Blog

Co to jest dropshipping i jak zacząć zarabiać w ten sposób?

Z każdym rokiem dropshipping zyskuje coraz większą popularność. Nie tylko ze względu na duży wybór hurtowni czy dostęp do licznych platform e-commerce. Przede wszystkim wiąże się to ze znacznymi ułatwieniami, a do tego możliwością rozkręcenie biznesu nawet wtedy, gdy nie masz wielu środków na inwestycje.

co to jest dropshipping

Jesteś zainteresowany tą metodą? Zatem sprawdź, co to jest dropshipping!

Co to jest dropshipping?

Przede wszystkim dropshipping to rodzaj działalności e-commerce, w której to hurtownia dostarcza towar klientowi, a nie sklep. Jednak żeby do tego doszło, musisz najpierw podjąć współpracę z hurtownią, oferującą dropshipping. To właśnie Ci dostawcy zajmą się całą logistyką, czyli pakowaniem, wysyłką oraz reklamacjami.

W takim razie, jakie są Twoje obowiązki? Zadbaj o promocję i kontakt z klientami. Poza tym musisz przesłać informacje do hurtowni na temat kolejnych zamówień. Konieczne jest także to, żebyś zajął się regulowaniem płatności. W zależności od warunków umowy otrzymujesz od hurtowni pojedynczą lub zbiorczą fakturę.

Podobne: E commerce – co to jest? Poznaj tajniki handlu w Internecie

Jeśli jeszcze bardziej interesuje Cię, co to jest dropshipping, to koniecznie weź pod uwagę fakt, że ten rodzaj e-commerce zyskuje naprawdę ogromne znaczenie na globalnym rynku. W końcu w 2020 dropshipping stanowił aż 23% sprzedaży online na całym świecie, co daje wartość w granicy 85 mld dolarów.

Zasady działania dropshippingu

  • Klient realizuje zamówienie w sklepie,
  • Sprzedawca przyjmuje zamówienie, informuje o tym hurtownie, które rezerwują wskazane produkty,
  • Klient płaci za zakupy,
  • Gdy sprzedawca otrzymuje pieniądze, to musi przesłać należności hurtowni – szczegóły są ustalane indywidualnie. Pamiętaj, że kwota jest pomniejszona o wartość marży,
  • Hurtownia przesyła produkty do klienta.

Zalety i wady dropshippingu

Dropshipping – najważniejsze zalety

  • Brak własnych towarów – możesz sprzedawać nawet wtedy, gdy nie masz żadnych produktów. Umożliwia Ci to właśnie e-commerce oparty na dropshippingu. W ten sposób nie inwestujesz pieniędzy, a i tak możesz rozpocząć sprzedaż internetową.
  • Brak konieczności prowadzenia własnego magazynu – w przypadku dropshippingu nie musisz płacić za wynajem magazynu, bo przechowywaniem nawet tysięcy produktów zajmuje się hurtownia. Dzięki temu zaoszczędzisz sporo pieniędzy.
  • Możliwość łatwego wejścia na rynek e-commerce – nawet bez specjalistycznej wiedzy możesz rozpocząć sprzedaż w modelu dropshipping. Poza tym niepotrzebne są też inwestycje finansowe, dofinansowania czy pożyczki. Dlatego jest to bardzo uniwersalny rodzaj, a przede wszystkim dostosowany do wielu osób.
  • Brak konieczności zatrudniania pracowników – szczególnie dotyczy to pracowników, zajmujących się wysyłką czy pakowaniem towarów. W końcu dropshipping zdejmuje z Ciebie ten obowiązek, więc skutecznie ograniczysz liczebność personelu.
  • Posiadanie szerokiego asortymentu – w sklepach opartych na dropshippingu liczy się duży wybór produktów z wielu kategorii. Tym bardziej że możesz skorzystać z oferty różnych hurtowni, a większość z nim ma bardzo zróżnicowaną ofertę.
  • Niskie koszty – tak naprawdę to właśnie fakt, że nie musisz inwestować sporych kwot pieniędzy, sprawia, że dropshipping jest tak popularny. W końcu koszty zazwyczaj ograniczają się do podatku dochodowego oraz VAT-u, opłacenia integracji czy wykonania sklepu. Tak naprawdę możesz jeszcze mocniej ograniczyć te wydatki.

Dropshipping – kluczowe wady

  • Brak bezpośredniej kontroli nad produktami – wiele sklepów oraz nowoczesnych integracji umożliwia częstą kontrolę stanów magazynowych. Jednak i tak może się zdarzyć, że zabraknie towarów, zamówionych przez klientów. Zazwyczaj powoduje to u nich spore zniecierpliwienie, co znowu przyczynia się do spadku wiarygodności sklepu.
  • Problemy ze zwracanymi produktami – wiele hurtowni nie przyjmuje produktów zwracanych przez kupujących. W takim przypadku one trafiają do Ciebie, a tym samym musisz zadbać o miejsce, gdzie będziesz je przechowywać. Poza tym tracisz też pieniądze, ponieważ jesteś zobowiązany do tego, żeby oddać je kupującemu, a wcześniej płacisz też hurtowni za ten towar.
  • Duża konkurencja – niskie koszty i popularność e-commerce sprawia, że coraz więcej osób korzysta z dropshippingu. Dlatego musisz być przygotowany na sporą konkurencję, co odczujesz szczególnie w przypadku branży odzieżowej, obuwniczej czy kosmetycznej.
  • Ograniczone możliwości zarobku – kolejną wadą jest to, że zazwyczaj nie zarobisz wiele na jednym produkcie. W końcu nie możesz ustawić zbyt wysokiej marży, bo tym samym zniechęcisz klientów. Właśnie z tego powodu kluczowe znaczenie ma sprzedaż, jak największej liczby towarów i korzystanie z różnych kanałów dystrybucji.
  • Produkty od różnych hurtowni – jeśli chcesz sprzedawać w swoim sklepie internetowych towary z wielu hurtowni, to musisz być przygotowany na wzrost cen dostawy. W końcu każda z tych firm osobno pakuje produkty i wysyła je do klienta. Wówczas musisz dobrze przekalkulować ceny towarów, bo tylko wtedy będziesz mieć pewność, że na tym nie stracisz, a zarazem Twoja oferta nadal będzie korzystna dla odbiorców.

Jak zacząć dropshipping?

Jesteś zainteresowany omawianą formą e-commerce, ale nie wiesz, jak zacząć dropshipping? Kluczowe znaczenie ma wybór odpowiedniego asortymentu – to właśnie ten fakt wpłynie na trudności, z jakimi będziesz musiał się zmierzyć. Dotyczy to przede wszystkim konieczności podjęcia jeszcze bardziej wzmożonych działań promocyjnych czy po prostu walki z konkurencją.

Hurtownie dropshippingowe zazwyczaj mają wiele różnorodnych produktów, więc na pewno nie będziesz mieć problemów ze znalezieniem ciekawej opcji.

Pamiętaj o tym, żeby omijać towary, które są często zwracane i narażone na awarie.

Dobrym przykładem są buty – choć są bardzo chętnie kupowane przez Internet, to jednocześnie należą do jednych z najczęściej zwracanych produktów.

Gdy już wybierzesz produkty, to pora przejść do formalności, dzięki czemu dowiesz się, jak zacząć dropshipping!

1. Wybierz formę działalności

Na samym początku dropshippingu zastanów się, w jaki sposób chcesz działać. Tak naprawdę obecnie nie musisz nawet zakładać działalności gospodarczej, żeby zacząć zarabiać. Wystarczy, że wykorzystasz nierejestrowaną działalność. To dobre rozwiązanie dla osób, które są ubezpieczone w ramach etatu, uczą się i chcą zarobić trochę pieniędzy bądź po prostu jesteś zapobiegliwy i chcesz najpierw przetestować ten sposób.

Pamiętaj tylko o tym, jakie obowiązują Cię granice finansowe. W jednym miesiącu wysokość Twoich przychodów nie może być większa niż 50% minimalnego wynagrodzenia. W 2021 roku kwota ta wynosiła 1 400 zł. Gdy w ciągu miesiąca uzyskasz wyższe przychody, to musisz założyć działalność gospodarczą.

Poza tym jesteś zobowiązany do wykazania tego dochodu w zeznaniu rocznym PIT-36, zgodnie ze skalą podatkową, czyli 17% lub 32%. Możesz też od samego początku założyć działalność gospodarczą, jeśli np. zależy Ci na sprzedaży produktów o wysokiej wartości.

2. Zdecyduj się na hurtownię

Współpraca z hurtownią to bardzo ważny element dropshippingu – tym bardziej, jeśli chcesz zdobyć w przyszłości rabaty, które zwiększą wysokość Twojej marży. Przede wszystkim zdecyduj się na hurtownię z szerokim asortymentem i zróżnicowanymi kategoriami.

Oczywiście możesz w jednym sklepie sprzedawać produkty od wielu dostawców, ale wiąże się to z drogą dostawą. Dlatego zyskasz więcej, jeśli po prostu stworzysz kilka sklepów online, a każdy z nich będzie podłączony do innej hurtowni.

W trakcie wyboru hurtowni koniecznie zwróć uwagę na to, jakie oferuje warunki współpracy przy dropshippingu. Najlepiej, jeśli zapewnia możliwość reklamacji oraz zwrotu towarów, wystawia zbiorczą fakturę, oferuje szybką dostawę, a do tego daje dostęp do zdjęć i opisów produktów.

3. Załóż sklep internetowych

Sklep internetowy to jeden z niezbędnych elementów w e-commerce – także wtedy, gdy interesuje Cię dropshipping. Do wyboru masz wiele możliwości, ale największą popularnością cieszą się oprogramowania w ofercie abonamentowej. Wtedy nie musisz obawiać się wysokich inwestycji.

Poza tym możesz skorzystać z bezpłatnego okresu próbnego, żeby sprawdzić która platforma Ci odpowiada. Najlepiej postaw na opcję z integracją do wybranej przez Ciebie hurtowni i bramki płatniczej. Zadbaj także o spersonalizowany wygląd sklepu internetowego. Dzięki temu zachęcisz odbiorców do skorzystania z Twojej oferty.

Podobne: Jak założyć sklep internetowy w 2021? Poradnik krok po kroku

Dropshipping daje Ci jeszcze więcej możliwości, bo możesz z łatwością skorzystać z różnych kanałów dystrybucji. Dobrze sprawdzą się platformy e-commerce typu marketplace. Szczególnie popularne są:

  • Allegro,
  • Amazon,
  • OLX,
  • CENEO,
  • Facebook Marketplace,
  • com.

4. Zadbaj o promocję

Dropshipping, a także ścisła współpraca z hurtownią zwalnia Cię z wielu obowiązków. Tak naprawdę musisz zająć się przede wszystkim promocją sklepu internetowego. Zacznij od optymalizacji witryny, dodania odpowiednich słów kluczowych, linkowania wewnętrznego oraz uzupełnienia meta tagów. Dzięki temu strona będzie widoczna w sieci, a tym samym dotrzesz do większego grona odbiorców.

Oczywiście niezastąpionym sposobem na promocję w sieci jest też pozycjonowanie. Zależy Ci na szybszym efekcie, żeby dotrzeć do klientów przed świętami, sezonem czy ważnymi wydarzeniami? W takim razie dużo lepszym rozwiązaniem będzie Google Ads. Wtedy skup się na kategoriach lub produktach z największym potencjałem.

Podobne: Co to jest pozycjonowanie? Na czym polega SEO?

Pamiętaj, że Google Ads to płatna reklama, a jej koszt zależy od ilorazu CPC, czyli kwoty za kliknięcie. Możesz jednak ustalić górny limit, jaki chcesz przeznaczyć na kampanię.

Bardzo popularnym sposobem promocji są również media społecznościowe. Przy ich pomocy dobrze zaprezentujesz swoją ofertę, skorzystasz z płatnych reklam i po prostu zyskasz kolejny kanał dystrybucji.

Jak zarabiać na dropshippingu?

Tak naprawdę to jedynie od Ciebie zależy, ile zarobisz na konkretnych produktach. W końcu dropshipping opiera się na marży. Hurtownia określa wartość towarów, a Ty dodajesz do tego określoną kwotę. W trakcie ustalania cen koniecznie weź pod uwagę konkurencyjne oferty, a dzięki temu z pewnością wzbudzisz jeszcze większe zainteresowanie wśród konsumentów. Wiele osób, które zastanawiają się, jak zarabiać na dropshipping wpada w pułapkę i ogranicza się jedynie do metody, polegającej na maksymalnym obniżeniu ceny. Tak naprawdę sprawdza się to jedynie, gdy stawiasz na bardzo tanie produkty i wiesz, że możesz ich sporo sprzedać. Wówczas klienci nie oczekują wysokiej jakości, co znacznie zmniejsza ryzyko zwrotów. Nie jest to dla nich opłacalne ze względu na to, że koszty wysyłki przewyższają wtedy wartość towaru.

W innym przypadku taka strategia może nie być odpowiednia. Zamiast tego postaw na obsługę klientów na naprawdę wysokim poziomie, zainwestuj w reklamę, a do tego zadbaj o szeroki asortyment. Dzięki temu odbiorcy chętnie skorzystają na Twojej ofercie, bo po prostu znajdą tam wszystko, czego potrzebują. To na pewno wyróżni Cię na tle konkurencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Porozmawiaj z nami
Czat udostępnia Firmao.pl CRM