Wpływa na pozycjonowanie witryny, dobrze się prezentuje i jest chętnie klikany – dokładnie taki jest przyjazny adres URL.
Jego budowa może zadecydować o tym, czy użytkownicy włączą Twoją stronę, czy może uznają ją za niebezpieczną.
Poza tym może pomóc Ci zająć wyższą lokatę w wyszukiwarce Google.
Właśnie tak dużą moc ma prawidłowy URL.
Podpowiadamy Ci, jak stworzyć taki adres.
Co to jest URL?
Prawidłowy adres URL jest tak ważny, ponieważ stanowi jeden z pierwszych elementów, który zostanie dostrzeżony przez użytkowników oraz Google.
Zatem czym jest URL? Przede wszystkim jest to skrót z języka angielskiego – Uniform Resource Locator, który określa format adresowania w Internecie.
Najczęściej URL nazywane są strony www. Poza tym użytkownicy, którzy posiadają lub odwiedzają konkretny adres, mogą przeglądać, przeczytać czy pobrać dane, jakie zostały tam zamieszczone.
Adres URL sprawia także, że klienci trafiają na określoną witrynę internetową.
Z czego zbudowany jest adres URL?
Wygląd adresu URL jest bardzo ważny, dlatego powinien być dokładnie przemyślany. W końcu ma wpływ na wyniki pozycjonowania strony.
Odpowiednia struktura zwiększa też wiarygodność witryny w oczach potencjalnych klientów.
Dlatego musisz zadbać o to, żeby URL składał się z odpowiednich elementów. Jakich? Zdecydowanie nie może zabraknąć:
- adresu URL – https://zdobywcysieci.pl/
- nazwy protokołu – https
- nazwy domeny – zdobywcysieci
- rozszerzenia – pl
Zauważ, że wraz z przechodzeniem na kolejne podstrony URL ulega zmianie, a przede wszystkim powiększa się, co jest po prostu ścieżką adresu.
Jeszcze lepiej pokaże Ci to następujący przykład:
- adres URL – https://zdobywcysieci.pl/blog/
- ścieżka adresu URL – blog
Jak powinien wyglądać przyjazny adres URL?
Krótkie, czytelne i łatwe do zapamiętania adresy są też nazywane przyjaznymi – w końcu wywołują pozytywne emocje zarówno u użytkowników, jak i robotów Google.
Przede wszystkim oznacza to, że URL jest zoptymalizowane pod kątem SEO, dlatego w treści mają frazy kluczowe.
Znów warto posiłkować się przykładem przyjaznego adresu: https://zdobywcysieci.pl/kontakt/.
Co sprawia, że ten link jest dobry? Przede wszystkim pokazuje, jaką strukturę strony wykorzystano, a do tego jest łatwy do zapamiętania i przejrzysty. Dzięki temu użytkownicy chętnie będą się nim dzielili w mediach społecznościowych czy po prostu włączali.
Podobne: Error 404 – Co to jest i dlaczego pojawia się na Twojej stronie?
Bardzo często przyjazne URL mają słowa kluczowe, a to znowu wpływa na zwiększenie wartości przez wyszukiwarkę Google.
Koniecznie o to zadbaj, jeśli chcesz pozycjonować swoją witrynę. Obecność fraz ułatwi też indeksację strony i znacznie usprawni nawigacje w jej obrębie.
Wiesz już, jak powinny wyglądać URL, zatem jakie adresy są uznawane za nieprzyjazne? Szczególnie te, które składają się z ciągu przypadkowych znaków. W końcu nie mają żadnej wartości dla odbiorców i robotów Google.
Bardzo często są utożsamiane ze spamem, a Googlebot kojarzą je z niebezpiecznymi linkami ze względu na brak zrozumiałej struktury.
Jak tworzyć adres URL przyjazny SEO? 8 zasad
1. Stosuj słowa kluczowe
Zyskasz stronę widoczną w Google, jeśli jednym z elementów SEO będzie dodanie słów kluczowych do adresu URL.
Oczywiście muszą być dopasowane do treści, jakie znajdują się na danej podstronie. Jeśli chcesz wypozycjonować nazwę marki, którą masz w domenie, to stanie się dużo łatwiejsze.
Najważniejsze jest tylko to, żebyś nie powtarzał słów kluczowych w kolejnych adresach, jeśli tylko nie ma to konkretnego uzasadnienia, inaczej może dojść do kanibalizacji, co spowolni pozycjonowanie.
2. Unikaj zbędnych znaków i dużych liter
Krótki i zwięzły – dokładnie taki powinien być prawidłowy adres. Dlatego usuń z jego treści dodatkowe znaki czy przyimki. Dzięki temu link będzie czytelny dla użytkowników.
Zwróć uwagę na to, żeby w adresie stosować jedynie małe litery, bo niektóre serwery nie traktują tak samo małych i wielkich liter. W ten sposób może łatwo dojść do błędnego odczytu.
3. Pamiętaj o łącznikach
Ze względu na czytelność zalecane jest stosowanie separatorów słów – szczególnie w przypadku linków podstron oraz adresów artykułów.
Zwróć tylko uwagę na to, że URL ze spacjami jest traktowany jako błędny, ponieważ jest odczytywany jako ,,%20’’.
Zamiast tego użyj myślnik, a użytkownicy i Googlebot nie będą mieli problemów z prawidłowym odczytaniem URL.
4. Wybierz statyczny adres URL
Jeśli chcesz zbudować prawidłowy adres URL, to powinieneś zdawać sobie sprawę z tego, że dynamiczne parametry nie mają dobrego wpływu na SEO.
Dlatego zrezygnuj z tego typu linków i zastąp je statycznymi.
5. Skróć adres URL
Krótkie adresy URL są znacznie częściej udostępniane w mediach społecznościowych, ułatwiają indeksację strony internetowej, a do tego wpływają pozytywnie na efekty SEO.
Zatem jak najbardziej skróć linki, żeby były bardziej zrozumiałe dla odbiorców.
6. Postaw na uniwersalny i ponadczasowy adres URL
Jeszcze kilka lat temu bardzo popularne były linki z datami. Jednak obecne założenia Google są przeciwne takim zachowaniom, ponieważ tracą przez to ponadczasowy charakter. Tym samym użytkownik może odnieść wrażenia, że treści z czasem mogą być już nieważne.
7. Zadbaj o szyfrowane połączenie
Jeśli nadal masz stronę www bez https, to jak najszybciej to zmień. W końcu wykorzystanie tego protokołu daje gwarancję tego, że połączenie jest szyfrowane. Z jego pomocą zwiększasz bezpieczeństwo użytkowników, przechowywanych danych oraz samej witryny czy sklepu online.
8. Zachowaj spójne nazewnictwo
Konsekwencja ma kluczowe znaczenie podczas tworzenia adresów URL, więc zdecyduj się na jedną opcję nazewnictwa i kieruj się nią przez cały czas. W znaczący sposób ułatwi to poruszanie się po stronie internetowej. Poza tym witryna będzie bardziej zrozumiała dla odbiorców.