nagłówkach i meta description. Wtedy szybko przekonasz się, że prowadzenie własnego bloga, to niezwykle skuteczny sposób na zwiększenie widoczności w sieci.
5. Promuj bloga
Masz już kilka artykułów, które powoli ściągają odbiorców na stronę, ale zależy Ci na nieco szybszych efektach? Zatem promuj bloga! W ten sposób dotrzesz do swojej grupy docelowej.
Czy wiesz, w jaki sposób możesz skutecznie zareklamować bloga? Przede wszystkim bądź aktywny na konkurencyjnych stronach – komentuj tam wpisy, a do tego dziel się swoją wiedzą i doświadczeniem.
Poza tym zaangażuj się w media społecznościowe – Facebook, Instagram, LinkedIn czy nawet TikTok.
W końcu w trakcie promocji strony istotny jest nie tylko proces powstawania bloga, ale również Social Media, bo to w ten sposób możesz najłatwiej zgromadzić społeczność. Oprócz tego pomocny jest newsletter, ponieważ daje Ci sporą niezależność w budowaniu bazy danych. Po prostu stopniowo rozszerzaj swoją działalność, a po pewnym czasie z pewnością dobrze wypromujesz bloga.
6. Stosuj różne nagłówki
Proces zakładania bloga i pisania tam treści sprawi, że zainteresujesz odbiorców swoją wiedzą. Jednak kluczowe znaczenie ma to, żeby te artykuły dotarły do jeszcze szerszego grona użytkowników, dlatego musisz zadbać o ich optymalizację.
W tym przypadku jednym z najważniejszych elementów są nagłówki, które muszą być nie tylko chwytliwe, ale też trafne, a do tego zawierać słowa kluczowe. Dzięki temu zyskasz tytuł, który spodoba się odbiorcom oraz robotom Google.
Zastanawiasz się, jak wymyślić chwytliwy nagłówek? Gdy masz własnego bloga to najlepiej, jeżeli będziesz stosować jeden styl, aby treści były spójne. Poza tym doskonale sprawdzają się pytania i czasowniki akcji. Dodaj do tego znaki interpunkcyjne, a szybko przekonasz się, jak wiele dynamiki zyskał artykuł.
7. Postaw na merytoryczne teksty
Prowadzenie bloga o niczym nigdy nie jest dobre, a przede wszystkim nie zachęca odbiorców do regularnego czytania.
Właśnie z tego powodu stawiaj na wartościowe teksty, które pokażą Twoją wiedzę i doświadczenie. Po prostu pisz o tym, na czym się znasz, a szybko przekonasz się, jak bardzo lubią to czytelnicy.
Wystarczy, że jeden artykuł napiszesz o wykorzystaniu jakiegoś sprzętu lub produktu, w następnym opiszesz stosowane komponenty, a w kolejnym zaznaczysz, jakie są najważniejsze cechy tego towaru czy usługi.
8. Pamiętaj o regularności
Pisać bloga może właściwie każdy, ale prawdziwy problem pojawia się wtedy, gdy konieczne jest zachowanie regularności.
Pamiętaj, że czytelnicy nie będą codziennie odwiedzali Twojej strony w oczekiwaniu na nowy tekst – jeśli zabraknie aktualnych wpisów, to szybko zapomną o Twojej witrynie.
Dlatego jako autor bloga musisz dbać o systematyczność – nawet jeśli będzie to jednoznaczne z tworzeniem krótkich tekstów.
Choć wyszukiwarka bardziej ceni wyczerpujące wpisy, to jednak warto tutaj postawić na kompromis, a przede wszystkim na zadowolenie czytelników. Zwróć także uwagę na to, żeby treści były wartościowe i dostarczały potrzebnych informacji.
Czy wiesz, jak zachować regularność artykułów? Pomocne mogą być dodatkowe funkcjonalności bloga. Dzięki temu zaplanujesz dni czy nawet godziny, kiedy mają zostać opublikowane nowe treści.
Oczywiście niezbędny jest też wcześniej przygotowany plan – jego realizacja z pewnością doda Ci mnóstwo samozaparcia. Poza tym zupełnie wystarczający będzie jeden artykuł na tydzień – szczególnie na samym początku. W ten sposób sprawdzisz, jaki jest odbiór tych treści przez czytelników.
O czym pisać bloga firmowego?
Czas na jedno z najczęstszych pytań, zadawanych przez odbiorców – o czym właściwie pisać na blogu. Do wyboru masz naprawdę wiele ciekawych tematów. Jednak ważne jest to, ile osób faktycznie chce czytać takie treści.
Dlatego podpowiadamy Ci, gdzie znaleźć inspiracje na artykuły, które będą chętnie klikane.
Szukaj inspiracji w Google
To właśnie Google stanowi prawdziwy bank inspiracji dotyczących tego, o czym pisać bloga. Wystarczy, że zainstalujesz rozszerzenia do wyszukiwarki typu SEO Surfer bądź skorzystasz z narzędzi SemStorm lub Senuto, a szybko przekonasz się, ile razy w ciągu 30 dni była wpisywana dana fraza kluczowa.
Wybieraj te tematy, które są chętnie wyszukiwane, a zarazem konkurencyjność nie jest zbyt duża. Dzięki temu z większą łatwością znajdziesz się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google. Tym samym jeszcze więcej użytkowników trafi na Twoją stronę internetową.
Pamiętaj, że przy pomocy wyszukiwarki Google odkryjesz też, jakie dodatkowe słowa kluczowe powinny znaleźć się w treści artykułu.
Sprawdź konkurencyjne blogi
Jeśli szukasz inspiracji, to zajrzyj na konkurencyjne strony osób, prowadzących własnego bloga firmowego. W ten sposób jeszcze szybciej zyskasz odpowiedź na to, czym są zainteresowani odbiorcy.
Choć ta metoda nie wymaga dużych nakładów czasu, to jednak wiąże się również ze sporym ryzykiem. W końcu nie wiesz, czym kierowała się dana firma w trakcie tworzenia tekstów. Może się również okazać, że ten artykuł wcale nie ściąga zbyt wiele odbiorców z wyszukiwarki. Poza tym może realizować nieco inną strategię contentową, która mija się z Twoją.
Po prostu dużo skuteczniejsze jest inspirowanie się pojedynczymi artykułami, a nie całym blogiem. Wtedy z większą łatwością dopasujesz treści do potrzeb swojej firmy.
Odpowiadaj na pytania klientów
Klienci w wiadomościach lub podczas rozmów telefonicznych często pytają Cię o te same kwestie? W takim razie koniecznie napisz artykuł, który rozwieje ich wątpliwości, a do tego wytłumaczy wszelkie niejasności.
Po prostu potrzeby, a przede wszystkim problemy odbiorców, to jedne z najlepszych inspiracji na kolejne teksty. Dzięki temu zaczniesz pisać bloga naprawdę mocno ukierunkowanego na Twoją grupę docelową.
Poza tym nie tylko osoby, które do Ciebie zadzwoniły czy napisały, mogą mieć takie problemy. Ta grupa zapewne jest jeszcze liczniejsza, a brak wystarczających wyjaśnień zapewne nie raz doprowadziły do rezygnacji z zakupów. Nie pozwól, żeby to wydarzyło się ponownie.
Zamiast tego stwórz listę najczęstszych pytań i napisz serię praktycznych artykułów bądź dodaj zakładkę z FAQ. W ten sposób nie tylko zyskasz sporo ciekawych inspiracji na teksty, ale również przyciągniesz uwagę jeszcze szerszego grona odbiorców.
Sezonowe wydarzenia
Zbliżają się święta, lato, rok szkolny, a może ferie zimowe? W Twojej branży na pewno istnieje moment, gdy znacznie wzrasta sprzedaż i zainteresowanie odbiorców. Zazwyczaj ma to związek z jakimś sezonowym wydarzeniem.
Dlatego kieruj się tymi okazjami podczas uzupełniania treści do własnego bloga. Wielu odbiorców chętnie czyta takie okolicznościowe wpisy, a wręcz ich oczekuje. Zatem dopasuj je do swojej branży i stwórz krótki cykl nawiązujący do danego wydarzenia.
Podobne: Na czym polega marketing sezonowy?
Dużą popularnością cieszą się również artykuły nawiązujące do różnych śmiesznych bądź branżowych wydarzeń. Dobrym przykładem jest Dzień Psa, ponieważ to świetna okazja na dodanie tekstu o najlepszych zabawkach dla czworonoga.
Jeśli na koniec wpisu dołączysz kod rabatowy na Twoje produkty, to z pewnością miło zaskoczysz odbiorców. Jednocześnie zachęcisz ich do jeszcze częstszego przeglądania treści na Twojej stronie internetowej.