Czy wiesz, że dobre relacje z klientami wpływają na zwiększenie sprzedaży, a przede wszystkim na lojalność wobec Twojej firmy? Dlatego musisz o nie dbać nie tylko poprzez stały kontakt z kupującymi, ale również podczas tworzenia strony internetowej. Odpowiednia budowa witryny, a także zawarte na niej treści zwiększają pozytywne doznania użytkowników, dlatego dowiedz się, czym jest UX!
Twoja strona internetowa lub sklep online musi stać się miłym i przyjaznym miejscem, aby użytkownicy chętnie tam spędzali czas. W tym wszystkim pomoże Ci właśnie UX, bo to właśnie te zasady stawiają odwiedzających na pierwszym miejscu, a przede wszystkim sprawiają, że witryna jest naprawdę gościnna.
Spis treści
Czym jest UX?
W dosłownym znaczeniu UX (user experience) oznacza „doznania użytkowników”. Brzmi to nieco enigmatycznie, prawda? Otóż UX obejmuje wszystkie doświadczenia – zarówno pozytywne, jak i negatywne – jakie odczuwa odbiorca. Dotyczy to również uczuć, jakie towarzyszą odbiorowi oferowanych przez Ciebie produktów czy usług. Na doznania użytkowników wpływ mają także interakcje z Tobą oraz przebieg współpracy. Dlatego kierując się zasadami UX wyjdziesz naprzeciw ich potrzebom. Jednak najpierw musisz przewidzieć to, czego tak naprawdę pragną Twoi odbiorcy.
Dlaczego UX ma znaczenie podczas budowania strony www?
Zwróć uwagę na to, że zasady UX są ważne zarówno w trakcie budowania strony internetowej oraz jej wersji mobilnej, jak i podczas tworzenia aplikacji mobilnej. Poza tym pamiętaj, iż ważne jest nie tylko to, czym jest UX, ale również obszar, jaki obejmują te zasady. W tym przypadku jest to bardzo rozległy termin odnoszący się do:
- Wyglądu strony,
- Czytelności,
- Wykorzystanych fontów,
- Contentu,
- Interakcji z klientami,
- Interfejsu,
- Przekazywanych informacji.
6 najważniejszych zasad UX
Hierarchia na stronie
UX odpowiada między innymi za tworzenie odpowiedniej hierarchii na stronie internetowej. Dzięki temu wszystkie informacje nie zlewają się w całość, a użytkownik może bez problemu znaleźć potrzebne informacje, przyciski czy produkty. Zastanawiasz się, jak stworzyć taką hierarchię? Najprostsze rozwiązanie polega na wykorzystaniu podstawowych opcji typu pogrubienie fragmentu treści np. call to action. Dobrą opcją jest też delikatne rozstrzelenie danego słowa, użycie wyróżniającego się koloru, a nawet wykorzystanie wypunktowań oraz nagłówków. W końcu każdy z tych elementów ułatwia odbiorcy odnalezienie interesującej kwestii, a przy okazji skutecznie przyciąga wzrok.
Czytelne bloki tekstowe
Na pewno nie raz odwiedziłeś stronę, gdzie znajdował się jednolity, zbity tekst, co zrobiłeś w tym momencie? Zazwyczaj pierwszym odruchem jest wyłączenie tej witryny, ponieważ jej wygląd jest zbyt nieatrakcyjny, a przede wszystkim trudny w odbiorze. Dlatego nie popełniaj tego błędu! Zgodnie z zasadami UX treści typu opisy produktów, kategorii czy artykuły powinny być podzielone na akapity o podobnej długości. Dzięki temu łatwiej też będzie Ci dodać do nich pasujące tytuły. Jednak przede wszystkim tekst będzie czytelny, zrozumiały i pozytywnie odebrany przez potencjalnych klientów.
Zrozumiały przekaz
UX obejmuje wiele różnych kwestii, a w tym również treść. Jednak nie dotyczy to jedynie budowy konkretnych bloków tekstowych. Ważne jest także to, abyś konstruował zrozumiałe zdania, a wtedy zyskasz pewność, że klient Cię zrozumie. Poza tym dopasuj język do swojej grupy odbiorczej. Jeżeli kierujesz swoją ofertę do specjalistów, to możesz stosować branżowe słownictwo. Jednak w przypadku, gdy Twoje produkty czy usługi są bardziej zróżnicowane, to lepiej trzymaj się bardziej bezpiecznego słownictwa. Zadbaj również o to, aby pytania, a szczególnie call to action był w pełni zrozumiały dla odbiorców.
Czytelny interfejs
Podczas projektowania strony zgodnej z zasadami UX musisz działać tak, aby użytkownik od razu wiedział, co może na niej zrobić. W tym celu pomogą Ci naprawdę zrozumiałe symbole typu strzałki lub dzióbki. Dobrym przykładem jest rozwijane menu – wystarczy, że obok napisu dodasz taki element graficzny, a odbiorca nie będzie się już dłużej zastanawiać, jak przejść do pozostałych podstron. Po prostu maksymalnie ułatw poruszanie się po Twojej stronie, a wtedy korzystanie z niej będzie niezwykle łatwe i intuicyjne.
Szybkie ładowanie
Masz ok. 15 sekund na to, żeby zainteresować Internautę swoją stroną. Jeżeli w tym czasie witryna nawet się nie otworzy, to wiesz już, że przegrałeś tę walkę. Dlatego jedna z najważniejszych zasad UX dotyczy właśnie szybkości ładowania sklepu online lub strony internetowej. W końcu ma to niebagatelny wpływ na satysfakcję klientów, a przy okazji pomaga stworzyć dobre „pierwsze wrażenie”. Jednak nie ograniczaj się jedynie do momentu włączenia witryny. Liczy się także czas ładowania zdjęć oraz przejście animacji. W osiągnięciu tego celu pomoże Ci optymalizacja multimediów.
Minimalizm
Nowoczesne strony są tworzone zgodnie z zasadami minimalizmu. Zastanawiasz się dlaczego? Przede wszystkim taki układ oraz wygląd witryny pozwala użytkownikom zaoszczędzić czas, ale też zwiększa satysfakcję z korzystania z Twojej strony. Ta zasada UX wprowadzi również większy ład i porządek, a wtedy poruszanie się po serwisie będzie naprawdę przyjemne.