fbpx

Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w Polsce i na świecie w 2022 roku

Jakie są najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe na świecie w 2022 roku? Zebraliśmy aktualne dane ze strony netmarketshare.com i stworzyliśmy listę aktualnie najpopularniejszych wyszukiwarek.

Wyszukiwarki internetowe to stały element codziennego surfowania po Internecie, poszukiwania informacji czy po prostu pracy. Dzisiaj trudno jest wyobrazić sobie korzystanie z komputera czy urządzeń mobilnych, które nie mają dostępu do ulubionych wyszukiwarek.

Tym bardziej że do wyboru masz sporo różnych platform. Choć bez wątpienia prawdziwym liderem jest Google, czyli gigant z Doliny Krzemowej.

wyszukiwarki internetowe

Sprawdź, jakie jeszcze wyszukiwarki są chętnie instalowane w Polsce i na świecie.

Czym jest wyszukiwarka internetowa?

Wyszukiwarka internetowa, czyli z angielskiego Search Engine, to witryna umożliwiająca przeszukiwanie bazy stron www oraz sklepów online.

Tego typu platformy są naprawdę rozbudowane i ułatwiają odnalezienie interesujących treści.

Cały system jest oparty na frazach kluczowych, które użytkownik wpisuje w pasku wyszukiwarki, po czym z pomocą algorytmów wyświetlane są dopasowane wyniki – często jest ich setki czy nawet tysiące.

Jak działa wyszukiwarka internetowa?

To właśnie skomplikowane wskaźniki i algorytmy stanowią najważniejszy element, umożliwiający bezproblemowe działanie wyszukiwarki internetowej. Z pomocą tych dopracowanych algorytmów, możliwe jest maksymalne dopasowanie wyników do wpisanych słów kluczowych.

Warto zaznaczyć, że wyszukiwarka składa się z kilku znaczących elementów. Wśród nich ważną funkcję pełnią moduły, pobierające zawartość stron internetowych – może to być robot, pająk czy crawler.

Oprócz tego kluczowe są moduły, które mają za zadanie katalogowanie tych witryn. Poza tym analizują i oceniają ich zawartość. Tym samym użytkownicy mają pewność, że w pierwszej kolejności dotrą do wartościowych stron, które są najlepiej dopasowane do konkretnych fraz kluczowych. Ostatnim elementem składowym wyszukiwarki jest interfejs, wyświetlający wyniki wyszukiwania.

Wyszukiwarki służą przede wszystkim do wyświetlania dopasowanych wyników, a w ten sposób dostarczają użytkownikom tak potrzebnych informacji. W tym celu korzystają ze sztucznej inteligencji, dzięki czemu radzą sobie z kolejnymi barierami, ułatwiają jeszcze szybsze wyszukiwanie oraz stosowanie nowoczesnych metod.

Zauważ, że wyszukiwarki internetowe mają ogromny wpływ na powodzenie niektórych firm. Dlatego są tak chętnie wykorzystywane w marketingu internetowym. W końcu odpowiednie działania, czyli np. pozycjonowanie witryny, służy do poprawienia widoczności strony www w wynikach wyszukiwania.

Jakie są najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w Polsce w 2022 roku?

Dane od stycznia do maja 2022 roku na podstawie strony netmarketshare.com wyraźnie wskazują na to, że najpopularniejszą wyszukiwarką internetową w Polsce jest Google.

Statystyki pokazują, że z wyszukiwarki Google korzysta blisko 96% użytkowników w Polsce, co nie stanowi żadnego zaskoczenia.

Właśnie ze względu na ogromną popularność wyszukiwarki Google to właśnie te algorytmy biorą pod uwagę specjaliści od SEO podczas pozycjonowania stron klientów.

Po prostu działanie na wyszukiwarce Google generuje największe zyski, a przede wszystkim to właśnie do tego miejsca dociera najwięcej użytkowników.

Na drugim miejscu rankingu najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych w Polsce znalazł się Bing, który należy do kolejnego potentata, czyli do Microsoftu. Jednak w tym przypadku udział w rynku jest dość znikomy i wynosi niecałe 3%.

Dalej znajduje się Yahoo!, DuckDuckGo oraz Yandex.

Wyszukiwarki internetowe w Polsce – Urządzenia mobilne

Już od wielu lat dynamicznie rośnie znaczenie wersji mobilnych serwisów, stron, a także wyszukiwarek internetowych. W 2015 roku po raz pierwszy częściej używano urządzenia mobilne do przeglądania Internetu w porównaniu do wersji desktopowych.

Na polskim rynku jest tylko jeden gigant, który niepodzielnie rządzi, jeśli chodzi o wyszukiwarki internetowy używane na urządzeniach mobilnych. Chodzi tu oczywiście o Google, który wręcz miażdży konkurencję z wynikiem blisko 99%, a liczby te nadal rosną z roku na rok.

Przede wszystkim jest to związane z popularnością w Polsce smartfonów z systemem operacyjnym Android, który jest bardzo mocno oparty na usługach Google. System iOS również współpracuje z Google, dzięki czemu jest to domyślna wyszukiwarka na urządzeniach Apple.

Kolejne miejsca w rankingu zajmuje Bing, DuckDuckGo, YANDEX, Yahoo! oraz Petal Search.

Wyszukiwarki internetowe w Polsce – Wersje desktopowe

Warto zaznaczyć, że użytkownicy, korzystający z urządzeń desktopowych w Polsce są nieco bardziej otwarci na zmiany i oryginalne rozwiązania.

Choć w rankingu nadal króluje Google – z wynikiem bliskim 90% – to jednak wyższe notowania są zauważalne u konkurencji.

Szczególnie dużo zyskuje Bing z wynikiem 7,32% – popularność na tym poziomie zapewnia całkiem niezłe perspektywy, jeśli chodzi o prowadzenie działań marketingowych.

Na dalszych miejscach plasuje się Yahoo!, DuckDuckGo, Yandex oraz pozostałe wyszukiwarki.

10 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych na świecie w 2022 roku

1. Google

Oczywiście na samym szczycie rankingu popularności wyszukiwarek znalazł się Google, który jest niekwestionowanym liderem.

Podobnie jak w Polsce, tak również w innych częściach świata usługi oferowane przez Google cieszą się ogromną popularnością, co w znaczący sposób przełożyło się na liczbę użytkowników – jest ich 76,59% na całym globie. To dane z netmarketshare.com od stycznia do maja 2022 roku.

Zastanawiasz się, z czego wynika popularność Google? Na pewno olbrzymim atutem jest największa liczba zaindeksowanych stron www. Poza tym ta wyszukiwarka jest dostępna w znacznej większości krajów na świecie.

Warto zaznaczyć, że to właśnie Google tworzy trendy oraz naprawdę skomplikowane i rozbudowane algorytmy, a w ten sposób ma ogromną kontrolę nad tym, jakie działania podejmują specjaliści SEO, właściciele poszczególnych serwisów oraz internetowi developerzy.

Warto podkreślić, że Google to nie tylko bardzo rozbudowana wyszukiwarka. W swojej ofercie ma też możliwość wyszukiwania głosem i obrazem oraz szereg przydatnych usług typu Google Analytics, wizytówka Google Moja Firma, Google Ads, Google Maps, Google Cloud, przeglądarkę Chrome, a także filmy w serwisie YouTube.

Jednak nie oznacza to, że masz do wyboru jedynie wyszukiwarkę Google. W końcu znajdziesz też godną konkurencję, oferującą sporo możliwości.

2. Bing

Bing to wyszukiwarka należąca do Microsoftu i podobnie jak w Polsce, tak również w globalnych rankingach zajmuje 2 miejsce pod względem popularność.

Ta wyszukiwarka na początku była znana jako MSN, później MSN Search aż w końcu przyjęła obecną nazwę, czyli Bing. Warto podkreślić, że ta wyszukiwarka ma wbudowaną przeglądarkę Edge.

Bing opiera się na sprawdzonych rozwiązaniach – bardzo często inspiracją są działania Google. Oprócz tego stale się rozwija, ma do zaoferowania sporo ciekawych funkcji, umożliwia wyszukiwanie obrazem, znajdowanie filmów czy usługi związane z mapami.

Dane pokazują, że z Bing regularnie korzysta ok. 1,17 mld, a od stycznia do maja 2022 roku udział w rynku wyniósł 8,3% – gdy weźmie się pod uwagę wszystkie urządzenia.

3. Yahoo!

Kolejną ważną wyszukiwarką na globalnym rynku jest Yahoo!. Jeszcze w 2009 roku blisko 6% korzystało właśnie z tego rozwiązania, ale złe decyzje i nieodpowiednie kierownictwo doprowadziło do znacznego spadku popularności.

Dlatego od stycznia do maja 2022 roku jedynie 1,54% populacji stawia na Yahoo!. Choć jednocześnie warto zwrócić uwagę na to, że nadal jest to chętnie wybierana opcja w niektórych krajach na świecie.

Na samym szczycie znajduje się Japonia, gdzie aż 17,4% użytkowników regularnie korzysta z tej wyszukiwarki. Dodatkowo cieszy się sporą popularnością w Stanach Zjednoczonych – ma ponad 3% udziałów w rynku.

Zaskakujące są też dane z wyspy Pitcairn, gdzie 66,67% mieszkańców stawia na Yahoo!.

4. Baidu

Baidu to chińska wersja wyszukiwarki Google i to właśnie tam znajduje się na szycie listy popularności. W znaczący sposób przekłada się to również na udział w globalnym rynku – stanowi 10,62%.

Popularność Baidu rośnie w Chinach od 2010 roku, kiedy to została zablokowana wyszukiwarka Google – miało to związek z nieprzestrzeganiem zasad ustalonych przez tamtejszy rząd. Poza tym Baidu jest dostępny w chińskim języku, pozwala na wyszukiwanie głosowe i przy pomocy obrazu.

Dodatkowo działa na tym rynku ze względu na ścisłe dostosowanie się do wymagań chińskiego rządu – blokuje hasła związane z zapytaniem o wolność słowa, prawa człowieka, demokrację itp.

5. Yandex

Yandex to wyszukiwarka, która jest bardzo popularna w Rosji. Na światowym rynku jego udział wynosi 2,02% – dane za okres styczeń-maj 2022.

To jedna z nielicznych wyszukiwarek, jaka działa w Rosji po objęciu tego kraju międzynarodowymi sankcjami.

Yandex oferuje wyszukiwanie obrazów i filmów, tłumacza, mapy, a także narzędzie do mierzenia ruchu.

Z pewnością twórcy lubią wprowadzać innowacyjne rozwiązanie, które wyróżniają je na tle konkurencji. Oprócz Rosji z Yandex korzystają też użytkownicy z Białorusi, Kazachstanu, Ukrainy i Turcji.

6. Petal Search

Sankcje gospodarcze nałożone na firmę Huawei sprawiły, że konieczne było stworzenie odrębnej wyszukiwarki internetowej, która będzie dostępna dla użytkowników smartfonów tej marki.

Właśnie to doprowadziło do powstania Patel Search w 2020 roku, stanowiącą część ekosystemu Huawei. W skład tych usług wchodzi nie tylko wyszukiwarka, ale również Mapy Petal.

Dane pokazują, że najwięcej użytkowników z Jordanii, Egiptu i Filipin korzysta tego rozwiązanie. Warto jednak zaznaczyć, że w Polsce w 2022 roku znajduje się na 6 miejscu pod względem popularności na smartfonach.

7. DuckDuckGo

Historia wyszukiwarki DuckDuckGo jest dość zaskakujący, bo jak sami twórcy przyznają, powstała „na złość Google”. Ma to przede wszystkim związek z regularnym sprzedawaniem i udostępnianych danych przez lidera z Doliny Krzemowej.

W opozycji do tej postawy stoi właśnie wyszukiwarka DuckDuckGo, wyróżniająca się podejściem do prywatności. Właśnie z tego powodu wykorzystane narzędzia blokują skrypty śledzące reklamy, pozwalają zachować prywatność historii wyszukiwania i pełną kontrolę nad danymi.

DuckDuckGo ma bardzo przyjazny interfejs i korzysta z wielu rozwiązań stosowanych w wyszukiwarce Yahoo!. Duży nacisk na ochronę danych sprawił, że stale rośnie popularność DuckDuckGo, co przekłada się na udział w globalnym rynku – stan na styczeń-maj 2022 wynosi 0,64%. Już w samych Stanach Zjednoczonych z tego rozwiązania korzysta 2,6% użytkowników.

8. AOL Search

AOL to jeden z najstarszych dostawców usług internetowych. W końcu jako America Online działa już od 1983 roku.

Jednak to na przełomie XX i XXI wieku nastąpił okres świetności AOL, później firma została przejęta przez Time Warner. Ostatnie lata nie były łaskawe dla AOL, co przyczyniło się do dużego spadku klientów oraz głośnej krytyki.

Przede wszystkim ma to związek z celowym udostępnieniem danych blisko 650 tys. użytkowników. W ten sposób postronne osoby mogły z łatwością dotrzeć do zapytań i wyszukiwań wielu Internautów.

Od 2007 roku AOL działał w Polsce, ale już w 2010 roku został zamknięty, co wiązało się ze słabnącym zainteresowaniem. Od 2015 roku AOL Search należy do Verizon.

9. Qwant

Kolejna wyszukiwarka internetowa to Qwant. Przede wszystkim wyróżnia się naprawdę przejrzystą polityką prywatności.

To dobre rozwiązanie dla osób, które mają dość śledzenia swoich poczynań w Internecie. Poza tym Qwant gromadzi dane osobowe, ale ich nie sprzedaje i nie udostępnia.

Wyszukiwarka została stworzona na bazie Binga, a swoją premierę miała w 2013 roku. Obecnie korzysta z niej ok. 50 mln użytkowników z całego świata.

10. Ecosia

Ecosia to dość innowacyjny sposób podejścia do wyszukiwarek internetowych, gdzie liczy się nie tylko funkcjonalność, ale przede wszystkim wsparcie środowiska naturalnego.

Autorzy tego pomysłu uznali, że użytkownicy, korzystający z tego rozwiązania przyczyniają się do zalesienia kolejnych terenów na całym świecie poprzez sadzenie drzew.

Ecosia korzysta z wyników wyszukiwania dostarczanych przez Microsoft, a część dochodów jest przeznaczana właśnie na sadzenie drzew – standardowo potrzeba ok. 45 wyszukiwań, żeby można było posadzić jedno drzewko.

Choć znaczenie tej wyszukiwarki jest znikome, to jednak to naprawdę ciekawa opcja dla miłośników ekologii oraz osób, walczących ze zmianami klimatu.

    Hej! Potrzebujesz pomocy lub chcesz skorzystać z naszej oferty?

    Już od 8 lat pomagamy firmom zdobywać klientów w sieci. Sprawdź naszą ofertę:

    Project Manager

    Łukasz Pietras
    Project Manager
    dostępny

    Napisz na kontakt@zdobywcysieci.pl lub zadzwoń pod numer 501-757-664, żeby omówić warunki współpracy. Możesz także zostawić kontakt do siebie, a oddzwonię w ciągu 24 godzin. Czekam na kontakt :)