Rozwijanie biznesu w świecie Internetu jest bardzo ważne, szczególnie patrząc na czasy w jakich obecnie żyjemy. Każda firma, aspirująca do bycia jednym z liderów w swojej branży musi zadbać o swoją pozycję w wyszukiwarce Google i do tego służą właśnie wszystkie działania związane z SEO.
Nie jest to jednak prosta sprawa. Google ma kontrolę nad tym jakich działań dopuszczają się firmy i w razie gdy stwierdzi, że są one niezgodne z ich polityką, może nałożyć kary na taką domenę.
Co zrobić aby działać zgodnie z algorytmami Google? Koniecznie musisz lepiej poznać White Hat SEO.
Czym jest pozycjonowanie w Google?
SEO ( ang. Search Engine Optimisation, inaczej pozycjonowanie) to zbiór działań mający na celu wypromowanie witryny internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania Google.
Dlaczego pozycjonowanie jest tak ważne? Jak się okazuje około 90% internautów nigdy nie zagląda na druga stronę wyszukiwania. Dlatego walcząc o pozyskanie nowych klientów na ogromnej platformie, o praktycznie nieograniczonych zasięgach, jaką jest internet, SEO jest kluczowym czynnikiem w sukcesie firmy.
White Hat SEO – Co to jest?
White Hat SEO to zbiór działań mających na celu optymalizację i promocję witryny internetowej, które jest zgodne z wytycznymi zalecanymi przez Google.
Istotą takich działań jest stworzenie strony internetowej, która będzie przyjazna zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarce, a treści znajdujące na niej będą merytoryczne i interesujące dla internautów.
Dzięki White SEO można stworzyć witrynę cieszącą się dobrą reputacją i mającą wysoką pozycję w rankingu wyników wyszukiwania w Google.
Dlaczego White Hat SEO jest ważne?
Nie korzystając z bezpiecznego pozycjonowania narażamy się na otrzymanie kar od Google, a co za tym idzie, nawet na zablokowanie naszej strony.
Niepodważalnie wyszukiwarka ta jest potężnym źródłem ruchu na stronach internetowych i odwiedzają ją codziennie miliony ludzi, co oznacza, że każdy dzień jest dużą szansą na odkrycie naszej witryny przez nowego użytkownika.
Skutki jakie może wywołać zablokowanie strony w wyszukiwaniu Google mogą być opłakane zarówno dla ruchu na witrynie jak i dla samego biznesu.
Czym charakteryzuje się White Hat SEO?
Do działań zgodnych z zaleceniami Google, pozytywnie wpływającymi na pozycje w wynikach wyszukiwania można zaliczyć:
- tworzenie treści o wysokiej jakości, która nie będzie duplikatem,
- odpowiednia struktura i rozmieszczenie tekstu na stronie- dbałość o to, aby był zrozumiały i czytelny,
- optymalizacja meta tagów, tytuł, nagłówków, adresów URL itp.,
- naturalne i czytelne linkowanie wewnętrzne,
- responsywność strony (stworzenie wersji dopasowanej do urządzeń mobilnych),
- optymalizacja szybkości ładowania strony,
- prostota strony w oparciu o User Experience,
- uzupełnianie opisów alternatywnych dla obrazów zgodnie z ich zawartością.
Proces optymalizacji witryny, który jest zgodny z wytycznymi Google jest długi, jednak przynosi również długotrwałe efekty.
Black Hat SEO – Za co można otrzymać karę od Google?
Black Hat SEO, jak można się domyślić, jest działaniem odwrotnym do bezpiecznego pozycjonowania.
Taka technika jest niezgodna z wytycznymi Google i może przynosić chwilowy wzrost, jednak często wiąże się z otrzymywaniem kar.
Najczęstsze techniki Black Hat SEO
- Cloaking czyli prezentowanie innej treści witryny użytkownikom, a innej robotom wyszukiwarki. Stosuje się go do ukrywania treści zawierającej słowa kluczowe i linki w kodzie, których użytkownik przeglądający stronę nie będzie widział, ale roboty witryny już tak.
- Spamowanie czyli np. nadmierne nagromadzenie słów kluczowych, ukrywanie takich słów czy używanie słów kluczowych niezwiązanych z treścią witryny.
Kary od Google za Black Hat SEO
W przypadku otrzymania kary od Google sprawa jest mocno skomplikowana. Sama procedura naprawy może trwać długi czas, a jej skutki mogą być widoczne nawet przez kilka lat od momentu zdjęcia kary.
- Kary ręczne – w ich przypadku informacje co spowodowało jej otrzymanie można znaleźć w Google Search Console. Zdejmowanie takiej kary może zajmować nawet 2 lata, a brak informacji o niej w Google Search Console nie oznacza, że problemy się skończyły. Roboty Google są pamiętliwe i powrót do top 10 w niektórych przypadkach może zająć nawet 4 lata,
- Kary algorytmiczne – z nimi sytuacja jest trudniejsza. Elementy składowe algorytmu Google są niejawne, co oznacza, że po otrzymaniu kary nigdy nie mamy pewności za co tak naprawde ją otzrymaliśmy. Ciężko jest więc w takiej sytuacji podjąć działania naprawcze.
Nie zawsze udaje się spowodować, aby kara nałożona przez Google została zdjęta. Zdarza się, że jedynym wyjściem z takiej sytuacji jest zmiana domeny strony, co w przypadku dużych i rozpoznawalnych marek jest ciężka sytuacja.
Podsumowanie
Działania marketingowe w internecie są niezwykle istotne niezależnie od branży w jakiej się działa, szczególnie w dzisiejszych czasach. Dlatego bardzo ważne jest, aby zajmować wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania w Google. Dobre usługi SEO są koniecznością, jeśli aspiruje się do bycia jednym z liderów w swojej branży. Nie jest to jednak takie proste jak się wydaje.
Bezpieczne pozycjonowanie w internecie jest działaniem zajmującym długi czas, ale również o długotrwałych efektach. Zdarza się, że Black Hat SEO może przynieść zdumiewające i błyskawiczne efekty, lecz zazwyczaj wiąże się to z otrzymaniem kary od Google, co jak pisałem wcześniej, może być opłakane w skutkach.
Dlatego interesując się pozycjonowaniem, warto jest wybierać profesjonalne firmy, które wiedza jak działa Google i jak stworzyć stronę przyjazną algorytmowi, żeby nie zdyskwalifikować swojej witryny już na starcie.
‘Artykuł przygotowany przez Content Specialist z firmy AFTERWEB.PL‘