W Polsce pojęcie startup tak naprawdę jest znane dopiero od kilku lat, dlatego nadal wiele osób nie wie, z czym wiąże się taki model biznesowy.
Najważniejszym celem jest odkrywanie nowych rynków, dzięki czemu możliwe jest rozwijanie oferowanych produktów lub usług, co wpływa na szybsze efekty finansowe.
Sprawdź, jakie zalety ma startup – co to jest i poznaj firmy, którymi warto się zainspirować.
Co to jest startup?
Określenie startup jest stosowane do przedsiębiorstw bądź tymczasowych organizacji, których celem jest pozyskanie nowego rynku dla swojego produktu.
Poza tym właściciele startupów są nastawieni na światowy sukces. Kluczowe znaczenie ma szybkie działanie, bez konieczności przeznaczania dużych kwot pieniędzy.
Przede wszystkim startupy są kojarzone z branżą technologiczną i informatyczną. Jednak tak naprawdę nie ma żadnych ograniczeń więc Ty również możesz założyć swój startup – bez względu na to, w jakiej branży działasz.
Bardzo często działalność startupów rozpoczyna się w Internecie, ponieważ to właśnie ta przestrzeń zapewnia globalny zasięg, co zwiększa szanse na osiągnięcie finansowego sukcesu.
Jakie zalety ma startup?
Jedną z najważniejszych zalet startupu są niskie koszty. Założenie tego typu działalności nie wymaga kapitału początkowego, dlatego ta opcja jest chętnie wybierana przez młode, zdolne i ambitne osoby.
Poza tym otwarcie własnego startupu pozwala zyskać tak ważne doświadczenie, które zaprocentuje w przyszłości.
Polecamy: Czym jest Viral i dlaczego warto stosować go w marketingu?
Dodatkowo kluczowe znaczenie ma własna praca, poświęcenie czasu i zdobywanie nowych umiejętności – możesz je wykorzystać nie tylko do dalszego rozwoju startupu, ale również w następnych projektach.
Kolejną zaletą, o jakiej warto wspomnieć, jest ogromna możliwość zarobku. Jeśli tylko zaangażujesz się w projekt, a przede wszystkim Twój pomysł i jego realizacja spotkają się z uznaniem inwestorów czy klientów.
Jakie ryzyko wiąże się z założeniem startupu?
Założenie startupu to nie jest pewny zysk, ponieważ obok zalet jest też sporo czynników ryzyka, które mogą zakończyć się biznesową porażką.
Najlepiej wskazuje na to fakt, że według ekspertów aż 90% startupów z branży technologicznej upadnie w ciągu 12 do 24 miesięcy od rozpoczęcia działalności. Jedynie 2% osiągnie globalny sukces.
Przede wszystkim ma to związek z brakiem z góry założonego modelu biznesowego. W końcu większość startupów chce samodzielnie go stworzyć.
Oprócz tego brak doświadczenia biznesowego może wpłynąć na ryzyko porażki. Zdecydowanie częściej startupy zakładają młode osoby, które nie mają jeszcze odpowiednich umiejętności i uczą się ich dopiero wraz z rozwojem działalności.
Zwróć również uwagę na to, że powodzenie startupu nie kończy się jedynie na wykreowaniu innowacyjnego pomysłu. Konieczna jest też realizacja celów, a także trzymanie się pewnych wytycznych. Oczywiście znaczenie ma również to, kto znajdzie się w zespole – najlepiej, jeśli będą to osoby o zróżnicowanych kompetencjach, a dzięki temu znacznie łatwiej można uzupełnić pewne braki.
Przykłady startupów – 7 najciekawszych inspiracji
1. Facebook
Na samym początku warto zwrócić uwagę na sam szczyt – bez wątpienia znajduje się tam Facebook, a właściwie Meta.
Początkowo dzieło Marka Zuckerberga to był startup, który przerodził się w jedno z najważniejszych mediów społecznościowych na całym świecie.
Poza tym jest to jedno z najbogatszych przedsiębiorstw o globalnym znaczeniu.
Początkowo startup był tworzony w wynajmowanym domu i był przeznaczony jedynie dla studentów. Jednak stopniowy rozrost zespołu, nauka, ogromne zaangażowanie i świeży pomysł sprawiły, że Facebook zyskał popularność.
2. Twitter
Kolejny serwis społecznościowy, który bije rekordy popularności, a jego wartość przekracza 112 mld dolarów – chodzi tu oczywiście o Twitter.
Ten mikroblog został założony w 2006 roku przez Jacka Dorseya, Eva Williamsa i Biza Stone’a.
Twitter przede wszystkim zasłynął rewolucyjnym sposobem komunikacji przy wykorzystaniu krótkich tekstów.
Obecnie ten serwis ma globalne znaczenie i to właśnie tam najszybciej są publikowane informacje z zakresu polityki międzynarodowej lub krajowej, sytuacji gospodarczej, zdrowotnej, a także fakty dotyczące konfliktów zbrojnych.
3. Live Chat
Live Chat to przykład polskiej firmy, zaczynającej swoją działalność jako startup.
Początki działalności sięgają 2002 roku, a obecnie stworzone narzędzie do komunikacji z klientami lub innymi użytkownikami strony jest wykorzystywane przez ok. 15 tys. firm z całego świata.
Wśród nich znajdziesz prawdziwych gigantów typu PizzaHut czy Samsung.
4. Booksy
Booksy to kolejny ciekawy startup, doskonale rozwijający się na polskim i zagranicznym rynku.
Stworzone narzędzie służy do umawiania spotkań w salonach fryzjerskich i kosmetycznych.
Z jego pomocą można też zarządzać salonami.
5. Brainly
Brainly to startup, który swoje początki miał w Krakowie, a doskonały pomysł w połączeniu z intuicyjnym działaniem doprowadził tę firmę do ogromnego sukcesu – nie tylko na krajowym rynku, ale przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych i Indiach.
Brainly łączy poszukujących informacji uczniów lub studentów z osobami, znającymi odpowiedzi na te pytania.
Warto dodać, że w Polsce przez długi czas Brainly działało pod inną marką, czyli zadane.pl.
6. Brand24
Narzędzie do monitorowania Internetu oraz mediów społecznościowych – to kolejny polski startup, wyróżniający się ogromną popularność w Polsce i na świecie.
Z pomocą tego narzędzia możesz zrozumieć opinie użytkowników na temat konkretnej marki, firmy bądź produktu.
7. SunRoof
Nowoczesne dachy solarne 2w1 są tworzone przez międzynarodowy startup SunRoof.
Rozwiązanie umożliwia wykorzystanie w pełni ekologicznych zasobów, pozwala wyprodukować energię elektryczną, a przede wszystkim zarządzać nią w inteligentny sposób.
Tym, co wyróżnia działania SunRoof jest to, że nie trzeba instalować tradycyjnych paneli fotowoltaicznych.