fbpx

Jak samemu pozycjonować stronę w Google? Najważniejsze zasady SEO w 2022 roku

Jak samemu pozycjonować stronę internetową w wyszukiwarce Google? To pytanie, które zadaje sobie wielu właścicieli stron internetowych i właśnie w tym artykule postarałem się jak najprostszym językiem przekazać podstawową wiedzę, która być może przyczyni się do wzrostu widoczności Twojej witryny w wyszukiwarce Google.

jak samemu pozycjonować stronę w Google

Termin Search Engine Optimization (SEO) powstał w 1997 roku. Został wówczas użyty na Uniwersytecie Stanforda w Ameryce. Do Polski dotarł 2-3 lata później – na przełomie 1999 i 2000 roku. Od tej pory nauczyliśmy się pozycjonować strony w taki sposób, aby być widocznym w Google i innych wyszukiwarkach (np. Yahoo!, Bing czy też Baidu) na wybrane frazy kluczowe.

Doszliśmy również do wniosku, że czynników rankingowych jest znacznie więcej, niż tych, które powszechnie znamy. Wszystkie aspekty SEO sprowadzamy natomiast do jednej, bardzo ważnej zasady, a mianowicie – Strona ma zapewnić odbiorcy to, czego szuka.

Żeby osiągnąć ten cel, należy wziąć pod uwagę najważniejsze informacje o algorytmie Google, doświadczeniach użytkowników (UX – User Experience) oraz wszystkich czynnikach rankingowych, które poznaliśmy do tej pory, czyli pozycjonować swój serwis zgodnie z powszechnie przyjętymi zasadami SEO i UX = SXO (ang. Search Experience Optimization).

W tym artykule kompleksowo wyjaśniam, jak samemu pozycjonować stronę internetową w 2022 roku. Podaję również praktyczne wskazówki ułatwiające implementację poszczególnych funkcjonalności! Jeżeli chciałbyś samodzielnie pozycjonować swoją stronę, to myślę, że ten artykuł bardzo Ci się przyda.

Jak samemu pozycjonować stronę internetową w 2022 roku? – 13 kroków do osiągnięcia sukcesu w SEO!

Pozycjonowanie to bardzo złożony proces. Osiągnięcie najwyższych pozycji w wyszukiwarkach jest możliwe wyłącznie wtedy, gdy zadbamy o naszą stronę pod wieloma względami.

Czasami zignorowanie jakiejkolwiek wskazówki z dzisiejszego artykułu może spowodować, że robot Google nie zauważy potencjału drzemiącego w Twoim serwisie z różnych powodów – ponieważ będzie nieprawidłowo zaindeksowany, zbyt wolny czy też bezwartościowy pod kątem treści.

Podobne: Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych? Cennik w 2022 roku

Jednocześnie przypominam, żeby kierować się przede wszystkim następującą zasadą: “strona ma dać odbiorcy to, czego szuka”. W konsekwencji powinna być także użyteczna i zoptymalizowana pod starannie wyselekcjonowane słowa kluczowe zgodnie z zasadami SXO.

Poniżej przedstawiam, jak samemu pozycjonować stronę internetową krok po kroku.

1. Upewnij się, że Twoja strona nie blokuje dostępu dla wyszukiwarek

Pierwszy punkt to absolutne podstawy SEO. W tym celu warto zapoznać się z działaniem atrybutu noindex oraz pliku robots.txt, który pod pewnymi względami może blokować dostęp dla robotów.

Atrybut noindex

Noindex to główna wartość nadawana znacznikowi robots noindex. Wartość ta jest również poleceniem informującym wyszukiwarkę, które ma za zadanie uniemożliwić zaindeksowanie konkretnej witryny (roboty typu malware ignorują tag noindex).

Plik robots.txt

Według oficjalnej definicji Google plik robots.txt jest informacją, do których adresów URL crawlery wyszukiwarek mogą uzyskać dostęp. Wykorzystuje się go głównie po to, aby dany serwis nie był obciążony żądaniami.

Kod źródłowy Twojej strony internetowej powinien zawierać meta tag <meta name=’robots’ content=’index, follow’>, a plik robots.txt nie powinien blokować dostępu dla robota Google.

2.   Zainstaluj wtyczkę Yoast SEO

Zainstaluj wtyczkę Yoast SEO… o ile Twoja strona bazuje na CMS WordPress. To krótki „wstęp” przed kampanią SEO na własną rękę.

Warto pamiętać, że wyżej wymieniona wtyczka nie pozycjonuje strony samodzielnie. Jest wyłącznie wsparciem dla pozycjonerów, ułatwiając między innymi dodanie meta tagów z poziomu panelu WordPress, czy też weryfikację treści pod kątem najnowszych wytycznych Google.

Czym jest wtyczka Yoast SEO?

Wtyczka Yoast SEO to jedna z najpopularniejszych na świecie wtyczek usprawniających proces SEO. Jest tzw. odpowiedzią na rzeczywiste potrzeby twórców, którzy chcą mieć pewność, że content, który przygotowują, wyróżnia się wysoką jakością.

Plugin ten ocenia treści w dwóch obszarach (fot. 2.1):

  • SEO – czyli poziom optymalizacji m.in. pod kątem trafności słów kluczowych
  • czytelność – Yoast SEO podpowiada, czy w tekście została umieszczona wystarczająca liczba nagłówków oraz wypunktowań
Yoast SEO
(fot. 2.1)

Za pomocą wtyczki Yoast SEO zoptymalizujesz content w taki sposób, aby był jak najbardziej przyjazny internautom.

Co dokładnie robi Yoast SEO?

Yoast SEO oferuje kilka przydatnych rozwiązań:

  • umożliwia tworzenie meta tagów – meta title i meta description
  • generuje mapę strony w formacie XML – dzięki temu otrzymujemy gotowy URL, który można podać w Google Search Console – ułatwia to proces implementacji sitemap.xml
  • pozwala dodawać linki kanoniczne i kontrolować okruszki, czyli tzw. bread crumbs na stronie
  • analizuje i ocenia treść pod kątem SEO znajdującą się na wybranej podstronie
  • umożliwia importowanie ustawień SEO z innych wtyczek np. The SEO Framework, Rank Math lub All in One SEO Pack

Jak spersonalizować Yoast SEO?

Aby prawidłowo wdrożyć wtyczkę Yoast SEO, należy wykonać kilka prostych kroków:

A.    Instalacja wtyczki Yoast SEO

Yoast’a można pobrać na swój komputer z oficjalnej strony CMS WordPress pl.wordpress.org/plugins/wordpress-seo lub wyszukać go w panelu.

W tym celu logujemy się na swoje konto WordPress, przechodzimy do Wtyczki → Dodaj nową, a następnie wpisujemy Yoast SEO.

B.    Kreator konfiguracji (początkujące ustawienia)

Po zainstalowaniu Yoasta powinniśmy go poprawnie skonfigurować. W tym celu warto wykorzystać kreator konfiguracji dostępny na ekranie powitalnym. Poniżej przedstawiamy 7 punktów koniecznych do optymalizacji:

  • Środowisko – jeśli witryna jest zaindeksowana, wybierz „A”
  • Typ witryny – wystarczy wskazać poprawny typ (np. Blog WordPress);
  • Organizacja lub osoba – wklej linki do profili w mediach społecznościowych (np. do Facebooka, Instagrama i LinkedIna);
  • Widoczność w wyszukiwarce – wpisy i strony powinny pojawiać się w wyszukiwarkach, więc należy zaznaczyć „Tak” w każdym przypadku;
  • Wielu autorów treści – wskaż, ile osób będzie odpowiedzialnych za content na Twojej stronie;
  • Ustawienia tytułu – podaj jakim separatorem ma być rozdzielany tytuł wpisu od nazwy witryny;
  • Newsletter – polub go, jeśli chcesz zapisać się do WordPress’owego newslettera.

Jeśli zaznaczyłeś w pierwszym pytaniu, że strona jest w budowie – Yoast SEO wskaże problem odnośnie blokowania dostępu wyszukiwarkom. To nie ma znaczenia, ponieważ wystarczy, że po ukończeniu prac nad witryną przejdziesz z poziomu punktu pierwszego do Ustawienia → Czytanie i odznaczysz prośbę o nieindeksowanie.

C.   Zaawansowana konfiguracja wtyczki

Kreator jest wygodnym rozwiązaniem, natomiast dzięki zaawansowanej konfiguracji wtyczki można zdziałać o wiele więcej – spersonalizować ją dokładnie w taki sposób, jak chcemy, a nie według podstawowych podpowiedzi Yoasta.

  • Funkcje – znajdują się w sekcji Ogólne (z ich poziomu można włączać i wyłączać konkretne funkcjonalności). W większości przypadków rekomendujemy zostawić wszystkie włączone
  • Narzędzia dla webmasterów – w tym miejscu można zweryfikować witrynę przed narzędziami, które udostępniają internautom różne wyszukiwarki (np. Google, Yahoo!, Yandex, Bing oraz Baidu). W zakładce Narzędzia dla webmasterów zostanie nam udostępniony także znacznik meta z kodami weryfikacyjnymi do strony głównej (dzięki temu nie będzie trzeba wykorzystywać innych opcji do weryfikacji poszczególnych narzędzi, między innymi podczas zakładania Google Search Console)
  • Wyszukiwarki – w opcji Ogólne dostępne są informacje, które już wcześniej podaliśmy w kreatorze konfiguracji. Jeśli natomiast wejdziemy w Rodzaje treści, a następnie w część Wpisy i Strony, będziemy mogli dodać daty do URL-i oraz zautomatyzować tworzenie tagów meta title, a także meta description
  • Społeczności – zakładka ta znajduje się w menu bocznym Yoast SEO. Pozwala dodać adresy swoich profili (w sekcji Profile). Jeśli chodzi o znaczniki w sekcjach Twitter i Pinterest, warto pozostawić je włączone. Sekcja Facebook również powinna być aktywna (dzięki temu zakładka Facebook będzie mogła korzystać z danych dostępnych na Twojej stronie www – przykładowo podczas udostępniania linków)
  • Narzędzia – sekcję tą można z powodzeniem wykorzystać w późniejszej pracy z Yoast SEO. Znajduje się tutaj między innymi edytor plików (umożliwiający szybką zmianę zawartości .htaccess i stworzenie pliku robots.txt) oraz edytor hurtowy pozwalający tworzyć tagi tytułowe, oraz opisowe (meta title oraz description) bez konieczności edytowania poszczególnych podstron osobno

Wtyczka Yoast SEO jest sprawdzona i wartościowa. Została pobrana ponad 5 milionów razy. Internauci oceniają ją na 5 gwiazdek, co dowodzi jej użyteczności i bezproblemowego działania.

Każda osoba, która dysponuje stroną www bazującą na CMS WordPress, powinna zdecydować się na Yoast’a. Ewentualną, nieco mniej rozbudowaną alternatywą jest Rank Math.

3.   Zadbaj o szybkie działanie Twojej strony

Zdania na temat tego, ile powinna się ładować strona, są podzielone. Biorąc pod uwagę aktualne standardy SXO najlepiej celować w czas poniżej 3 sekund.

Maksymalna, dopuszczalna bariera to 5 sekund, natomiast pamiętajmy, że nie każdy internauta korzysta z najnowszych i flagowych urządzeń. A na starszych komputerach czy też smartfonach, czasy ładowania znacząco się wydłużają, dlatego 2-3 sekundy ładowania jest optymalnym rozwiązaniem.

Strona powinna być również interaktywna, czyli dostosowana do aktualnych wymagań Core Web Vitals.

Polecamy: Core Web Vitals – Co to jest i jak je mierzyć? Poradnik 2022

Najlepszymi narzędziami do weryfikacji szybkości oraz interaktywności witryny są m.in.:

  • PageSpeed Insights (wydajność i interaktywność);
  • Lighthouse (wydajność i interaktywność);
  • Narzędzia deweloperskie Chrome (interaktywność);
  • Dodatek do Chrome – Web Vitals (interaktywność);
  • Google Search Console (interaktywność).

Jeśli chcesz, żeby Twoja strona działała szybko, powinieneś zadbać o kompleksowe wykonanie poniższych etapów.

3.1 Przejdź na szybki hosting

Szybkie hostingi opierają się przede wszystkim na działaniu dysków SSD NVMe.

Cechują je dodatkowo: niska awaryjność oraz skalowność – wówczas można dopasować hosting do ruchu na naszej stronie www.

3.2 Aktywuj Cache

W tym przypadku polecamy wtyczkę LiteSpeed Cache.

3.3 Aktywuj pamięć podręczną przeglądarki

Chodzi o cache po stronie przeglądarki. Tę funkcję także aktywujesz w LiteSpeed Cache.

3.4 Aktywuj minifikację CSS & JS

Dalej zostajemy w ustawieniach wtyczki LiteSpeed Cache. Minifikacja CSS & JS to proces mający na celu zmniejszenie kodu źródłowego CSS oraz JS poprzez likwidację zbędnych znaków bez zmieniania jego funkcjonalności.

3.5 Dodaj kompresję Gzip

Można to zrobić poprzez „wrzucenie” kodu do pliku .htaccess lub zainstalowanie odpowiedniej wtyczki.

3.6 Aktywuj minifikację kodu HTML

Dzięki minifikacji kodu HTML przesyłanie wybranych informacji będzie zajmowało znacznie mniej czasu, co przełoży się na szybsze działanie Twojego serwisu.

3.7 Dbaj o niską wagę zdjęć na stronie

Zalecam kadrować zdjęcia i dodatkowo je kompresować, żeby zejść z wagi – ja używam tinyjpg.com.

3.8 Dbaj o małą ilość zainstalowanych wtyczek

Większość wtyczek posiada sporo zbędnego kodu źródłowego, co nieco obciąża działanie strony nawet przy niewielkiej ilości pluginów. W konsekwencji gromadzenie wielu wtyczek może spowodować, że strona będzie nieprzyjazna użytkownikom, ponieważ czasy ładowania znacznie się wydłużą.

3.9 Wprowadź LazyLoad

LazyLoad to wczytywanie zdjęć, dopiero gdy pojawią się na ekranie. Dzięki temu Twoja witryna będzie user-friendly – od pierwszej sekundy interakcji użytkownika. Funkcję LazyLoad znajdziesz także we wtyczce LiteSpeed Cache.

4.   Wykorzystuj odpowiednie słowa kluczowe

Słowa kluczowe pozwalają internautom znaleźć interesującą i prawidłowo dopasowaną ofertę do ich preferencji.

W zależności od naszych założeń projektowych możemy wykorzystywać frazy fat head (czyli ogólne, inaczej nazywane również generycznymi), chunky middle (odzwierciedlające bardziej szczegółowe zapytania) oraz long tail, będące wyrażeniami z długiego ogona słów kluczowych.

Fat head – frazy składające się z jednego lub dwóch wyrazów

Frazy fat head wyróżniają się bardzo dużą ilością zapytań. W konsekwencji ich pozycjonowanie jest bardzo trudne, ponieważ są wysoce konkurencyjnymi wyrażeniami.

Użytkownicy, którzy wpisują w okno wyszukiwarki słowa kluczowe jedno- lub dwuwyrazowe są zazwyczaj niezdecydowani na zakup. Najczęściej chcą tylko zapoznać się z proponowanymi ofertami na rynku.

Frazy fat head – przykłady:

  • buty sportowe
  • spodnie
  • koszulki
  • kursy
  • książki
  • strony internetowe
  • wtyczki SEO

Wybieranie najczęściej wyszukiwanych fraz jest zazwyczaj nieopłacalne. Szczególnie przez firmy bez dużego budżetu na pozycjonowanie. Lepiej skupić się na frazach long tail SEO lub ewentualnie chunky middle.

Chunky middle – frazy bazujące na dwóch lub trzech słowach kluczowych

Frazy chunky middle odzwierciedlają bardziej szczegółowe zapytania. Są one wykorzystywane zarówno przez potencjalnych klientów zainteresowanych zakupem, jak i osoby szukające konkretnych informacji w sieci (np. „Ile kosztuje pozycjonowanie?”).

Frazy chunky middle – przykłady

  • kursy online
  • wtyczki SEO WordPress
  • koszulki męskie Levis
  • pozycjonowanie stron internetowych
  • szkolenia bhp stacjonarne

Frazy chunky middle przyciągają nieco bardziej zdecydowanych klientów niż wyrażenia ogólne, natomiast ich skuteczne pozycjonowanie wymaga witryny ze sporą historią SEO oraz długofalowych prac nad contentem.

Long tail SEO – zazwyczaj składają się z więcej niż trzech słów kluczowych

Wyrażenia long tail SEO (ang. long tail keywords) precyzują zamiary potencjalnych klientów.

Pomimo tego, że charakteryzują się niewielką ilością wyszukiwań, pozwalają uzyskać wysoki współczynnik konwersji umożliwiający zmniejszenie wskaźnika odrzuceń (tzw. bounce rate).

Wynika to z prostego powodu – osoby wpisujące rozbudowane sformułowania do wyszukiwarki (składające się z więcej niż trzech słów kluczowych) są zdecydowane na zakup i wiedzą czego szukają. W konsekwencji zazwyczaj po znalezieniu witryny odpowiadającej danej frazie kluczowej finalizują transakcję.

Fazy long tail SEO – przykłady

  • biała bluza Tommy Hilfiger z kapturem
  • buty do biegania męskie nike air zoom pegasus 37
  • buty reebok dziecięce rozmiar 34 do gry w piłkę
  • złoty łańcuszek męski z krzyżykiem próba 585
  • zara ubrania dla dzieci wyprzedaż

Wyrażenia z długiego ogona występują również bardzo często w formach pytających:

  • Jak samemu pozycjonować stronę internetową?
  • Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu e-commerce?
  • Kiedy warto zainwestować w audyt SXO?
  • Skąd wziąć login do PUE?
  • Jaka jest najlepsza oliwa z oliwek?
  • Gdzie pójść na pizzę w Warszawie?
  • Dlaczego warto uprawiać sport?

Pozycjonując swój serwis na tzw. long tail SEO, zwiększamy widoczność również na frazy fat head oraz chunky middle. Dzięki temu pracując nad rankingiem pod kątem słów z długiego ogona, możemy po pewnym czasie zacząć odnotowywać ruch także ze słów jedno- lub dwuwyrazowych.

Jakie narzędzia do analizy słów kluczowych wybrać?

W pierwszej kolejności można wykorzystać instrument Answer The Public. Posłuży on jako inspiracja.

Wystarczy wpisać konkretne słowo kluczowe w wyszukiwarkę, a następnie zweryfikować propozycje poszczególnych wyrażeń (fot. 4.1).

answer the public
(fot. 4.1)

Jeśli natomiast chcemy zweryfikować, jakie wyrażenia ogólne były wyszukiwane w ostatnim czasie, warto przescrollować w dół, do zakładki Alphabeticals. Na frazę „szkolenia” wygląda to mniej więcej w ten sposób (fot. 4.2):

answer the public
(fot. 4.2)

Zestaw słów kluczowych z Answer The Public możemy pobrać w formacie IMG dla każdej litery alfabetu.

Gdy już zorientujemy się mniej więcej odnośnie popularnych wyrażeń, możemy zdecydować, jakie dokładnie zestawy słów kluczowych nas interesują. W tym celu można wykorzystać m.in.:

  • KWFinder
  • Senuto
  • SEMstorm
  • Ahrefs
  • Planer Słów Kluczowych Google

Aby zorientować się co do ilości wyszukiwań na daną frazę, wystarczy wpisać dowolne wyrażenie w wyszukiwarkę danego narzędzia, wybrać odpowiedni język i kraj, a następnie kliknąć „Szukaj”.

Senuto prezentuje słowa kluczowe najlepiej pasujące do Twojego zapytania w następujący sposób (fot. 4.3):

senuto
(fot. 4.3)

Za pomocą tego narzędzia można także sprawdzić najczęstsze pytania zadawane w Google oraz częstotliwość ich wyszukiwania (fot. 4.4). Wygląda to mniej więcej tak:

senuto
(fot. 4.4)

Nieco mniej dokładnie, bo szacunkowo wyniki prezentuje Planer Słów Kluczowych Google (fot. 4.5).

Alternatywnie można go wykorzystać – szczególnie, że jest to darmowe narzędzie od Google.

google ads
(fot. 4.5)

Senuto oferuje natomiast darmowy okres próbny przez 2 tygodnie (wystarczy podać numer telefonu i adres mailowy).

5.   Naucz się analizować swoją konkurencję

Dzięki analizie konkurencji będziesz wiedział, jakie jeszcze zmiany musisz wdrożyć w obrębie swojego serwisu, żeby być widocznym na frazy kluczowe, które wyróżniają się w Twoim przypadku dużym potencjałem sprzedażowym.

Na początek powinieneś prześledzić aktualne wyniki wyszukiwania manualnie i samodzielnie określić podstawowe kwestie.

Następnie warto posłużyć się narzędziami do analizy konkurencji, aby sprawdzić m.in. linki prowadzące do domeny, Trust Flow lub Domain Rating, Domain Authority oraz wiek domeny. Niektóre narzędzia analityczne (np. Senuto) pozwalają również przeanalizować wspólne słowa kluczowe.

Poniżej przedstawiamy, jak zweryfikować rynkową konkurencję.

5.1 Prześledź aktualne wyniki wyszukiwania

Aktualne wyniki wyszukiwania powinniśmy prześledzić na słowo kluczowe, na którego wypozycjonowaniu nam aktualnie zależy.

W tym celu warto wybrać serwisy z pierwszej dziesiątki i rozpocząć ich dokładną analizę, zwracając szczególną uwagę na elementy tj.:

  1. meta title i meta description  – porównaj je do swojej strony i sprawdź, w jaki sposób są budowane przez konkurencję
  2. wezwania do działania – dokładnie zweryfikuj, jak wyglądają buttony CTA u konkurencji, ile znaków zawierają i w jakiej formie są opracowane – osobiście polecam częściej używać „Sprawdzam” niż „Sprawdź”, ponieważ według statystyk znacząco poprawia to konwersję na stronie
  3. słowa kluczowe – możliwe, że konkurencja wplata poszczególne frazy umiejętniej od Ciebie i stosuje bardziej różnorodne wyrażenia – zarówno fat head, chunky middle oraz long tail SEO – zweryfikuj ich metody
  4. szybkość ładowania – porównaj wydajność witryn za pomocą dostępnych narzędzi typu PageSpeed Insights – zwróć uwagę na dostosowanie poszczególnych stron do urządzeń mobilnych
  5. nagłówki przeanalizuj headery wysokiego rzędu typu H1 i H2, ale także te niższe – sprawdź, jakie konkurencja wplata w nie frazy oraz elementy dodatkowe, które stosuje podczas ich tworzenia, zwracając uwagę, czy są to nagłówki pytające, czy twierdzące
  6. objętość tekstów sprawdź, ile dokładnie znaków ze spacjami lub słów mają artykuły, opisy kategorii i produktów, a także pozostałe teksty na podstrony
  7. adresy URL – powinny być user-friendly, czyli krótkie, bez zbędnych znaków – zweryfikuj czy tak jest i zaimplementuj to również w swojej witrynie
  8. nawigacja – oceń, w jakim stopniu intuicyjne są witryny konkurencji, gdzie wdrażają linki zewnętrzne, a także jak skonstruowany jest lejek sprzedażowy – chodzi o to, czy internauta po wejściu na stronę jest kierowany bezpośrednio do podjęcia sprzedaży, czy jego uwaga jest rozpraszana

Odpowiedz sobie również na pytanie, do jakiej grupy odbiorców kierowane są treści. Czy konkurencja tworzy content wysokiej jakości, w jaki sposób to robi, a także czy dana twórczość jest chętnie komentowana przez potencjalnych klientów.

5.2 Zweryfikuj linki prowadzące do domeny

Za pomocą narzędzia Majestic SEO, można zweryfikować ilość linków prowadzących do wybranej domeny (fot. 5.2.1).

majestic SEO
(fot. 5.2.1) Statystyki Majestic dla domeny Google.com

Dzięki wskaźnikowi Trust Flow dowiemy się, jak bardzo wiarygodna jest domena – według algorytmów Majestic. Im więcej punktów ma wybrana strona w skali od 0 do 100, tym więcej linków pochodzi z wiarygodnych źródeł – i do tego trzeba dążyć.

Warto zwrócić także uwagę na tematykę serwisów, z których pochodzą linki konkurencji – może to być cenna wskazówka, którą wykorzystasz podczas opracowywania strategii link-buildingu (fot. 5.2.2).

majestic SEO
(fot. 5.2.2)

Polecam również zwrócić uwagę na rozkład anchorów w backlinkach (fot. 5.2.3). Anchor to słowo, które zostało podlinkowane. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ dzięki temu określimy między innymi, jakie frazy są ważne dla konkurencyjnej domeny.

Majectic
(fot. 5.2.3)

Jeśli natomiast zależy Ci na zweryfikowaniu, czy dana strona posiada więcej linków w formie tekstowej, czy obrazkowej, a także czy są one dofollow, czy nofollow, można skorzystać z funkcjonalności pt.: „Lista backlinków” (fot. 5.3.4).

Majestic SEO
(fot. 5.3.4)

5.3 Przeanalizuj Domain Rating (DR)

Domain Rating to autorski parametr wykorzystywany w narzędziu Ahrefs wskazujący jakość podlinkowania domeny (fot. 5.3.1).

Ahrefs
(fot. 5.3.1)

Oblicza się go na podstawie unikalnych domen linkujących do naszego serwisu, a także domen, do których linkują powyższe domeny.

5.4 Przeanalizuj Domain Authority (DA)

Parametr Domain Authority pozwala sprawdzić, jak domena wypada na tle konkurencji.

W tym celu wystarczy pobrać bezpłatne rozszerzenie do Chrome, czyli MozBar, które umożliwia weryfikację autorytetu (DA) wszystkich stron internetowych, w czasie przybliżonym do rzeczywistego.

Można również użyć narzędzia do analizy linków przychodzących Open Site Explorer – wynik będzie widoczny nawet bez rejestracji w serwisie MOZ.

5.5 Sprawdź wiek domeny

Nie jest to konieczne, jeśli skrupulatnie zweryfikowaliśmy Domain Authority, natomiast może okazać się przydatne – żeby wiedzieć ile mniej więcej czasu potrzeba na rywalizację z branżowymi gigantami pod kątem uzyskania topowych pozycji w Google.

Aby sprawdzić wiek domeny, wystarczy wejść na stronę who.is, a następnie wpisać w wyszukiwarkę adres konkurencyjnej witryny.

Informacje o wieku wybranego serwisu można również zweryfikować w narzędziach od Ahrefs, Majestic SEO oraz SEMstorm.

6. Buduj wiarygodność

Twoja strona internetowa powinna być wiarygodna.

Każdy serwis, bezwzględnie na ilość podstron musi zawierać zakładkę „O nas”, „Kontakt”, a także dane firmy, adresy i numery telefonów. To wzbudza zaufanie potencjalnych klientów i sprawia, że chętniej dokonują interakcji z wybraną witryną.

Pamiętaj, aby content tworzony w obrębie Twojej strony był wysokiej jakości, czyli zgodny z zasadami EATExpertise, Authoritativeness, Trustworthiness. Jest to ważne szczególnie w branży YMYL (ang. Your Money, Your Life), gdzie artykuły mogą dotyczyć kwestii zdrowotnych, finansowych lub prawnych.

Wówczas konieczne jest potwierdzenie wiarygodności informacji znajdujących się w danym wpisie (np. poprzez udokumentowanie doświadczenia danego eksperta w konkretnym temacie.

Szczegóły można znaleźć w punkcie 6.1 w oficjalnym poradniku Google static.googleusercontent.com (fot. 6.1)

google pdf
(fot. 6.1)

6.1 E (Expertise) – Ekspertyza

Ekspertyza według oficjalnych informacji Google oznacza, że powinieneś nie tylko być ekspertem w danej branży, ale także podkreślać swoje kwalifikacje na stronie.

Warto, żebyś tworzył treści w oparciu o informacje z rzetelnych badań we współpracy ze specjalistami.

Biegła znajomość branży ma ogromne znaczenie pod kątem sekcji YMYL związanej między innymi z dietetyką, medycyną, finansami lub prawem.

Jeśli natomiast prowadzisz serwis plotkarski lub bloga turystycznego – Google weryfikuje Twoje treści bardziej przychylnie.

A (Authoritativeness) – Autorytet

O autorytet serwisu zadbasz, skupiając się na poprzednim punkcie.

Jeśli natomiast prowadzisz forum dyskusyjne, ewentualnie bloga prawniczego czy też dietetycznego, duży wpływ na finalną wartość serwisu z punktu widzenia Google ma zdanie internautów, czyli dyskusja w sekcji komentarzy.

T (Trustworthiness) – Solidność

Pokaż internautom, że można zaufać Twojej stronie. Szczególnie jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego e-commerce, gdzie transakcje odbywają się za pomocą kart kredytowych.

W konsekwencji wszystko, co znajduje się na Twojej stronie, powinno sprawiać, że internauci będą mieli poczucie bezpieczeństwa. Implementacja certyfikatu SSL to podstawa.

7.   Zadbaj o certyfikat SSL

Certyfikat SSL poświadcza wiarygodność domeny. Gwarantuje bezpieczeństwo przesyłania danych pomiędzy użytkownikiem a serwerem.

Aby go włączyć, należy wykonać 3 proste kroki:

  • zaloguj się do panelu CMS WordPress,
  • wybierz Wtyczki → Dodaj nową → Really Simple SSL
  • Po zainstalowaniu przejdź do sekcji Really Simple SSL → Ustawienia, a następnie aktywuj wybrany plugin.

Really Simple SSL to podstawowy certyfikat pozwalający uzyskać wystarczający poziom bezpieczeństwa w przypadku mniejszych i średniej wielkości serwisów e-commerce.

Zapamiętaj!

Jeśli zależy Ci na jeszcze większym bezpieczeństwie, postaw na indywidualne, płatne rozwiązania wdrażane ręcznie (a nie przez wtyczki WordPress).

8. Dodaj stronę do Google Search Console (GSC)

Przejdź do Google Search Console

Dodanie strony do Google Search Console umożliwia m.in.:

  • sprawdzenie ilości zaindeksowanych stron przez roboty Google,
  • weryfikację pliku robots.txt,
  • przeanalizowanie linków prowadzących do Twojej strony,
  • sprawdzenie, czy dany adres URL jest widoczny w indeksie Google,
  • wysłanie i sprawdzenie statusu mapy witryny.

Google Search Console to bardzo użyteczne narzędzie ułatwiające kontrolowanie poprawności funkcjonowania serwisu pod kątem wyszukiwarek.

9. Dodaj mapę strony do GSC

Dodanie mapy strony do GSC pozwala wyszukiwarkom lepiej analizować zawartość danej domeny.

W celu jej wdrożenia należy skopiować link wygenerowany w Yoast SEO i dodać go do Google Search Console w sekcji Mapy witryn → Dodaj nową mapę witryn.

10. Regularnie publikuj nowe treści

Publikując nowe treści (np. poprzez bloga), zwiększysz autorytet swojej witryny w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page), czyli organicznych wynikach wyszukiwania.

Jeśli będziesz regularnie dodawał poradniki, edukujące artykuły sponsorowane lub sekcje najczęstszych pytań i odpowiedzi, gdzie wyraźnie nawiążesz kontakt z internautami, przykładowo poprzez dyskusję w komentarzach polepszysz wiarygodność domeny. Może to poskutkować wyższą pozycją w wyszukiwarkach.

11. Aktualizuj starszy Content

Aktualizacja starszego contentu sprawi, że będzie on bardziej wiarygodny, a co za tym idzie – przydatny internautom. Docenią to również crawlery, które w zależności od jakości udostępnianych treści zwiększą pozycję danej podstrony na poszczególne frazy kluczowe.

Pamiętaj, aby Content odświeżać maksymalnie co kilka miesięcy – dopisując konkretne kwestie lub usuwając już nieaktualne wątki.

12. Wystrzegaj się kanibalizowania słów kluczowych

Nie optymalizuj więcej niż jednej podstrony na identyczne słowo kluczowe.

Dzięki temu unikniesz kanibalizacji treści, która może spowodować, że dwie podstrony będą rywalizowały ze sobą w organicznych wynikach wyszukiwania o jedną pozycję. Maksymalnie wykorzystuj potencjał SEO, rotując zestawami słów kluczowych.

13. Prowadź regularny Link Building

Postaw na wysoką jakość linków.

Pozyskuj je głównie z wartościowych witryn charakteryzujących się wysokim wskaźnikiem Trust Flow lub Domain Rating.

Polecamy: Na czym polega bezpieczne pozycjonowanie? Poznaj tajniki White Hat SEO

W tym celu warto analizować konkurencję i prowadzić relinkowanie (czyli pozyskiwanie linków, które ma konkurencja) – może do tego posłużyć darmowe narzędzie od Ahrefs (Backlink Checker).

Poza tym warto pozyskiwać odnośniki z różnych źródeł, m.in.:

  • branżowe portale,
  • fora lub blogi,
  • katalogi,
  • listy firm (np. Bazafirm.org lub Panoramafirm.pl),
  • strony klientów,
  • case study,
  • własne zaplecza SEO.

W celu dywersyfikacji linków zewnętrznych warto stworzyć własne zaplecza SEO bazujące na przechwyconych domenach. Aby to zrobić, wystarczy wejść na Aftermarket.pl lub Addhost.pl i przejrzeć witryny z „bogatą” historią pozycjonerską, które tracą właścicieli w ciągu kolejnych 30 dni. Następnie możemy dokonać rezerwacji lub rozpocząć licytację (jeśli domena budzi zaufanie wśród internautów).

Jak samemu pozycjonować stronę internetową? – Podsumowanie

Pozycjonując stronę internetową samodzielnie, należy kierować intencjami użytkowników – tak, aby znaleźli w Twoim serwisie to, czego szukają. Powinniśmy jednak pamiętać o synergii działań UX z SEO, bo nie zawsze serwis zgodny z zasadami UX jest poprawnie zoptymalizowany pod kątem SEO (i odwrotnie).

Opracowując kompleksową strategię SEO, zwróć szczególną uwagę na dobór słów kluczowych – żeby Twoja strona była widoczna zarówno na frazy z długiego ogona, chunky middle, jak i fat head. Jako priorytetową kwestię weź pod uwagę wydajność witryny oraz jej interaktywność. Inwestuj także regularnie w link-building – to jeden z trzech najważniejszych aspektów SEO.

Polecamy również zapoznać się z wyjątkowo merytorycznym materiałem od Google przedstawiającym jasno, w jaki sposób wyszukiwarka interpretuje słowa kluczowe i ocenia strony.

Dziękujemy za czas poświęcony na przeczytanie dzisiejszego artykułu i życzymy powodzenia w pozycjonowaniu!

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Jak samemu pozycjonować stronę internetową
  • Jaka jest najważniejsza zasada pozycjonowania
  • Jak osiągnąć sukces w SEO
  • Jak skonfigurować Yoast SEO
  • Dlaczego content marketing jest ważny w pozycjonowaniu

Oceń ten artykuł:
[Ocen: 19 Średnia: 5]

    Hej! Potrzebujesz pomocy lub chcesz skorzystać z naszej oferty?

    Już od 8 lat pomagamy firmom zdobywać klientów w sieci. Sprawdź naszą ofertę:

    Project Manager

    Łukasz Pietras
    Project Manager
    dostępny

    Napisz na kontakt@zdobywcysieci.pl lub zadzwoń pod numer 501-757-664, żeby omówić warunki współpracy. Możesz także zostawić kontakt do siebie, a oddzwonię w ciągu 24 godzin. Czekam na kontakt :)