fbpx
Blog

Jak stworzyć dobry brief strony internetowej?

Indywidualna wycena strony internetowej to trudna kwestia, przed którą stoi każdy twórca. W końcu konieczne jest wzięcie pod uwagę wielu czynników i dopiero one pozwalają określić, jak rozbudowana i skomplikowana ma być witryna. Dlatego kluczowe znaczenie ma ustalenie budowy strony, elementów, jakie się na niej znajdą itp.

jak stworzyć brief strony internetowej

Właśnie z tego powodu musisz wiedzieć, jak stworzyć dobry brief, bo to właśnie w nim znajdą się te wszystkie informacje.

Dlaczego warto stworzyć brief strony internetowej?

Stworzenie porządnego, szczegółowego, a przy tym zrozumiałego briefu to ogromne wyzwanie. Jednak praca nad nim i zbudowanie go w oparciu o potrzeby Twojej firmy z pewnością zapewni Ci mnóstwo korzyści. Przede wszystkim jednak zaoszczędzisz mnóstwo czasu – sobie oraz firmom, z jakimi chcesz współpracować. Po prostu nie będziesz musiał dzwonić lub pisać e-maili za każdym razem, gdy będziesz chciał uzyskać podstawowe informacje tak potrzebne podczas tworzenia strony.

Zwróć uwagę także na inne zalety briefu m.in.:

  • możliwość stworzenia produktu wyższej jakości – szczegółowe informacje, cele firmy i potrzeby jej klientów pozwoli Ci wykonać jeszcze lepiej dopasowany projekt, bo w tym przypadku im więcej danych, tym lepszy efekt;
  • dokładna wycena projektu – już na podstawie informacji uzupełnionych przez klienta możesz wycenić zbudowanie strony, a tym samym, dzięki temu klient na pewno nie będzie zaskoczony tym, ile ostatecznie będzie kosztować nowa lub zmodernizowana witryna;
  • inwestycja, która szybko się zwróci – stworzenie dobrego briefu nie trwa 5 czy 10 minut, musisz poświęcić na to nieco więcej czasu, ale tak opłaca Ci się zainwestować te kilkadziesiąt minut, bo później wykorzystasz ten materiał podczas pracy z każdym nowym klientem.

Co powinien zawierać dobry brief strony internetowej?

1. Podstawowe informacje

Niezbędnym elementem każdego briefu są podstawowe dane na temat firmy.

Już przy pomocy tych informacji można wysunąć kilka istotnych wniosków, a tym samym zrozumieć potrzeby marki.

Dlatego kluczowe znaczenie ma to, żeby dobry brief składał się z:

  • nazwy firmy,
  • opisu oferty i ogólnego zakresu działania,
  • wyszczególnionej najważniejszej konkurencji – wraz z linkami,
  • opisu grupy docelowej,
  • przedstawienia celów, wartości lub misji firmy – jeśli je ma,
  • ewentualnych elementów wyróżniających firmę.

2. Rodzaj i zakres projektu

Kolejnym istotnym zadaniem briefu jest wyznaczenie zakresu pracy. W przypadku stron internetowych zazwyczaj odnosi się to do typu witryny – czy ma to być rozbudowany serwis z wieloma podstronami, landing page, blog firmowy czy prosta strona firmowa.

Poza tym klient powinien określić cel, jaki ma spełniać witryna internetowa. Zazwyczaj służy do przedstawienia oferty, generować klientów poprzez promocję w sieci bądź po prostu ma stanowić wstęp do rozpoczęcia sprzedaży w social mediach, aukcjach online lub własnym sklepie. Tak naprawdę to są jedynie przykładowe cele, dlatego zastanów się, w czym ma Ci pomóc własna strona www.

Podobne: Czy warto prowadzić bloga firmowego w 2022 roku? Poznaj 10 korzyści

Zakres projektu dotyczy też rynku, na jakim chce działać firma – międzynarodowym, krajowym czy lokalnym.

3. Grafiki oraz treści wykorzystywane w projekcie

Materiały graficzne i tekstowe mają ogromne znaczenie podczas tworzenia strony internetowej, dlatego firma już w briefie musi ustalić kilka kwestii.

Przede wszystkim:

  • czy firma ma własne logo,
  • czy do logo jest dołączona księga znaków,
  • czy firma wykonująca stronę ma przygotować projekt logo i księgę znaków, jeśli klient ich nie ma,
  • kto przygotowuje treści na stronę internetową,
  • czy firma ma grafiki, które mają być umieszczone na stronie, a jeśli nie to, czy zgadza się na wykorzystanie zdjęć z darmowych bądź płatnych banków zdjęć.

4. Funkcje strony internetowej

W zależności od celu, rodzaju strony oraz grupy docelowej możliwe, że witryna internetowa nie powinna składać się jedynie z grafik i statycznego tekstu. Dlatego dobry brief powinien umożliwiać klientowi wybranie dodatkowych funkcjonalności, które zwiększą użyteczność serwisu.

W tym przypadku ważne jest też to, żeby znalazły się dokładne informacje na temat parametrów np. wyszukiwarki z filtrami. Dzięki temu dane od razu zostaną wprowadzone.

Czy wiesz, jakie funkcjonalności zazwyczaj są dodawana na stronie internetowej? Zazwyczaj dotyczy to:

  • bloga firmowego na subdomenie lub głównej domenie,
  • kodów rabatowych do sklepu internetowego,
  • podłączenia do newslettera – czasem wiąże się to również z dodaniem okienka pop-up,
  • formularza kontaktowego,
  • sortowania zgodnie z określonymi danymi,
  • wyszukiwarki z filtrami,
  • podłączenia do Google Analytics,
  • połączenia strony internetowej z zewnętrznymi usługami np. CRM, księgowością, bramką płatniczą lub systemem ERP.

5. Zawartość strony, nawigacja i menu

Strona internetowa musi być jak najbardziej dopasowana do potrzeb firmy, dlatego ogromne znaczenie ma to, z jakich podstron będzie się składać. Taka informacja musi znaleźć się w każdym dobrym briefie.

Zazwyczaj oprócz strony głównej istotne są również inne zakładki np. o mnie, kontakt, portfolio, oferta, cennik i blog. Oczywiście jest to też uzależnione od tego, na jaki typ strony zdecyduje się klient.

Podobne: Jak zrobić stronę internetową HTML w notatniku?

Zwróć uwagę na to, że samo uwzględnienie nazw podstron może nie być wystarczające. Warto, żeby klient w kilku zdaniach opisał także, co powinno się tam znaleźć.

To z pewnością ograniczy liczbę poprawek, a tym samym zwiększy zadowolenie z otrzymanego projektu. Szczególnie jest to ważne w przypadku mniej standardowych zakładek np. ofertowej.

6. Koszty oraz obowiązujące terminy

Zawsze konieczne jest to, żebyś już na początku współpracy ustalił, na kiedy ma być wykonany projekt strony internetowej. Trzeba zaznaczyć, że termin „na już” zazwyczaj wiąże się nie tylko z gorszą jakością, ale przede wszystkim na wyższą cenę. Dlatego warto wziąć pod uwagę cały etap twórczy wraz ze wszystkimi poprawkami, jakie będą naniesione.

Budżet to jeden z najbardziej problemowych części briefu, ponieważ wiele firm nie chce przyznać się do tego, jakimi środkami dysponuje. Przede wszystkim ze względu na strach, przed całkowitym „wyczyszczeniem” budżetu.

Jednak takie zachowania cechują jedynie słabej jakości agencje. W końcu profesjonaliści będą starali się znaleźć rozwiązanie, które jest korzystne dla obu stron. Po prostu warto oprzeć się na rozmowie i rzetelnej analizie potrzeb klienta oraz analizę briefu.

7. Kwestie techniczne

Tak naprawdę w kwestiach technicznych chodzi przede wszystkim o to, żeby ustalić, czy klient ma już podstawowe usługi, które są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej.

Jeśli firma ich nie ma, to w briefie warto zaznaczyć, kto ma się zająć ich zakupem czy instalacją.

Odnosi się to do:

  • certyfikatu SSL – choć to jedynie opcjonalny element, to jest zalecany przez specjalistów i Google, który służy do przeglądania witryny przy pomocy bezpiecznego, a przy tym szyfrowanego protokołu https;
  • domeny – to adres strony internetowej, może mieć charakter brandowy, osobisty itp.;
  • hostingu – to po prostu serwer, gdzie są przechowywane wszystkie pliki składające się na stronę.

8. Konkurencja, którą warto się sugerować

Zawsze warto analizować działania konkurencji – dotyczy to również tworzenia strony internetowej. Właśnie z tego powodu w briefie musi znaleźć się miejsce, gdzie firmy mogą zasugerować, co podoba im się u konkurencji – blok, prezentacja oferty, rozwijane kolumny, kolory, wykorzystane grafiki bądź sposób dodawania produktów do koszyków.

Takie dokładne wskazanie na konkretne elementy jest nie tylko czytelne, ale też pozwala na stworzenie jeszcze dokładniejszego obrazu tego, jak ma ostatecznie prezentować się witryna.

9. Ustalenia dotyczące modernizacji strony internetowej

Większość wymienionych wcześniej kwestii odnosi się do nowych stron internetowych. Jednak nie każdy klient jest zdecydowany na taką opcję. Czasem ma już witrynę i po prostu firmie zależy na jej zmodernizowaniu. Wówczas brief musi prezentować się nieco inaczej. Przede wszystkim zadbaj o to, żeby klient określił, jaki jest powód tych zmian – brak klientów, przestarzały wygląd, nieintuicyjna nawigacja, brak responsywności bądź chęć podążania za konkurencją.

Firma powinna też ustalić, co chce zmienić. Niekiedy konieczne jest zbudowanie strony od podstaw, a w innych przypadkach wystarczy kosmetyka. Ma to wpływ nie tylko na działania, jakie podejmie agencja, ale również na czas realizacji projektu oraz na ostateczną ceną.

Warto zadbać o to, żeby informacje na temat przebudowywanej strony były jak najbardziej precyzyjne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.