Niechciane wiadomości na skrzynce e-mailowej bądź komentarze, które zaśmiecają stronę – właśnie to są najczęstsze przykłady spamu. Na pewno każdego dnia borykasz się z tym problemem, dlatego dowiedz się, jak radzić sobie ze spamem na stronie. Dzięki temu nie tylko zminimalizujesz ryzyko, ale też poradzisz sobie z uporczywymi wiadomościami.
Szacuje się, że ponad 60% wiadomości jest uznawana za spam. Choć wiele z nich to jedynie niegroźna reklamy, to jednak coraz częściej spam wiąże się z rozsyłaniem trojanów, wirusów, niecenzuralnych wiadomości, a nawet gróźb. Dlatego sprawdź, jak możesz pozbyć się tego problemu.
Spam – Co to jest?
Za spam uznawana jest właściwie każda niechciana wiadomość, która jest wysyłana drogą elektroniczną.
Najczęściej spamerzy atakują skrzynki e-mailowe, ale równie często dotyczy to komentarzy na Twojej stronie. Właśnie dlatego często przeczytasz treści np. w obcym języku z reklamą i zachętą do odwiedzenia jakiejś strony. Oczywiście w takim przypadku nie wchodź w ten załącznik, ponieważ nie masz pewność, czy jest to bezpieczne.
Zwróć też uwagę na to, że spam zazwyczaj ma charakter masowy, czyli wiadomości są rozsyłane do losowych osób.
Ważne jest także to, iż w większości przypadków spam ma zachęcić do kupna jakiegoś produktu, odwiedzenia witryny bądź otwarcia załącznika.
Czym grozi otwarcie spamu?
Otwierając wiadomość spam, tak naprawdę nigdy nie wiesz, jakie to będzie miało konsekwencje.
Zazwyczaj odebranie e-mail jeszcze nie niesie za sobą negatywnych skutków, ale trudno to przewidzieć, dlatego najlepiej od razu usuwaj podejrzane wiadomości bądź komentarze.
Jeżeli nawet przez przypadek włączysz mail, to nie klikaj w żadne linki, a także nie otwieraj i nie ściągaj załączników. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, iż są zawirusowane.
W konsekwencji możesz mieć zhakowany komputer, stracisz wszystkie dane, ale również zainfekowany sprzęt w takim stopniu, że nie będzie już zdatny do użytku.
Zauważ także, że coraz częściej spam wiąże się z próbą wyłudzenia pieniędzy. Bardzo popularne są wiadomości, w których spamer informuje Cię, iż wkradł się na Twój komputer i ma kompromitujące nagrania z Twojej kamery.
Po czym w zamian za niepublikowanie tych treści bądź zdjęć żąda pieniędzy w bitcoinach. Nie traktuj poważnie tej groźby, tylko dowiedz się, jak radzić sobie ze spamem na stronie. Wtedy ominie Cię wiele negatywnych konsekwencji.
5 sposobów, jak radzić sobie ze spamem na stronie
Istnieje wiele metod, dzięki którym poradzisz sobie ze spamem. Dzięki temu pozbędziesz się uporczywych wiadomości, ale też zadbasz o swoje bezpieczeństwo i większy spokój.
Pamiętaj tylko o tym, że spamerzy ciągle wymyślają nowe metody, które mają wymusić na Tobie określone działanie. Dlatego nawet korzystając z wtyczek lub specjalnych filtrów i tak zawsze podchodź z rozsądkiem do wiadomości od nieznajomych osób.
Poza tym skorzystaj z metod, które dla Ciebie przygotowaliśmy, a szybko poradzisz sobie ze spamerami.
1. Unikaj publikowania e-maila na stronie
Zapewne zastanawiasz się teraz, jak możesz ułatwić swoim klientom kontakt, skoro będziesz unikać publikowania całego e-maila. Spokojnie, to naprawdę jest możliwe.
Wystarczy, że skorzystasz ze sprawdzonej metody, czyli po prostu usuniesz „@” z adresu e-mail, a zamiast tego dodasz „at”.
Większość internautów doskonale wie, co to oznacza, więc nie będą mieli problemów z nawiązaniem kontaktu.
Dobrym sposobem jest również dodawania e-mailu w formie graficznej, choć utrudnia to jego kopiowanie.
2. Zabezpiecz formularz kontaktowy
Kolejnym ciekawym sposobem na uniknięcie spamu polega na dodatkowym zabezpieczeniu formularza kontaktowego.
W tym przypadku najlepiej sprawdza się reCAPTCHA, który uniemożliwia botom wysłanie spamu. Zwróć jednak uwagę na to, by wybrać opcję wygodną dla użytkowników.
Dlatego unikaj wersji z przepisywaniem trudnych do odczytania liter bądź cyfr.
3. Postaw na moderację komentarzy
Prowadzisz stronę internetową, na której nie pojawia się zbyt wiele komentarzy? Zatem najskuteczniejszym sposobem ochrony przed spamem jest moderacja. Wtedy z łatwością zadbasz o to, by na witrynie pojawiały się tylko pożądane treści.
Taka metoda jest naprawdę dobra, ale bywa uciążliwa w przypadku naprawdę aktywnej społeczności.
W takim przypadku będzie wymagała Twojej stałej uwagi, dlatego, choć moderacja zapewnia bezpieczeństwo, to jednak nie sprawdzi się w każdym przypadku.
4. Stwórz czarną listę słów
Na Twojej stronie regularnie pojawiają się reklamy tego samego produktu?
W takim razie, jeżeli korzystasz z WordPress, to możesz stworzyć czarną listę słów – wtedy, gdy tylko zostaną użyte w treści, nazwie użytkownika bądź e-mailu, to zostaną przeniesione do folderu spam.
Dzięki temu możesz później sam zdecydować, czy ten komentarz faktycznie jest spamem.
5. Stosuj filtry i wtyczki
Zastanawiasz się jeszcze, jak radzić sobie ze spamem na stronie? Możesz zainstalować filtry bądź wtyczki, które będą samodzielnie dbały o to, aby na Twojej witrynie nie pojawiały się niepożądane wiadomości.
Pamiętaj jednak o tym, że często oznacza to przekazanie komentarzy na własność zewnętrznej firmie. Dlatego trudno jest je wykorzystać np. podczas przenoszenia strony.