Jesteś gotowy na stworzenie własnej marki w Internecie? W takim razie zacznij od logo, które będzie indywidualnie dobrane do Twojej branży, a także oferowanych produktów i usług.
Jednak zanim poradzisz się specjalisty, to zastanów się, czym różni się logo wektorowe od rastrowego. W końcu właśnie od tego zależy jakość nowego symbolu Twojej firmy.
Czym różni się logo wektorowe od rastrowego?
Pomiędzy logiem wektorowym a rastrowym występują następujące różnice: skalowanie, zamienność formatów i przeznaczenie. Grafikę wektorową można dowolnie skalować bez utraty jakości – w grafice rastrowej nie jest to możliwe. Logo wektorowe możesz zapisać w formacie rastrowym, ale już logotypu rastrowego nie zapiszesz w formacie wektorowym. Logo wektorowe jest po prostu lepsze, ale logo rastrowe również ma swoje zastosowanie. Czytaj dalej…
Pamiętaj, że logo to nie tylko obrazek, który umieścisz na stronie. Przede wszystkim ten znak ma zaistnieć na oferowanych przez Ciebie produktach, materiałach marketingowych i we wszystkich mediach społecznościowych. Dlatego jego jakość musi być na najwyższym poziomie, co jest związane, chociażby z jego formatem.
Grafika wektorowa – Co to jest?
Grafika wektorowa wyróżnia się przede wszystkim tym, że obraz jest opisany przy pomocy figur bądź brył geometrycznych.
Dzięki temu otrzymasz plik, który z powodzeniem możesz edytować i skalować. Na pewno jest to bardzo pomocne wtedy, gdy chcesz umieścić logo na bilbordzie, ulotkach, plakatach bądź innych materiałach marketingowych. W takim przypadku grafika musi z łatwością zmieniać swoją wielkość bez utraty wysokiej jakości.
Podobne: Co to jest logo wektorowe? 4 formaty wektorowe
Ważne jest także to, że obrazy wektorowe nie przyczyniają się do utraty pierwotnych kolorów, więc nie musisz się przejmować tym, iż w każdym miejscu Twoje logo będzie wyglądało zupełnie inaczej.
Poza tym logo swobodnie edytujesz grafikę, a także wprowadzisz wszelkie modyfikacje. Wystarczy, że wykorzystasz do tego punkty umieszczone na krzywych.
Pamiętaj też o tym, że zazwyczaj logo wektorowe jest zapisane w konkretnym formacie, np.:
- AI,
- EPS,
- SVG,
- CDR,
- PDF – jednak ten format jest dość uniwersalny i obsługuje również grafikę rastrową.
Grafika rastrowa – Co to jest?
Grafika rastrowa charakteryzuje się tym, iż składa się z siatki punktów, czyli po prostu z pikseli.
Każdy z nich ma dokładnie taką samą wielkość, a gdy przybliżysz obraz, to możesz wyraźnie zobaczyć te małe kwadraty, które układają się w Twój obraz. W tym przypadku bardzo ważne jest również to, że każdy piksel ma własny kolor i indywidualne położenie.
Choć przy pomocy grafiki rastrowej możesz stworzyć ciekawy obraz, a przy okazji z łatwością go skompresujesz, to jednak musisz liczyć się ze sporymi stratami. Zazwyczaj odnosi się to do pogorszenia jakości stworzonego logo.
Podobne: Co to jest logo rastrowe? Jaki format mają takie grafiki?
Zwróć również uwagę na to, że zazwyczaj grafika rastrowa jest łatwiejsza do wykonania, dlatego tak wiele osób decyduje się na tworzenie swojego znaku firmowego w tym formacie. Wiąże się to także z wykorzystaniem popularnych i łatwo dostępnych programów typu Adobe Photoshop, Gimp bądź Paint.
Poza tym zazwyczaj grafiki rastrowe mają następujący format:
- JPG,
- JPEG,
- PNG,
- BMP,
- GIF,
- TIF,
- PDF.
Czym różni się logo wektorowe od rastrowego?
Tak naprawdę obecnie bardzo rzadko tworzy się logo rastrowe. Przede wszystkim wiąże się to z brakiem z ograniczeniami, które powodują utratę wysokiej jakości, co na pewno dostrzeżesz w przypadku naprawdę małych elementów.
Grafiki wektorowe pozwalają na pracę z użyciem dowolnych technologii. Szczególnie jest to istotne, jeżeli zajmujesz się wycinaniem elementów graficznych z folii, grawerowaniem bądź tampodrukiem.
Jednak nie są to jedyne różnice, które udowadniają, iż grafika wektorowa lepiej sprawdza się w przypadku projektowania symbolu Twojej firmy.
Zobacz, jakie są główne różnice między logiem rastrowym a wektorowym.
1. Skalowanie
Najważniejsza różnica pomiędzy grafiką wektorową a rastrową wynika właśnie z tego, że w pierwszym przypadku masz możliwość dowolnej zmiany wielkości logo. W trakcie takich zabiegów obraz nie traci jakości, a Ty na pewno nie dostrzeżesz żadnej różnicy.
W przypadku grafiki rastrowej zmniejszenie bądź zwiększenie sprawi, że od razu zauważysz rozciągnięte piksele. Poza tym nie powrócisz do poprzedniej wersji bez szkody na wyglądzie. Zamiast tego dostaniesz logo składające się z bardzo widocznych kwadracików.
2. Zamienność formatów
Kolejna różnica, która przemawia za wykorzystywaniem logo wektorowego, dotyczy możliwości stworzenia bitmapy. Dzięki temu bez problemu zapiszesz obraz w formacie służącym do obsługi plików rastrowych np. jpg.
W przypadku logo rastrowego nie możesz z niego nagle stworzyć pliku wektorowego. Nawet wtedy, gdy zapiszesz go w formacie ai, eps lub svg.
3. Przeznaczenie
Zauważ również, iż tak naprawdę grafika rastrowa i wektorowa mają zupełnie inne zastosowanie, dlatego najlepiej będzie jeśli po prostu będziesz wykorzystywać poszczególne grafiki zgodnie z ich przeznaczeniem.
Dzięki temu niska jakość na pewno Cię nie zaskoczy, ale też będziesz zadowolony z otrzymanego efektu.
Właśnie z tego powodu stosuj grafikę rastrową zapisaną np. jako bitmapy do spłaszczonych grafik, które chcesz wydrukować. Poza tym dobrze sprawdzą się do umieszczania w mediach społecznościowych bądź jako banery internetowe.
Natomiast grafiki wektorowe wykorzystuj do logo i innych obrazów, których wielkość chcesz zmieniać. W ten sposób otrzymasz satysfakcjonujący efekt, a przy okazji z łatwością będziesz mógł modyfikować poszczególne elementy. Szczególnie jest to ważne w przypadku materiałów promocyjnych.
Ostatnia aktualizacja Luty