fbpx
Blog

Jak korzystać z Google Trends i czy warto używać tego narzędzia w 2022?

Google Trends to narzędzie idealne – darmowe, łatwe w obsłudze i w dodatku dostarcza wielu bardzo przydatnych informacji, dzięki którym możesz zwiększyć sprzedaż czy ruch na swojej stronie. Przekonaj się, czego i kiedy poszukują użytkownicy, wchodzący w skład Twojej grupy docelowej!

Google Trends poradnik

Brzmi świetnie, prawda? Jednak, aby móc znaleźć odpowiedzi na te pytania i prawidłowo je interpretować, konieczne musisz wiedzieć, jak korzystać z Google Trends. Nasz kompleksowy poradnik sprawi, że dobrze poznasz to narzędzie.

Coraz więcej firm oferuje narzędzia, które mają nam przybliżyć frazy kluczowe wpisywane w Google. Jednak wiążą się one z inwestycją przynajmniej kilkuset złotych miesięcznie. Odpowiedzią na potrzeby osób, które nie chcą wydawać dużych kwot pieniędzy, ale ważne są dla nich takie kwestie jak sezonowość czy analiza słów kluczowych, staje się właśnie Google Trends.

Google Trends – Co to jest?

Chciałbyś nabyć umiejętność czytania w myślach? Niestety, nie jest to możliwe. Jednak programiści pracujący dla giganta, jakim jest Google, znaleźli rozwiązanie, które w dużym stopniu odpowiada na potrzeby przedsiębiorców czy po prostu właścicieli stron, którzy chcieliby dowiedzieć się, jakie i kiedy słowa kluczowe poszukują użytkownicy.

Tak właśnie zrodził się Google Trends, czyli narzędzie w pełni darmowe z olbrzymim potencjałem.

Czego dowiesz się, dzięki Google Trends?

  • Co wpisują w Google użytkownicy,
  • Jak prezentuje się sezonowość wybranego słowa kluczowego,
  • Jak przedstawiają się aktualne trendy w Google,
  • Który produkt, gdzie i kiedy jest popularniejszy,
  • Jakie tematy są na czasie,
  • Czy popularność jakiegoś tematu lub produktu maleje, a może rośnie,
  • O czym w danej chwili warto pisać w Social Mediach lub też na blogu,
  • Jak wygląda popularność konkretnych produktów w wybranym mieście, regionie czy kraju.

Jak widzisz, korzystając w tego darmowego narzędzia, będziesz w stanie zasięgnąć całkiem sporej dawki wiedzy na temat sezonowości i aktualnych trendów.

Najważniejsze jest zatem to, aby dowiedzieć się, jak korzystać z Google Trends, by pozyskać te wszystkie informacje i zastanowić się, co dalej z nimi zrobić.

Jak korzystać z Google Trends? Praktyczne wskazówki

Z Google Trends korzystają nie tylko specjaliści SEO, ale też właściciele sklepów internetowych. Przy pomocy tego narzędzia mogą sprawdzić, które produkty warto zacząć promować, aby w trakcie sezonu zwiększyć swoje zyski.

Jak korzystać z Google Trends? Na samym początku przejdź do Google Trends, a następnie…

…Następnie wystarczy, że wpiszesz słowo kluczowe lub temat, który Cię interesuje (fot. 1).

google trends
(fot. 1)

Zyskasz możliwość zawężenia danych do wybranego kraju, regionu, miasta czy do jeszcze mniejszego obszaru (fot. 2). Możesz wskazać także na konkretną kategorię.

google trends jak używać
(fot. 2)

Jednak to nie wszystko, gdyż ciekawym rozwiązaniem jest możliwość wpisania dwóch fraz i porównania ich (fot. 3). To świetne narzędzie, aby sprawdzić np. w jakich rejonach kraju dane towary cieszą się większą popularnością, a które mniejszą i może lepiej z nich zrezygnować.

Google Trends porównanie dwóch fraz
(fot. 3)

Będziesz w stanie także wybrać, czy chcesz zbadać popularność słów kluczowych i tematów w wynikach wyszukiwania Google, w Google Grafika, w Zakupy Google, w wyszukiwarce wiadomości czy też na YouTubie.

Jak jeszcze korzystać z Google Trends? Ciekawą opcją są też podobne tematy. Dzięki nim będziesz w stanie poznać tematy, które mają coraz silniejszą siłę przebicia i są bezpośrednio związane z wybraną frazę kluczową (fot. 4). Uwaga! W Google Trends użyte określenie „przebicie” oznacza, że trend wzrósł o ponad 5000%.

Google Trends podobne tematy
(fot. 4)

Ciekawostka!

Skoro planujesz wykorzystywać w swoim biznesie Google Trends, to musisz wiedzieć, że istnieje też jeszcze jedna bardzo przydatna funkcja. Otóż możesz zdecydować się na subskrypcję, aby obserwować wybraną frazę kluczową.

Dzięki temu będziesz otrzymywać na swoją pocztę elektroniczną informację o tym, jak zmienia się popularność frazy i jak wtedy kształtuje się wykres.

Jak uruchomić subskrypcję? Wystarczy, że włączysz menu z lewej strony i wybierzesz pole Subskrypcje (fot. 5).

Google trends subskrypcje
(fot. 5)

Następnie kliknij plus, znajdujący się u dołu ekranu. Zostaniesz później poproszony o wypełnienie formularza, składającego się z takich pól, jak adres e-mail, częstotliwość informowania o zmianach, temat subskrypcji, czyli jakie tematy lub słowa kluczowe chcesz obserwować i jakiego regionu ma dotyczyć raport.

Nie wiesz, jakie słowa kluczowe zacząć wyszukiwać? W takim razie być pomocna będzie zakładka Najpopularniejsze wyszukiwania. Dowiesz się tam, jakie osoby, problemy, słowa kluczowe i tematy zyskują na popularności w czasie rzeczywistym, a także konkretnego dnia (fot. 6). W tym przypadku także możesz wybrać kraj, który Cię interesuje.

Google Trends najpopularniejsze wyszukiwania
(fot. 6)

Skoro jesteśmy już w bocznych menu, to warto, chociażby informacyjnie przejrzeć sobie także zakładkę Rok w wyszukiwarce. Znajdziesz tam wszystkie popularne tematy, które były wyszukiwane w wybranym roku kalendarzowym. W tym także imiona i nazwiska ludzi, filmów czy seriali, o których mówili wszyscy. Wszystkie te dane i problemy mogą także stanowić ciekawą inspirację nawet w kolejnym roku (fot. 7).

Google Trends rok w wyszukiwarce
(fot. 7)

Jak wpisywać słowa kluczowe w Google Trends?

To, co wpisujesz do narzędzia Google Trends, ma znaczenie. Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że złe napisanie frazy kluczowej może wpłynąć na wyniki, które uzyskasz. I wcale nie chodzi tutaj jedynie o błąd ortograficzny.

Sposób wyszukiwania ma znaczenie, dlatego poznaj przydatne wskazówki wyszukiwania słów kluczowych w Google Trends.

Gdy zdecydujesz się na wpisanie do narzędzia frazę kluczową “buty do biegania”, możesz zapisać ją na różne sposoby i w zależności od zapisu uzyskasz też różne wyniki.

Sposób #1

Wyszukując po prostu – buty do biegania – uzyskasz dane, odnoszące się z jednej strony do słowa “buty”, ale też do słowa “do biegania”.

Wśród podobnych zapytań zostaną wyświetlone takie frazy, jak np. sklep biegacza, marki butów, najlepsze buty do biegania, buty do biegania po górach itd.

Jak widzisz, rozbieżność jest dość spora. Przy czym nie zostały też uwzględnione synonimy i odmiany tego słowa.

Sposób #2

Znacznie lepszą metodą może okazać się pisanie frazy kluczowe w cudzysłowie, tj. “buty do biegania”. Co zyskamy w ten sposób?

Zostanie uwzględniona tutaj dokładnie fraza, która naprawdę Cię interesuje, a także do niej zostaną dołożone kolejne słowa.

Wśród podobnych zapytań znajdziesz np. buty do biegania zimą, najlepsze buty do biegania, buty do biegania po górach.

Sposób #3

Inną opcją jest wpisywania fraz w postaci buty do + biegania, wtedy wyszukiwanie będzie uwzględniać albo słowo “buty do”, albo “biegania”.

Sposób #4

Z kolei pisząc buty do -biegania, zyskasz analizę na podstawie słów “buty do”, z pominięciem “biegania”.

Google Trends a SEO

Zdobywanie jak najwyższych pozycji w wyszukiwarce Google to jedno z głównych zadań, gdy chcesz zwiększyć rozpoznawalność swojej marki i firmy w Internecie.

Podstawą jest oczywiście wybranie odpowiednich słów kluczowych, które są z jednej strony związane z Twoim biznesem, ale też są chętnie wpisywane przez użytkowników sieci.

Poszukiwanie i analiza fraz kluczowych szczególnie osobom początkującym może przysporzyć sporo problemu, dlatego warto korzystać z pomocnych darmowych narzędzi, takich jak Planer Słów kluczowych lub Google Trends, albo płatnych narzędzi, takich jak Semstorm, Senuto lub Ahrefs.

Podobne: Jak znaleźć słowa kluczowe? 5 potrzebnych narzędzi

Sprawdźmy zatem, w jaki sposób Google Trend może pomóc w działaniach SEO:

Wpisz frazę kluczową, która jest bezpośrednio związana z Twoją firmą. Zanim jeszcze nadusisz enter i klikniesz lupę wyszukiwania, przyjrzyj się, jakie podpowiedzi proponuje narzędzie. Mogą zainspirować Cię one do kolejnych wyszukań. Zapisz je w notatniku, a później kolejno wyszukaj.

Sporo pomysłów na słowa kluczowe znajdziesz też po wyszukaniu wybranej frazy w rubryce Podobne tematy. Jeśli pasują do Twojej oferty i biznesu, koniecznie także napisz je w notatniku.

Słowa kluczowe niech staną się inspiracją do wymyślenia tematów np. na artykuły. Największą popularnością cieszą się poradniki, które odpowiadają na nurtujące pytania, wyjaśniają jakieś kwestie czy też rozwiązują konkretne problemy. Kiedy zamieścisz w nich popularne aktualnie frazy kluczowe, pokażesz, że jesteś ekspertem i że warto korzystać z Twoich produktów czy usług. Przekonaj się osobiście, jak korzystać z Google Trends na blogu, aby zwiększyć jego widoczność i przyciągać nowych użytkowników z wyszukiwarki.

Podobne: Jak założyć bloga? Darmowy poradnik WordPress 2022

Jakie słowa kluczowe najlepiej sprawdzą się w artykułach? Na przykład te w formie pytania. Pamiętaj jeszcze o tym, żeby wybierać frazy, których popularność nadal rośnie. W końcu roboty Google potrzebują chwili na zaindeksowanie Twojego wpisu. Dopiero wtedy rozpocznie się Twoja walka w wynikach wyszukiwania. Zatem bacznie obserwuj, co się dzieje i jakie są aktualnie trendy w branży, w jakiej działasz.

Dla SEO duże znaczenie ma także sezonowość słów kluczowych. Gdy sprzedajesz produkty sezonowe, musisz działać z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym i zanim jeszcze rozpocznie się sezon zacząć promocję. Przy pomocy Google Trends dowiesz się, kiedy zaczyna się sezon i jak długo możesz liczyć na zainteresowanie danymi produktami.

Podobne: 10 pomysłów na sezonowe sklepy internetowe

Zoptymalizuj swój tekst na blogu przy pomocy słów kluczowych, które znalazłeś przy pomocy Google Trends. Nie przesadź z zagęszczeniem fraz kluczowych, ale powtórz je kilkukrotnie, najlepiej też w odmianach oraz synonimach. Dodaj frazy kluczowe związane z aktualnymi trendami w tytule, nagłówkach H1-H6, na początku tekstu, ale też w opisach alternatywnych oraz w meta-tagach.

Dlaczego warto korzystać z Google Trends?

Nadal nie jesteś pewien, czy opłaca Ci się uczyć korzystania z kolejnego narzędzia od Google? Kiedy poznasz poniższe korzyści, zapewne błyskawicznie podejmiesz decyzję. I zdecydowanie będzie ona pozytywna, a korzystanie z Google Trends stanie się czymś naturalnym, oczywistym i obowiązkowym.

Dowiesz się, co w trawie piszczy

Google Trends to doskonałe narzędzie do tego, aby dowiedzieć się, jakie frazy czy tematy aktualnie rozbudzają opinię publiczną. Dzięki takim informacjom będziesz mógł szybko zareagować.

Szczególnie warto zwrócić uwagę na to gdy prowadzisz profile w Social Mediach czy wysyłasz wiadomości e-mailowe do swojej listy mailingowej w ramach newslettera.

Wykorzystując w ten sposób Real-Time Marketing, możesz sporo zyskać i zwiększyć zasięg swojej witryny i marki.

Prosty w obsłudze panel

Warto zaznaczyć też, że sporą zaletą jest także łatwy w obsłudze panel. Nie potrzebujesz specjalistycznej wiedzy czy doświadczenia, aby odczuwać wszystkie najważniejsze informacje czy wyszukać niezbędne dane.

Bardzo istotna staje się tak naprawdę interpretacja i wysuwanie wniosków, gdyż to one zapewnią korzyści Twojemu biznesowi.

Już na pierwszy rzut oka rzuci Ci się w oczy panel do wpisywania słów kluczowych. Wpisz tam frazę i naciśnij lupę, by rozpocząć wyszukiwanie. I to cała filozofia.

Raporty na temat sezonowości fraz kluczowych

Kolejną zaletą tego narzędzia jest możliwość łatwego pobrania raportu, aby móc go jeszcze lepiej przeanalizować i wykorzystać w swoim biznesie.

To szczególnie dobre rozwiązanie dla osób, które wolą odczytywać wartości liczbowe, zamiast analizować wykres. Raport otworzysz, posiadając program Excel.

Zresztą warto zaznaczyć, że raport możesz też udostępnić lub też umieścić na stronie czy prezentacji.

Trafiasz prosto do klienta

Korzystając z Google Trends, będziesz też w stanie zyskać informacje na temat tego wśród mieszkańców, jakiego miasta dany produkt cieszy się największą popularnością i tam też uderzyć ze zdwojoną reklamą.

Wykorzystaj w tym celu np. Google Ads lub też Facebook Ads. W ten sposób zaoszczędzisz pieniądze i nastawisz reklamę na osoby, które są najbardziej zainteresowane wybranymi produktami.

Dowiesz się, jaki biznes otworzyć

Chcesz ruszyć z biznesem lokalnym? W tym przypadku także Google Trends może stać się prawdziwą skarbnicą wiedzy. Skoro użytkownicy wyszukują jakieś frazy, np. związane z usługami z jakiegoś regionu, w którym chcesz działać, to znaczy, że jest tam na nie popyt.

W takim razie warto przyjrzeć się bliżej tej branży. Być może wyniki nie tylko Cię zaskoczą, ale pozwolą Ci wymyślić biznes, który odpowie na oczekiwania lokalnej społeczności.

Rozpoczniesz ekspansję zagraniczną

Google Trends może świetnie sprawdzić się także wtedy, gdy zamierzasz ruszyć na podbój rynku zagranicznego. Jeśli chcesz świadczyć usługi także za granicą, albo dostarczać produkty w inne części świata poza Polską, to znajdziesz tutaj cenne dane.

Bez dodatkowych kosztów będziesz w stanie wykonać wstępną analizę rynku i sprawdzić, jakim zainteresowaniem cieszą się konkretne produkty i w jakim czasie następuje szczyt sezonu.

Ułatwienie w prowadzeniu bloga firmowego

Content is king. Google docenia strony internetowe, które regularnie publikują treści. Dlatego coraz więcej firm decyduje się prowadzić blogi firmowe, gdzie publikują ciekawe, merytoryczne, a czasem też informacyjne oraz sprzedażowe artykuły blogowe.

Na początku wymyślanie tematów będzie pewnie proste. Jednak z czasem zaczną się schody, więc niezbędne stanie się skorzystanie z dostępnych narzędzi.

Jakich? Pomocny będzie Planer Słów Kluczowych, ale też właśnie Google Trends. Kiedy nauczysz się, jak korzystać z Google Trends, będziesz mógł stworzyć świetny plan contentu na długi czas, aby zawsze zdążyć wypozycjonować swój artykuł, jeszcze zanim zacznie się sezon.

W ten sposób wyjdziesz naprzeciw oczekiwaniom użytkowników i dostarczysz im informacje, których szukają, tworząc w ten sposób wierną społeczność i zwiększając sprzedaż.

Jak korzystać z Google Trends? Podsumowanie

Jak widzisz, Google Trends to świetne i co najważniejsze darmowe narzędzie, które pomaga w tworzeniu strategii promocji produktów czy w poszerzaniu oferty. Dowiesz się dzięki niemu też, jaki temat aktualnie jest na językach wszystkich, aby móc wykorzystać potężną siłę Real-Time Marketing. Mamy nadzieję, że teraz już wiesz, jak korzystać z Google Trends i zdecydujesz się na korzystanie z niego podczas prowadzenia swojego biznesu.

Mamy nadzieję, że ten artykuł chociaż trochę przybliżył Ci jak korzystać z tego narzędzia. Jeśli artykuł Ci się spodobał, zostaw ocenę 🙂

Oceń ten artykuł:
[Ocen: 5 Średnia: 5]

    Hej! Potrzebujesz pomocy lub chcesz skorzystać z naszej oferty?

    Już od 8 lat pomagamy firmom zdobywać klientów w sieci. Sprawdź naszą ofertę:

    Project Manager

    Łukasz Pietras
    Project Manager
    dostępny

    Napisz na kontakt@zdobywcysieci.pl lub zadzwoń pod numer 501-757-664, żeby omówić warunki współpracy. Możesz także zostawić kontakt do siebie, a oddzwonię w ciągu 24 godzin. Czekam na kontakt :)

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.