Pandemia wpłynęła nie tylko na gospodarkę, ale również na zachowania konsumentów. Szczególnie ze względu na ograniczony dostęp do wielu sklepów, a także ostrożność spowodowaną ryzykiem utraty dochodów lub konsekwencjami zdrowotnymi. Zastanawiasz się, jak będzie wyglądać tegoroczny sezon świąteczny w czasie pandemii? Sprawdź, które trendy będą kluczowe.
Zmieniająca się sytuacja gospodarcza oraz epidemiologiczna wpłynęła nie tylko na pojedyncze branże. Sprawiła także, iż zaczęły wykształcać się zupełnie nowe trendy konsumenckie. Specjaliści już teraz potwierdzają, że wiele z tych przyzwyczajeń pozostanie z klientami na dłuższy czas, dlatego tym bardziej wykorzystaj tę wiedzę i zacznij ją wprowadzać w swojej firmie.
Spis treści
Sezon świąteczny w czasie pandemii – 5 najważniejszych trendów konsumenckich
Ekologizacja społeczeństwa
Choć światowe trendy już od dłuższego czasu potwierdzały zwiększające znaczenie ekologii, to jednak w Polsce zmiany zachodziły nieco wolniej. Raporty i badania pokazują, że w 2019 roku zaledwie 12% społeczeństwa uznawało, iż ma głęboką świadomość zmian klimatu. Specjaliści wskazują, że czas pandemii może być pod tym względem przełomowy dla krajowych konsumentów. Po prostu czas ten został wykorzystany na edukację. Poza tym filmy czy zdjęcia z różnych części świata, wskazujące, jak przyroda odżyła, gdy ludzie ograniczyli swoją działalność, mocno wpłynęła na wielu ludzi.
Zastanawiasz się, jak możesz wykorzystać ten trend w okresie świątecznym? Postaw na przyjazne dla środowiska opakowania, ogranicz plastik i wybieraj materiały, które można poddać recyklingowi. Poza tym pamiętaj, jak ważna jest trwałość wykorzystanych tworzyw, ograniczająca konieczność wymiany poszczególnych przedmiotów.
Ograniczenie dużych wydatków
Sezon świąteczny w czasie pandemii odznacza się przede wszystkim uważniejszym gospodarowaniem pieniędzmi. Szczególnie dotyczy to sporych wydatków np. pojazdów. Raporty pokazują, iż w czerwcu liczba zarejestrowanych samochodów osobowych spadła o 20,5% w stosunku do poprzedniego roku. Jednak wzrosła liczba zarejestrowanych aut klasy premium. Co to tak naprawdę oznacza? Osoby, mające oszczędności czekają na okazję, aby kupić niektóre towary w obniżonej cenie – wiedzą, że producenci skorzystaj z rabatów, żeby dodatkowo zachęcić konsumentów. Jednocześnie klienci nieposiadający własnych oszczędności po prostu rezygnują z dużych wydatków.
Taka utrzymująca się tendencja jest spowodowana przede wszystkim brakiem poczucia bezpieczeństwa finansowego i spadkiem wynagrodzeń. Czy wiesz, co możesz zrobić w takiej sytuacji? Doskonale sprawdzą się programy lojalnościowe – im częściej klienci zrobią zakupy w Twoim sklepie, tym większą zniżkę otrzymają następnym razem. Poza tym zaproponuj płatność ratalną lub abonamentową – szczególnie w przypadku usług jest to doskonałe rozwiązanie!
Wzrost sprzedaży internetowej
Zamknięte sklepy i chęć ograniczenia kontaktów interpersonalnych sprawiła, że od marca 2020 handel coraz bardziej zaczął się przenosić do Internetu. Konsumenci z większą chęcią i ufnością podchodzą do zakupów online – to samo dotyczy sprzedawców, którzy dostrzegli faktyczne zalety tego rozwiązania. Dlatego każdego miesiąca powstaje coraz więcej sklepów internetowych. Największy skok wykonała branża spożywcza – sprzedaż w Internecie wzrosła o blisko 100%. Badania pokazują również, iż Polacy naprawdę przekonali się do zakupów online – aż 91% klientów uważa, że nadal będzie korzystać ze sklepów internetowych! Szczególnie w sezonie świątecznym ułatwi to sprawniejsze, ale też bezpieczniejsze kupowanie prezentów, ubrań czy żywności. Jak Ty możesz z tego skorzystać? Po prostu stwórz swój własny sklep online! Listopad czy grudzień to dobry moment, aby zyskać kolejny kanał dystrybucji.
Bezkontaktowa dostawa zamówienia
Jeszcze przed pandemią mocno rozwinęła się dostawa w punktach odbioru czy paczkomatach. Głównie ze względu na wygodę i elastyczność. Jednak COVID-19 sprawił, że wyróżniła się kolejna zaleta tego rozwiązania. Chodzi tu oczywiście o ograniczenie bezpośredniego kontaktu z kurierem czy sprzedawcą. Właśnie dlatego coraz bardziej kluczowy staje się trend dotyczący dostawy „click and collect”. Szczególnie w trakcie trwania sezonu świątecznego zapewnia to ogromną wygodę, a przy tym wyróżnia się szybkością – w tym czasie właśnie na tym zależy konsumentom najbardziej. Poza tym aż 62% klientów deklaruje, że skorzysta z takiej dostawy przed świętami, jeżeli zostaną utrzymane dalsze restrykcje.
Lokalne produkty
Pandemia wykształciła w polskich konsumentach większe zaufanie do krajowych produktów, a szczególnie do tych lokalnych. Dlatego jest to kolejny bardzo ważny trend, który możesz wykorzystać w sezonie świątecznym. Szczególnie jeżeli prowadzisz sklep stacjonarny – wtedy koniecznie połącz go ze sprzedażą online. Zwróć również uwagę na to, iż takie zachowania są spowodowane nie tylko lokalnym patriotyzmem czy chęcią pomocy miejscowym przedsiębiorcom. Przede wszystkim regionalne produkty są kojarzone z wysoką jakością, trwałością i ekologią. Dodatkowo większość konsumentów deklaruje, iż byłaby w stanie wybrać lokalny towar nawet wtedy, gdy jego cena wzrośnie. To dość jasny sygnał ze strony klientów, który możesz wykorzystać w swojej firmie.