Co to jest identyfikacja wizualna? To często zadawane pytanie w wyszukiwarce na które bardzo łatwo znaleźć odpowiedź. W tym wpisie dowiesz się czym jest identyfikacja wizualna, a także dlaczego Twój biznes jej potrzebuje.
Co to jest identyfikacja wizualna?
Identyfikacja wizualna to podstawowe narzędzie, które służy kreowaniu wizerunku marki na rynku. Do tego terminu możemy zaliczyć ogół symboli i zachowań stosowanych w firmie w celu uzyskania spójnej i czytelnej identyfikacji rynkowej oraz wyróżnienia jej spośród konkurencji.
Dla Twojego biznesu kluczowe jest to, jak widzą Cię inni – konkurencja, potencjalni pracownicy i klienci. W końcu to, jak się prezentujesz, daje nie tylko wyraźne sygnały dotyczące tego, czym się zajmujesz, ale też, jakie wyznajesz wartości, a to zwiększa Twój prestiż.
Dlatego dowiedz się, co to jest identyfikacja wizualna i przekonaj się, w jaki sposób może pomóc Twojej firmie!
Co to jest identyfikacja wizualna?
Każda firma może w nieco inny sposób postrzegać i rozumieć identyfikację wizualną.
Właśnie z tego powodu trudno jest jednoznacznie określić czym jest identyfikacja wizualna. W końcu to dość elastyczna kwestia, dopasowująca się nie tylko do biznesu, ale przede wszystkim do branży i potrzeb odbiorców.
Jednocześnie najprościej można to określić jako zbiór narzędzi, dzięki którym firma czy marka staje się rozpoznawalna, a przede wszystkim kojarzona przez odbiorców. W tym wszystkim kluczowe znaczenie mają elementy graficzne typu kolory, logotyp itp.
Podobne: Jakie kolory wybrać na stronę internetową?
Najlepszym sposobem na zrozumienie identyfikacji wizualnej są przykłady typu Milka, Nike, Apple, Vanish czy sieć komórkowa Orange. Na pewno, gdy czytasz te nazwy, to od razu przed oczami masz wiele elementów, składających się właśnie na Key Visual i na identyfikację wizualną tych marek.
Dlaczego potrzebna jest identyfikacja wizualna firmy?
Skoro wiesz już, co to jest identyfikacja wizualna firmy, to na pewno zainteresuje Cię też sens jej tworzenia.
Tak naprawdę obecnie jest to w pewnym stopniu obowiązek właścicieli biznesów. W końcu musisz się w jakiś sposób określić czy po prostu wyróżnić, żeby dać się zauważyć odbiorcom, przyciągnąć ich uwagę, a do tego wyprzedzić konkurencję.
Dlatego nawet osoby, prowadzące małe firmy lub jednoosobowe działalności i tak tworzą identyfikację wizualną, tym bardziej że często dzieje się to dość intuicyjnie.
Zastanawiasz się, dlaczego potrzebna jest identyfikacja wizualna – Poznaj najważniejsze powody:
- Wizualna rozpoznawalność – poszczególne elementy identyfikacji wizualnej służą do komunikacji marki w Internecie, mediach społecznościowych, a także w realnym świecie. Dzięki temu możesz wysłać odbiorcom wiele interesujących informacji.
- Dobra inwestycja w rozwój marki – nawet stopniowe tworzenie identyfikacji wizualnej sprawi, że wskoczysz na zupełnie inny poziom prowadzenia działalności. Po prostu staniesz się widoczny, rozpoznawalny, a do tego zwiększysz prestiż firmy i stopniowo zagościsz w podświadomości odbiorców.
- Kreowanie wizerunku marki – dopasowane elementy graficzne potrafią bardzo skutecznie podkreślić wyznawane wartości, wizję firmy czy po prostu zakres działalności. W końcu nawet określone kolor budzą pewne skojarzenia, dlatego gdy tylko wcielisz się w rolę odbiorcy i wybierzesz właściwe elementy, to na pewno wzbudzisz w nich odpowiednie emocje.
Co powinna zawierać identyfikacja wizualna?
Bardzo szerokim pojęciem jest identyfikacja wizualna firmy – przykłady najlepiej to podkreślają. Dlatego obejmuje też wiele różnych elementów, które muszą być spójne ze sobą, bo dopiero wtedy spełniają swoje zadanie, a przede wszystkim stanowią idealny sposób na komunikację marki.
Właśnie z tego powodu identyfikacja wizualna powinna składać się z:
- oryginalnego znaku graficznego, czyli logo,
- kolorów dopasowanych do marki, branży i innych cech – to właśnie te barwy będą Ci towarzyszyły we wszystkich materiałach promocyjnych w sieci i offline,
- dopasowana typografia – wygląd fontów może sporo powiedzieć na temat Twojej marki, a poza tym będziesz z nich korzystać w poszczególnych materiałach reklamowych,
- drukowane materiały promocyjne – ten temat jest bardzo szeroki, bo obejmuje nie tylko wizytówki, katalogi, ulotki czy broszury, ale również koperty, teczki, papiery firmowe oraz bannery reklamowe,
- grafiki w social mediach – wśród nich znajdziesz infografiki, obrazki oraz szablony postów na Facebooku, Instagramie, Pintereście czy LinkedIn,
- newsletter,
- strona internetowa – to właśnie ona stanowi Twoją wizytówkę w sieci, dlatego to tak ważny element internetowej identyfikacji wizualnej.
Wiele firm – nawet tych działających tylko w Internecie – idzie jeszcze dalej. W ich przypadku nawet ubrania czy kolor paznokci są dostosowane do identyfikacji wizualnej firmy.
Komu przydaje się identyfikacja wizualna?
Zależy Ci na tym, żeby Twoja firma była rozpoznawalna, profesjonalna i na dłużej pozostała w świadomości odbiorców? W osiągnięciu tych celów pomoże Ci właśnie identyfikacja wizualna.
Zarówno niewielkie, jak i naprawdę duże firmy powinny mieć elementy graficzne, które je wyróżnią, pozwolą zachować spójny wizerunek, a zarazem ją rozwiną.
Zauważ, że w tym przypadku nie ma znaczenia, w jakiej branży działasz, bo zarówno firmy eventowe czy reklamowe, jak i sklepy spożywcze oraz zakłady przemysłowe muszą walczyć o uwagę potencjalnych klientów. Spójny i dopasowany wizerunek na pewno w tym pomoże.
Choć tworzenie identyfikacji wizualnej firmy może być dość kosztowne – szczególnie na początku prowadzenia działalności gospodarczej, to jednak i tak warto poczynić pierwsze inwestycje.
Zacznij od wybrania dopasowanych barw – w tym przypadku kieruj się psychologią kolorów oraz ich marketingowym znaczeniem. Oprócz tego niezbędnym elementem jest logo. W końcu przyda Ci się nie tylko na stronie internetowej, ale również w wiadomościach, kierowanych do odbiorców czy po prostu w social mediach i na materiałach promocyjnych.
Podobne: Czym różni się logo wektorowe od rastrowego?
Zatem zacznij od tych elementów, a później stopniowo rozszerzaj identyfikację wizualną i buduj pozytywne skojarzenia u swojej grupy docelowej.
Etapy tworzenia identyfikacji wizualnej
1. Analiza i planowanie
Jednym z najważniejszych etapów tworzenia identyfikacji wizualnej firmy jest planowanie.
Zacznij od wyznaczenia celów i wartości marki. W końcu to właśnie nimi będziesz kierować się podczas projektowania oraz wdrażania.
Koniecznie zwróć też uwagę na grupę docelową, ponieważ to właśnie do nich chcesz trafić ze swoją ofertą. Zatem istotne jest to, żeby styl, język wypowiedzi czy nawet kolory były dopasowane do ich potrzeb.
Musisz również przeanalizować aktualną sytuację, postępowanie konkurencji i ustalić, jaki ma być Twój wizerunek.
Gdy tylko uzyskasz odpowiedzi na poszczególne pytania, to będziesz mógł przystąpić do kolejnych etapów tworzenia identyfikacji wizualnej oraz strategii komunikacji z odbiorcami.
Jeśli współpracujesz ze specjalistami, to z pewnością udostępnią Ci brief, który uporządkuje wszystkie informacje, a na sam koniec pomoże w wyciągnięciu potrzebnych wniosków.
2. Projekt identyfikacji wizualnej
Sam etap tworzenia identyfikacji wizualnej firmy jest dość żmudny, dlatego przygotuj się na to, że niekoniecznie spodoba Ci się pierwsza propozycja przedstawiona przez ekspertów.
Większość z nich prezentuje przynajmniej dwie opcje – choć oczywiście nadal możliwe są większe lub mniejsze modyfikacje. Nie bój się ich, bo w końcu to, jak ma się prezentować marka, jest bardzo ważne i powinno być zgodne z tym, co myślisz i czujesz. Jednocześnie pamiętaj o tym, że kluczową rolę pełni tu grupa docelowa.
Zastanawiasz się, jak wygląda przedstawienie projektu identyfikacji wizualnej? Wiele zależy od konkretnej firmy, ale zazwyczaj pierwszym etapem jest pokazanie przynajmniej dwóch logotypów.
Oprócz tego specjaliście na pewno zaproponują Ci rozwiązania wizualne, jakie sprawdzą się w przypadku Twojej marki. W tej sytuacji koniecznie zwróć uwagę na wizualizację logo, kolorów i ogólnego wyglądu brand’u. Dotyczy to m.in. typografii, wizytówek, firmowej papeterii czy po prostu opakowań.
Pamiętaj jednak, że to dopiero wstęp do dalszych działań.
3. Wdrożenie projektu
Projekt został zaakceptowany? W takim razie pora rozpocząć wdrażanie tych rozwiązań, aby Twoja firma nareszcie mogła cieszyć się spójnym i dopasowanym wyglądem.
Jeśli korzystasz z drukowanych materiałów promocyjnych, to w pierwszej kolejności graficy zlecą ich wykonanie wybranym drukarniom.
Następnie rozpocznie się modyfikacja identyfikacji wizualnej na stronach internetowych i mediach społecznościowych. Jeśli wiąże się to z rebrandingiem, to koniecznie opowiedz odbiorcom o tych zmianach – przygotuj ich na to, a do tego wyjaśnij, jakie są przyczyny.
Dobrymi przykładami znanych marek, które to zrobiły, jest sieć sklepów spożywczych Żabka, a także Cyfrowy Polsat, Nike, Windows czy Apple.
Identyfikacja wizualna firmy – Przykłady
Chcesz wzorować się na tym, co robią globalne i dobrze znane marki? W takim razie przekonaj się, jak prezentuje się ich identyfikacja wizualna.
Przykłady pozwolą Ci też na jeszcze lepsze zrozumienie reakcji, jakie zachodzą, gdy tylko słyszysz poszczególne nazwy.
Jednym z najlepszych przykładów jest Milka.
W myślach od razu pojawia się fioletowy kolor w połączeniu z charakterystycznym fontem, górskim widokiem i krową w fioletowo-białe łaty.
To na pewno jeden z lepszych przykładów dobrej identyfikacji wizualnej – tym bardziej że te charakterystyczne cechy pojawiają się nie tylko na opakowaniach, ale również na stronie internetowej, w mediach społecznościowych, spotach reklamowych i wszelkich akcjach promocyjnych.
Dzięki temu ten kolor i elementy graficzne na dobre zagościły w świadomości odbiorców.
Takich marek jest jeszcze więcej, a szczególnie warto zwrócić uwagę na:
- Apple,
- Play i Orange,
- Vanish,
- Żabka,
- Nike,
- Lipton,
- Starbucks,
- Shell.