Niektóre okresy w roku wzmagają chęć zakupów i stanowią prawdziwe „żniwa” dla licznych branż. Mowa tu przede wszystkim o okresie świątecznym czy sezonie wakacyjnym.
To właśnie wtedy rozpoczynają się wyprzedaże, a klienci z chęcią sięgają do portfeli, aby wydać więcej pieniędzy. Dlatego sprawdź, na czym polega marketing sezonowy i wypromuj swoje produkty!
Nastawienie na konkretne dni, tygodnie, a nawet miesiące w ciągu roku to bardzo popularny trik podczas planowania działań marketingowych. Jednak uda Ci się to tylko, jeśli dopasujesz dane wydarzenie do swojej ofert.
Co to jest marketing sezonowy?
Marketing sezonowy to przede wszystkim działania promocyjne przeprowadzane z odpowiednim wyprzedzeniem.
Poza tym reklama jest tworzona z myślą o określonych wydarzeniach w ciągu roku, kiedy to zwiększa się popyt na konkretne produkty i usługi.
Zwróć uwagę na to, że marketing sezonowy obejmuje przede wszystkim trzy rodzaje wydarzeń:
- Oficjalne święta typu Boże Narodzenie, Dzień Matki, Wielkanoc, Walentynki i Dzień Niepodległości;
- Święta nieoficjalne;
- Wydarzenia kulturalne, czyli m.in. sezon wakacyjny, ferie zimowe oraz rozpoczęcie roku szkolnego.
Czy warto korzystać z marketingu sezonowego?
Wiesz już, na czym polega marketing sezonowy, ale czy naprawdę warto korzystać z tej metody promocji?
Jeśli tylko oferujesz produkty, na które jest popyt w określonych momentach roku, to zdecydowanie powinieneś wybrać tę formę reklamy. Dzięki temu zwielokrotnisz sprzedaż konkretnych usług lub towarów, trafisz do nowych odbiorców i zwiększysz swoje zyski.
Jednak prawdziwe korzyści dostrzeżesz tylko wtedy, gdy dobrze przygotujesz się do danych sezonów. Wtedy z odpowiednim wyprzedzeniem rozpoczniesz kampanie marketingowe np. w Google Ads, ale też stworzysz tematyczny content.
Pamiętaj o tym, że marketing sezonowy będzie skuteczny wtedy, gdy przeprowadzisz analizę słów kluczowych.
Następnie wybierzesz frazy dopasowane do Twojego biznesu, konkretnych produktów lub usług, a do tego wyróżniających się niezbyt dużą konkurencyjnością. Zadbaj także o urozmaicone działania, czyli np.:
- Okolicznościowe grafiki wysyłane w newsletterze,
- Życzenia w social mediach,
- Ciekawe infografiki,
- Artykuły blogowe z przydatnymi poradami,
- Filmiki dopasowane do okazji i nawiązujące do oferty,
- Kampania marketingowa.
Zauważ, że nie każda okazja może być dopasowana do Twojej oferty. Dlatego z odpowiednim wyprzedzeniem zastanów się, kiedy faktycznie możesz skorzystać z marketingu sezonowego. Wówczas reklama na pewno zapewni Ci oczekiwane korzyści.
Złote zasady marketingu sezonowego
Każdy biznes działa w zgodzie z określonym cyklem, który jest uzależniony od wielu czynników – wydarzeń kulturalnych, okazji, a nawet pór roku. Dlatego na pewno znajdziesz co najmniej jeden taki moment w roku, kiedy Twoje produkty czy usługi są naprawdę pożądane przez odbiorców.
Koniecznie wykorzystaj ten czas, bo to właśnie wtedy możesz zarobić najwięcej pieniędzy. W takiej sytuacji przyda Ci się nie tylko wiedza na temat tego, na czym polega marketing sezonowy, ale również zastosowanie się do zasad, wyróżniających tę formę reklamy.
Zasada 1: Zaplanuj z wyprzedzeniem działania marketingowe
Strategia marketingowa to element niezbędny do przeprowadzenia sezonowych działań promocyjnych. Dzięki temu dokładnie zaplanujesz poszczególne kroki, ale też jeszcze skuteczniej ustalisz, termin rozpoczęcia przygotowań do danego wydarzenia czy święta.
Poza tym zyskasz pewność, że będziesz jeszcze lepiej przygotowany od Twojej konkurencji. Dlatego najpierw przygotuj inspiracje, sprawdź, w jakim momencie poprzedniego roku notowałeś największe zyski i sprawdź, czy miało to związek z jakąś konkretną okazją.
Gdy już to zrobisz, to zacznij ustalać formy reklamy, które najbardziej odpowiadają Twojej grupie odbiorczej. Z tak przygotowanym planem marketing sezonowy zapewni Ci wiele korzyści.
Zasada 2: Bądź konsekwentny
W trakcie tworzenia reklamy sezonowej kluczowe jest to, abyś był przez cały czas konsekwentny. Dlatego gdy już wybierzesz określoną okazję, to trzymaj się tego. Poza tym daj do zrozumienia odbiorcom, że ten konkretny dzień jest dla Twojego biznesu naprawdę wyjątkowy.
Zatem już wcześniej przygotuj specjalne grafiki i systematycznie zamieszczaj w social mediach informacje na temat atrakcji, jakie czekają wtedy na Twoich klientów.
Mogą to być dodatkowe rabaty, darmowa dostawa, zwiększona liczba punktów lojalnościowych lub po prostu premiera zupełnie nowych produktów.
Zasada 3: Kładź nacisk na obsługę klienta
Wzrost zainteresowania Twoją ofertą zawsze wiąże się z rosnącą liczbą zapytań, skarg czy zwrotów. To prawdziwy test dla Twojej firmy.
W końcu w trakcie ważnego wydarzenia biznesu musisz wykazać się maksymalnym profesjonalizmem. Przede wszystkim zadbaj o sprawną komunikację.
Nie pozwól na to, żeby klienci czekali na odpowiedź dłużej niż 24 h, dodaj nowe automatyczne odpowiedzi na czatboty i zajmij się obsługą mediów społecznościowych.
Zasada 4: Stwórz napięcie
Widoczny zegar odliczający godziny i minuty do startu promocji lub zwiększona częstotliwość wysyłanych e-maili – każdy z tych sposobów jest przydatny w tworzeniu napięcia.
Dzięki temu dasz czas odbiorcom na zapoznanie się z Twoją ofertą, a do tego podsycisz prawdziwą chęć do zakupów. Pamiętaj jednak o tym, że wszystkie działania muszą być spójne z misją i wizją firmy.
Wtedy przekaz będzie naprawdę trafny, a Ty na dłużej zatrzymasz nowych odbiorców oraz zainteresujesz stałych klientów.